1965-08-25: |
Final Fate: Onderweg in ballast van St. Malo naar Rotterdam gezonken na een aanvaring met het Belgische m.s. 'Bruges' op 3 mijl noord van Cap de La Hague in pos. 49.45.N. 02.W. De bemanning werd gered. De stuurman van de 'SPOLANDA' kreeg zes maanden ontzegging omdat hij van de brug was geweest voor radarwaarnemingen.
NvhN 25-08-1965: Opvarenden gered. Coaster SPOLANDA bij Le Havre vergaan. De 500 ton metende Nederlandse kustvaarder SPOLANDA uit Rotterdam is omstreeks middernacht in de buurt van Le Havre in aanvaring geweest met het 5105 ton metende Belgische vaartuig Bruges en kort daarop, gezonken. Alle opvarenden — 10 mannen, een vrouw en een kind — konden door de Bruges worden opgepikt. Het Belgische schip voer naar Cherbourg.
Het Vrije Volk 25-08-1965: Coaster zinkt na aanvaring - opvarenden allen gered. (Van een onzer verslaggevers) De Nederlandse coaster SPOLANDA is vannacht in het Kanaal in aanvaring gekomen met het Belgische vrachtschip Bruges en daarna gezonken. De tien bemanningsleden en de vrouw en het kind van de kapitein zijn allen ongedeerd aan boord genomen van de Bruges en later in Cherbourg aan land gezet. De aanvaring tussen de 500 ton metende coaster en het 5105 ton grote Belgische vrachtschip had plaats op ongeveer drie mijl afstand van Cape de la Haye, dichtbij Cherbourg. De Spolanda schijnt onmiddellijk na de aanvaring gezonken te zijn. Wat de oorzaak van de aanvaring is geweest, is nog niet bekend. Om daarvan op de hoogte te komen en tevens om de repatriëring van de bemanning van de Spolanda te regelen, is vanmorgen de directeur van de Rotterdamse rederij Dammers en Van der Heide, de heer H. Pepping naar Cherbourg gereisd. Op het rederij-kantoor deelde men vanmorgen mee dat kapitein R. Cirkel uit Amersfoort, zijn echtgenote, die een baby verwacht, een zenuwschok opgelopen, een kind en de negen bemanningsleden van de Spolanda, geen enkel schrammetje hebben opgelopen bij de scheepsramp. De Spolanda was gisteren uit St. Malo vertrokken op weg naar de thuishaven Rotterdam. Het schip was niet geladen. Het Belgische vrachtschip Bruges was van Antwerpen op weg naar de Golf van Mexico. Het is met sleepboten de haven van Cherbourg binnengesleept en zal zijn reis voorlopig niet kunnen voortzetten.
Zee ruw. De kapitein van het Belgische vaartuig verklaarde, dat hij ten tijde van de botsing in zijn hut was. Toen hij, aan dek kwam zag hij in de dichte duisternis de lichten van de Nederlander, die al spoedig begon te zinken. Terwijl de Bruges achteruit manoeuvreerde en een SOS uitzond, wierp kapitein Cirkel een opblaasboot vlot in zee. Het duurde nogal lang voordat de drenkelingen aan boord van het Belgische schip gehesen konden worden, doordat de zee tamelijk ruw was. Aan boord van de Spolanda bevonden zich behalve de kapitein, diens echtgenote en hun tweejarig kind, de volgende bemanningsleden: S. Schuringa uit Zwijndrecht, C. Bruin uit Den Haag, C. G. Kolthof uit Wierden, J. v. d. Veen uit Egmond, E. G. Kamerman uit Zwijndrecht, J. Oevereen uit Utrecht, J. A. Ploeg uit Amersfoort, Schooneveld uit Koog aan de Zaan en L. van de Bank uit Zeist.
Aanvaring en tengevolge daarvan zinken van het m.s. ,,Spolanda" met het Belgische m.s. ,,Brughes" in het Kanaal. Op 25 augustus 1965 is het motorschip ,,Spolanda" op de reis van St. Ivalo naar Rotterdam in het Kanaal nabij Cap de la Hague in aanvaring gekomen met het Belgische motorschip "Bruqhes", dat op reis was van Le Havre naar Port Everqlades. Tengevolge van deze aanvaring is de ,,Spolanda,, gezonken. Alle opvarenden waaronder tvee passagiers werden gered. De "Spolanda" was een Nederlands schip, toebehorende aan de N.V. Spoorhout te 's-Gravenhage. Het mat 499 brt en was uitgerust met radiotelefoon, radiorichtingzoeker, radar, echolood en automatische stuurinrichting. Het schip voer in ballast. De "Brughes" is een Belgisch motorschip, toebehorende aan de rederij Deppe te Antwerpen. Het schip meet 5 105 brt en was onder meer uitgerust met radar. Het schip was beladen met 5 948 ton stukgoed. De kapitein van de ,,Spolanda" had de wacht tot 24.00 uur en bleef op de brug tot 0.30 uur van 25 augustus. De stuurman nam de wacht over om 0.15 uur. De zee was ruw; wind W.N.W., kracht 7; het zicht was zeer goed, er was geen maan. De navigatielichten brandden helder. Toen de kapitein naar kooi ging om 0.30 uur was er een meeligger te zien aan bakboord. Dit schip was de "Spolanda" reeds op de wacht van de kapitein voorbij gelopen.
De stuurnan is te 0.45 uur naar de radiohut gegaan om de radarafstand tot de wal te bepalen. Hij schakelde de radar over van een bereik van 6 mijl op 12 mijl en zag geen echo's van schepen aan stuurboord. Aan bakboord waren veel schepen, de stuurtman telde er wel 27, zowel mee als tegenliggers. De radar functioneerde prima. Er was aan stuurboord geen obstakel waardoor een blinde hoek gevormd werd. Via het stuurhuis is de stuurman naar de kaartenkamer gegaan om de peilingen te berekenen. De uitkijk kwam de stuurman waarschuwen, dat hij een licht aan stuurboord zag. Toen de stuurman met zijn berekeningen klaar was, ging hij weer naar het stuurhuis. Toen hij in het stuurhuis stapte was de ,,Brughes" reeds zo dichtbij, dat een aanvaring onvernijdelijk was. De stuurman hoorde een lange stoot van het andere schip, dat naderde vanuit een richting tussen dwarsop en vier streken voorlijker dan dwars. De stuurrnan gooide met zijn linkerhand de pal van het stuurwiel en schakelde met de rechterhand de automaat uit en toen gaf hij hard bakboordroer. Voor dat het roer geheel overgedraaid was, werd de ,,Spolanda" aan stuurboord in het midden van luik 2 door het andere schip aangevaren. Toen de kapitein bovenkwam zette hij de telegraaf op langzaam vooruit. De ,,Brughes" zat tot over de helft van de breedte met zijn voorsteven in de ,,Spolanda". De kapitein zag meteen, dat het schip verloren was en gooide samen met een matroos het reddingsvlot overboord. Nadat dit langszij getrokken was, zijn allen daar zonder moeite ingekomen en later door de ,,Brughes" opgepikt. De ,,Brughes" is naar Cherbourg gevaren om allen aan land te brengen. Hun redding hadden ze te danken aan het opblaasbare reddingsvlot. Het oordeel van de raad: De ,,Spolanda" moest voor de ,,Brughes" uitwijken. De raad treedt niet in de navigatie van de ,,Brughes" en bepaalt
zich tot de ,,Spolanda". Er was voor de stuurman geen reden om de radar intensief te gaan observeren. Hij handelde onjuist door langdurig het stuurhuis te verlaten en de optische uitkijk geheel aan een matroos over te laten. De stuurman heeft op de radar wel aan stuurboord de kustlijn duidelijk gezien en ook aan bakboord veel schepen waargenomen en deze zelfs geteld, maar hij heeft geen echo opgemerkt van de aan stuurboord naderende ,,Brughes". Toen de stuurman in de kaartenkamer was, werd hij door de uitkijk gewaarschuwd, dat er aan stuurboord een licht was. De stuurman heeft niet terstond gereageerd en is nog enige tijd in de kaartenkamer gebleven. Toen hij vervolgens in het stuurhuis, kwam, was de ,,Brughes" zo dichtbij, dat een aanvaring niet meer was te voorkomen. De ,,Spolanda" is direct gezonken, alle opvarenden zijn gelukkig gered. Het reddingsvlot heeft weer zijn grote nut bewezen. De raad heeft waardering voor de door de "Brughes" genomen maatregelen en de aan de opvarenden van de ,,Spolanda" geboden hulp. Een woord van dank mag hier niet ontbreken. De raad straft de stuurman door hem voor de tijd van zes maanden, de bevoegdheid om als stuurman op zeeschepen te varen te ontnemen. Waarschuwing: De moderne elektronische navigatiehulpmiddelen oefenen een aantrekkingskracht uit, welke niet zonder bedenking is. De neiging om bij de navigatie onnodig op die hulpmiddelen te leunen en het doen van optische waarnemingen te verwaarlozen, is gevaarlijk. Een waarschuwing is hier op zijn plaats. Bedacht dient te worden, dat, behoudens bij slecht zicht, het optisch uitkijk houden en nemen van optische peilingen prioriteit heeft boven het
observeren van, respectievelijk het peilen op het radarscherm. (Uitgesproken I maart 1966.) |