Inloggen
GLOBE - ID 2507


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1933
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 8826034
Nat. Official Number: 1611 Z GRON 1933
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 133
Launch Date: 1933-04-05
Delivery Date: 1933-06-02
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1644 Type C/D (270x340)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 121.00 Net tonnage
Deadweight: 250.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12643 Cubic Feet
 
Length 1: 35.66 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.89 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.48 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.37 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1958
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil 200 PK Alpha Diesel Type (120x145) 8,5 Kn.

Datum 00-00-1964
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Omgebouwd tot zandzuiger door Sonderborg Skibsverft.

Datum 00-00-1966
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd te Aabenraa: GRT 236, NRT 122, LOA 43,20.

Datum 00-00-1972
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil 200 PK Alpha Diesel Type (200x340).

Ship History Data

Date/Name Ship 1933-06-03 GLOBE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johannes Beck, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEJD

Date/Name Ship 1937-06-19 ALK
Manager: Harmannus Oorburg, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harmannus Oorburg, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCMF

Date/Name Ship 1954-06-00 SUNDIA
Manager: P/R Martin H. Wirén, Kalmar, Sweden
Eigenaar: P/R Martin H. Wirén, Kalmar, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Kalmar / Sweden
Callsign: SGIL

Date/Name Ship 1957-07-00 GLOBE
Manager: P/R Martin H. Wirén, Kalmar, Sweden
Eigenaar: P/R Martin H. Wirén, Kalmar, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Kalmar / Sweden
Callsign: SGIL

Date/Name Ship 1959-07-00 LEILA CHRIS
Manager: M.B. Christensen, Marstal, Denmark
Eigenaar: M.B. Christensen, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OXOV

Date/Name Ship 1960-00-00 LEILA CHRIS
Manager: Svend Hage Maudsen, Hundested, Denmark
Eigenaar: Svend Hage Maudsen, Hundested, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Hundested / Denmark
Callsign: OXOV

Date/Name Ship 1960-02-00 BIRTE HALSKØV
Manager: Svend A. Gundmandsen, Hundested, Denmark
Eigenaar: Svend A. Gundmandsen, Hundested, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Hundested / Denmark
Callsign: OXOV

Ship Events Data

1933-04-06: NvhN 06-04-1933: M.s. „GLOBE” te water gelaten. Bij de N. V. Scheepswerf „Delfzijl" v/h. Gebr. Sander te Delfzijl werd gisteren met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorschip „Globe", gebouwd onder klasse Germ.. Lloyd en Scheepv.- inspectie groote kustvaart voor rekening van kapt. Joh. Beck te Groningen. Het schip heeft afmetingen van 35 X 6.50 X 2.60 M„ met een D. W.: van 250 ton. Het zal worden voorzien van een 120 p.k. 4 tact Brons motor.
1933-06-02: NvhN 03-06-1933: Nieuw motorschip „GLOBE”. Vrijdag vond op de Eems te Delfzijl de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „Globe", gebouwd onder klasse Germ. Lloyd en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart bij de N.V. Scheepswerf „Delfzijl" v/h. Gebr. Sander te Delfzijl voor rekening van kapt. Joh. Beck te Groningen. Het schip heeft afmetingen als volgt: lengte over alles 35 M., breedte op buitenkant groot spant 6.50 M. holte in de zijde 2.60 M., met een DW. van 250 ton. Het is groot netto 342 M 3. en bruto 566 M 3. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een vier tact Brons motor opgesteld van 120 epk. Verder bevindt zich hier een 5—6 epk. Lister hulpmotor voor de aandrijving van een compressor, een lenspomp en een dynamo, die de energie levert voor de algeheele verlichting. Op het mastdek is een dubbelwerkende motorhijschlier geplaatst voorzien van een 10—12 epk. Listermotor. Deze motorlier kan tevens worden gebezigd bij het snelheffen der ankers. Het schip, dat uiterst modern en geriefelijk is ingericht, terwijl ook de betimmering niets te wenschen overlaat, behaalde een snelheid van ruim 8 mijlen en werd na de proefvaart met volle tevredenheid overgenomen.
1933-06-07: Op 07-06-1933 als GLOBE, zijnde een motorschip, metende 565.91 m3, liggende te Delfzijl, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van Johannes Beck, schipper te Groningen van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1611 Z GRON 1933 op het achterschip aan S.B. zijde achter in verhoogd achterdek.
1936-08-07: Scheepvaart 07-08-1936: Nederlandsche kapitein te Hull veroordeeld. Kapitein Beck, van het Ned. m.s. Globe, is te Hull wegens het te diep afladen van zijn schip veroordeeld tot het betalen van een boete van £ 10 en de kosten van het overladen. Het schip was geladen met 200 ton kolen voor Londen en lag 2 duim te diep.
1936-11-06: NvhN 07-11-1936: Delfzijl, 6 Nov. Het motorschip Globe, kapt. Beck, liep hier heden als bijlegger binnen met schade aan het stuurhuis. Het schip is beladen met oud ijzer van Londen met bestemming Hamburg.
NvhN 09-11-1936: Delfzijl, 7 Nov. Het motorschip Globe, kapt. Beck, dat alhier als belegger binnenliep, met schade aan het stuurhuis, beladen met oud ijzer van Londen naar Hamburg, zette heden de reis weer voort.
1940-05-16: Ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Co. te Londen. Freight Express Ltd., Londen, managers. Op 1 juni 1945 weer terug aan de voormalige eigenaar.
1948-11-22: Onderweg met 220 ton piekijzer van Amsterdam naar Helsinki ten anker in de Kalmarsund bij het eiland Blaujungfrun. In dichte mist om ca. 23.00 uur aangevaren door de in ballast varende Zweedse motorschoener 'Lisa'. Alle bemanningsleden gered door de 'Lisa' en in Oskarshamn aan land gezet. De verzekering deed afstand van het schip en daarom op 07.01.1949 door de eigenaar opgegeven. De teboekstelling werd op 25-05-1950 doorgehaald. Het wrak werd door de verzekeringsmaatschappy verkocht aan P.A. Jaunzemis te Kalmar, die het in de zomer van 1950 doorverkocht aan Martin H. Wiren te Kalmar. In de zomer van 1952 begonnen zij met de berging en in augustus werd met behulp van hun eigen schepen 'Silva' en 'Sunda' het wrak gelicht. Naar Kalmar Shipyard gebracht voor onderzoek, daarna naar Norrköpings Varv gesleept voor reparatie aan het casco. Verdere herstel vond plaats bij Figeholms Varv en in juni 1954 als 'Sundia' in de vaart.
NvhN 23-11-1948: De „ALK” gezonken. Bemanning gered. Wederom heeft de Groninger kustvaartvloot een verlies geleden. Gisteravond 10 uur kwam bij de Blue Jungfrau in de Kalmarsund het m.s. „Alk" in aanvaring met de Zweedse viermastschoener „Lisa." De verongelukte kustvaarder ging voor anker, toen de Zweedse boot haar ramde. De „Alk" liep zware averij op en zonk. Het schip ligt in 30 Meter diep water. De 250 ton grote „Alk" was eigendom van de heer H. Oorburg te Groningen, kapitein was de heer A. Fokkema, eveneens uit onze stad. De bemanning bestond grotendeels ook uit Groningers. Het schip was met een lading piekijzer op weg van IJmuiden naar Helsingfors. Nader vernemen wij, dat de gehele bemanning van de „Alk" gered is. Zij is op de „Lisa" overgestapt en wordt naar Oscharsahmn gebracht. De machinist van de „Lisa" is naar het schijnt door de aanvaring overstuur geraakt. Hij sprong overboord en verdronk.
1960-02-20: Onderweg van Karlshamn naar Lübeck met een lading steenblokken aan de grond gelopen op de Nedjan Rock bij Sunrishamn en gezonken, gelicht en verkocht. Gelicht door een Duits bergingsbedrijf en na de lading te zijn gelost door de assuradeuren Sea Assurance Aero verkocht aan Svend Grundmundsen te Hundested, die het in Køge liet repareren.
1961-02-26: 26-02-1961 M/S BIRTE HALSKOV af Hundested, 211 B. R. T. Bygget 1933 af stål. På rejse fra Stettin til Oscarshamn med kul. Grundstødt d 26. feb. ved Sveriges Ø.-kyst. (100)
Rapport fra statens skibstilsyn dat. 7. marts. Søforhør i Frederiksværk d. 17. juni. Kl. ca. 0013, da B.H. under en frisk SØ.-lig brise befandt sig i sejlrenden til Oscarshamn,ville man ankre op for at afvente lods. Da ankeret ikke ville falde, forlod føreren styrehuset for at assistere ved klargøringen af ankeret. Under arbejdet hermed drev B.H. tværs i sejlrenden og tog kort efter grunden og blev stående. D. 28. feb. kom B.H. flot ved hjælp af et bjærgningsfartøj efter at ca. 60 tons af ladningen var blevet lægtret. Ved grundstødningen blev B.H. læk og fik svære bundskader. Anm. Årsagen til grundstødningen fremgår af det ovenfor anførte.
1961-12-08: 08-12-1961 M/S BIRTE HALSKOV af Hundested, 211 B. R. T. Bygget 1933 af stål. På rejste fra Kristianssand S. til Stavanger med stykgods. Mistet et skrueblad maskinhavari d. 8 dec. i Nordsøen. (378) Søforklaring i Frederikshavn d. 19. dec. Kl. ca. 1640, da B.H., der havde lods om bord, under en svag NV.-lig luftning med rolig sø befandt sig ca. 4 sm. V. for Ryvingen fyr, mærkedes et stød i skibet. Der blev foretaget eftersyn af lejer og stævnrør, men da ingen fejl konstateredes, fortsattes rejsen. Kl. 1805, da B.H. befandt sig ca. 1/2 sm. SV. af Lindenæs fyr, stoppedes maskinen, og da det viste sig umuligt at få den startet igen, tilkaldtes hjælp over radioen. Kl. 2030 blev B.H. taget på slæb af et,bjærgningsfartøj, og den 9. dec. kl. 0130 ankom B.H. til Kristianssand. En senere undersøgelse viste, at et skrueblad var knækket af, smøreoliepumpen var havareret samt at et krumptapleje var brændt sammen. Anm. Ministeriet må antage, at årsagen til at et skrueblad mistedes, har været ikke synlige skader på skruen opstået ved en grundstødning
1962-10-03: 03-10-1962: M/S BIRTE HALSKOV af Hundested, 210 B. R. T. Bygget 1933 af jern. På rejse fra Bostad til Stade med grus. Kollideret d. 3. okt. i Kielerkanalen; grundstødt. (323)
Rapport fra statens skibstilsyn dat. 9. okt. Søforklaring i Ærøskøbing d. 9. okt.Kl. 0550, da B.H., der havde lods om bord, i tæt tåge befandt sig i stb. side af kanalen,hørtes forude tågesignal fra et modgående skib, der senere viste sig at være M/S »ANVA I« af Haren am Ems. Skruen blev straks koblet fra, og der holdtes tættere til kanalens stb. side. Kl. 0600 sås A.I. forude, roret lagdes hårdt stb., og der bakkedes for fuld kraft, men umiddelbart efter tørnede A.I. mod B.H.s bb. bov. Ved kollisionen tog B.H., der fik en del ovenbords skader, grunden med stævnen, men kom kort efter flot ved egen hjælp. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes tåge.
1964-00-00: Omgebouwd tot zand- en grintzuiger door Sönderborg Skibsverft. In 1973 verkocht aan Sönderborg Sand & Grus A/S, herdoopt KIRSTEN COBA, 1983 herdoopt INGE CHABIRA, eigenaar Soegrus Sönderborg ApS, in 1985 K.M. Joergensen, in 1989 Handfelsfirmaet Kurt Henriksen Soro ApS, in jan. 1994 Rederiet Inge Chabira ApS (Soro) en in 1997 Gunnar Kristensen, Esbjerg. In jan. 1998 herdoopt in HANSIA (zelfde eigenaar).
1998-09-00: Final Fate:
Gekapseisd en gezonken bij het eiland Anholt in 40-50 meter diep water. Er zijn geen pogingen gedaan om het schip te bergen.


Afbeeldingen


Omschrijving: GLOBE
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: GLOBE
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ALK
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ALK
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ALK
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SUNDIA
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: LEILA CHRIS
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Nyström, G.G. (Helsingborg)

Omschrijving: De zandzuiger KIRSTEN COBA te Sonderborg Dk. in aug. 1971.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown