Familiegegevens en opleiding
Marinus van der Eb werd geboren op 05 oktober 1836 te s’Hertogenbosch, Nederlands Hervormd. Hij vestigde zich op 21 februari 1854 te Rotterdam o.a. aan de Wijnbrugstraat Wijk 1 nr. 460 (nieuw nr. 12) en aan de Prinsenstraat Wijk 9 nr. 138 (nieuw nr. 49).
Hij behaalde op 22 februari 1862 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart. Hij trouwde op 20 december 1869 te Londen met Emmeline Jessica Mansfield, geboren op 20 februari 1848 te Sydney, Australië005
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
van der Eb was met vlagnummer R386 in de periode 1864 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij voerde dus wèl de collegevlag, maar had geen recht op financiële tegemoetkomingen058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1885 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1885 is overleden058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Matschappij staat kapitein M. van der Eb met vlagnummer R386 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1864 t/m 1867 van de bark “Nederland” 321 last voor Mees & Moens te Rotterdam
* 1874 van de bark “Hollander” 350 last Mees & Moens te Rotterdam
* 1877, 1878, 1880 t/m 1883 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt M.J.van der Eb als gezagvoerder gedurende:
* 1864 t/m 1868 van de bark “Nederland”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 608 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;
* 1869 van het 3/m schip “Aeroliet”, gebouwd in 1868 te Lübeck, 669 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;
* 1871 t/m 1873 van het 3/m schip “Aeroliet”, gebouwd in 1868 te Lübeck, 669 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;
* 1875 t/m 1876 van de bark “Hollander” ex Vooruit, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 663 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Het fregat “Aeroliet” onder kapitein M.J. van der Eb verliet Hongkong in 1872 en arriveerde via de Pacific in juli 1872 San Francisco. Het schip was op 06 november te Iquique en vertrok op 13 januari 1873 vandaaar naar Europa. Het arriveerde, na ronding van Kaap Hoorn, op 27 april Falmouth en later Hellevoetsluis.121
De bark “Hollander” onder kapitein M.J. van der Eb vertrok van Hongkong in 1875 en arriveerde via de Pacific op 09 oktober 1875 San Francisco. Via Kaap Hoorn werd op 31 juli 1876 Falmourh bereikt en op 11 augustus Brouwershaven.121
Zeeuwsche Zierikzeesche Courant 02 januari 1864
Uitgezeild van Brouwershaven op 31 december 1863 de “Nederland”, kapitein M.J. van der Eb, bestemming Batavia.
Familiegegevens en opleiding
Pieter Johann Dirksen werd geboren op 10 december 1827 te Emden als zoon van de Nederlands Hervormde Brune Dirksen en Aaltje Schultze. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Weenastraat Wijk 14 nr. 12 (nieuw nr 57) en aan de Kruiskade Wijk 14 nr. 567 (nieuw nr. 37). Hij vertrok op 06 december 1875 naar den Haag. Hij trouwde op 15 mei 1861 te Rotterdam met Catharina Eendebak, geboren 07 juni 1824 te Medemblik als dochter van Nanning Eendebak en Henriëtte (Andrea?) Elizabeth Wiest. Catharina was weduwe van Nathan Francois Hoek005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.J.Dirksen was met vlagnummer R18 in de periode 1863 t/m 1876 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. (als lid voor de vlag mocht men wèl de nummervlag van het College voeren, maar kon men aan het lidmaatschap geen financiële rechten ontlenen)058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein P.J.Dirksen met vlagnummer R18 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1863 t/m 1867 van het fregat “Oceanus” 613 last varend voor Mees & Moens te Rotterdam
* 1874 van de bark “Nereus’ 352 last varend voor Mees & Moens te Rotterdam
Bouma025 vermeldt P.J.Dirksen als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1863 van de brik “Libra”, gebouwd in 1856 te Joure, 264 ton o.m., varend voor Anes & van Dam te Rotterdam;
* 1864 t/m 1868 van het 3/mschip “Oceanus” ex Equal Rights, gebouwd in 1861 te Black Rock, 1158 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;
* 1870 van het 3/m schip “Aeroliet”, gebouwd in 1868 te Lübeck, 669 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;
* 1871 t/m 1872 van de bark “Nederland”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 608 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;
* 1873 t/m 1875 van de bark “Nereus”, gebouwd in 1863 te Rotterdam, 665 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Het fregat “Oceanus” onder kapitein P.J.Dirksen vertrok op 05 mei 1868 te Adelaide naar Londen “late for C.Leeuwin” (betekenis onduidelijk want geen kapitein Leeuwin in mijn bestand), vermelding op 19 september te Falmouth. Hazelhoff Roelfsema vermeldt één ronding van Kaap Hoorn.121
Zierikzeeuwsche Courant dd. 24 januari 1864
Op 20 februari 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Oceanus”, kapt. P.J.Dirksen, van Rotterdam met bestemming New York. Zelfde melding ook in de editie van 27 februari 1864 zijnde binnengekomen op de 25ste februari.
Familiegegevens en opleiding
Marinus van der Eb werd geboren op 05 oktober 1836 te s’Hertogenbosch, Nederlands Hervormd. Hij vestigde zich op 21 februari 1854 te Rotterdam o.a. aan de Wijnbrugstraat Wijk 1 nr. 460 (nieuw nr. 12) en aan de Prinsenstraat Wijk 9 nr. 138 (nieuw nr. 49).
Hij behaalde op 22 februari 1862 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart. Hij trouwde op 20 december 1869 te Londen met Emmeline Jessica Mansfield, geboren op 20 februari 1848 te Sydney, Australië005
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
-
van der Eb was met vlagnummer R386 in de periode 1864 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Hij voerde dus wèl de collegevlag, maar had geen recht op financiële tegemoetkomingen058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1885 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1885 is overleden058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Matschappij staat kapitein M. van der Eb met vlagnummer R386 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1864 t/m 1867 van de bark “Nederland” 321 last voor Mees & Moens te Rotterdam
* 1874 van de bark “Hollander” 350 last Mees & Moens te Rotterdam
* 1877, 1878, 1880 t/m 1883 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt M.J.van der Eb als gezagvoerder gedurende:
* 1864 t/m 1868 van de bark “Nederland”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 608 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;
* 1869 van het 3/m schip “Aeroliet”, gebouwd in 1868 te Lübeck, 669 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;
* 1871 t/m 1873 van het 3/m schip “Aeroliet”, gebouwd in 1868 te Lübeck, 669 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam;
* 1875 t/m 1876 van de bark “Hollander” ex Vooruit, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 663 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Het fregat “Aeroliet” onder kapitein M.J. van der Eb verliet Hongkong in 1872 en arriveerde via de Pacific in juli 1872 San Francisco. Het schip was op 06 november te Iquique en vertrok op 13 januari 1873 vandaaar naar Europa. Het arriveerde, na ronding van Kaap Hoorn, op 27 april Falmouth en later Hellevoetsluis.121
De bark “Hollander” onder kapitein M.J. van der Eb vertrok van Hongkong in 1875 en arriveerde via de Pacific op 09 oktober 1875 San Francisco. Via Kaap Hoorn werd op 31 juli 1876 Falmourh bereikt en op 11 augustus Brouwershaven.121
Zeeuwsche Zierikzeesche Courant 02 januari 1864
Uitgezeild van Brouwershaven op 31 december 1863 de “Nederland”, kapitein M.J. van der Eb, bestemming Batavia.
Familiegegevens en opleiding
Cornelis Maartensz Schaap werd geboren te Katwijk op 30 oktober 1833 als zoon van Maarten Florisz. Schaap en Niesje Zonneveld. Een huwelijk is niet vermeld. Hij overleed te Poeloe Bras in Atjeh.
De publicatie bevat een foto van Cornelis Maartensz Schaap054-155.
De schepen van de kapitein
Hij was van 1860-1863 gezagvoerder van de Delfshaven, van 1864-1873 op de bark Nijverheid, in 1874 op de Aeroliet en van 1875-1878 van het fregat Maasnymph (ex Fladda). 054-155.
Bouma025 vermeldt C.Schaap als gezagvoerder gedurende:
* 1859-t/m 1862 op de bark “Delfshaven”, gebouwd in 1854 te Delfshaven, 656 ton o.m., varend voor T.van Holst te Delfshaven. Het schip verongelukte in 1862 in de Torres Straat;
* 1864-1867 op de bark “Nijverheid”, gebouwd in 1851 te Kinderdijk, 670 ton o.m., varend voor T.van Holst te Delfshaven;
* 1867 t/m 1874 op dezelfde bark maar dan voor de Wed. T.van Holst te Delfshaven. Het schip werd in 1874 verkocht aan P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie en herdoopt in Willem;
-
* 1870 t/m 1874 op de bark “Maasnymph” ex Pladda (sic), gebouwd in 1867 te Quebec, 1304 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam
* 1874 op het fregat “Aeroliet”, gebouwd in 1868 te Lübeck, 669 ton o.m., varend voor Mees & Moens te Rotterdam. Het schip brandde uit in 1874 te Soerabaja.
Overige bijzonderheden
Geen
|