Familiegegevens en opleiding
Harmannus Beekman werd geboren te Wehe gem.Leens als zoon van Jan Beekman en Tekla Harms Spekkers.
Hij trouwde op 23 november 1853 te Nieuwe Pekela als buitenvaarder met de naaister Hillechiena Maria Abeling, geboren te Nieuwe Pekela als dochter van Pieter Berents Abeling en Gesina Harms Tedering. Zij overleed op 16 november 1872 te Londen (zie hierna)
Harmannus hertrouwde op 24 juli 1878 te Oude Pekela als schipper met de modiste Anna Catharina Nagel, geboren te Oude Pekela als dochter van Jan Hindriks Nagel en Tibigi (of Tobina) Berends Drenth. Zij was eerder gehuwd met de schipper Bernardus Timmer. Zij overleed op 30 oktober 1910 te Groningen, 69 jaar.
Harmannus overleed te Groningen op 03 augustus 1915, 86 jaar
“Op 3 dec. 1872 is bij mij, K.M.Brouwer, ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ingekomen een brief van het Ministerie van Marine ten geleide van een overlijdensakte, luidende als volgt:
Op 16 nov. 1872, verschenen voor mij, Hermanus Jans Beekman, gezagvoerder van het Nederlands barkschip “Australië”, thans liggende in het Victoriadok te Londen: Frans Johan Schnepil, eerste en Arend Jager, tweede stuurman op genoemde bodem die verklaarden dat de huisvrouw van genoemde gezagvoerder, genaamd Helena Maria Pieters Abeling, oud 43 jaren, geboren en wonende te Nieuwe Pekela, op 14 nov. 1872 door een ongelukkig toeval in de golven is geraakt en verdronken. Met vonnis van de rechtbank te Winschoten van 8 april 1876 dat als voornaam moet worden gelezen Hillechiena, in plaats van Helena.”115.
De Wed Heeren W.A.H.Meursing
Amsterdam Londen den 17 Novemb 1872
Waarde Patroon
Zoo als UEd al onderrigt is dat wij op een drijvende wrak verkeerden en het dek al reeds was losgeraakt gezamenlijk moesten besluiten dezelve te verlaten als er zich maar eenigzins hoop op redding voor kwam den 15 des morgens was er in de nabijheid een Hanoversche Schoener die genegen was ons op te nemen en daar wij slechts onze sloep hadden behouden moesten wij dan bij gedeelten zien aan boord van de Schoenerr te komen een man was reeds in de sloep vrouw en kinderen zouden daarna volgen maar Elaas mijn vrouw miste de sloep en dreef op de baren ik sprong zoo spoedig mogelijk in de bood om mijn vrouw te redden maar zij was verdwenen daarna hadden wij het geluk de schoener te bereiken ik kwam goed aan boord de Bood sloeg vol water en de man die bij mij in was is ook in de diepte verdwenen en daar de schoener niet in staat was de Australië mede te bereiken bragt dezelve mij te Harwich aan land. Gisteren ben ik met den heer Williams naar ?? gereisd om de Australië te treffen maar wij vonden hetzelve gisteren avond laat te Londen in dok aan de groote mast is een Plakaat geplakt en verlangen de Binnenbrengers £ 12000 het schip is wrak ik weet niet wat te doen heeft UEd hier ook een agent ik twijvel niet dat het schip kunnen wij laten kondemneren Laat mij zo spoedig mogelijk weten wat UEd denkt te doen.
Na minzaame groeten UEd Heilwenschenden DW Dienaar H.J.Beekman.
Brief in Archief Meursing Stadsarchief Amsterdam 648-66
De schepen van de kapitein
In een notitie van de Waterschout te Amsterdam dd 26 juni 1878 is sprake van het vertrek van Amsterdam op 11 april 1878 naar Batavia van de “Merapi” onder kapitein F.Schnepel. Hij was voorheen stuurman en doet de reis q.q. in de plaats van kapitein H.J.Beekman “welke thans in de Prov. Groningen verblijf houdt.” (Ingekomen stukken bij de Amsterdamse Waterschout. Archief 391 nr. 5, Rijksarchief te Haarlem).
Bouma025 vermeldt H.J.Beekman als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1863 van de 2/msch “Stella Matutina”, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 149 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1863 gezonken;
* 1865 t/m 1866 van de 2/msch “Stella Matutina”, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 237 ton o.m., varend voor E.H.Meursing te Hoogezand;
* 1867 t/m 1872 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam.
* 1872 van de bark “Australië”; gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 672 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip werd in Londen verkocht;
* 1874 van de bark “Mr. Jacob van Lennep”, gebouwd in 1868 te Nieuwendam, 820 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;
* 1875 t/m 1878 van hetzelfde schip maar nu varend voor W.H.Meursing te Amsterdam;
* 1880 t/m 1883 op hetzelfde schip maar nu voor W.H.Meursing te Baarn;
* 1884 t/m 1889 van de comp.bark “Nachtegaal”, gebouwd in 1884 te Amsterdam, 1000 ton n.m., varend voor J.F.Meursing te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Het Archief van de Firma Meursing op het Stadsarchief te Amsterdam bevat onder n. 648/75-70 een reeks van stukken met betrekking tot de bark “Australië”.
In 648 nr. 67 staat een uitgebreid verslag in een stuk, dat is getiteld “Reglement van Averijen van het schip Australië kapitein H.J.Beekman op de reize van Sundswall n. Amsterdam” hetgeen is opgemaakt vanwege verzekeringskwesties
Het schip was op 18 oktober 1872 uit Sundswall vertrokken met bestemming Amsterdam. Vervolgens verliet het op 31 oktober 1872 Kopenhagen. Na passage van Elseneur begin november kwam men kort daarop in stormweer waarbij veel schade ontstond en dag en nacht moest wordeen gepompt. Op 08 november liep men Krageroe binnen om te herstellen. Maar na vertrek kwam men weer in stormweer terecht, met hagelbuien. Op 13 november 1872 bevond men zich op 53o40’NB/ 5.8o OL . “Tegen ’s namiddags half 4 ure kwam een hevige breker over, die een gedeelte van de deklast, verschansing met stutten, kombuis met stutten en de groote boot over boord wierp en watervaten en kettingbokken stuk sloeg, terwijl bij die gelegenheid een matroos onder de balken geraakte en daardoor gedood werd, daar men het schip geheel op zijde liggende en de zee over heen slaande, niet bij tijds redding kon aanbregen”. Ondanks een reeks van maatregelen, waaronder het overboord zetten van deklast, “…zonk het schip niettemin al dieper en dieper en was het ongeveer ’s nachts 2 ure geheel vol en dreef op de lading.” Op 14 november begon het voordek op te breken en dreigde het schip te zinken. Na scheepsraad werd besloten het schip te verlaten. “Des morgens ten 9 ure kreeg men een Duitsche schoener in het gezigt, die hen wilde helpen, waarop men de enigste boot nedervierde; men wilde toen volgens pligt de vrouw en twee kinderenvan den kapitein, die aan boord waren, het eerst redden, doch de vrouw geraakte bij het overgaan in de boot in zee; de kapitein, dit ziende, sprong in de boot om haar te redden, hetgeen hem echter niet mogt gelukken; de boot werd door de schoener opgenomen, welke nadat één man was overgegaan, dadelijk zeil zette om het schip te bereiken, doch liep met zooveel vaart in, dat men konde bijdraaijen. Na een kwartier uurs zag men de boot niet meer, terwijl de schoener, na eerst eenigen tijd heen en weder gekruist te hebben, koers zette naar den wal. Men bevond zich alstoen naar gissing on ’t ZO van Orfordness op ongeveer 4 mijlen afstand en besloot den Theems te bereiken”. Er werd door twee stoomboten hulp verleend. “De stoomboot toen de onmogelijkheid inziende de bemanning over te nemen, beproefde het schip in slecht water te brengen met behulp van sleepers en zeilen, warbij echter de sleepers onophoudelijk braken. Ten 10 ure des avonds werd men echter op den Theems in de nabijheid van het vuur van de Gunfleetbank gebragt. Hierop ging de geheel equipage, uitgeput zijnde, op eene der stoombooten over.” Het schip werd even voor Gravesend ten anker gebracht en op 16 november 1872 in het Victoriadok gesleept.
Familiegegevens en opleiding
Kier Hagedoorn werd geboren te Nieuwe Pekela op 25 april 1841 als zoon van de schipper Koert Kiers Hagedoorn en Jantina Harms de Weerd
Hij trouwde te Nieuwe Pekela op 12 januari 1865 als schipper met Helena Wijkmeijer, geboren te Nieuwe Pekela op 19 oktober 1842 als dochter van de schipper, later landbouwer, Geert Klaassens Wijkmeijer en Anna Derks Greven.
Geen overlijdengegevens gevonden van Kier en Helena maar wellicht te Amsterdam.
http://www.online-begraafplaatsen.nl/zoeken.asp?command=zoekform meldt:
Kier HAGEDOORN
|
|
|
|
|
begraven 18 januari 1922 - 80 jaar oud
|
1510731
|
2-F-06
|
Amsterdam
|
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Kier Hagedoorn vermeld als schipper in 1865, 1866, 1868, 1870, 1877.
Ene Kier Hagedoorn, geboren op 09 mei 1840, afkomstig uit Nieuwe Pekela, behaalde zijn diploma met nr. 55 voor 1e stuurman aan de zeevaartschool te Veendam.099
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
Kier K.Hagedoorn was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 40 in de periode 1863 t/m 1920 (en wellicht later).
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt K.K.Hagedoorn als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1863 van de schoenerbrik “Paulina & Cornelia”, gebouwd in 1861 te Pekela, 172 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam. Het schip is in 1863, op weg van Petersburg naar Engeland, gestrand in de Oostzee en verkocht voor de sloop;
Mulder085 vermeldt vóór kapitein Hagedoorn nog een kapitein H.Kuiper, die direct na de bouw in 1861, gezagvoerder is geweest, (wellicht voor één reisje);
* 1864 t/m 1865 op de bark “Protheus”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 343 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam.
* 1866 t/m 1873 van de schoenerbrik “Zwerver”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 179 ton o.m., varend voor J.J. Koerts te Pekela. Het schip werd in 1873 afgekeurd te Hull;
* 1873 van de 2-mastschoener “Stella Matutina”, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 237 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip voer in 1874 voor F.Wibaut te Vlissingen en was herdoopt in “Jeane & Maria”;
* 1875 t/m 1880 van de brik “Jeremias”, ex Peter, ex Mary, gebouwd in 1875 te Nova Scotia, 285 ton o.m., varend voor J.H.A.E.Meyjes te Amsterdam;
* 1881 t/m 1883 van de bark “Gerredina Wilhelmina” ex Henricus Gerardus, gebouwd in 1853 te Amsterdam, 382 ton o.m., varend voor J.H.A.E.Meyjes te Amsterdam.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
10 juni 1861, schoener “Pauline en Cornelia”, kapitein Harmannus H. Kuipers, stuurman Kier Hagedoorn, 20 jaar uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
“Op 30 sept. 1861 is door mij, K.M. Brouwer, ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ontvangen van de Heer Minister van Marine, een brief geleidende de hierna volgende akte van overlijden.
Zeilende in de Atlantische Oceaan. Akte van overlijden. Verschenen voor mij, stuurman Kier Koerts Hagedoorn van het Nederlands schoenerschip “Pauline en Cornelia”, zich op reis bevindende van Archangel naar Schiedam oud ruim 20 jaren, wonende te Nieuwe Pekela, Lammert J.Nol, oud 36 jaren, wonende te Nieuw Buinen en Geert J.Weering, oud 23 jaren, wonende te Nieuwe Pekela, als getuigen, beide meerderjarig en varende aan boord van genoemd schip, de eerste als kok en de andere als matroos, die verklaarden dat aan boord van genoemd schip, op 13 aug. 1861, ten gevolge van zwaar lijdend aan reumatiek, gedurende een dag of negen, in de ouderdom van 43 jaren is overleden Harmannus H.Kuiper, echtgenoot van Jantje J.Timmer, zoon van H.Kuipers, wonende te Nieuwe Pekela. Aldus gedaan aan boord van genoemd schip ter hoogte van 69o10’NB & 37o15’OL.
Was getekend: Kier K.Hagedoorn, stuurman, Lammert J.Knol, kok, Geert J.Weering, matroos, Henderikus H.Plaatje, matroos, Jan H.Hulscher, lichtmatroos, Jan R.Bos, jongen.115
Melding van het overlijden op 07 juli 1871 van een kajuitjongen aan boord van de schoenerbrik “`Zwerver onder kapitein Kier K.Hagedoorn, op reis van St. Petersburg naar Amsterdam en wel op 50o10’NB/02o47’OL.115.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.P.de Breed als gezagvoerder gedurende:
- 1874 t/m 1877 van de schbrik “Jeane & Maria” ex Stella Matutina, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 237 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip is in 1877 op het rif van Domesnaes gestrand;
- 1879 t/m 1881 van de brik “Clemens Florentinus” ex Lizzie, gebouwd in 1863 te New Brunswick, 339 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip werd te Elseneur afgekeurd wegens zware averij.
Overige bijzonderheden
Geen
|