Familiegegevens en opleiding
Geen.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
R.H.Barelds was met vlagnummer R54 in de periode 1849 t/m 1865 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1858 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding heeft gekregen van f 75,- vermoedelijk vanwege een ongeluk met zijn schip058
In het Jaarverslag 1865 van het College staat vermeld dat hij conform art. 37 van het reglement is geroyeerd. Dat betekent dat hij zijn financiële verplichtingen niet is nagekomen058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein R.(H.)Barelds met vlagnummer R54 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
1849, 1851 kof “Marie Jeannetta” 42 last voor S.C. & C. St. Martin & Co te Rotterdam
1855 brigantijn “De Leeuw” 100 last voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam
1858 geen schip vermeld
1859, 1862, 1863 schoener “Johanna Louisa” 85 last als kapitein/eigenaar vanuit Rotterdam
1864 kof “Nijsina Jacoba” 36 last voor P Rademakers & Co te Delfshaven
Bouma025 vermeldt kapitein R.H.Barelds als gezagvoerder gedurende:
* 1852 t/m 1854 van de kof “Marie Jeannette”, ex Hoop, gebouwd in 1840 te Sappemeer, 80 ton o.m., varend voor E.& A.Martin te Rotterdam;
* 1855 t/m 1857 van de hoeker (sch.brik) “De Leeuw”, gebouwd in 1840 te Vlaardingen, 228 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam. Het schip is gestrand bij Inverness en verkocht voor opslagschip;
* 1857 t/m 1858 van de schoenerbrik “Harmonie”, gebouwd in 1847 te Zierikzee, 174 ton o.m., varend voor K.& J.Wilkens te Veendam. Het schip strandde te Maroim komend van Rio de Janeiro;
* 1860 t/m 1862 van de sch.brik “Johanna Louisa”, gebouwd in 1859 te Sappemeer, 175 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
* 1864 t/m 1867 van de kof “Nijssiena Jacoba”, gebouwd in 1863 te Martenshoek, 68 ton o.m., varend voor B.ter Spill te Sappemeer.
Overige bijzonderheden
“HARMONIE
Tegelijk met de tewaterlating van de Luctor et Emergo op 22 januari 1847 werd op de werf De Goede Intentie de kiel gelegd voor een nieuwe schoener. Deze werd op 3 augustus van hetzelfde jaar te water gelaten en was 96 lasten groot. Het schip behoorde tot de rederij K. en J.Wilkens te Veendam, die voor 10.000 gulden in het schip aandelen had.
Kapiteins op het schip waren J.Wilkens (1847-1857) en R.H.Barends (1857, 1858). Onder bevel van de laatstgenoemde verongelukte het schip op 9 april 1858 tijdens de terugreis van Rio de Janeiro naar Contenquita.”074. (gezien mijn eigen gegevens is hier sprake van de kapiteins W.J Wilkens en R.H.Barelds)