Inloggen
CONFIANCE - ID 15599


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1860-06-07 / 1888-07-04 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1860
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 121
Delivery Date: 1860-05-19
Technical Data

Net Tonnage: 75.00 lasts
Net Tonnage 2: 141.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 24.99 Meters Registered
Beam: 4.90 Meters Registered
Depth: 2.60 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1860
Datum agenda: 1860-06-07
Register nr: 18600399
Scheepsnaam: CONFIANCE
Type: Schooner
Lasten: 75
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Brongers, L.B.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1860-05-19 CONFIANCE
Manager: Luitjen Bronger Brongers, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Luitjen Bronger Brongers, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands

Ship Events Data

1888-07-04: Final Fate:
09 juli 1888. Krant PGC - Provinciale Groninger Courant.
Groningen, 7 juli. Volgens ontvangen telegram van kapt. H. Grasdijk van het hier thuisbehorende brikschip CONFIANCE, is hij met genoemde bodem goed en wel op 4 juli te Grangemouth aangekomen, komende van Harlingen. Het bericht in ons nummer van j.l donderdag, uit Londen aan de Nieuwe Rotterdamsche Courant getelegrafeerd, als zou genoemd schip bij Crail gestrand zijn, berust dus op een dwaling.
Volgens een heden ontvangen bericht werd het bij Crail gestrande Nederlandse schip (opm: tweemast-schoener) CONFIANCE gevoerd door kapt. K.W. de Grooth, en was het op reis van Termunterzijl naar Burnt Island met stro. De equipage is gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Luitjen Brongers werd geboren te Veendam 16 maart 1834 als zoon van de landbouwer Bronger Luitjens Brongers en Sophia Jans Leeuwes.

Hij trouwde op 02 februari 1860 te Wildervank als schipper met Reina Bosvogel, geboren te Wildervank 01 mei 1836 als dochter van de broodbakker Reint Willem Bosvogel en Geessien Jannes Herdt. Reina overleed op 30 juli 1866 te Wildervank, 30 jaar, echtgenoot is schipper.

Luitjen hertrouwde op 29 november 1871 te Wildervank als zeekapitein met zijn Remmiena Bosvogel, geboren te Wildervank 08 december 1843 als dochter van de bakker Jan Harmannus Bosvogel en Geessien Jans Heerdt. Remmiena overleed op 05 juli 1918 te Wildervank, 74 jaar.

Luitjen overleed op 09 oktober 1903 te Wildervank, 69 jaar, zonder beroep

Bij geboorten van kinderen in 1860, 1862 en 1864 wordt vader Luitjen vermeld als “schipper”

Bij het huwelijk van een kind in 1887 staat vader Luitjen vermeld als “koopman”, en in 1888 en bij zijn overlijden in 1903 als “zonder beroep”.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.B..Brongers was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met het vlagnummer 20 in  1860 en ging over op het vlaggelidmaatschap met nummer 19 in de periode 1861 t/m 1879.

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.B.Brongers ls gezagvoerder gedurende:

  • 1859 t/m 1861 van de kof “Klaziena Arendina”, gebouwd in 1852 te Wildervank, 109 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;
  • 1861 t/m 1876 van de 2/msch “Confiance”, gebouwd in 1860 te Hoogezand; 141 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank;

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Luitje Brongers op:

19 februari 1848, tjalk “Sophia” schipper Bronger Luitjens Brongers, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok en koksmaat Luitje Brongers, geen leeftijd en woonplaats vermeld.

03 maart 1849, tjalk “Sophia”, schipper Bronger Luitjens Brongers, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman en een kok Luitjen Brongers, geen leeftijd en woonplaats vermeld.

16 februari 1850, tjalk “Vrouw Sophia”, schipper Bronger Luitjens Brongers, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman en de kok Luitje Brongers, geen leeftijd en woonplaats vermeld.

08 februari 1851, tjalk “Vrouw Sophia”, schipper Bronger Luitjens Brongers, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman en de kok Luitje Brongers, geen leeftijd en woonplaats vermeld.

07 mei 1852, schoenergaljoot “Sophia”, schipper Bronger Luitjens Brongers, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos Luitjen Brongers geen leeftijd en woonplaats vermeld en een kajuitwachter.

04 februari 1854, galjoot “Sophia”, schipper Bronger L.Brongers. Voorts stuurman Luitjen Brongers, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter.

31 januari 1857, galjoot “Sophia”, schipper Bronger L.Brongers, 46 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Luitje Brongers, 23 jaar uit Wildervank, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter

05 februari 1859, galjoot “Claassina Arendina”, schipper Luitjen B.Brongers, 24 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, lichtmatroos en een kajuitwachter.

14 juni 1860, schoener “Confiance”, schipper Luitje Brongers Brongers, 25 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter.

14 februari 1863, schoener “Confience”, schipper Luitjen Brongers, 29 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter.

09 februari 1865, schoener “Confiance”, schipper Luitjen Brongers, 30 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok, lichtmatroos en een kajuitwachter.

15 februari 1868, schoener “Confiance”, schipper Luitje Brongers, 33 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en 2 lichtmatrozen.

30 januari 1871, schoener “Confiance”, schipper Luitje Brongers, 36 jaar uit Wildervank. Voorts een matroos.

09 februari 1873, schoener “Confiance”, schipper Luitjen Brongers, 38 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman en een lichtmatroos.

 

In de 14 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Luitje(n) en Luitje Bongers Bongers

Het overzicht luidt

1848               koksmaat op de tjalk “Sophia” onder Bronger Luitjens Brongers (zijn vader)        geen leeftijd

1849-1851    kok op de tjalk “Sophia” onder Bronger Luitjens Brongers                                        geen leeftijd

1852               lichtmatroos op de schoenergaljoot “Sophia” onder Bronger Luitjens Brongers    geen leeftijd

1854-1857    stuurman op de galjoot “Sophia” onder Bronger Luitjens Brongers                          23 jaar

1859               schipper op de galjoot “Claassina Arendina”                                                                24 jaar

1860-1873    schipper op de scchoener “Confiance”                                                                           25-38 jaar

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Brongers, Luitje Brongers
Overige informatie: eigenaar

Familiegegevens en opleiding

Pieter werd geboren op 26augustus 1842 Oosterdiep/Veendam als zoon van de schipper Harm Pieters Lukkien en Niessien Jakobs Wilkens.

Pieter trouwde op 12 januari 1888 (45 jaar oud) te Veendam als schipper met Wilmina Jantina Kuiper, geboren op 22 december 1857 te Beerta als dochter van de bakker Harm Kuiper en Martje Jans Schröder. Wilmina overleed op 22 december 1950 te Groningen, 93 jaar, weduwe.

Pieter overleed op 29 november 1913 te Veendam, 71 jaar, fabrikant.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Pieter vermeld als schipper in 1888, als koopman in 1889, 1891, als fabrikant in 1893, als( tricotage)fabrikant in 1893, 1911, 1913

 

Ene Pieter Lukkien, geboren 26 augustus 1842, afkomstig van Veendam, behaalde zijn diploma voor 1e stuurman op de zeevaartschool te Veendam met diplomanummer 92.099.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

P.H.Lukkien was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer H6 resp. 130 in de periode 1867 t/m 1872. Na een onderbreking van 5 jaar was hij wederom lid van 1877 t/m 1906.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.H.Lukkien als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1869 van de schoenerkof “Herstelling”, gebouwd in 1849 te Veendam, 96 ton o.m., varend voor de wed. H.P.Lukkien te Veendam. Het schip werd in 1869 afgekeurd in Noorwegen.

*    1877 t/m 1887 van de 2-mastschoener “Confiance”, gebouwd in 1860 te Hoogezand; 141 ton o.m., varend voor L.B.Brongers te Wildervank.

 

In een Naamlijst van Leden van het Veendammer zeemanscollege in 1880 aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staat P.H.Lukkien als gezagvoerder van de “Confiance” met vlagnummer 130.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

02 februari 1856, kof “Harmonie”, schipper Pieter Jans Bakker, kajuitwachter Pieter Harms Lukkien.

25 februari 1857, kof “Margretha”, schipper Roelf Hindriks Stutvoer, kajuitwachter Pieter Harms Lukkien, 14 jaar uit Veendam.

25 februari 1865, kof “Herstelling”, schipper Pieter Harms Lukkien, 22 jaar uit Veendam.

11 november 1871, schoener “Anna Sophia”, schipper Eilt Hindriks Puister, stuurman Pieter Harms Lukkien, 29 jaar uit Veendam

31 juli 1875, schoener “Felicitas”, kapitein Harmannus Meijer, stuurman Pieter Lukkien, 32 jaar uit Veendam.

19 oktober 1875, schoener “Felicitas”, kapitein Harmannus Meijer, stuurman Pieter Lukkien, 33 jaar uit Veendam.

22 januari 1876, schoener “Felicitas”, kapitein Pieter Lukkien, 38 jaar uit Veendam.

26 januari 1877, schoener “Confiance”, schipper Pieter Harms Lukkien, 34 jaar uit Veendam.

06 februari 1885, schoener “Felicitas”, schipper Pieter Lukkien, 42 jaar uit Veendam.

 

Overige bijzonderheden

Harlinger Courant dd 07 maart 1878, Scheepvaartberichten096

Uitgegaan:

Bordeaux 1 Maart, Confiance, P.Lukkien, Zwolle.”

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Lukkien, Pieter Harmz

Familiegegevens en opleiding

Klaas de Grooth werd geboren te Nieuwe Pekela 16 juli 1842 als zoon van de schipper Wolter Klaassens de Grooth en Elsien Jans Koster.

Hij trouwde op 29 januari 1874 te Nieuwe Pekela als buitenvaarder met Annegien Kuiper, geboren te Nieuwe Pekela 20 januari 1849 als dochter van de scheepskapitein Roelf Jans Kuiper en Elsien Berents Smit. Annegien overleed op 12 januari 1910 te Borger, 60 jaar.

Klaas hertrouwde op 26 april 1913 te Borger als sluismeester met Tijtje Hageman geboren 20 augustus 1853 te Anloo als dochter van de schipper Harm Hageman en Geertje Boerma. Tijtje was de weduwe van Derk Moolhuizen. Tijtje overleed op 10 juli 1936 te Groningen, 82 jaar.

Klaas overleed op 09 september 1916 te Hoogezand, 74 jaar, zonder beroep, weduwnaar.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Klaas Wolters als buitenvaarder/zeeman in 1874, 1897, als schipper in 1878, als sluismeester in 1902, 1913

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Een K.W. de Grooth was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 90 in de periode 1876 t/m 1916.

 

Een K.W. de Grooth was effectief lid van het Groninger Zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 42 in de periode 1895 t-m 1904.

 

K.W. de Groot was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 85 in de periode 1887 t/m 1896.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.W. de Grooth/Groot als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1880 van de schoenerkof “Jan Visser”, gebouwd in 1846 te Lemmer, 142 ton o.m., varend voor J.S.Visser te Lemmer. Het schip werd verlaten te Bremerhaven binnengebracht en afgekeurd;

*    1887 van de 2-mastschoener “Eendragt”, ex Laurens, ex Ida, gebouwd in 1854 op de werf van E.H.Meursing te Hoogezand, 147 ton o.m., varend voor W.S. van de Wetering te Delfshaven. Het schip is bij Rossiten ( O-Pruissen) gestrand;

*    1888 van de 2-mastschoener “Confiance”, gebouwd in 1860 te Hoogezand; 141 ton o.m., varend voor L.B.Brongers te Wildervank. Het schip is in 1888 gestrand bij Crail (Schotland) en wrak geraakt;

*    1890 t/m 1895 van de schoenerbrik “Spruit”, gebouwd in 1871 te Pekela, 198 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip werd te Hamburg als wrak verkocht;

*    1895 t/m 1898 van de 2-mastschoener “Zeemeeuw” ex Svartvik, gebouwd in 1866 bij J.A.Strandberg te Hernösand, 180 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip werd in 1898 verkocht te Geestemünde;

*    1898 t/m 1899 van de 3-mastschoener “Voorspoed”, ex Foxham, ex Jan Derk, gebouwd in 1893 te Martenshoek, 272 ton o.m., varend voor Duinker & Goedkoop te Amsterdam;

*    1900 en later van hetzelfde schip maar nu varend voor J.J.Duinker te Amsterdam; (zie hierna voor vergaan in 1901)

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Klaas Wolters op

09 maart 1858, schoenerkof “Johanna Maria”, kapitein Wolter Klaassens de Grooth, 57 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman en een lichtmatroos/hofmeester Klaas Wolters de Grooth, 14 jaar uit Nieuwe Pekela.

04 februari 1868, schoener “Amicitia”kapitein Eertwijn Hindriks de Groot, 26 jaar uit Nieuwee Pekela. Voorts stuurman Klaass Wolters de Grooth, 25 jaar uit Nieuwe Pekela en een kok.

18 augustus 1868, schoener “Amicitia”, kapitein Eertwijn Hendriks de Groot, 26 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas Wolters de Grooth, 26 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en 3 matrozen;

11 februari 1869, schoener “Amicitia”, kapitein Eertwijn Hindriks de Grooth, 27 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas W. de Grooth, 26 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

28 februari 1873, schoener “Pax”, kapitein R.H. de Groot, 35 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas W. de Grooth, 30 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en een matroos.

11 april 1874, schoener “Jakob Bernardus”, kapitein Roelf Jans Kuiper, 58 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Klaas Wolters de Grooth, 31 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en 4 matrozen;

18 februari 1876, kof “Jan Visser”, kapitein Klaas Wolters de Grooth, 33 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.

01 mei 1876, schoenerkof “Jan Visser”, kapitein K.W. de Grooth, 33 jaar uit Pekela. Voorts een matroos en een lichtmatroos;

19 september 1878, kof “Jan Visser”, kapitein Klaas Wolters de Groot, 37 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een lichtmatroos.

25 januari 1886, schoener “Eendracht”, kapitein K.W.de Grooth, 44 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, lichtmatroos en een scheepsjongen.

16 februari 1887, schoener “Eendracht”, kapitein K.W.de Grooth, 45 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een stuurman en een kok.

26 mei 1888, schoener “Confiance”, kapitein Klaass de Groot, 46 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

26 juli 1888, bark “Ida”, kapitein Albert Hindriks Wolkammer, 64 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas de Grooth, 46 jaar uit Nieuwe Pekela, zeilmaker, kok, 4 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en de kapiteinsvrouw;

18 februari 1889, schoener “Spruit”, kapitein Klaas Wolters de Grooth, 47 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman en een kajuitwachter.

02 februari 1891, schoener “Spruit”, kapitein K.W. de Grooth, 48 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman, kok, matroos en 2 lichtmatrozen.

28 februari 1892, schoener “Spruit”, kapitein K.W. de Grooth, 49 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een stuurman.

02 juli 1894, schoener “Spruit”, kapitein Klaas Wolters de Grooth, 52 jaar uit Groningen. Voorts stuurman Johannes Groothuys, 57 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een passagier,

 

In de 17 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van K.W; Klaas,  Klaas W. en Klaas Wolters.

Het overzicht luidt:

1858                       lichtmatroos op de schoenerkof “Johanna Maria” onder Wolter K. de Grooth   14 jaar

1868-1869            stuurman op de schoener “Amicitia” onder Eertwijn H. de Grooth                       25 jaar

1873                       stuurman op de schoener “Pax” onder R.H. de Groot                                              30 jaar

1874                       stuurman op de schoener “Jakob Bernardus” onder Roelf J.Kuiper                       31 jaar

1876                       kapitein op de kof “Jan Visser”                                                                                     33-37 jaar

1886-1887            kapitein op de schoener “Eendracht”                                                                          44-45 jaar

1888                       kapitein op de schoener “Confiance”                                                                          46 jaar

1888                       stuurman op de bark “Ida” onder Albert H.Wolkammer                                         46 jaar

1889-1894            kapitein op de schoener “Spruit”                                                                                  47-52 jaar

 

In de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart staan ledenlijsten van “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela waarbij vermelding van de schepen en wel in 1881 van “Jan Visser”; in 1884 t/m 1887 van de “Eendracht”; in 1890 t/m 1896 van de “Spruit”; in 1897 t/m 1900  van de “Zeemeeuw”; en in 1901 t/m 1903  van de “Voorspoed”.

 

Overige bijzonderheden

In het boekje Shipwrecks on Cornwall’s North Coast” door Richard & Bridget Larn (Tor Mark Press  POB 4 Redruth, Cornwall TR16 5YX. Niet gedateerd maar in juni 2000 te koop in boekhandels in Cornwall) staat een foto van het schip de “Voorspoed” met als bijschrift:

“When the wreck of the Dutch steel barquentine Voorspoed ebbed dry at noon on 7 March 1901 after going ashore in a gale on Perran Beach near Drosbyn Point, looting started on unprecedented scale. Captain de Grooth later stated “I have been wrecked in different parts of the globe even in the Fiji islands, but never among such savages as those of Perranporth”

 

In de verzameling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela bevindt zich een een aantal Reder-cedulen en rederij-contrachten. Daarin de volgende:

“Rederij-contract

van het schoonerschip “Eendracht”, bestaande uit 14 artikelen en een slotartikel.

Art.1: tot kapitein wordt benoemd de medereder K.W. de Grooth voor een jaarlijks loon van f 500,- en 5% van de zuivere uitdeling. Art.5: tot boekhouder is benoemd J.J.Koerts en tot assistenten P.R.Brons en J.W. de Grooth. De boekhouder zal voor de administratie jaarlijks f 25,- genieten.

Vastgesteld in de vergadering van de reders van genoemd schip te Oude Pekela op 1.3.1883 en ondertekend door J.W. de Grooth, J.J.Koerts, R.P.Brons & Zn, K.W. de Grooth.

inv.nr. SW 1998-51.

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.1901, p.325-329 staat een vonnis van de Raad van Tucht voor de Koopvaardij inzake de stranding van het schoenerschip “Voorspoed” onder gezag van kapitein K.W. de Grooth. Op grond van diverse documenten en getuigenverklaringen volg een verslag van het gebeurde. “Het Nederlandsche Schoenerschip “Voorspoed” … heeft van den 21sten tot den 24sten December 1900 te Londen eene lading leem ingenomen.” Vanwege tegenwind werd het schip naar de Downs gesleept en aldaar ankerde. Op 31 december werd het anker gelicht en met afwisselende winden door het Engelsch Kanaal gevaren. Op 04 januari 1901 rondde men Lands End en zette de reis in het Kanaal van Bristol voort. Na diverse nautische handelingen strandde het schip op de Searweatherbank, volgens de kapitein door de sterke stroom. De bemanning wilde, vanwege de risico’s van boord en bereikten na 7 uur roeien Port Talbot. Het schip werd naar Swansea gesleept alwaar de kapitein het commando weer overnam.

De Raad kwam tot de volgende conclusie: “… de stranding  … is veroorzaakt door eene daad en nalatigheid van den aangeklaagde K.W. de Grooth, daar hij na 10 uur in den avond van 5 Januari, zonder genoegzame zekerheid te hebben aangaande zijn bestek, te veel in Noordelijke richting heeft gestuurd en daar hij verzuimd heeft te looden, en dientengevolge niet genoeg rekening heeft gehouden met den stroom.” De Raad schorste de kapitein voor 6 weken het gezag uit te oefenen over een Nederlands koopvaardijschip en veroordeelde hem tot betaling van de kosten van de zaak ad f 29,15.

 

Melding van het overboord vallen en verdrinken op 19 augustus 1877 van de stuurman A.R.Kuiper van het schip “Jan Visser, kapitein K.W. de Grooth.  “…peilende om 5 uur de toren van Hans N.N.W. …”

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Grooth, Klaas Wolters de

Monsterrollen

Opgemaakt Wildervank
Datum: 1860-06-14
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: CONFIANCE
Schipper: Brongers, Luitje Brongers
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 1860.1869.128.858
DVD IM.– 3083,3084 – 887,888

BIJLBRIEF

Naam schip CONFIANCE

Plaats en datum acte Hoogezand, 19 mei 1860

Type schip schooner

Bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

Eigenaar/aankoper L.B. Brongers

Te voeren door kapt. L.B. Brongers

Grootte 141 tonnen of 75 lasten
(Meetbrief nr. 36 d.d. 10 mei 1860 afgegeven door
scheepsmeter J. Meijer te Groningen)

Tuigage , aantal dekken

Afmetingen lang 24,99 m., breed 4,90 m., hol 2,60 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1860

Plaats , datum registratie Groningen, 21 mei 1860

Nummer van registratie deel 25, folio 9, verso vak 6

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs

Bijzonderheden:



Researcher/datum research: JDvdB / 190911


Naam CONFIANCE
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1860
Toegang 883
Inventaris 2140

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Register van bijlbrieven arr. rb. Groningen, pag. 887, 19 mei 1860