Inloggen
NOORDHORN - ID 15117


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-09-08 / 1872-00-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Emmo Hooites Meursing, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1856-00-00
Delivery Date: 1856-08-22
Technical Data

Net Tonnage: 169.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 89.00 lasts
 
Length 1: 28.28 Meters Registered
Beam: 4.68 Meters Registered
Depth: 2.88 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 15-06-1856
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: De brik 'Noordhorn' arriveerde 15 juni 1856 van de werf te Groningen en werd, zoals gebruikelijk, aldaar getuigd en vertrok 26 september 1856 van Groningen, met ballast, op avontuur.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-09-08
Register nr: 18560795
Scheepsnaam: NOORDHORN
Type: Brik
Lasten: 89
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wieringa, E.M.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Leeuwen, H. van
Opmerkingen: zeebrief wordt niet benoemd

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-08-22 NOORDHORN
Manager: Egbert Meinderts Wieringa, Ezinge, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Ezinge, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ezinge / Netherlands

Date/Name Ship 1869-00-00 GEERTRUI
Manager: Jan Vroege, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Vroege, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands

Ship Events Data

1861-11-19: Damaged
Texel, 19 november 1861. Het Nederlandse schip (opm: brik) NOORDHORN, kapt. H. van Leeuwen, van Nickerie alhier binnen, is lek, heeft lading over boord geworpen en zeilen verloren.
1872-00-00: In 1872 in Brazilië afgekeurd en aldaar verkocht voor ongeveer 2900 millereis. Het schip deed vervolgens dienst als lichter.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Hendrik werd geboren 18 april 1823 te Den Boer als zoon van de winkelier Johan van Leeuwen en Egbertje Hindriks Bakker.

Hij trouwde op 23 augustus 1856 te Zuidhorn als gezagvoerder met Alida Catharina Knoop, geboren te Noordhorn, gem. Zuidhorn op 16 maart 1830 als dochter van de schoolonderwijzer Eilke Kornelis Knoop en Anna Rijkents de Wit.

Geen overlijdensgegevens gevonden in Groningen en op wiewaswie.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van Leeuwen was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 93 in de periode 1861 t/m 1863.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H. van Leeuwen als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1869 van de brik “Noordhorn”, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 169 ton o.m., varend voor E.M.Wieringa te Ezinge. Het schip voer in 1870 voor J.Vroege te Alblasserdam en was herdoopt in “Geertrui”.

 

In 5 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Hendrik van Leeuwen.

Het overzicht luidt:

10 september 1840, scheepsjongen, 17 jaar uit Den Boer, op de niet met name genoemd schip, schipper Nicolaas Aukens Smaal;

27 februari 1851, stuurman , 28 jaar uit Den Boer, op de kof “ Lamiena”, schipper Willem Alberts de Boer

27 juni 1851, stuurman, 28 jaar uit Den Boer, op de galjoot “Elizabeth van Leijden”, schipper Harmannus Kaspers Smit(s);

08 februari 1854, stuurman uit Noordhorn op de “Johanna Gesina”, kapitein Berend J. van der Veen;

08 februari 1855, stuurman uit Noordhorn op de “Johanna Gesina”, kapitein Berend J. van der Veen;

 

Op de ledenlijst van De Groninger Eendracht in de Almanak van Wildervank/Nieuwe Pekela van 1862 staat met vlagnummer 93 H. van Leeuwen als gezagvoerder van de “Noordhorn”.

 

Overige bijzonderheden

NRC 20 november 186114

Texel, 19 november. Het Nederlandse schip (opm: brik) NOORDHORN, kapt. H. van Leeuwen, van Nickerie alhier binnen, is lek, heeft lading over boord geworpen en zeilen verloren

 

Provinciale Groninger Courant 12 november 1867 114

Groningen, 11 november. Volgens particulier bericht is de brik NOORDHORN, kapt. Van Leeuwen, van Kroonstad naar Schiedam bestemd, op 28 oktober l.l. door een vliegende storm uit het Zuidwesten met gebarsten zeil en overgeworpen lading te Ny Hellesund (Noorwegen) binnengelopen.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Leeuwen, Hendrik van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jacobus Vogelsang werd geboren op 22 juni 1839 te Dordrecht als zoon van kapitein Pieter Marinus Vogelsang en Geertrui Crollius

Hij trouwde op 11 januari 1865 te Dordrecht met Marianne Benigne André, geboren in 1837 te Dordrecht als dochter van Jules Jean André en Sophia Maria Recourt. In 1866 woonde hij in de Voorstraat D55 te Dordrecht.

Hij overleed nà 1904.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s

Jacobus Abraham wonend te Dordrecht was in de periode 18 december 1875 t/m 1914 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart met vlagnummer 14. Hij was het laatste lid dat in de AAKZ jaargang 1914 werd genoemd.111

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In een kasboek van het Dordtse College “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 18 december 1875 staat de boeking van een entreegeld van f 50,- door kapitein J.A.Vogelsang.064b

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 04 februari 1904 van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat

een verzoek van de heer Vogelsang met het verzoek de f 300,- die na zijn overlijden zou worden uitgekeerd, nu reeds te mogen ontvangen “daar het aantal leden toch klein genoeg is en de vereeniging feitelijk geen reden van bestaan meer heeft.” De president meent dat het niet verantwoord is een dergelijke maatregel te nemen. Na enige discussie trekt de heer Vogelsang, ter vergadering aanwezig, zijn voorstel in “vooral toen besloten werd met het oog op de gunstige stand der kas, de effectieve en honoraire leden voorlopig voortaan van de contributie te ontheffen.064a.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 20 april 1910 van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat vermeld dat de heer Vogelzang wegens hoge leeftijd heeft bedankt als scheepsmeter. Hij vraagt om een toelag064a e.

In het kasboek van het College staat vanaf 01 juli 1910 een maandelijke toelage van f 12,50. Deze uitkering blijft gecontinueerd ook na het overlijden van de kapitein eind 1913.064b

In het kasboek van het Dordtse college “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat dd 13 januari 1914 een uitgave van f 300,- aan de weduwe J.A.Vogelsang. Deze eenmalige uitkering aan erven van overleden effectieve leden is reglementair bepaald en is in de loop van de jaren verhoogd tot f 300,-.064b

Op 01 juli 1915 staat een driemaandelijkse uitkering van f 12,50 aan de wed. Vogelsang.064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.A.Vogelsang als gezagvoerder064a:

*   1874; 1891          geen schip vermeld

 

Bouma025 vermeldt J.A.Vogelsang als gezagvoerder gedurende:

*   1870 t/m 1872 van de brik “Geertrui” ex Noordhorn, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 169 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam. Het schip werd in 1872 verkocht naar Brazilië;

*   1873 t/m 1876 van de 2-mastschoener “Biesbosch” ex Florence, gebouwd in 1844, 88 ton o.m., varend voor H.R.Vogelsang te Dordrecht.

 

Overige bijzonderheden

Ontl;eend aan van Blokland-Visser064:

Jacobus monsterde op 16 april 1849 aan als scheepsjongen op het fregat “Biesbosch” en vertrekt onder zijn vader kapitein Pieter Vogelsang naar Batavia.

Volgens monsterrol nr. 1647 dd 22 juli 1854 in het Gemeentearchief van Dordrecht was hij lichtmatroos voor een gage van f 8,- per maand op het fregat “Biesbosch” en vertrok onder kapitein Jan Harms Mugge via Cardiff naar San Francisco.

Volgens monsterrol 2189 dd 05 maart 1866 was hij 2e stuurman op de clipper “Kosmopoliet 2”en vertrok op 21 maart 1866 onder kapitein Jacob Bouten naar Batavia. Het verslag van deze reis is geschreven in het logboek nr. 65 archief 124 van de rederij Blussé van Oud Alblas in het Stadsarchief van Dordrecht.

Volgens monsterrol 14 dd 16 maart 1872 was hij gezagvoerder op de schoener “Biesbosch” met als reder zijn broer Hermanus Vogelsang.

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Vogelsang, Jacobus Abraham

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 1855.1869.128.513
DVD IX – 2881 – 688

BIJLBRIEF

Naam schip NOORDHOORN

Plaats en datum acte Hoogezand, 22 augustus 1856

Type schip brik

Bouwwerf,verkoper Emmo Hooites Meursing, scheepsbouwer te Hoogezand

Eigenaar,aankoper E.M. Wieringa en mede-reders

Te voeren door kapt. H. van Leeumen

Grootte 169 tonnen
(Meetbrief nr. 85 d.d. 20 augustus 1856 afgegeven te Groningen)

Tuigage , aantal dekken

Afmetingen lang 28,28 m., breed 4,68 m., hol 2,88 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1856

Plaats , datum registratie Groningen, 22 augustus 1856

Nummer van registratie deel 21, folio 81, verso, vak 5

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs



Bijzonderheden:




Researcher,datum research: JB /061210

Naam NOORDHOORN
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1855
Toegang 883
Inventaris 2139

Bronnen

Jaar: 1856
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: BIJLBRIEF Archiefnummer Gron. 1855.1869.513