Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt D.Zeeff als gezagvoerder gedurende:
* 1863 t/m 1865 van de schoenerkof “Concordia”, ex Allegonda Rensiena”, gebouwd in 1850 te Wildervank, 107 ton o.m., varend voor D.Evers te Veendam;
* 1865 t/m 1870 van de 2-mastschoener “Concordia”ex Spes Nostra, gebouwd in 1859 te Hoogezand, 152 ton o.m., varend voor D.Everts te Veendam. Het schip is gestrand, afgebracht en gezonken.
Overige bijzonderheden
NRC 25 februari 1870114
London, 22 februari 1870. Volgens telegram uit New York is het schip CONCORDIA, van Demerarij naar Liverpool, te Anguilla verongelukt. Het Nederlandsche schip CONCORDIA, kapt. Zeeff is de 14de januari van Demerarij naar Liverpool vertrokken.
NRC 02 maart 1870114
St.Thomas, 9 februari 1870. Het Nederlandsche schoenerschip CONCORDIA, kapt. Zeeff, van Demerarij naar Liverpool, is in de nacht van de 29ste januari te Dog-eiland, nabij Anquilla, gestrand en gezonken. De kapitein en equipage zijn hier aangekomen.077
(na kapitein Zeeff voerder kapitein Naatje t/m 1869 het gezag over dit schip en ik vraag me af of de kapiteinsopgave in dit bericht wel juist is)
Familiegegevens en opleiding
Tammo werd geboren op 15 augustus 1835 te Nieuwe Pekela als zoon van schipper Harm Harms Naatje en Amelina Tammes Tamminga.
Tammo trouwde op 29 januari 1863 te Nieuwe Pekela als schipper met Grietje Glim, geboren op 17 oktober 1838 te Nieuwe Pekela als dochter van Grebbe Roelfs Glim en Hinderkien Klaassens Dijkhuis.
Tammo en Grietje plus hun 3 kinderen kwamen waarschijnlijk om bij het vergaan van hun schip de “Concordia” in 1869
Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Tammo als schipper in 1863, 1865, 1867
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
T.H.Naatje was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 85 in de periode 1863 t/m 1869
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt T.H.Naatje als gezagvoerder gedurende:
* 1864 van de kof “Hendrika Margaretha”, gebouwd in 1847 te Martenshoek, 85 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten;
* 1866 t/m 1869 van de schoenerkof “Concordia” ex Allegonda-Rensiena, gebouwd in 1850 te Wildervank, 107 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar te Pekela. Het schip werd in 1869 vermist.
De collectie monsterrollen uit het Groninger Scheepvaartmuseum vermeldt:
02 maart 1855, kof “Jan Hero”, kapitein Harm Harms Naatje, stuurman Tammo Naatje, 19 jaar uit Nieuwe Pekela.
15 februari 1856, kof “Jan Hero”, kapitein Harm Harms Naatje, stuurman Tammo Naatje, 20 jaar uit Nieuwe Pekela.
02 april 1863, kof “Henderika Margrietha”, kapitein Tammo Harms Naatje, 27 jaar uit Nieuwe Pekela.
15 februari 1864, kof “Hinderika Margrietha”, kapitein Tamma Harms Naatje, 28 jaar uit Nieuwe Pekela.
13 februari 1866, kof “Concordia”, kapitein Tammo Harms Naatje, 30 jaar uit Nieuwe Pekela.
12 augustus 1867, kof “Concordia”, kapitein Tammo Harms Naatje, 31 jaar uit Nieuwe Pekela.
07 september 1868, kof “Concordia”, kapitein Tammo H.Naatje, 33 jaa uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
“NRC 25 februari 1870.
London, 22 februari 1870. Volgens telegram uit New York is het schip CONCORDIA, van Demerary naar Liverpool, te Anguilla verongelukt. Het Nederlandse schip CONCORDIA, kapt. Zeeff is de 14e januari van Demerary naar Liverpool vertrokken.”077.
“NRC 02 maart 1870.
St.Thomas, 9 februari 1870. Het Nederlandse schoenerschip CONCORDIA, kapt. Zeeff, van Demerary naar Liverpool, is in de nacht van de 29e januari te Dog-eiland, nabij Anquilla, gestrand en gezonken. De kapitein en equipage zijn hier aangekomen.”077
(na kapitein Zeeff voerde kapitein Naatje t/m 1869 het gezag over het schip en ik vraag me af of de kapiteinsopgave in dit bericht dus wel juist is)