Inloggen
STELLA MARIS - ID 9416


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1875
Classification Register: Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: B & H Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1875-05-00
Delivery Date: 1875-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 206.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 98.1 Feet (British) Registered
Beam: 24.7 Feet (British) Registered
Depth: 12.0 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1886
Type: Remeasurement
Omschrijving: In 1886 hermeten volgens de z.g. nieuwe meting. Thans 176,93 ton netto

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1885
Datum agenda: 1885-11-06
Register nr: 0
Scheepsnaam: STELLA MARIS
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Drenth, B.B.
Plaats: Oude Pekela
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: eerste zeebrief
D74-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1875-05-00 STELLA MARIS
Manager: Berend Berends Drenth Sr. (scheepsbouwer), Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Berend Berends Drenth Sr. (scheepsbouwer), Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: PTBS

Date/Name Ship 190?-00-00 STELLA MARIS
Manager: Hendrik Willems Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Willems Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: PTBS

Ship Events Data

1905-05-01: Final Fate:
Verlieslijst RWS: Op reis met een lading cokes van Rotterdam naar Narva is de STELLA MARIS op 1 mei 1905, des morgens te 5.30 uur, bij mooi weder, kalme zee en zuidenwind, bij Reval in het ijs vastgevaren, lekgeraakt en gezonken. De 6 man bemanning konden zich met de eigen boot redden.
PGC 040505: Groningen, 4 mei. Volgens een te dezer stede ontvangen telegram uit Reval van kapt. P.J. Groenewold is de houten schoener STELLA MARIS, de dertiende april van Rotterdam naar Nerwa (opm: Narva) vertrokken, gezonken. De schoener behoorde thuis in Oude Pekela, was in 1874 gebouwd voor reder B.B. Drenth en mat 186 Ton.
PGC 120505: Groningen, 11 mei. Volgens ontvangen bericht uit Reval van kapt. P.J. Groenewold was het schip STELLA MARIS op 1 mei ’s morgens door ijs zwaar lek gestoten en heeft de bemanning vruchteloos getracht de lekkage te stoppen. De opvarenden zijn door een oorlogschip geland te Reval.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Klaver als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1883 van de sch.brik “Stella Maris”, gebouwd in 1875 te Pekela, 206 ton n.m., varend voor B.B.Drenth te Pekela.

 

In het Gemeentearchief van Delfzijl bevindt zich onder nummer 1875-84 dd 16 juli 1875 een monsterrol van de schoenerbrik “Stella Maris” onder kapitein Coenraad Klaver, wonend te Kloosterburen, oud 37 jaar. De bemanning bestond uit 6 man.

 

Overige bijzonderheden

Mulder085 vermeldt:

“01.04.1875 Door Gebr. Drenth wordt tewater gelaten de schoener ‘Stella Maris’ voor het boekhouderschap van de heer B.Drenth; kapitein wordt de heer Klaver.”

 

In de collectie van het Veenkoloniaal Museum te Veendam bevindt zich een scheepsjournaal van de “Stella Maris” onder kapitein C.Klaver, varend voor B.B.Drenth te Oude Pekela.

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Klaver, Coenraad

Datum vanaf: 1905
Kapitein: Groenewold, P.
College: Voorzorg, Nieuwe Pekela
Vlagnummer: 74
Overige informatie: Woonplaats: Nieuwe Pekela.

Monsterrollen

Opgemaakt Nieuwe Pekela
Datum: 1885-03-03
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: STELLA MARIS
Schipper: Groenewold, P.
Scheepstype: schoener
Grootte: 184

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: De STELLA MARIS, liggende te Harlingen; foto ca. 1900/1901
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten