Inloggen
VERTROUWEN - ID 9369


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1873-05-00 / 1888-11-18 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1873
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Werf voortgezet in Farmsum ( Delfzijl)

Scheepsbouwer: Johannes Berg, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1873-05-31
Delivery Date: 1873-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 83.00 Gross tonnage
 
Length 1: 22.70 Meters Registered
Beam: 5.40 Meters Registered
Depth: 3.05 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1873-05-00 VERTROUWEN
Manager: H. Homveld, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: H. Homveld, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PWDM
Additional info: Kapitein J. Leuning.

Date/Name Ship 1881-02-17 VERTROUWEN
Manager: J.L. de Vries, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J.L. de Vries, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PWDM

Ship Events Data

1875-11-15: Damaged
Cuxhaven, 15 november 1875. Het schoenerschip VERTROUWEN, kapt. Leuning, van Hamburg naar Kastrup, is met verlies van anker en ketting in de haven gebracht.
1881-02-17: Sold at auction
Advertentie. Publieke verkoop. Donderdag de 17e februari 1881, ’s avonds 6 uur, in het gemeentehuis te Hoogezand, zal publiek worden verkocht het in 1873 nieuw gebouwd Nederlands snelzeilend schoenerschip VERTROUWEN, groot 83,20 tonnen nieuwe meting, geclassificeerd tot juli 1884 bij Veritas 3.3. G. 1.1., met deszelfs complete inventaris, bevaren geweest door kapt. J. Leuning; invoege thans is liggende in de Zalmhaven te Rotterdam. Inmiddels uit de hand te koop, te bevragen bij de heer H.W. Homveld te Hoogezand.
J. Piccardt, notaris
1883-03-02: Stranded
Villa Real, 4 maart 1883. De Nederlandse schoener VERTROUWEN, kapt. De Vries, van Zumaya naar Huelva met cement, geraakt de 2e hier op de kust aan de grond. Na een deel der lading in lichters gelost te hebben, kwam het vlot en liep naar binnen. Het schip zal morgen onderzocht worden.
1885-03-00: Collision
Londen, 23 maart 1885. De gezagvoerder van de Nederlandse schoener VERTROUWEN, van Bayonne naar Hamburg in de Downs aangekomen, rapporteert zaterdag laatstleden ’s nachts om vier uur in aanvaring te zijn geweest bij South Sandhead met een als schoener getuigd stoomschip, hetwelk de reis voortgezet heeft. De schoener VERTROUWEN leed schade aan het voortuig, verschansing enzovoort, en heeft de reis voortgezet.
1888-11-18: Final Fate: Wrecked

18-11-1888: Op ongeveer 1 mijl ten westen van Skagen, Denemarken, tijdens een storm gestrand en geheel uiteen geslagen. Het schip is met alle opvarenden vergaan nog voor de reddingboot van Skagen het kon bereiken. Nadere bijzonderheden ontbreken.
De Standaard 27-11-1888: Omtrent het bij Schagen gestrande schip VERTROUWEN, kapt. De Vries, verneemt men nader, dat het schip geheel uit elkaar is geslagen en dat de geheele bemanning verdronk.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Ene Jan Leuning, geboren op 06 oktober 1846, afkomstig uit Kiel-Windeweer, behaalde zijn diploma voor 1e stuurman op de zeevaartschool te Veendam met diplomanummer 139.099.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Leuning als gezagvoerder gedurende:

*    1875 t/m 1881 van de 2/msch “Vertrouwen”, gebouwd in 1873 te Sappemeer, 83 ton o.m., varend voor H.Homveld te Hoogezand;

*    1882 t/m 1888 van de 2/msch. “Aeolus”, gebouwd in 1866 te Sappemeer, 153 ton o.m., varend voor H.W.Homveld te Hoogezand;

*    1889 t/m 1890 van de 2/msch. “Argo”, gebouwd in 1864 te Sappemeer, 163 ton o.m., varend voor K.J.Bakker te Sappemeer. Bij Bjerget gestrand en wrak geraakt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Leuning, Jan
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J. de Vries als gezagvoerder gedurende:

*   1882 t/m 1887 van de 2/msch “Vertrouwen”, gebouwd in 1873 te Sappemeer, 83 ton o.m., varend voor H.Homveld te Hoogezand.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: VRIES, J. de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Wellicht is dit Jacob Lausen de Vries, de zoon van kapitein Laus Symens de Vries en de broer van kapitein Marten Laus de Vries – zie aldaar

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.L. de Vries als gezagvoerder gedurende:

*   1874 t/m 1880 van de 1/mkof “Roelfina”, gebouwd in 1873 te Sappemeer, 89 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1880 bij Bremerhaven gezonken;

*   1888 van de 2/msch “Vertrouwen”, gebouwd in 1873 te Sappemeer, 83 ton o.m., varend voor H.Homveld te Hoogezand. Het schip is in 1888 stukgeslagen bij Skagen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Vries, J.L. de
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten