Inloggen
HELENA - ID 9269


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1881-09-08 / 1890-06-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: P. Curtis, East Boston, U.S.A.
Launch Date: 1863-07-00
Technical Data

Net Tonnage: 1184.00 Net tonnage
 
Length 1: 183.7 Feet (British) Registered
Beam: 35.4 Feet (British) Registered
Depth: 23.5 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1881
Datum agenda: 1881-09-08
Register nr: 0
Scheepsnaam: HELENA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wittkamp, J.A.
Plaats: Schiedam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja, voorlopige
1881-09-08, gunst. besch. uitreiking zb184-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-08-31 LOTTIE WARREN
Manager: Frank Shaw, St. John - N.B., Canada
Eigenaar: Frank Shaw, St. John - N.B., Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John - N.B. / Canada

Date/Name Ship 1863-10-00 LOTTIE WARREN
Manager: George Warren & Co., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: George Warren & Co., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: VLMK
Additional info: off.no.46928

Date/Name Ship 1881-09-08 HELENA
Manager: Wilhelmus Adolphus Johannes Wittkampf, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wilhelmus Adolphus Johannes Wittkampf, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: NWCK

Date/Name Ship 1890-06-00 PRIMUS
Manager: J.W. Söderlund, Raumö, Russia
Eigenaar: J.W. Söderlund, Raumö, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Raumö / Russia
Callsign: VDFP

Date/Name Ship 1900-02-00 PRIMUS
Manager: F. Magnier, Calais (France), France
Eigenaar: A. Valdelièvre, Calais (France), France
Shareholder:
Homeport / Flag: Calais (France) / France
Callsign: KRJL

Date/Name Ship 1902-00-00 PRIMUS
Manager: L. St.Clair, Montevideo, Uruguay
Eigenaar: L. St.Clair, Montevideo, Uruguay
Shareholder:
Homeport / Flag: Montevideo / Uruguay

Ship Events Data

1863-09-13: De LOTTIE WARREN was gebouwd voor Frank Shaw te St. John, New Brunswick, Canada. Het schip vertrok op 13 september 1863 van St. John (New Brunswick) naar Liverpool, alwaar ze op 8 oktober 1863 arriveerde en werd overgedragen aan G. Warren & Co. De Canadese registratie werd op 31 oktober 1863 gesloten. (bron: Canadian Public Archives, RG 42, volume 1353 - original reference: Reel C 388, page 22)
1880-03-29: Stranded
Bordeaux, 29 maart 1890. Tijdens het hevigste van de hier gewoed hebbende storm is het schip HELENA, kapt. J.J. Verbeet, van Philadelphia, bezig bij La Roque petroleum te lossen, op de wal gedreven. Met assistentie van een stoomschip van de Compagnie Gironde et Garonne is het weer vlot gekomen. Het heeft geen schade geleden.
1885-07-00: Damaged
Rotterdam, 3 augustus. Het Nederlandse barkschip HELENA, kapt. Verbeet, van Rangoon naar Pembroke, 10 juli te St. Helena aangekomen, had in het begin van de reis veel met stilte te kampen tot op 09° ZB 88° OL het schip bij een aanwakkerende koelte door een orkaan werd belopen, waarin men het schip voor de wind liet lopen. Binnen 48 uur had het anderhalf maal alle streken van de kompas voorgelegen, totdat het ten laatste uit de orkaan geraakte. Het voor-ondermarszeil, voorstengestagzeil en stormstagzeil woei uit de lijken en verscheiden andere zeilen leden belangrijke schade. Bij Kaap de Goede Hoop werd het schip bijna vier weken door stormweer opgehouden en sloeg een gedeelte van de bakboordverschansing weg.
1886-01-00: Damaged
Schiedam, 15 februari 1886. Volgens ontvangen telegram uit Philadelphia is het schip HELENA, kapt. Verbeet, aldaar van Greenock na een stormachtige reis, gearriveerd. Tuig en zeilen hadden veel geleden.
1887-07-00: Damaged
Schiedam, 25 juli 1887. Volgens ontvangen telegram is het schip HELENA, kapt. Verbeet, na een stormachtige reis van Rouaan te Philadelphia gearriveerd. Zeilen en tuig hadden veel geleden.
1887-09-19: Grounded
Dieppedalle (bij Dieppe), 19 september 1887. Het Nederlandse schip HELENA, kapt. Verbeet, van Philladelphia met petroleum naar Rouaan, is alhier aan de grond geraakt. De kapitein heeft lichters aangevraagd (gemeld schip arriveerde 23 dezer te Rouaan).
1889-04-00: Grounded
Rotterdam, 20 april 1889. Volgens telegram uit Londen is het Nederlandse barkschip HELENA, kapt.J.J. Verbeet, van Savannah naar Java, bij Savannah (Tybos Know?) (opm: Tybee Knoll) aan de grond geraakt, doch zal waarschijnlijk zonder schade vlot komen.
1890-07-00: Sold to foreign country
Nadat de HELENA, kapt. J.J. Verbeet, op 23 juni 1890 te Greenock was aangekomen van Rangoon, werd ze daar eind juni/begin juli openbaar geveild en verkocht naar Finland voor 57.500 Duitse Reichsmark.
1900-02-00: Sale/Verkoop
De PRIMUS arriveerde vóór 28 september 1899 van Darien te Hamburg, en werd daar opgelegd. Medio februari 1900 werd ze via de makelaars Knöhr & Burchard Nachfl. te Hamburg voor 28.000 Reichsmark naar Frankrijk verkocht. (opm. het schip was op 22 juli 1899 van Darien naar Hamburg vertrokken; één van haar opvarenden is op 28 september 1899 in het ziekenhuis van Hamburg overleden)
1901-11-29: Condemned
De Franse bark PRIMUS, op reis met een lading hout van Mobile (USA) naar Barrow (UK), werd op 29 november 1901 zwaar lek te Havana (Cuba) binnengebracht. Het schip werd op 18 januari 1902 aldaar afgekeurd. Later in 1902 werd het schip verkocht, toch weer gerepareerd en onder de vlag van Uruguay in de vaart gebracht. Zij arriveerde onder de vlag van Uruguay omstreeks 10 juli 1902 te Baltimore (Md) van Havana met een lading oud ijzer.
1903-01-01: Final Fate: Stranded

De onder de vlag van Uruguay varende houten bark PRIMUS, op reis met een lading oud ijzer van Matanzas naar Philadelphia, is in de vroege ochtend van de 1e januari 1903 aan de grond gelopen op 10 mijl ten noorden van Hole-in-the-Wall op het eiland Abaco (een van de Bahamas). Het schip was op 13 december van Matanzas vertrokken. De 13 opvarenden werden gered door het Amerikaanse stoomschip YUCATAN. (bron: New York Times - 12 januari 1903)
Officiele Britse bronnen schrijven als van het bovenstaande afwijkende gegevens: gestrand bij Crossing Rocks, Abaco (Bahamas), alle 17 leden der bemanning gered. (bron: Parliamentary Papers, sea casualties 1902/1903)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Foto (nr.98) beschikbaar van kapitein J.J.Verbeet047.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.Verbeet was met vlagnummer R135 in 1875 en in de periode 1883 t/m 1887 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. In ieder geval in de periode 1883 t/m 1887 was hij lid voor de vlag, volgens de beschikbare ledenlijsten uit de Jaarverslagen van de Maatschappij. Dat betekent dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen. Of het in 1875 en de periode vanaf 1883 om dezelfde persoon gaat is me niet bekend.058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1888 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1888 voor het vlaggelidmaatschap heeft bedankt058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van 1883 en 1885 t/m 1887 van de Maatschappij staat kapitein J.J.Verbeet met vlagnummer R135 in de ledenlijsten als gezagvoerder van de bark “Helena”, 1170 ton, varend voor W.A.J.Wittkampf te Schiedam058.

 

Bouma025 vermeldt J.J.Verbeet als gezagvoerder gedurende:

*   1875 t/m 1877 op de bark “Aeolus” ex Johanna Geertruida, gebouwd in 1855 te Kinderdijk, 690 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1877 verkocht naar Noorwegen;

*   1882 t/m 1890 op de bark “Helena” ex Lottie Warren, gebouwd in 1863 in East Boston, 1184 ton o.m., varend voor W.A.J.Wittkampf te Schiedam;

*   1891 t/m 1892 ophet ijzeren 3/m schip “Batavier”, gebouwd in 1876 te Kinderdijk, 1780 ton n.m., varend voor de scheepv. “Zuid-Rotterdam Holland” Dir. J.Koning.

 

Overige bijzonderheden

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Verbeet, J.J.
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten