Inloggen
GRATITUDE - ID 9012


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1879-08-26 / 1898-00-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1875
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J.B. Bodewes, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1875-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 65.00 tons (oude meting)
Net Tonnage: 57.00 Net tonnage
Deadweight: 115.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 22.45 Meters Registered
Beam: 4.87 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.12 Meters Depth, moulded
Draught: 1.98 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1879
Datum agenda: 1879-08-26
Register nr: 0
Scheepsnaam: GRATITUDE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Brouwer, J.E.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: nieuwe
1879-08-26, gunstige beschikking uitreiking zb99-1879-08-25

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1875-00-00 GRATITUDE
Manager: Jan Engel Brouwer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Engel Brouwer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NVCG
Additional info: Vanaf de bouw tot 1879 binnenvaarder

Date/Name Ship 1895-00-00 GRATITUDE
Manager: Hessel Klugkist, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hessel Klugkist, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NVCG

Ship Events Data

1880-12-27: Stranded
Harlingen, 27 december 1880. Het tjalkschip GRATITUDE, kapt. Brouwer, van Terschelling met rijst naar Bremen, is op de Griendenwal gestrand en zit gevaarlijk; heeft sleepboten en lichters tot assistentie.
1887-03-24: Collision
Cuxhaven, 24 maart 1887. De sleepboot PATRIOT kwam hier gisterenavond in aanvaring met de Nederlandse tjalk GRATITUDE, kapt. Brouwer, waardoor deze schade leed aan stuurboord-verschansing en het hek.
1894-00-00: Collision
Cuxhaven, 29 september 1894. De Nederlandse tjalk ELSINA AFINA, schipper Klugkist (opm: waarschijnlijk H. of R. Klugkist), met gerst van Hamburg naar Norden, en de GRATITUDE, schipper Klugkist (opm: tjalk, kapt. J.E. Klugkist), met lijnkoeken van Hamburg naar Neuss, zijn op de rede met elkander in aanvaring geweest.
1898-08-00: To inland navigation
In 1898 naar de binnenvaart voor schipper Oldenburger uit Groningen, naam bleef "Gratitude".

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Brouwer werd geboren te Veendam als zoon van de schipper Engel Jans Brouwer en Stijntje Hindriks Snijder.

Hij trouwde te Groningen op 02 november 1876 met Aaffien Engelhard, geboren te Groningen als dochter van de schipper Jooris Engelhard en Hillechien Bierling

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.E.Brouwer als gezagvoerder gedurende:

  • 1881 t/m 1899 van de tjalk “Gratitude”, gebouwd in 1875 te Sappemeer, 65 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1899 verkocht voor de binnenvaart.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Brouwer, J.E.

Familiegegevens en opleiding

Hessel Klugkist werd geboren te Sappemeer 08 September 1838 als zoon van de schipper Jan Mellema Klugkist en Tjaaktje Jans Zwaneveld.

Hij trouwde op 11 september 1862 te Groningen als schipper  met Elsien Bakema, geboren op 02 februari 1840 te Helpman, gem. Haren als dochter van de timmerman Jan Pieters Bakema en de veehoudster Aaffien Roelfs Veldhuis. Elsien overleed op 16 oktober 1896 te Suameer, gem. Tietjerksteradeel, 56 jaar. Zij overleed in een schip.

Hessel hertrouwde op 21 juli 1898 te Kruiningen als schipper met Maria Sinke, geboren te Waarde ca. 1851 als dochter van de veldarbeider Dirk Sinke en Pieternella Blok. Hessel woonde toen in Groningen. Maria was de weduwe van Marinus Karstanje, eerder van de arbeider Leunis de Jonge.

Hessel overleed 30 mei 1914 te Zwijndrecht 75 jaar.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Klugkist als gezagvoerder van/in:

*    1889 t/m 1898 van de tjalk “Elsiena Afiena”, gebouwd in 1881, bouwlocatie niet vermeld, 78 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1897 en later van de tjalk “Elsiena Afiena II”, bouwplaats en -jaar niet vermeld, 58 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*    1896 t/m 1899 van de ijzeren tjalk “Gratitude”, gebouwd in 1877 te Groningen, 115 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het is mogelijk dat het schip vanuit de binnenvaart kwam;

      er zitten overlappen in de vaarperioden van de bovenvermelde schepen.

*    1900 en later van de stalen tjalk “Tjitskiena”, gebouwd in 1899, bouwplaats niet vermeld, 95 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

 

Volgens Marhisdata werd de tjalk `Gratitude` gebouwd in 1875 te Sappemeer bij B.W.Bodewes. In 1895 was de eigenaar/manager H.Klugkist te Groningen. Het schip heeft tot 1881 in de binnenvaart gevaren. In 1898 ging het wederom naar de binnenvaart met als kapitein Oldenburger uit Groningen, nog steeds onder de naam “Gratitude”

Zie: http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=9012

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Klugkist, Hessel

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten