Inloggen
THORBECKE - ID 9010


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1875-04-21 / 1893-02-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1875
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: A.H. Meursing, Nieuwendam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1875-10-16
Delivery Date: 1875-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 826.00 Net tonnage
 
Length 1: 176.5 Feet (British) Registered
Beam: 34.1 Feet (British) Registered
Depth: 20.1 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1880
Datum agenda: 1880-04-21
Register nr: 0
Scheepsnaam: THORBECKE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Meursing, A.H.
Plaats: Nieuwendam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: ja
1880-04-21, gunstig beschikt118-1880-04-20

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1875-04-21 THORBECKE
Manager: Aalrik Hooite Meursing (1824-1904), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Aalrik Hooite Meursing (1824-1904), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PTRB
Additional info: Wordt in sommige bronnen THORBECKE Ib genoemd

Date/Name Ship 1893-02-00 ARCANGELO
Manager: V. Lubrano, Naples, Italy
Eigenaar: V. Lubrano, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy

Ship Events Data

1877-12-23: ZZC 050178
Het barkschip THORBECKE, 23 dec. 1877 in het Nieuwediep binnengekomen, had de uit- en thuisreis naar en van Java in 7 maanden en 14 dagen volbracht.
1882-05-14: Collision
Amsterdam, 14 mei 1882. Het Nederlandse barkschip THORBECKE, kapt. F.A. van der Meij, hedenochtend van hier naar Batavia vertrokken, is in het Noordzeekanaal in aanvaring geweest met het Engelse stoomschip CADOXTON, waarbij voorbram en bezaans-stengen, bezaanswant en de verschansing achter de grote mast zwaar beschadigd werden.
1886-07-00: Damaged
Soerabaja, 26 juli 1886. Het Nederlandse schip THORBECKE, kapitein Kuiper, 12 juli hier van Penarth (Wales) aangekomen, had op 37° Zuiderbreedte en 84° Oosterlengte, de top van de bezaansmast gebroken en moet een nieuwe mast inzetten. De barksteng kan nog gebruikt worden.
1893-02-00: Sold to foreign country
De THORBECKE, kapt. Kuijpers, liggende te Marseille, is in februari 1893 uit de hand naar Italie verkocht.
1895-01-10: Final Fate: Missing

De ARCANGELO is op 10 januari 1895 van Pensacola naar Genua vertrokken. Sindsdien is nooit meer iets van schip of opvarenden vernomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Harmannus werd geboren op 15 september 1821 te Nieuwe Pekela als zoon van de schipper Jan Klaassens en Aaltje Meilofs Potjewijd.

Harmannus Klaasens trouwde op 20 januari 1848 te Nieuwe Pekela als schipper met Margrietha Bartelts Wijchers, geboren op 05 oktober 1826 te Nieuwe Pekela als dochter van de schipper Bartelt Jacobs Wijchers en Engeltje Klaassens Tiktak. In de huwelijks akte tekenden de broeders van de bruidgom met de naam KLASENS. Margrietha overleed op 07 mei 1896 te Nieuwe Pekela, 69 jaar.

Harmannus Klaasens overleed op 11 december 1912 te Nieuwe Pekela, 91 jaar, weduwnaar, zonder beroep.

 

Burgerlijks Stand akten vermelden Harmannus Klaasens/Klasen als schipper/scheepsgezagvoerder in 1848, 1849, 1853, 1873, 1878. zonder beroep in 1912

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.J.Klasen was effectief lid van het naamloze zeemanscollege te Pekel-A met vlagnummer 49 in de periode 1849 t/m 1851.

H.J.Klasen was effectief id van het zeemanscollege “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela met vlagnummer 49 in de periode 1848 t/m 1912. (in de ledenlijsten wordt hij t/m 1915 als lid vermeld)

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

H.J.Klasen                                            Jan Frederik                      06 september 1860            31 januari 1861

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.J.Klaasen/Klasen als gezagvoerder gedurende:

*    1845 t/m 1851 van de kof “Alida Jantina”, gebouwd in 1826 te Pekela, 93 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;

*    1852 t/m 1858 van de kof “Margaretha”, gebouwd in 1849 te Pekela, 113 ton o.m., varend voor H.S.Kalkma te Hoogezand;

*    1859 van hetzelfde schip maar nu varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip voer in 1860 (vermoedelijk) voor kapitein/eigenaar W.R.Lukens, geen thuishaven vermeld, en was herdoopt in “Jacoba”.

*    1860 t/m 1872 van de schoenerbrik “Jan Frederik”, gebouwd in 1859 te Nieuwendam, 217 ton o.m., varend voor W.& AH Meursing te Amsterdam;

*    1861 t/m 1870 van de 2-mastschoener “Hooite Wicher”, gebouwd in 1860 te Nieuwendam, 171 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam;

             Een portret van dit schip hangt in het Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela;

*    1871 t/m 1874 van de composietbark “Anna Elisabeth”, gebouwd in 1870 te Amsterdam, 830 ton o.m., varend voor W.& A.H.Meursing te Amsterdam. Het schip voer in 1875 voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Merapi”;

*    1875 van de bark “Thorbecke Ia”, gebouwd in 1874 te Nieuwendam, 953 ton o.m., varend voor W.H.Meursing te Amsterdam. Het schip voer in 1876 voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Sindoro”;

*    1876 t/m 1880 van de bark “Thorbecke Ib”, gebouwd in 1875 te Amsterdam, 962 ton o.m., varend voor A.H.Meursing te Nieuwendam.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

02 februari 1836, kof “Vriendschap”, kapitein Jan Klaassens, kajuitwachter Harmannus Jans Klasen uit Nieuwe Pekela.

30 januari 1837, kof “Vriendschap”, kapitein Klaas J.Klasen, kajuitwachter Harmannus J.Klasen uit Nieuwe Pekela.

Geen datum, 1838, kof “Vriendschap”, kapitein Klaas Jans Klasen, lichtmatroos Harmannus Jans Klasens uit Nieuwe Pekela.

02 december 1846, kof “Alida Jantina”, schipper Harmannus Jans Klasen (Klasens), 25 jaar uit Nieuwe Pekela.

14 februari 1849, kof “Margrietha”, schipper Harmnnus Jan Klasen, 27 jaar uit Nieuwe Pekela.

19 februari 1857, kof “Margrietha”, kapitein Harmannus Jans Klasen, 36 jaar uit Nieuwe Pekela.

04 febriari 1863, schoener Hooite Wicher, kapitein Harmannus Jans Klasen, 41 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

 

Overige bijzonderheden

In de permanente tentoonstelling van het Kapiteinshuis in Nieuwe Pekela hangt het portret van de schoner “Hooite Wicher” uit 1865 onder kapitein H.J.Klasen. Het schip voert de vlag nummer 49 van het zeemanscollege “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela.

 

Melding van het door een zware stortzee overboord slaan en verdrinken op 11 mei 1870 van een matroos van de schoener “Hooite Wichger (sic)”, kapitein Harmannus Jan Klasen. Het schip zeilde op dat moment op 48o24’NB/ 16o10’WL.

Een overeenkomstige melding van het overboord slaan en verdrinken van een tweede matroos op hetzelfde schip en op dezelfde locatie.115

 

Uit een extract uit het journaal van de kof “Margrietha”, kapitein Harmannus Jan Klasens, op een reis van Napels naar Amsterdan, zeilende op dat moment op de hoogte van Malaga, blijkt dat op 6 juli 1855 de kok is overleden.115.

 

De “Hooite Wicher” maakte in de tweede helft van de zestiger jaren twee reizen. “Het geringe aantal overtochten … was te wijten aan een late start; pas in januari 1867 vertrok zij weer – voor het eerst in drie jaar – naar Buenos Aires en bevoer de Parana. De tweede reis, begin 1869, eindigde in kustvaart van mei tot november.”

p.25

“De twee oudste schepen, die op Zuid-Amerika voeren, de Jan Frederik (1859) en de Hooite Wichger (1860) liet W.H.Meursing na september 1874 alleen nog op de Oostzee varen. De laatstgenoemde werd – net als de brik Raphaël – gebruikt om zelf ingekochte planken te vervoeren, die in Amsterdam werden verkocht door Bontekoning & Aukes. …:”

 

Uit: Scheepsbouw en rederij in de overgang van zeil naar stoom. De Meursings en de bark Baarn. Door Petra Vermeulen. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders 2012, 59 pp.

Zie vooral Archief van de firma Meursing op het Stadsarchief van Amsterdam.

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Klasen/Klaasens, Harmannus Jan
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 maart 1907 vraagt de oud-gezagvoerder F.A. van der Meij om enige ondersteuning. Hem wordt een gratificatie van f 25,- uit de bussen toegekend.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 07 oktober 1918 wordt een brief vermeld met een gratificatieverzoek van kapitein F.A.v.d.Meij. “De heer van Gorcum deelt mede dat hij op verzoek van den voorzitter en secretaris een onderzoek naar aanleiding van deze aanvrage instelde. – Hij brengt rapport uit en vond den toestand hoogst treurig; gaf aan de dochter f 10,-  voor eerste hulp en stelt voor toe te kennen ten hoogste f 100,- voor aanschaffing van hoognoodige dekking en kleeding voor man, vrouw en twee dochters en om tot 30 april 1919 f 5,- in de week bij te dragen alles echter uit te betalen aan de dochter en niet aan van der Meij, omdat deze, althans vroeger , misbruik maakte van sterke drank. Aangenomen.”042.

In de notulen dd 07 april 1919 vraagt F.A. van der Mey om een verlenging en het Bestuur kent hem een uitkering toe van f5,- per week tot 01 november 1919. Op 08 september 1819 volgt een verlenging met een half jaar.042. (Ik heb geen voorgaande toekenningen aangetroffen of ik heb die gemist.). Idem per 12 april 1920. Idem per 27 oktober 1920. Idem per 04 april 1921 voor de periode-1 mei 1821-01 november 1821. In de notulen dd 31 oktober 1921 staat vermeld dat hij een beroerte heeft gehad en zich niet meer kan bewegen. De uitkering wordt weer voor een half jaar verlengd. In de notulen dd 06 februari 1922 wordt meegedeeld dat F.A. van der Meij is overleden.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 03 april 1922 vraagt de wed. F.A. van der Meij om steun en zij krijgt f 2,50 per week. Dit wordt op 09 april 1923 gecontinueerd voor de periode 1923/24. Hoe het verdere verloop van uitkeringen is, kan niet worden nagegaan omdat de notulen van de bestuursvergaderingen vanaf 1923 niet openbaar zijn.042.

In een Bijlage van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop van 07 maart 1907 is een verzoek van kapitein F.A. van der Meij om onderstand. Hij meldt dat hij 61 jaar is en leeft van het inkomen van 2 dochters, die naaiwerk verrichten. Ze wonen in een drukkerij de Kolk op de Zeedijk 16 met vrij wonen en licht en de verplichting tot het schoonhouden van de zalen en het kantoor.042

In een Bijlage van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop is een verzoek gedateerd 9 augustus 1918 van F.A. van der Mey om steun. Een volgend stuk in de Bijlage is een “Rapport over Kaptt. F. van der Meij.”. (Stadsarchief Amsterdam, 491-46, stuk 7495).

      “Op verzoek van den Voorzitter, die een schrijven had gekregen van Kapt. van der Meij om onderstand, heb ik hem opgezocht in zijn woning Zandstraat 5 1e verdieping..

      Hij woont daar met vrouw, 2 dochters en 1 kleindochter waar alleen het hoogstnoodzakelijke staat en kon ik mij dan ook niet begrijpen hoe iemand zoo achteruit was geraakt.

      Kapt. v.d.Meij is 75 jaar, zijn vrouw 68, twee dochters van 41 & 31 en een kleindochter van 9 jr., die op de Christelijke school gaat.

      Zij eenige inkomen is f 2,- per week die hij krijgt als ouderdomsrente, waarvan hij f 1,- afgeeft.

      Zijne vrouw is 3 Jr geleden gevallen en is daar na hulpbehoevend geworden.

      De vrouwelijke leden verdienen de kost met het naaien van overhemden en dames bloeses waarvoor zij 2 trapnaaimachines hebben gekocht, waar wekelijks f 2,- op afbetaald moet worden. De verdiensten zijn ongeveer f 13, per week waar f 3,25 voor huishuur afgaat, zoodat men wel kan begrijpen hoe hier fatsoenlijke armoede geleden wordt, wanneer ik daarbij nog moet vermelden dat goede ligging en verwarming ontbreekt in bed bij de aanstaande winter.

      v.d.Meij heeft 16 jaar gevaren als kapitein bij de firma Meursing alhier en het laatst op de Thorbecke VI, waarvan hij in 1891 ontslagen werd wegens dronkenschap.

      Daarna heeft hij van 1893 t.m 1894 gevaren als kapitein op de Geertruida Gerarda van de firma P. van der Hoog te Krimpen aan de Lek, waarvan hij ook, volgens geruchten, om dezlefde reden ontslagen is.

      Volgens zijn beweren heeft de effecten makelaar Bruck indertijd hem opgelicht toen hij op zee was. Onder voorwendsel dat er obligatiën uitgeloot waren, waarvan hij de nummers op kantoor had, heeft zijn vrouw alle effecten afgegeven zonder reçu.

      Toen genoemde makelaar kort daarop failliet werd verklaard, zijn die effecten en de failliete boedel opgenomen en als eigendom van hem aangenomen, omdat het tegendeel niet bewezen kon worden.

      Ontegenzeggelijk lag de schuld hoofdzakelijk bij Kapt van der Meij door het misbruiken van sterke drank, doch dat doet hij nu niet meer, waarom ik het bestuur ernstig in overweging geef, termen te willen vinden het huisgezin te willen hebben (helpen?), om het van verdere ondergang te behouden..”

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 06 juni 1907 staat vermeld dat een gratificatie ad f 25,- is toegekend aan de oud-gezagvoerder F.A. van der Mey.  In de notulen dd 07 november 1907 staat vermeld een: “Brief van F.A. van der Mey bedankende voor de toegestane gratificatie, en zich aanbevelend voor eene betrekking.”023.

 

De schepen van de kapitein

Kapitein F.A.van der Mey was in de periode 1877-1885 gezagvoerder van de driemast clipperbark "Thorbecke". In die periode was Johannes Kuipers zijn eerste stuurman (zie aldaar)010-p.80.

 

F.A.van der Mey was van 1892-1893 kapitein op de stalen bark “Geertruida Gerarda”, gebouwd in 1889/90 op de werf van J.& K.Smit te Krimpen aan de Lek, varend voor P.van der Hoog052

 

Bouma025 vermeldt F.A.v/d Mey als gezagvoerder van/in:

*    1881 t/m 1885 van de bark “Thorbecke Ib”, gebouwd in 1875 te Amsterdam, 962 ton o.m., varend voor A.H.Meursing te Nieuwendam;

*    1886 t/m 1891 van de bark “Thorbecke VI”, gebouwd in 1884 te Nieuwendam, 911 ton n.m., varend voor A.H.Meursing te Amsterdam;

*    1893 t/m 1895 van de stalen bark “Geertruida Gerarda”, gebouwd in 1890 te Krimpen aan de Lek, 1300 ton o.m., varend voor P.v/d Hoog te Krimpen aan de Lek;

 

Overige bijzonderheden

De bark “Geertruida Gerarda” onder kapitein F.A. van der Meywas op 14 mei 1893 te Newcastle NSW en, via de Pacific, op 08 juli te Valparaiso. Via Guayacan en Tocopilla arriveerde het schip via Kaap Hoorn op 05 februari 1894 te Duinkerken.121

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Mey, F.A. van der
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Kuypers als gezagvoerder gedurende:

*    1886 t/m 1893 van de bark “Thorbecke Ib”, gebouwd in 1875 te Amsterdam, 962 ton o.m., varend voor A.H.Meursing te Nieuwendam. Het schip werd in 1893 verkocht te Marseille.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Kuypers, J.
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten