Inloggen
UDONIA - ID 8848


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1858-01-19 / 1862-01-11 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1858
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wubbo Cornelis Wildervanck, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1857-00-00
Delivery Date: 1858-01-19
Technical Data

Net Tonnage: 174.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 92.00 lasts
 
Length 1: 27.30 Meters Registered
Beam: 5.00 Meters Registered
Depth: 2.86 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1858
Datum agenda: 1858-03-26
Register nr: 18580222
Scheepsnaam: UDONIA
Type: Brik
Lasten: 92
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Dinkela, H.R.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1858-01-19 UDONIA
Manager: Hindrik Roelfs Dinkela, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hindrik Roelfs Dinkela, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Date/Name Ship 1861-05-23 DOLLARD
Manager: Jan Jans Koster, Finsterwolde, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Jans Koster, Finsterwolde, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Finsterwolde / Netherlands

Ship Events Data

1861-05-23: Sold at auction
Advertentie: Ten overstaan van de notaris Mr. J.H Geertsema, zal op donderdag 23 mei 1861 ten huize van kastelein Struve, aan de Groote Markt te Groningen, publiek worden verkocht: het schoonerbrikschip UDONIA, groot 174 ton, met complete inventaris, in 1858 nieuw te water gebracht, gevoerd wordende door kapitein R.H. Dinkla, thans liggende in Bremerhaven.
1862-01-11: Final Fate:
Op weg van Triest met een lading tarwe voor orders naar Falmouth, op de Engelse zuidkust gestrand en wrak geslagen. Vande 7 opvarenden redde 1 zich (Frans de Roos) door tegen de steile rotswand op te klimmen.
1862-01-11: DC 180162
Mullion, 11 Januari. Heden morgen te zeven uur strandde twee mijlen ten westen van Kynane Cove, op de zogenaamde Bill-point de Nederlandse schoenerbrik DOLLARD, kapt. Koster, van Triest met tarwe voor orders naar Falmouth bestemd. Van de equipage die uit zeven man bestond, heeft zích één (de matroos Frans de Roos) kunnen redden. Deze sprong, toen het schip stootte, op de rots en verzekert dat de kapitein en diens zoon (stuurman) toen kort bij zijne zijde waren, doch dat hij hen niet weer gezien had. De arme schipbreukeling zal ook wel geen gelegenheid gehad hebben om er naar om te zien, want wanneer men een bijna perpendiculaire rots van circa 300 voeten op handen en knieën moet beklimmen, dan valt er niet aan te twijfelen of een enkel rugwaartse blik is dodelijk.
Het is dan ook bijna als een wonder te beschouwen dat de man er het leven afgebracht heeft en het was hartverscheurend om hem half naakt en met wonden bedekt te zien, maar door
de gastvrijheid van een onzer kustbewoners (de landman Handcock) werd hij spoedig verpleegd en van het nodige voorzien, waarna hij verder aan de zorgen van de Ned. consulaire agent werd toevertrouwd. De DOLLARD was spoedig spoorloos verdwenen. Het bovenste werd door het tij meegesleept en het onderste deel zonk in diep water.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

HindrikDinkela werd geboren 21 november 1829 te Groningen als zoon van de koopman, later commissionair Roelf Dinkela en Gezijna Blouw.

Hij trouwde op 26 november 1857 te Groningen als scheepskapitein met Grietje Alberts, geboren te Groningen 15 januari 1836 als dochter van de beurtschipper Jan Pieters Alberts en Martha Scholtens

Volgens een huwelijkakte uit 1891 van een zoon was Hindrik toen overleden.

 

In Burgerlijke Stand akten wordt Hindrik Dinkela vermeld als scheepskapitein in 1862, 1869, 1881, 1887 en stuurman in 1866

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.R.Dinkela was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “de Groninger Eendracht” met vlagnummer 74 in de periode 1859 t/m 1863.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.R.Dinkla als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1861 van de brik “Udonia”, gebouwd in 1858 te Hoogezand, 174 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip voer in 1862 voor kapitein/eigenaar J.J.Koster te Finsterwolde en was herdoopt in “Dollard”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Dinkela, Hindrik Roelfs
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Koster werd geboren te Beerta op 27 oktober 1814 als zoon van de arbeider, later veearts, Jan Lammerts Koster en Aafke Jans Visscher.

Hij trouwde op 20 maart 1840 te Finsterwolde als zeeman met Anna Jans Visscher, geboren te Finsterwolde op 26 januari 1813 dochter van de bakkerJan Hindriks Visscher en Antje Albertus Woltheck. Anna Jans overleed op 13 februari 1891 te Veendam, weduwe.

Jan Janz is vermoedelijk omgekomen bij het vergaan op Rill Rocks van zijn brik “Dollard” in 1862.

 

Anton van Melzen 18-09-06 16:20:00

Name: Jan Jans Koster Born: 27 OCT 1813, Beerta
Died: 11 JAN 1862, Shipwrecked at The Pound at Lizards Point Cornwall GB Father: Jan Lammerts Koster Mother: Aafke Jans Visscher Marriages: Spouse: Anna Jans Visscher, b: 17 JAN 1813, Finsterwolde, d: 13 FEB 1895, Veendam Married: 20 MAR 1840, Finsterwolde 1 Children: 1. Jan Jans Koster, Son, b: ABT 1834, d: 11 JAN 1862, Shipwrecked at The Pound at Lizards Point Cornwall GB De familie van Jan Jans Koster (mijn bed-overgrootvader) woonde in Finsterwolde. Vele copieën van correspondentie van deze familie zijn in mijn bezit.
Omgekomen bij het vergaan van zijn schoenerbrik "De Dollart" in "The Pound" bij "Lizzard Point" Cornwall Groot Brittannië.
Hij was onderweg van Triëst naar Falmouth met een lading graan toen zijn schip door een storm op de rotsen werd gegooid. Er was één overlevende, matroos De Roos. Na drie maanden is er een stoffelijk overschot in een grot gevonden. Dit overschot werd op de begraafplaats van Mullion begraven als "onbekende zeeman".
Ook de zoon , Jan Koster jr. kwam om het leven. Hij was de stuurman. "De Dollart" was "De Dollart II", want Jan Jans Koster had al eerder een schip verloren op de Westerschelde of Oosterschelde. Beide schepen waren zijn eigendom en in Hamburg gekocht.
Er bestaan in de familie brieven van de familie Koster naar en van hun vader Jan. vr gr Anton van Melzen Munnikplaat 62 1274 EZ Huizen The Netherlands a.vanmelzen@wanadoo.nl
http://home.wanadoo.nl/a.vanmelzen/Index.htm

 

 

Dordrechtsche Courant 18 januari 1862114

Mullion, 11 Januari. Heden morgen te zeven uur strandde twee mijlen ten westen van Kynane Cove, op de zogenaamde Bill-point de Nederlandse schoenerbrik DOLLARD, kapt. Koster, van Triest met tarwe voor orders naar Falmouth bestemd. Van de equipage die uit zeven man bestond, heeft zích één (de matroos Frans de Roos) kunnen redden. Deze sprong, toen het schip stootte, op de rots en verzekert dat de kapitein en diens zoon (stuurman) toen kort bij zijne zijde waren, doch dat hij hen niet weer gezien had. De arme schipbreukeling zal ook wel geen gelegenheid gehad hebben om er naar om te zien, want wanneer men een bijna perpendiculaire rots van circa 300 voeten op handen en knieën moet beklimmen, dan valt er niet aan te twijfelen of een enkel rugwaartse blik is dodelijk.

Het is dan ook bijna als een wonder te beschouwen dat de man er het leven afgebracht heeft en het was hartverscheurend om hem half naakt en met wonden bedekt te zien, maar door

de gastvrijheid van een onzer kustbewoners (de landman Handcock) werd hij spoedig verpleegd en van het nodige voorzien, waarna hij verder aan de zorgen van de Ned. consulaire agent werd toevertrouwd. De DOLLARD was spoedig spoorloos verdwenen. Het bovenste werd door het tij meegesleept en het onderste deel zonk in diep water.

 

In BS-akten uit de periode 1840 t/m 1855 wordt Jan Jans Koster vermeld als koopvaardijkapitein.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s).

J.J.Koster was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 43 in de periode 1841 t/m 1862.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.J.Koster als gezagvoerder gedurende:

*    1842 t/m 1853 van de schkof “Martha Elisabeth”, gebouwd in 1841 te Wildervank, 115 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip voer in 1854 voor kapitein/eigenaar H.E.Boswijk te Pekela en werd herdoopt in “Hendirka”;

*    1853 t/m 1858 van de 2/msch “Zeeploeg”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 136 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Finsterwolde;

*    1859 t/m 1861 van de brik “Dollard”, gebouwd in 1859 te Hoogezand, varend als kapitein/eigenaar vanuit Finsterwolde. Bij Breskens aan de grond geraakt en als wrak verkocht;

*    1862 van de brik “Dollard” ex Udonia, gebouwd in 1858 te Hoogezand, 174 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Finsterwolde. Het schip is vergaan op Rill Rocks.

 

In de serie monsterrollen in het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen wordt de naam van Jan Jans Koster 2-maal genoemd en wel:

13 mei 1841, schip “Martha Elisabeth”, kapitein Jan Jans Koster, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter.

29 december 1852, schoener “Zeeploeg”, schipper Jan Jans Koster, 38 jaar uit Finsterwolde. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Koster, Jan Jans
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1857

GRC 161057
Groningen, 14 oktober. Binnengekomen het nieuwgebouwde schoenerbrikschip UDONIA, groot 115 last, kapt. H.R. Dinkela, van Groningen, gebouwd op de werf van W.C. Wildervank, te Hoogezand. (opm: de bijlbrief werd pas op 19 januari 1858 afgegeven.)

1858

Op 26-03-1858 wordt voor de UDONIA door kapt. /eigenaar Hindrik Roelfs Dinkela uit Groningen een zeebrief aangevraagd voor zichtzelf.

RC 150458
Shields, 11 april. Aangekomen UDONIA, Dinkela van Groningen.
MCO 161258
Eergisteren is voor Antwerpen bestemd hier binnengekomen UDONIA, gezagvoerder H. Dinkela van Buenos Aires.

1859

RC 140359
Antwerpen, 11 maart. Uitgezeild UDONIA, Dinkela op avontuur.
NRC 240359
Deal, 21 maart. Gepasseerd UDONIA, Dinkela van Antwerpen naar Rio de Janeiro.
RC 060759
Rio de Janeiro, 26 mei. Aangekomen UDONIA, Dinkela van Antwerpen.
NAH 080859
Rio de Janeiro, 7 juli. Uitgezeild UDONIA, Dinkela naar Pernambuco.
NAH 050959
Pernambuco, 27 juli Aangekomen UDONIA, Dinkela, van Rio-Janeiro, vertrok 10 augustus naar de Platarivier.
AH 091159
Montevideo, 11 september. Binnengekomen UDONIA, Dinkela van Pernambuco.
RC 091259
Buenos Aires, 8 oktober. Aangekomen UDONIA, Dinkela van Pernambuco.

1860

RC 100260
Buenos Aires, 27 december 1859. In lading UDONIA, Dinkela naar Rio de Janeiro.
NRC 090360
Buenos Aires, 23 januari. Vertrokken UDONIA, Dinkela naar Rio de Janeiro.
NRC 060460
Rio de Janeiro, 17 februari. Aangekomen UDONIA, Dinkela van Buenos Aires.
RC 070560
Rio de Janeiro, 8 april. In lading UDONIA, Dinkela naar Het Kanaal.
NRC 050660
Rio de Janeiro, 13 mei. Vertrokken UDONIA, Dinkela naar Het Kanaal.
NAH 170760
Falmouth, 14 juli. Binnengekomen UDONIA, Dinkela van Rio de Janeiro.
NRC 030860
Falmouth, 31 juli. Vertrokken UDONIA, Dinkela (van Brazilië) naar Triëst.
RC 200960
Triëst, 14 september. Aangekomen UDONIA, Dinkela van Rio de Janeiro.
NAH 081060
Triëst, 1 oktober. Uitgezeild UDONIA, Dinkela naar Cephalonia.
NRC 061260
Gibraltar, 21 november. Aangekomen UDONIA, Dinkela van Cephalonia (naar Bremen).

1861

OHC 140161
Den 10de januari te Cuxhaven binnengekomen: UDONIA, Dinkela, van Cefalonia naar Bremen.
RC 060461
Cuxhaven, 4 april. Vertrokken UDONIA, Dinkela naar Bremerhaven.
PGC 140561
Advertentie: Ten overstaan van de notaris Mr. J.H Geertsema, zal op donderdag 23 mei 1861 ten huize van kastelein Struve, aan de Groote Markt te Groningen, publiek worden verkocht: het schoonerbrikschip UDONIA, groot 174 ton, met complete inventaris, in 1858 nieuw te water gebracht, gevoerd wordende door kapitein R.H. Dinkla, thans liggende in Bremerhaven.

Op 31-05-1861 wordt voor de DOLLARD door kapt. /eigenaar Jan Jans Koster uit Finsterwolde een zeebrief aangevraagd, welke op 10-06-1861 wordt verleend.

AH 250661
Bremerhaven, 22 juni. Uitgezeild DOLLARD, Koster op avontuur.
AH 160761
Bolderaa, 7 juli. Binnengekomen DOLLARD, Koster van Bremerhaven.
RC 150861
Bolderaa, 9 augustus. Vertrokken DOLLARD, Koster naar Elseneur.
AH 020961
Cargalijst Amsterdam. DOLLARD, Koster van Riga met een lading hout.
AH 021261
Triëst, 27 november. Aangekomen DOLLARD, Koster van Amsterdam.
RC 161261
Triëst, 9 december. Uitgezeild DOLLARD, Koster naar Falmouth.

1862

NRC 160162
Mullion, 11 januari. Hedenmorgen ten zeven uur strandde twee mijlen ten westen van Kynance Cove, op de zogenaamde Rill-point (opm: 49 58 N 05 17 W) de Nederlandse (en niet Hanoverse als gisteren abusief gemeld) schoenerbrik DOLLARD, kapt. J.J. Koster, van Triëst met tarwe om order naar Falmouth bestemd. Van de equipage die uit zeven man bestond, heeft zich maar één, de matroos Frans de Roos, kunnen redden. Deze sprong, toen het schip stootte op de rots en verzekert dat de kapitein en diens zoon, zijnde de stuurman, toen kort bij zijn zijde waren, doch dat hij hen niet weer gezien had. De arme schipbreukeling zal ook wel geen gelegenheid gehad hebben om er naar om te zien, want wanneer men een bijna perpendiculaire rots van circa 300 voeten op handen en knieën moet beklimmen, dan valt er niet aan te twijfelen of een enkele terugwaartse blik is dodelijk. Het is dan ook bijna als een wonder te beschouwen dat de man er het leven afgebracht heeft en het was hartverscheurend om hem half naakt en met wonden bedekt te zien, maar door de gastvrijheid van een onzer kustbewoners, de landman Handcock, werd hij spoedig verpleegd en van het nodige voorzien, waarna hij verder aan de zorgen van de Nederlandse consulaire agent werd toevertrouwd. De DOLLARD was spoedig spoorloos verdwenen. Het bovenste werd door het tij meegesleept en het onderste zonk in diep water. (opm: zie respectievelijk de PGC en LC van 210162)
PGC 210162
Penzance, 13 januari.  Laatstleden zaterdag geraakte de brik DOLLARD, kapt. J.J. Koster, uit Finsterwolde, van Triëst met tarwe naar Falmouth om order, in Mount’s Bay bezet, verloor de fokkera en zeilen, werd in een hevige storm uit het Z.W.t.W. op strand geworpen en tegen de hoge rotsen te Rill-Point bij Lizard. (opm: zie NRC van 160162)

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.118.25
USB-stick 0365, 0366
BIJLBRIEF

Naam schip UDONIA

plaats en datum acte Hoogezand, 24 maart 1858

type schip schoener-brik

bouwwerf/verkoper Wubbo Cornelis Wildervanck, op zijn werf te Hoogezand

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper H.R. Dinkela, enig eigenaar

te voeren door kapt. H.R. Dinkela, in eigendom bevaren

grootte in tonnen 174 ton (meetbrief Groningen 4 januari 1858)

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen lang 27,30 m., breed 5,00m., hol 2,86 m.

kiellegging

tewaterlating 1858 nieuw van de bijl te water gebracht

plaats / datum registratie Groningen, 21 januari 1858

nummer registratie deel 11, folio 16, verso, vak 5

notaris bevestigende verklaring burgemeester Hoogezand
19 januari 1858

prijs

Bijzonderheden:
De bijlbrief is gedateerd op 19 januari 1858




researcher/datum research: ML / 240912


Naam UDONIA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1858
Toegang 152
Inventaris 118

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.97.92.1858.48
DVD LIII – 8931, 8932
CEDULE en BIJLBRIEF

Naam schip UDONIA

plaats en datum acte Hoogezand, 24 maart 1858

type schip schoenerbrik

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar H.R. Dinkela, scheepskapitein te Groningen, enig eigenaar

te voeren door kapt. H.R. Dinkela, in eigendom bevaren

grootte in tonnen 174 zeetonnen of pl.m. 121 lasten

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating te Hoogezand

plaats / datum registratie Groningen, 1 april 1858

nummer registratie deel 19, folio 195, recto, vak 1

notaris Mr. Johannes Offerhaus, kantonrechter te Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:
Schip ligt thans in de Noorderhaven te Groningen.
Getoond wordt de bijlbrief met bevestigende verklaring burgemeester van Hoogezand
d.d.19 januari 1858.
Het schip is nieuw gekocht door kapt. H.R. Dinkela.
(opm: de verhouding tussen zeetonnen en lasten lijkt niet te kloppen, tenzij in dit geval draagvermogen-lasten (roggelasten) zijn bedoeld)



researcher/datum research: ML / 040612

Naam UDONIA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1858
Toegang 152
Inventaris 97

Bronnen

Jaar: 1858
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.118.25
Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.97.92.1858.48
AH = Algemeen Handelsblad
GRC = Groninger Courant
MCO = Middelburgsche Courant
NAH = Nieuw Amsterdamsch Handels en Effectenblad
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant