Inloggen
AARDENBURG - ID 8844


Kroniekberichten

Datum 10 augustus 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 9 augustus. Het Engelse fregatschip PSYSCHÉ, gevoerd geweest door kapt. Harrison, is uit de hand verkocht aan de heren Cramerus & Co. Het schip blijft bestemd voor de grote vaart, is thans genaamd AARDENBURG, en zal gevoerd worden door kapt. Rolff.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1875
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 9 augustus. Het Engelse fregatschip PSYCHE, gevoerd geweest door kapt. Harvissen, is uit de hand verkocht aan de heren Cramerus & Co. Het schip, thans genaamd AARDENBURG, bestemd voor de grote vaart, zal gevoerd worden door kapt. Rolff.

Afbeelding
Datum 11 december 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 december. Het schip AARDENBURG, kapt. Rolf, van New York naar Rotterdam, is 9 dezer Lezard gepasseerd, kruisende met Noordoosten wind. Alles wel.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 augustus. Vrachten. De levendige stemming in het vorig bericht vermeld, bleef ook dezer dagen deze markt beheersen en zijn weer verscheidene afdoeningen te vermelden, waardoor het getal onbevrachte schepen zeer verminderde. Behalve de schepen door de Factorij, werden onderhands nog enige opgenomen voor 15.000 picols tot NLG 65 en bleef NLG 75 voor 260 last van de Noordkust grif te bedingen. De grote schepen bleven echter 260 last weigeren, totdat zij van de nodige bijlading verzekerd waren, want, eenmaal koffie aangenomen hebbende, is het hun genoeg bekend dat de exporteurs van andere artikelen niet achterwege zullen blijven hiervan te profiteren. Dezer dagen betaalde de Factorij NLG 70 voor 12.000 picols koffie van de noordkust. Suiker naar Nederland werd zeer weinig aangeboden en varieerden de koersen tussen NLG 52½ en NLG 55. Hoger is echter niet te bedingen. Twee schepen accepteerden te samen 12.000 picols rijst van Indramayoe tot NLG 55. Naar het Kanaal werd grif GBP 3 betaald met zeer gunstige bijcondities en een afdoening had plaats tot GBP 2.3.6. Voor suiker naar Amerika werden enige schepen opgenomen tot GBP 3. Naar Australië wordt thans GBP 1.15/- naar Melbourne geboden en GBP 1.12.6 à GBP 1.11.6 naar Sydney betaald. In tussenvrachten ging niets om. Stoomboten laden koffie en thee tot NLG 100.
De laatste afdoeningen zijn: Naar Nederland, de Nederlandse SINDORO NLG 65 voor 15.000 picols koffie, naar Amsterdam; SUNDA NLG 65 voor 15.000 picols koffie naar Rotterdam; KORTENAER NLG 65 voor 15.000 picols koffie, uit de Oosthoek naar Rotterdam; AMSTELSTROOM NLG 70 voor 12.000 picols koffie naar Amsterdam; PAULINE CONSTANCE ELEONORE NLG 75 voor koffie van Pangool naar Amsterdam; INDIA NLG 55 voor suiker, NLG 65 voor koffie naar Middelburg; de Nederlandse JOHANNA EN WILLEM GBP 1.12/6, voor suiker. De Nederlandse JUPITER accepteerde zout van Sumanap naar Tjilatjap tot NLG 18,96 per koyang.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LOURENS COSTER, JONGE JAN, HENRIETTE ADRIANA, JOHANNA EN MARIA, JAVA, JAVA PACKET, AURORA, NIEUWE WATERWEG II, PRINSES AMALIA, GESIENA MARIA, BATAVIA en AARDENBURG.

Afbeelding
Datum 06 maart 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 5 maart. Het barkschip AARDENBURG, kapt. Rolff, komende van Probolingo, gisterenochtend met hoog water te IJmuiden binnengevallen, lag reeds heden ochtend ten elf ure met ongebroken lading voor de brug van Entrepotdok.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 september. Vrachten. Gedurende de laatste dagen van deze twee weken werd de stemming iets levendiger en werd voor suiker naar het Kanaal GBP 2,15/- aan handige disponibele schepen geboden. Voor Nederland blijft lading zeer schaars aangeboden. Rijst werd tot NLG 57,50 verscheept. De koers voor Gouvernements koffie daalde weder en was voor 8.000 picols niet hoger dan NLG 67,50 verkrijgbaar. De afdoeningen der AMSTEL en AMSTERDAM, hieronder vermeld, zijn van oude datum. Naar Amerika bleef ruimte ongevraagd. Suiker naar Australië werd tot GBP 1.5/- naar Sydney geaccepteerd. Voor de Perzische Golf werden weder twee kleine schepen opgenomen en blijft nog een bodem gevraagd. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Nederland: NOACH V NLG 67,50 voor factorij koffie, NLG 57,50 voor rijst van Batavia en Indramaijoe naar Amsterdam; ABRAHAM NLG 67,50 voor factorij koffie uit de Oosthoek naar Rotterdam; AMSTEL NLG 75,- voor factorij koffie, en NLG 60,- voor particuliere koffie naar Amsterdam; AMSTERDAM NLG 75,- voor factorij koffie en NLG 60,- voor particuliere koffie naar Amsterdam. De PHILIP VAN MARNIX, werd bevracht voor rijst van hier naar Banka en terug met tin tot NLG 15.000,-.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, ’s-GRAVENHAGE, GEBROEDERS SMIT, LIBERAAL, SALATIGA, NEREUS, MARIA EN ELISABETH, ELECTRA, OTTOLINA, AARDENBURG, KERSBERGEN, JUPITER, HENRIETTE ADRIANA en JOHANNA MARIA.

Afbeelding
Datum 05 november 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 september. Vrachten. In de stand der vrachten is nog weinig verandering gekomen; de vraag blijft flauw en is er overvloedige scheepsruimte. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn de volgende: ABRAHAM naar Rotterdam, NLG 67,50 Factory koffie in de Oosthoek; AMSTEL en AMSTERDAM naar Amsterdam, laden Factory- en particuliere koffie.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MINISTER FRANSEN V.D. PUTTE, ’S-GRAVENHAGE, GEBROEDERS SMIT, LIBERAAL, SALATIGA, NEREUS, MARIA EN ELISABETH, ELECTRA, OTTOLINA, AARDENBURG, KERSBERGEN, JUPITER, HENRIETTE ADRIANA en JOHANNA MARIA.

Afbeelding
Datum 18 november 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 oktober. Hoewel sedert het laatste bericht verscheiden schepen een bestemming kregen, blijft er, ten gevolge der vele arrivementen, steeds een aanzienlijke hoeveelheid disponibele ruimte over, die natuurlijk op de stand der vrachten invloed uitoefent. De niet zeer levendige vraag en de ongezindheid om lage biedingen aan te nemen bij de onzekerheid omtrent de loop der vrachten, belemmeren niet allen de afsluitingen, maar zijn oorzaak dat koersen somtijds belangrijk uiteenliepen, zoals blijkt uit de volgende lijst van afsluitingen van Nederlandse schepen: AARDENBURG laadt Factory koffie en vult op met suiker, stomer FRIESLAND NLG 100,- à 90,- voor koffie, NLG 90,- thee, NLG 49,- particulier tin, beide naar Rotterdam; KONING DER NEDERLANDEN NLG 100,- à 90,- voor koffie, NLG 90,- thee, NLG 120,- indigo, NLG 45,- particuliere tin, naar Nieuwediep; KANDANGHAUER II ligt aan, NLG 67,50 voor Factory koffie; GEBROEDERS SMIT, NLG 67,50 Factory koffie, NLG 50,- suiker; LIBERAAL en KERSBERGEN, NLG 65,- Factory koffie, NLG 50,- suiker en rijst, alle naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 23 mei 1878
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 22 mei. Volgens brief van kapt. Rolff, voerende het Nederlandse schip AARDENBURG, van hier naar Soerabaja, d.d. 19 dezer, was hij door tegenwind genoodzaakt geweest onder Deal te ankeren, in afwachting ener gunstige gelegenheid; aan boord was alles wel.

Afbeelding
Datum 05 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 2 oktober. Sedert het laatste bericht kwam er enige levendigheid en werden verscheidene schepen opgenomen, doch de koersen bleven onveranderd. Gedurende de laatste dagen bestond er meer vraag en werd naar Kanaal v.o. voor schepen van pl.m. 16.000 picols GBP 1-07-06 à 1-10-00 naar gelang van grootte geboden. Naar Holland blijft de lading zeer schaars. De Factory kondigde de 21e september een inschrijving aan op 28 september, waarvoor de schepen vóór of op 20 oktober op de eerste laadhaven gereed moeten zijn. De inschrijving was voor gehele of gedeeltelijke ladingen, doch die schepen, welke gedeeltelijk bevracht zouden worden, moesten zich verbinden 3 maanden na de bevrachting Java te verlaten Er waren 44 inschrijvers en werden opgenomen: JOHANNA EN WILLEM NLG 29,95, ABEL NLG 25 en AARDENBURG NLG 29,95, naar Dordrecht; MINA NLG 25,50 en HENDRIKA NLG 25, naar Rotterdam; JAN PIETERSZ. KOEN NLG 22,73 en THORBECKE II NLG 22,50, naar Amsterdam, allen voor volle lading. Naar Australië werd GBP 0-17-06 à GBP 1-00-00 voor Sydney en GBP 1-02-06 voor Melbourne geaccepteerd. Kustvrachten bleven zonder vraag. Stoomschepen bekomen met veel moeite de nodige lading. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: Naar Nederland: L.J. ENTHOVEN NLG 25 volle lading koffie en suiker van Tagal en Pekalongan naar Rotterdam; TELANAK NLG 20 per M3 hout, NLG 25 tabak, NLG 40 huiden, uit de Oosthoek naar Amsterdam; stomer MADURA NLG 65 koffie, NLG 60 tabak, NLG 100 indigo, NLG 70 thee; MERAPI, VIER GEBROEDERS en SINDORO ieder NLG 25 voor 15.000 picols Factory koffie naar Rotterdam; ONRUST GBP 1-07-06 van Samarang;
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, ANTOINETTE, GEBROEDERS SMIT en BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG.

Afbeelding
Datum 26 april 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 25 april. Kapt. Rolff, voerende het Nederlands schip AARDENBURG, van Java alhier binnen, rapporteert de 7e maart op 04º NB 23º44’ WL gepraaid te hebben de Engelse bark PALMYRA, van Cardiff naar de Algoa baai, 22 dagen reis, alles wel aan boord, verzoekende gerapporteerd te worden, en op 16 april op 49° NB 08°15’ WL gepasseerd te zijn een massa drijfhout, vermoedelijk afkomstig van een hut, scheepskisten, deuren, stukken van sloepen enz. Dezelfde dag ontwaarden wij een schoener, in drijvende toestand; wij hielden er op aan in de veronderstelling dat het schip in nood was, daar het topzeil aan flarden aan de ra hing. Het bleek te zijn de Franse schoener STELLA, hebbende gebroken fokkemast, verlangde echter geen hulp.

Afbeelding
Datum 18 april 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 17 april. Het Nederlandse schip AARDENBURG, kapt. D.O. Rolff, van Amsterdam naar Batavia, is met enige lekkage uit zee teruggekomen, hebbende op de Galloper gezeten.

Afbeelding
Datum 20 april 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

IJmuiden 18 april. Vrijdag (opm: 16 april) kwam hier als bijlegger binnen het op 13 dezer van hier vertrokken Nederlandse barkschip AARDENBURG, kapt. Rolff, van Amsterdam naar Batavia bestemd; het schip had op de Galloper banken gestoten en de kapitein meende daarna, hoewel het schip dicht bleef, de reis naar Java niet te mogen voortzetten, zonder eerst naar de aard der mogelijke schade onderzoek te doen. Heden zijn duikers onder de AARDENBURG werkzaam geweest; experts zullen hebben te beslissen of het schip de reis kan vervolgen of naar Amsterdam moet opvaren om onderzocht te kunnen worden.

Afbeelding
Datum 21 april 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 april. Het Nederlandse schip AARDENBURG, kapt. Rolff, van hier naar Batavia, te IJmuiden uit zee terug, is nagezien, behoeft niet te lossen en zal spoedig de reis voortzetten.

Afbeelding
Datum 17 september 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 augustus. Vrachten. De aangekomen schepen waren vrij talrijk en hebben er ook tamelijk veel afsluitingen plaats gevonden, zonder verandering in koersen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AMPHITRITE, SLIEDRECHT, NOACH IV, ALBLASSERWAARD, JOHANNA EN MARGARETHA en AARDENBURG.

Afbeelding
Datum 21 september 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 augustus. Vrachten. De vermelde iets gunstiger stemming is slechts van zeer korte duur geweest en heeft plaats gemaakt voor een gedecideerd flauwere. Naar Nederland werden in de laatste 14 dagen weer schepen voor koffie opgenomen tot NLG 50 van de Noord- en NLG 55 van de Zuidkust en een klein scheepje voor een lading rijst. Naar het Kanaal werd GBP 2.10/- à 2.5/- naar gelang van grootte der schepen besteed. Naar Amerika kwamen een paar charters voor suiker tot stand. Naar Australië zouden nog altijd een paar handige schepen te plaatsen zijn. Kustvrachten zonder afdoeningen.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: Naar Nederland stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 90 koffie, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden, NLG 40 tin, NLG 80 thee, NLG 120 specerijen, NLG 90 damar naar Amsterdam; JOHANNA EN MARGARETHA NLG 55 voor een volle lading koffie van de Zuidkust naar Schiedam; MARTINA JOHANNA NLG 55 dito dito naar Dordrecht; SLIEDRECHT NLG 50 voor 22.000 picols koffie naar Amsterdam. Naar Nederland en Marseille: stoomschip GELDERLAND, franc 95 suiker naar Marseille, NLG 85 koffie, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden, NLG 40 tin naar Rotterdam. MATHILDE in de Molukken tot geheime vracht te laden.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: AMPHITRITE, ALBLASSERWAARD, NOACH IV, AARDENBURG, INSULINDE, en L.R KOOLEMANS BEIJNEN.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 augustus. Vrachten flauwer, doordien er bij beperkte vraag veel disponibele scheepsruimte is. Er had slechts één afsluiting van een Nederlands schip plaats: de AMPHITRITE naar Amsterdam ligt aan à NLG 50 voor koffie en NLG 42,50 voor suiker.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: NOACH IV, ALBLASSERWAARD, AARDENBURG, INSULINDE, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, KINDERDIJK, THORBECKE I, MERAPI, BESTEVAER en N.N.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 september. In de stemming van de vrachtenmarkt kwam geen verbetering. Hoewel enige charters te melden zijn, is de vraag naar scheepsruimte over het geheel genomen slechts uiterst gering. Naar Nederland werd voor 22.000 picol factorij koffie weer NLG 50 besteed en voor een kleine partij particuliere suiker NLG 42½ . Naar het Kanaal werd voor een paar handige schepen respectievelijk voor rijst en suiker GBP 2.10 betaald. Naar Amerika kwamen twee charters voor koffie van Java en Padang naar New York tot stand tot GBP 2.10/-. Naar Australië is een schip opgenomen tot GBP 1.5/- en wordt voor kleine schepen GBP 1.10/- geboden.
Kustvrachten. Door het Gouvernement werd de 21e augustus een inschrijving gehouden voor overvoer van Onrust van 300 ton steenkolen naar Moerah Kompeh en 500 ton naar Muntok en werden de laagste biedingen respectievelijk van NLG 14,85 en NLG 8,99 per ton aangenomen. De 11e september zal een uitbesteding gehouden worden voor het transport van Soerabaija van 360 ton kolen naar Grissee en van pl.m. 700 ton naar Dobo.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: PRINSES MARIE, NLG 90 koffie, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden, NLG 40 tin, NLG 80 thee, NLG 100 specerijen naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE, Ffrs. 95 suiker naar Marseille, NLG 87,50 en NLG 92,50 koffie, tot het laatste cijfer op de Zuidkust te laden, naar Nederland; AARDENBURG GBP 2.10, N.N. GBP 2.10/- koffie van Paasaroean en Samarang.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ALBLASSERWAARD, NOACH IV, AARDENBURG, INSULINDE, en L.R KOOLEMANS BEIJNEN, KINDERDIJK, THORBECKE I, MERAPI, BESTEVAER en THORBECKE III.
(opm: N.N. is de naam van een Nederlands schip)

Afbeelding
Datum 31 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen. Het Nederlandse schip AARDENBURG, groot 664 ton nieuwe meting, gebouwd in 1867, is door tussenkomst van de makelaar Ed.A.C. Koli verkocht aan een Duitse rederij.

Afbeelding
Datum 20 januari 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 19 januari. Aan het overzicht van de Handel en Scheepvaart, uitgave Metzler & Basting alhier, ontlenen wij het volgende:
- Lijst van Nederlandse schepen, in 1881 uit de grote vaart geraakt door verongelukken, afkeuren, enz.
ZES GEZUSTERS, kapt. Van d. Bos, op reis van Amsterdam naar Batavia met steenkolen afgebrand.
N.N., kapt. Van Duivenbode, op reis van Semarang naar New York verongelukt.
ALBLASSERDAM, kapt. Husselman, op reis van Rotterdam naar Semarang verongelukt.
HENRIËTTE EN ADRIANA, kapt. Bonjer, van Semarang naar Nederland vermist.
LIBERAAL, kapt. Wierikx, van Probolingo naar Nederland te Port Elisabeth afgekeurd.
Stoomschip KONING DER NEDERLANDEN, van Batavia naar Nederland verongelukt.
BARON VAN PALLANDT, kapt. Duintjer, gestrand op reis van Moulmain naar Liverpool.
ALBLASSERWAARD, kapt. Schultz, verbrand op reis van Newcastle naar Java.
Tezamen 8 zeilschepen en 1 stoomschip. 10.278 ton nieuwe meting.
- Nederlandse schepen tot de grote vaart behorende in 1881 in veiling of uit de hand verkocht:
19 januari. NICOLETTE (herveild in maart), kapt. Bouten. NLG 29.500 verkocht.
Maart. INDUSTRIE, uit de hand verkocht, voor Bremen.
Maart. ADMIRAAL DE RUYTER, idem, idem.
Maart. NICOLETTE, kapt. Bouten. NLG 21.500 opnieuw verkocht voor de houtvaart.
Maart. AARDENBURG, uit de hand verkocht voor Duitse vlag.
April. NESTOR, NLG 90.000 uit de hand verkocht voor buitenlandse vlag.
April. VOORLICHTER, uit de hand verkocht aan J. Koning te Rotterdam.
3 mei. ERASMUS, kapt. Van Baalen, GBP 3.010 te Greenock in veiling verkocht, voor Bremen.
Mei. JAN PIETERSZOON KOEN, kapt. Rijnsaardt, uit de hand verkocht voor de houtvaart.
Aug. Stoomschip JAVA, uit de hand verkocht aan een Franse maatschappij.
Aug. LUCTOR ET EMERGO, kapt. Haasnoot, uit de hand verkocht voor Noorwegen.
Aug. NOORDZEEKANAAL, kapt. Bron, uit de hand verkocht voor Denemarken.
Aug. STER DER HOOP, kapt. Van der Vegte, uit de hand verkocht voor Bremen.
25 okt. NEERLANDS VLAG, kapt. Hoeksman, NLG 12.000 verkocht.
Nov. INDIA PACKET, uit de hand verkocht aan J. en J. Vinke, te Amsterdam.
Tezamen 13 zeilschepen en 1 stoomschip, tezamen 13.453 tonnen nieuwe meting en 2.298 ton oude meting.
- Lijst van Nederlandse schepen, in 1881 in grote vaart gekomen:
EDAM, stoomschip, Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam.
ZUID-HOLLAND, stoomschip, W. Ruys en Zn. te Rotterdam.
AMSTERDAM (ex EDINBURGH), stoomschip, Stoomvaart Maatschappij Insulinde.
C. FELLINGER (ex MERCEDES), stoomschip, idem, tezamen 4 stoomschepen 9.600 tonnen nieuwe meting.
- Schepen in aanbouw:
PRINSES WILHELMINA, firma Den Bouwmeester, Borsius en Van der Leye, Middelburg en 4 stoomschepen, Stoomvaart Maatschappij Nederland.
De Nederlandse vloot op de grote vaart bestond op 31 december 1881 uit 74 zeilschepen, metende 48.946 last, en 18 stoomschepen, metende 24.288 last, tezamen 73.234 last, tegen
31 dec. 1880 ..................97 zeilschepen, 16 stoomschepen 83.070 last.
1879 ................114 " 15 " 87.505 "
1867 ................394 " 130.800 "
1859 ................536 " 165.230 "

Afbeelding