Familiegegevens en opleiding
Johannes Harms Waterborg werd geboren op 27 mei 1821 te Groningen als zoon van Harm Jacobs Waterborg en Jantien Draijer (moet dit niet zijn Jantje Jans Kraijer?).
Hij trouwde op 08 februari 1849 met Karsina de Boer, geboren op 23 december 1819 te Groningen als dochter van Hendrik de Boer en Lukkien Kars Kuiper. Overleden in 1906.
Gegevens van Gen Lias, verkregen via de heer Mast te Delfzijl092.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.H.Waterborg als gezagvoerder gedurende:
* 1855 t/m 1857 van de kof “Karsina”, gebouwd in 1853 te Leek, 60 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. (Het schip is kennelijk vernoemd naar zijn vrouw);
* 1866 t/m 1870 van de galjoot “Karsina Harmina”, gebouwd in 1865 te Foxhol, 80 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1870 verkocht naar Duitsland.
Overige bijzonderheden
Gegevens verkregen van de heer R.K.Mast te Delfzijl.092.
Provinciale Groninger Courant nr 111 – di. 18 october 1853
“Men meldt uit Nijekjöbing dd 10 Oct. In de nacht van den 9 dezer strandde bij Botö zoo men meent, door verwisseling van het vuur van Gjeds en met het vuur van Dars, drie schepen, waaronder het schip Karsina, kapit. Waterborg, van Dantzig naar Rotterdam met weite; het volk is gered, en men hoopte het schip en de lading ook te zullen bergen.”
Provinciale Groninger Courant nr 114 – di. 25 october 1853
“Men meldt uit Nijekjóbing dd 15 Oct. Het schip Karsina, kapit. Waterborg, alhier gestrand (vroeger gemeld) is wrak, de lading bestaande uit weite, is grootendeels beschadigd geborgen en zal dezen morgen publike worden verkocht.”
tjalk “Jonge Frederik” (1839/63 ton) varend in de periode 1846-1850 onder kapitein Johannes Harms Waterborg (1821-1906) te Groningen. 1 Op 08/02/1849 gehuwd met Karsina de Boer. 2. Het schip was waarschijnlijk in eigendom van H.J.Waterborg, de vader van de kapitein. 3. Schip waarschijnlijk gekocht en herdoopt in Karsina in 1850. 4. Bouma vermeldt hier H.K.Waterborg voor de periode 1850-1853.092a.
tjalk “Karsina” ex Jonge Frederik, 1839 te Groningen, 63 ton. Van 1850-1853 onder kapitein/eigenaar Johannes Harms Waterborg te Groningen. Op 09 oktober 1853 gestrand bij Boto op reis van Danzig naar Rotterdam met een lading tarwe.
kof “Karsina” (1853 te Leek of Leer, 60 ton). In de periode 1853-1865 voor kapitein/eigenaar “Johannes Harms Waterborg te Groningen. In 1865 verkocht aan kapitein/eigenaar L.Olfers te Groningen. Bouma vermeldt hier H.H.Waterborg voor de periode 1858.
galjoot “Karsina Harmina”. (1865/80 ton te Foxhol). Van 1866-1870 onder kapitein/eigenaar : Johannse Harms Waterborg. Het schip werd in 1870 verkocht naar Duisland. Het schip is vermoedelijk naar zijn echgenote en jongste dochter (geb.1864).
Gegevens Mast Augustus 2010
-
Johannes Harms Waterborg (1821-1906) had in 1850 een tjalk gekocht genaamd JONGE FREDERIK (bj 1839/63 ton). Hij kocht dat schip waarschijnlijk van zijn vader Harm Jacobs Waterborg. (NB: Bouma vermeldt hier H.K. Waterborg) Op 8 februari 1849 was JHW getrouwd met Karsina de Boer, en hij herdoopte zijn schip in KARSINA, die ik maar even KARSINA 1 noem.
3 Blijkbaar had hij goed gevaren, want hij kocht in 1853 bij scheepsbouwer G.K. de Vries (locatie net buiten de stadspoort aan het Winschoterdiep) het nieuwe schip waar jij de bijlbrief van 15/1/1853 hebt aangeleverd. Dat is dus de KARSINA 2! Hij voer er dus maar 9 maanden mee, en toen was daar de Deense kust.....
Ik merk hier op dat Bouma dus het verkeerde schip (de voormalige JONGE FREDERIK) op de Deense kust laat stranden. Dat is dus een foutieve vermelding voor dat schip.
-
Nadat JHW een schip heeft verkocht (KARSINA 1) en een heeft verspeeld (KARSINA 2) moet hij een nieuw schip. Dat wordt het schip van de scheepsbouwer uit Leek, de KARSINA 3. Die is echter niet gestrand in 1866, maar volgens Bouma in 1868. JHW had nl zijn KARSINA 3 in 1866 verkocht aan K/E L. Olfers, die er blijkbaar in 1868 het strand van Schiermonnikoog mee verkende.....
-
JHW koopt nog een keer een schip, ditmaal een galjoot genaamd KARSINA HARMINA (vernoemd naar zijn vrouw en jongste dochter), waar hij van 1866 t/m 1870 mee voer. Daarna wordt het schip naar Duitsland verkocht, en zegt JHW het zeemansleven vaarwel.
**********
GEGEVENS MARHISDATA
GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 883.2559-2800-324
DVD IX – 2648 – 459
BIJLBRIEF
Naam schip KARSINA
Plaats en datum acte Groningen, 15 januari 1853
Type schip kofschip
Bouwwerf/verkoper de Vries, G. K., scheepsbouwer te Groningen
Eigenaar/aankoper Waterborg, J.H., schipper wonend te Groningen
Te voeren door kapt. Waterborg, J.H.
Grootte 77 tonnen
Tuigage / aantal dekken
Afmetingen
Kiellegging
Tewaterlating 1853.00.00
Plaats / datum registratie Groningen, 15 januari 1853
Nummer van registratie deel 19, folio 200, verso vak 6
Notaris B & W van Groningen
Prijs
Bijzonderheden:
De meetbrief werd op 7 januari 1853, onder nummer 2, door de scheepsmeter Mars te Groningen afgegeven.
Researcher/datum research: JB / 210210
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Olfers als gezagvoerder gedurende:
* 1866 t/m 1868 van de kof “Karsina”, gebouwd in 1853 te Leek, 60 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Op 25 oktober 1868 op Schiermonnikoog gestrand op een reis van Lowestoft naar Londen.
* 1870 van de kof “Gebroeders Fokkes”, gebouwd in 1849 te Hoogezand, 90 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1870 gezonken;
* 1872 van de kof “Twee Zusters”, ex Domina Geertina, gebouwd in 1863 te Pekela, 74 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1872 gestoten en gezonken;
* 1873 van de kof “Barend Bulsing” ex Titia Margaretha, gebouwd in 1858 te Hoogkerk, 87 ton o.m., varend voor Bulsing & ter Spill te Groningen. Het schip voer in 1874 voor H.P.Panman te Veendam en was herdoopt in “Ommelander Wijk”.
Overige bijzonderheden
Provinciale Groninger Courant no. 130 – do 29 october 1868
Groningen, 28 Oct. De storm van laatsleden zaturdag- op zondagnacht heeft veel schade aan schepen langs de kusten aangebracht…Te Schiermonnikoog…’s Zondagsmorgens omstreeks 11 uur, verongelukte daar de hier te huis behoorende kof Karsina, kapit. Olfers, welk schip de 23sten bevorens van Lowestoft herwaarts was vertrokken. De equipage, 4 man en 1 loods, is met de reddingsboot aan land gebragt, het schip is vol water en men veronderstelt dat het verloren zal zijn.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1856-A26, 10 maart 1856, kof “Teelkelina Hinderika”, kapitein Frederik Borst, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacobus Olfers, 21 jaar, woonplaats niet vermeld, kok, matroos en scheepsjongen.