Inloggen
VAN DER CAPELLEN - ID 8376


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:1825-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1825
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Charles Kerr, Surabaya, Netherlands East Indies
Launch Date: 1825-11-00
Delivery Date: 1825-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Fawcett & Littledale, Liverpool, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Power: 50
Power Unit: NHP
 
Net Tonnage: 216.00 Net tonnage
 
Length 1: 127.0 Feet (British) Length overall (Loa)
Beam: 19.0 Feet (British) Breadth, extreme
Depth: 10.6 Feet (British) Depth to Main Deck
Ship History Data

Date/Name Ship 1825-12-00 VAN DER CAPELLEN
Manager: Isaac Burgess, Surabaya, Netherlands East Indies
Eigenaar: Isaac Burgess, Surabaya, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Surabaya / Netherlands East Indies

Date/Name Ship 1827-00-00 VAN DER CAPELLEN
Manager: Thompson, Roberts & Co., Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Onbekend

Ship Events Data

1826-01-04: BC 110126 Batavia. De reeds enige dagen met ongeduld te gemoet geziene stoomboot is eindelijk op onze reê gekomen. Op de middag van de 4e l.l. (opm: dus 4 januari 1826) deed het afgesproken signaal kennen, dat dit vreemde gevaarte aan het opdagen was en nauwelijks hadden de nieuwsgierigen tijd zich naar buiten te begeven om dit belangrijke schouwspel te zien, of het vaartuig was, niettegenstaande een harde bui uit het westen met wind en stroom op de boeg, reeds tot zeer nabij genaderd en werkte statig tussen de andere ter reê liggende vaartuigen door tot op deszelfs ankerplaats.
Deze gebeurtenis verdient met de daad bijzondere aantekening in de geschiedboeken van Nederlands-Indië. Nergens kan de stoomvaart van gewichtiger invloed worden dan in deze gewesten, nergens zal zij wellicht zulke ver uitziende gevolgen hebben. Plaatsen die gedurende vaste maanden telkenjare onderling van alle gemeenschap afgesneden waren, zijn door deze uitvinding als door toverij tot elkander genaderd; hinderpalen welke geboren schenen uit de onveranderlijke wetten die het heelal beheersen zijn als met een wenk van het menselijk genie uit de weg geheven. Wie zou zich durven vermeten de grenzen aan te wijzen binnen welke de uitwerking van de stoombewegende kracht op de scheepvaart zich bijzonder in de Indische archipel zal bepalen? Wie het overdreven durven verklaren de gevolgen daarvan voor de beschaving en ontwikkeling van een overgroot gedeelte van het ooster halfrond in vergelijking te brengen met die, welke de ontdekking van Kaap de Goede Hoop op de ontwikkeling van handel en scheepvaart, en dus van derzelver onafscheidelijke gezellin, de algemene beschaving, in het wester halfrond heeft gehad, en met de invloed welke de uitvinding van onze Laurens Koster op de uitbreiding van kennis en wetenschappen heeft geoefend?
Wij wensen Nederlands-Indië dan ook van harte geluk met deze nieuwe stap tot bevordering van deszelfs welvaart, terwijl wij de ondernemende geest toejuichen van hen, die tot dit gewichting doeleinde hunne tijd en geldelijke middelen hebben te koste gelegd en hun oprecht de beste en meest gewenste uitslag op deze hunne poging toewensen. Wij aarzelen schier niet te zeggen, dat wij de vervulling van die wens durven voorspellen en ontlenen onze eerste grond daartoe uit de voortreffelijke wijze, waarop zij in de uitvoering van hun proefstuk zijn geslaagd.
De stoomboot, aan welke de naam VAN DER CAPELLEN is gegeven, wordt door alle bevoegde beoordelaars, die dezelve bezocht hebben, geroemd als een deugdzaam en sierlijk gewrocht van scheepsbouwkunde, en het stoomwerktuig, waarmede dezelve is voorzien, behoort tot het volmaakste wat tot dusverre van dien aard is voortgebracht. Het is in Engeland vervaardigd in de fabriek van Faucet and Littledale te Liverpool, en oefent een kracht van 50 paarden, terwijl het vaartuig te Soerabaija gans door Javaanse werklieden is gebouwd onder directie van de heer C. Kerr. De houtwerken zijn van het uitgezochtste jatie hout en voor de overige materialen is almede niets gespaard, wat tot derzelver deugdzaamheid mocht kunnen bijdragen. Het vaartuig meet in deszelfs grootste lengte 127 voet en is doorgaande 29 voet breed. Tussen de raderen is de breedte 19 voet, het hol is 10 voet 6 duim diep, en het schip is gemeten op 216 ton.
Het heeft de reis van Soerabaija naar Batavia, thans tegen wind en stroom, volbracht in 96 uren tijds, daaronder alleen begrepen de tijd, dat het werktuig aan de gang is geweest en natuurlijk niet geteld de tijd, dat het te Samarang en op andere plaatsen, onder anderen te Cheribon, stil heeft gelegen om brandhout in te nemen. Men kan de gang gemiddeld op 8 à 9 mijlen per wacht rekenen.
De kajuit en longroom zijn 6 voet hoog, de campagne is 40 voet lang, bovendien zijn er nog 6 hutten. Deze ganse inrichting is met veel smaak gedecoreerd en gemeubileerd, zo dat het verblijf aan boord voor passagiers alleraangenaamst is.
De boot is bestemd om Zijne Excellentie de afgetreden Gouverneur-Generaal en mevrouw de Baronesse Van der Capellen over te brengen naar het schip, met hetwelk hun HoogWel Geb. de reis naar Europa zullen ondernemen, en wij vernemen, dat Zijne Excellentie, benevens Zijne Excellentie de waarnemend Gouverneur-Generaal, het voornemen hebben dezer dagen het vaartuig te gaan bezichtigen en een tochtje met hetzelve op de reê te doen.
1840-02-00: Begin februari 1840 vertrok de stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. L.J. Eschauzier, van Batavia naar Moeara Gembong, en kwam dezelfde dag aldaar aan. Het schip voer gedurende de maand februari enige keren heen en weer tussen Batavia en Moeara Gembong, steeds onder kapt. Eschauzier. vertrok op 5 maart onder kapt. Eschauzier van Batavia naar Soerabaja met Zr.Ms. troepen en twee passagiers, alwaar het de 14e dier maand arriveerde, vertrok de 1e april van Soerabaja onder kapt. T.R. Stavers van Soerabaja naar Batavia, alwaar het de 9e april arriveerde, en vertrok vervolgens de 19e april onder kapt. W. Borgen van Batavia via Singapore naar Cochin China. Daarna is de geschiedenis van het schip nog onbekend.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1825
Kapitein: Stavers, P.M.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1827
Kapitein: MacKenzie, T.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1828
Kapitein: Lange, F.W.E.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1830
Kapitein: Davidson, A.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1832
Kapitein: Borneman, C.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1836
Kapitein: Muhldorff, W.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1837
Kapitein: Borneman, C.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Muhldorff, W.
Overige informatie: 0

Algemene informatie

Levensloop:

1825        Van der Capellen                   - Thompson, Roberts & Co., Batavia

1840                                                       - Verkocht in China

                                                               Verder onbekend

 

 

 

 

 

Kapiteins en RA vermeldingen:

Type:

Scheepsnaam:

Lasten:

Gezagvoerder:

Eigenaar/Rederij:

Thuishaven:

RA jaar:

 

 

 

1825  Stavers, P.M.

 

 

 

steamer

VAN DER CAPELLEN

108

MacKenzie, T.

Thompson, Roberts en Co.

Batavia

1827

steamer

VAN DER CAPELLEN

108

Lange, F.W.E.

Thompson, Roberts en Co.

Batavia

1828

steamer

VAN DER CAPELLEN

108

Lange, F.W.E.

Thompson, Roberts en Co.

Batavia

1829

steamer

VAN DER CAPELLEN

108

Davisdon

Thompson, Roberts en Co.

Batavia

1830

steamer

CAPELLEN, VAN DER

103

Davidson, A.

Thompson, Roberts en Co.

Batavia

1831

steamer

CAPELLEN, VAN DER

103

Borneman

Thompson, Roberts en Co.

Batavia

1831

steamer

CAPELLEN, VAN DER

103

Lange, F.W.E.

Thopson, Roberts en Co

Batavia

1832

steamer

CAPELLEN, VAN DER

108

Lange, F.W.E.

Thompson, Roberts en Co.

Batavia

1833

steamer

CAPELLEN, VAN DER

103

Borneman

Thompson, Roberts en Co.

Batavia

1834

steamer

CAPELLEN, VAN DER

108

Muhldorff, W.

Thompson, Roberts en Co.

Batavia

1836

steamer

CAPELLEN VAN DER

108

Borneman, C.

Thompson, Roberts en Co.

Batavia

1837

steamer

CAPELLEN, VAN DER

108

Borneman, C.

Thompson, Roberts en Co.

Batavia

1838

steamer

CAPELLEN, VAN DER

108

Muhldorff,, W

Thompson, Roberts en Co.

Batavia

1839

steamer

CAPELLEN, VAN DER

108

Muhldorff,, W

Thompson, Roberts en Co.

Batavia

1840

 

 

Kronieken:

(Staat de bronvermelding naar een krant voor het bericht dan is dit bericht overgenomen uit de kronieken van marhisdata.nl. Staat achter de bronvermelding het woord delpher, dan is dit opgezocht in delpher.nl en kan het eventueel een samengevat bericht en is het niet letterlijk overgenomen)

 

BC 071225              Wij verheugen ons te kunnen berichten dat de stoomvaart, welke sedert enige tijd de aandacht van alle beschaafde volkeren op alle punten van de aardbol bijzonder gevestigd houdt en in welker uitbreiding ons vaderland sinds enige jaren een aanzienlijk deel heeft genomen, als nu ook eerlang in Nederlands Indië zal zijn ingevoerd, of liever reeds tot stand is gekomen. Een fraaie stoomboot aan welke de naam VAN DER CAPELLEN is gegeven, is den 25 november l.l. te Soerabaija te water gebracht door de heer Burgess, die van Z.M. een octrooi voor de invoering van deze vaartuigen in dit gewest heeft verworven en tot dat einde met de benodigde werktuigen en enige deskundigen, niet lang geleden uit Europa is teruggekeerd. De bouw van het vaartuig is bestuurd door de heer Kerr en wij vernemen dat het de zelven alleszins eer aandoet. Het volgende is een extract uit een particuliere brief van Soerabaija van den 26 november ll. geschreven door een ooggetuige: In de afgelopen nacht is de stoomboot prachtig en gelukkig uit haar dok in de rivier gebracht en zij ligt thans fiks aan de monding van de rivier, in de beste staat en zonder de minste schade te hebben geleden. Het vaartuig doet waarlijk Java eer aan en niet minder doet het eer aan de heer Kerr en aan allen die aan de bouw deel hebben genomen. De laatste en gewichtigste proef blijft nog te nemen over, te weten of de kracht van het stoomwerktuig ten volle genoegzaam zal zijn voor de grootte en de last van het schip. Ik durf echter voorspellen dat alles volmaakt zal bevonden worden. Wat de bouw, de vorm en de hechtheid aangaat is het vaartuig waarlijk zeer fraai en wanneer het gans uitgerust zal zijn, moet het waarlijk een sierlijk gevaarte zijn. De materialen zijn van eerste kwaliteit en het geheel is zo hecht en netjes getimmerd als slechts van het meest onvermoeide toezicht kan verwacht worden. Het stoomtuig zelf is onverbeterlijk, Ued. in het bijzonder zal met genoegen hetzelve in ogenschouw nemen, Het kan de nauwkeurigste bezichtiging verdragen. De inrichting voor passagiers is voortreffelijk en even fraai voltooid door net en smaakvol kabinetwerk, schildering en verguldsel. Ik hoop dat de ondernemingsgeest des eigenaars met de beste uitslag moge bekroond worden. Het verwonderde mij toen ik het schip in de rivier zag dat het zich zo groot voordeed, terwijl het in het dok op verre na zulk een aanzienlijke vertoning niet maakte. Bij het schone maanlicht, de stille nacht en het gematigde tij konden alle werklieden met spoed en gemak werken bij het van stapel laten van de VAN DER CAPELLEN, die, zo ik verneem, door een vrolijk gastmaal in dit zijn element behoorlijk verwelkomd is, enz. enz.

 

BC 281225              De Soerabaijasche stoomboot VAN DER CAPELLEN heeft bereids derzelver proef gedaan op een tochtje van de ree van Soerabaija naar Grissee en terug. Zij zoude alsnu dadelijk de reis herwaarts aannemen en Samarang aandoen om passagiers over te brengen. Zij kan dus elk ogenblik op de rede van Batavia verwacht worden. Wij vernemen dat van het wachtschip seinschoten zullen gedaan worden zodra het vaartuig in het zicht komt en gewis zullen niet weinigen met belangstelling deze eersteling van de Nederlandsch Indische stoomvaart bij het naderen dezer hoofdplaats willen gaan verwelkomen en tevens de billijke nieuwsgierigheid welke deze vertoning algemeen gaande maakt, bevredigen.

 

BC 040126              Te Samarang gearriveerde schepen: den 27 december het stoomvaartuig VAN DER CAPELLEN, kapt. P.M. Stavers, met vier passagiers van Soerabaija

 

BC 040126              Van Samarang vertrokken schepen: Den 24 december Zr.Ms. korvet POLLUX, kapt. Eeg, naar Soerabaija;  den 30 december het stoomvaartuig VAN DER CAPELLEN, kapt. P.M. Stavers, met vier passagiers naar Batavia

 

BC 040126              Van Soerabaija vertrokken schepen: den 23 december de stoomboot VAN DER CAPELLEN,  kapt. P.M. Staver, met zeven passagiers en kinderen naar Samarang en Batavia (opm: eerste commerciële reis van deze stoomboot)

 

BC 110126              Batavia. De reeds enige dagen met ongeduld tegemoet geziene stoomboot is eindelijk op onze reê gekomen. Op de middag van den 4 l.l. (opm: dus 4 januari 1826) deed het afgesproken signaal kennen, dat dit vreemde gevaarte aan het opdagen was en nauwelijks hadden de nieuwsgierigen tijd zich naar buiten te begeven om dit belangrijke schouwspel te zien, of het vaartuig was, niettegenstaande een harde bui uit het westen met wind en stroom op de boeg, reeds tot zeer nabij genaderd en werkte statig tussen de andere ter reê liggende vaartuigen door tot op deszelfs ankerplaats. Deze gebeurtenis verdient met de daad bijzondere aantekening in de geschiedboeken van Nederlands-Indië. Nergens kan de stoomvaart van gewichtiger invloed worden dan in deze gewesten, nergens zal zij wellicht zulke ver uitziende gevolgen hebben. Plaatsen die gedurende vaste maanden telkenjare onderling van alle gemeenschap afgesneden waren,  zijn door deze uitvinding als door toverij tot elkander genaderd; hinderpalen welke geboren schenen uit de onveranderlijke wetten die het heelal beheersen zijn als met een wenk van het menselijk genie uit de weg geheven. Wie zou zich durven vermeten de grenzen aan te wijzen binnen welke de uitwerking van de stoombewegende kracht op de scheepvaart zich bijzonder in de Indische Archipel zal bepalen? Wie het overdreven durven verklaren de gevolgen daarvan voor de beschaving en ontwikkeling van een overgroot gedeelte van het ooster halfrond in vergelijking te brengen met die, welke de ontdekking van Kaap de Goede Hoop op de ontwikkeling van handel en scheepvaart, en dus van derzelver onafscheidelijke gezellin, de algemene beschaving, in het wester halfrond heeft gehad, en met de invloed welke de uitvinding van onze Laurens Koster op de uitbreiding van kennis en wetenschappen heeft geoefend? Wij wensen Nederlands-Indië dan ook van harte geluk met deze nieuwe stap tot bevordering van deszelfs welvaart, terwijl wij de ondernemende geest toejuichen van hen, die tot dit gewichtig doeleinde hunne tijd en geldelijke middelen hebben te koste gelegd en hun oprecht de beste en meest gewenste uitslag op deze hunne poging toewensen. Wij aarzelen schier niet te zeggen, dat wij de vervulling van die wens durven voorspellen en ontlenen onze eerste grond daartoe uit de voortreffelijke wijze, waarop zij in de uitvoering van hun proefstuk zijn geslaagd. De stoomboot, aan welke de naam VAN DER CAPELLEN is gegeven, wordt door alle bevoegde  beoordelaars, die dezelve bezocht hebben, geroemd als een deugdzaam en sierlijk gewrocht van scheepsbouwkunde, en het stoomwerktuig, waarmede dezelve is voorzien, behoort tot het volmaakste wat tot dusverre van dien aard is voortgebracht. Het is in Engeland vervaardigd in de fabriek van FaucetandLittledale te Liverpool, en oefent een kracht van 50 paarden, terwijl het vaartuig te Soerabaija  gans door Javaanse werklieden is gebouwd onder directie van de heer C. Kerr. De houtwerken zijn van het uitgezochtste jatie (opm: djati) hout en voor de overige materialen is almede niets gespaard, wat tot derzelver deugdzaamheid mocht kunnen bijdragen. Het vaartuig meet in deszelfs grootste lengte 127 voet en is doorgaande 29 voet breed. Tussen de raderen is de breedte 19 voet, het hol is 10 voet 6 duim diep, en het schip is gemeten op 216 ton.  Het heeft de reis van Soerabaija naar Batavia, thans tegen wind en stroom, volbracht in 96 uren tijds, daaronder alleen begrepen de tijd, dat het werktuig aan de gang is geweest en natuurlijk niet geteld de tijd, dat het te Samarang en op andere plaatsen, onder anderen te Cheribon, stil heeft gelegen om brandhout in te nemen. Men kan de gang gemiddeld op 8 à 9 mijlen per wacht rekenen.  De kajuit en longroom zijn 6 voet hoog, de campagne is 40 voet lang, bovendien zijn er nog 6 hutten. Deze ganse inrichting is met veel smaak gedecoreerd en gemeubileerd, zo dat het verblijf aan boord voor passagiers alleraangenaamst is.  De boot is bestemd om Zijne Excellentie de afgetreden Gouverneur-Generaal en mevrouw de Baronesse Van der Capellen over te brengen naar het schip, met hetwelk hun Hoog Wel Geb. de reis naar Europa zullen ondernemen, en wij vernemen, dat Zijne Excellentie, benevens Zijne Excellentie de waarnemend Gouverneur-Generaal, het voornemen hebben dezer dagen het vaartuig te gaan bezichtigen en een tochtje met hetzelve op de reê te doen. (opm: gevoerd door kapt. P.M. Stavers)

 

BC 010326              Banka. Wij vernemen met genoegen dat de stoomboot VAN DER CAPELLEN, op den 13 februari deze rede verlaten hebbende reeds op den 19 voor de middag te elf ure het anker op die van Muntok heeft laten vallen, met voornemen om, na op deze plaats het nodige brandhout te hebben ingenomen, onverwijld naar Borneo, werwaarts dit vaartuig verder bestemd is, door te stevenen. De spoed waarmede de overtocht naar Muntok is volbracht, geeft opnieuw alle redenen om te denken, dat men in de verwachting, die men van de stoomvaart koesterde, niet zal teleurgesteld worden, terwijl ook voorts alle passagiers over de geriefelijkheden op de stoomboot voor handen, volkomen zijn voldaan geweest, als ook over de geschikte behandeling van derzelver commandant, de heer Stavers.

 

BC 280626              Van Batavia vertrokken schepen: den 23 juni het stoomvaartuig VAN DER CAPELLEN, kapt. P.M. Stavers, naar Samarang, met passagiers

 

PGC 210726            Haarlem, 17 juli. Aan het dagblad van Batavia van den 1 maart ontlenen wij, dat de nieuwe stoomboot (opm: de VAN DER CAPELLEN) den 13 februari van Batavia was vertrokken en den 19 ter rede van Muntok gekomen, alwaar zij brandhout had ingenomen om de verdere reis naar Borneo te vervolgen. Zij voldeed alleszins aan de verwachting.

 

BC 151126              Te Batavia gearriveerde schepen: den 13 november het stoomvaartuig VAN DER CAPELLEN, kapt. F. Mackenzie, den 11 november van Samarang met negen passagiers.

 

BC 151126              Te Batavia gearriveerde schepen: den 13 november het stoomvaartuig VAN DER CAPELLEN, kapt. F. Mackenzie, den 11 november van Samarang met negen passagiers.

 

BC 151126              Ter rede van Batavia liggende schepen: stoomvaartuig VAN DER CAPELLEN

 

BC 151126              Ter rede van Samarang liggende schepen: stoomvaartuig VAN DER CAPELLEN

 

BC 030427              Te Batavia gearriveerde schepen: den 1 april de stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. F. MacKensie, met acht passagiers den 29 maart van Samarang vertrokken.

 

BC 030427              Ter rede van Batavia liggende schepen: (o.a.) de stoomboot VAN DER CAPELLEN, benevens 13 buitenlandse schepen.

 

JC 030128               Ter rede van Soerabaja liggende schepen: de stoomboot VAN DER CAPELLEN

 

JC 150328               Advertentie. De stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. De Lange, zal van hier (opm: Batavia) naar Samarang vertrekken op zaterdag den 15e maart, dinsdag den 25e maart, vrijdag den 4e april en maandag den 14e april, steeds des morgens te 7 ure, en van Samarang naar Batavia op donderdag den 20e maart, maandag den 31e maart, donderdag den 10e april en zaterdag den 19e april, steeds des achtermiddags te 6 ure.  Passage in de kajuit NLG 120, iedere passagier, met tafel (opm: maaltijden), dito op dek NLG 20, iedere passagier, zonder tafel. Vracht: van zilver geld ½%, dito van koper geld 1%, dito van kleine pakken NLG 1,00 ieder, dito van andere goederen volgens tarief.  Voor nadere informatiënadressere men zich aan de heer J. Bremner te Samarang, of alhier (opm: Batavia) aan Thompson, Roberts &Co. Batavia, 13 maart 1828.

 

JC 010728               Te Batavia ter rede liggende schepen:  de stoomboot VAN DER CAPELLEN

 

JC 041028               Te Batavia gearriveerde schepen: De 1e oktober: stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. F.W.E. Lange, van Samarang de 29e september, met een passagier

 

JC 041028               Ter rede van Batavia liggende schepen: stoomboot VAN DER CAPELLEN

 

JC 041028               Te Samarang aangekomen schepen: De 26e september: brik CAROLINA, kapt. Tarroedien, van Cheribon, stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. F.W.E. Lange, van Batavia met drie passagiers.

 

JC 040429               Te Soerabaija gearriveerde schepen: 27 maart stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. F.W.E. Lange, met vijf passagiers en Zr.Ms. troepen naar Samarang en Batavia

 

JC 070729               Te Batavia gearriveerde schepen: 4 juli: de stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. F.W.E. Lange, met vijf passagiers, de 2. juli van Samarang,

 

JC 070729               Te Samarang gearriveerde schepen: 28 juni het schip VROUW HELENA, kapt. MacKenzie, met drie passagiers, den 21 juni van Timor Koepang vertrokken; de 30 juni de stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. F.W.E. Lange, met zeven passagiers, den 27 juni van Batavia vertrokken, de schoener BLORA, kapt. Berest, met een passagier van Pamanoekan, en Zr.Ms. brik NAUTILUS, luit.1e klasse De Gelder, van een kruistocht.

 

JC 061029               Van Samarang vertrokken schepen: Den 26 september de stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. F.W.E. Lange, met drie passagiers naar Batavia

 

JC 030430               Van Batavia vertrokken schepen: De 1e april: stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. A. Davidson, naar Samarang met zeven passagiers en Zr.Ms. troepen

 

JC 030430               Van Batavia vertrokken schepen: De 1e april: stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. A. Davidson, naar Samarang met zeven passagiers en Zr.Ms. troepen

 

JC 030430               Van Samarang vertrokken schepen:  Stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. A. Davidson, naar Batavia met een passagier.

 

JC 030730               Te Samarang gearriveerde schepen: De 26e juni: stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. A. Davidson, van Batavia de 23e juni met twee passagiers.

 

JC 071030               Te Batavia ter rede liggende schepen: de koopvaardijschepen ABEL TASMAN, BARON VAN DER CAPELLEN, GRACE, ANNA AUGUSTINA, BOEROENG, OEMAR OSMAN, SOPHIA, MERCURY, PAKALONGAN en FATALBARIE

 

JC 071030               Van Batavia vertrokken schepen:  De 8e oktober: stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. A. Davidson, naar Samarang,

 

JC 071030               Van Samarang vertrokken schepen:  De 1e oktober: stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. A. Davidson, met een passagier en Zr.Ms. troepen naar Batavia

 

JC 150231               Died. At Tanjong Poera, on the 31st ultimo, Andrew Davidson Esq, late commander of the steamer VAN DER CAPELLEN, sincerely regretted by many friends as well as by his brothers. Batavia, 12 February 1831   J. Davidson,       R.R.W. Davidson

 

JC 050431               Nederlandse schepen, liggende ter rede van Soerabaija: Koopvaardijschepen: FAIT ALIAM, MASTORA, AUGUSTA, CHARLOTTA, CAROLINA EN JACOBA, SUMANAP, stoomboot VAN DER CAPELLEN,

 

JC 280531               Batavia, 26 mei. Den 27 mei is van hier vertrokken de stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. F.W.E. Lange, met twee passagiers naar Samarang.

 

JC 020731               Van Batavia vertrokken schepen: Den 30 juni stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. F.W.E. Lange, naar Samarang.

 

JC 020731               Van Samarang vertrokken schepen:  Den 24 juni: schip OEIJ SINJO, kapt. Oeij Tjoen, naar Batavia met een passagier, stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. F.W.E. Lange, naar Batavia met Zr.Ms. troepen. 

 

JC 030132               Te Soerabaija ter rede liggende schepen: de stoomboot VAN DER CAPELLEN

 

JC 070432               Van Batavia vertrokken schepen: Den 5 april: Zr.Ms. roei-kanonneerboor No.15, opperstuurman P. Freije, koersstellende om de noord en de stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. F.W.E. Lange, met Zr.Ms. troepen naar Samarang.

 

JC 170432               Batavia, 15 april. Den 13 dezer arriveerde alhier de stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. F.W.E. Lange, met Zr.Ms. troepen, den 9 april vertrokken van Samarang.

 

JC 030732               Van Batavia vertrokken schepen: Den 2 juli: stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. F.W.E. Lange, hebbende aan boord Z.E. de Gouverneur-Generaal van Nederlands-Indië met deszelfs gevolg, naar Samarang. 

 

JC 030732               Te Samarang gearriveerde schepen: Den 24 juni: de stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. F.W.E. Lange, met vier passagiers, den 21 juni van Batavia. 

 

JC 030732               Van Samarang vertrokken schepen: Den 26 juni: stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. F.W.E. Lange, met twee passagiers en Zr.Ms. troepen naar Batavia.

 

JC 090434               Advertentie. Het stoomvaartuig VAN DER CAPELLEN, kapt. Borneman, weder in de vaart gebracht zijnde, wordt tegen het einde van deze week alhier verwacht en zal in het begin der aanstaande week naar Samarang vertrekken. Voor vracht en passage adressere men zich bij Thompson, Roberts &Co. Batavia, de 7e april 1834

 

JC 170934               Advertentie. De Weeskamer te Batavia verzoekt elk en een iegelijk, die iets te vorderen heeft van, dan wel verschuldigd is aan de boedel van wijlen J. Burges, in leven gezagvoerder op de stoomboot VAN DER CAPELLEN, om daarvan aan haar aangifte of betaling te doen binnen de tijd van drie maanden, gerekend van heden. Batavia, 15 september 1834, namens de Weeskamer voornoemd, de secretaris L. Steitz. 

 

JC 030135               Te Batavia aangekomen schepen: De 1e januari: de Nederlandse stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. W. Muhldorff, van Moeara-Gembong.

 

JC 030135               Van Batavia vertrokken schepen: De 31e december: De Nederlandse stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. W. Muhldorff, naar Moeara-Gembong;

 

JC 030135               Ter rede van Batavia liggende schepen: de stoomboot VAN DER CAPELLEN,

 

JC 010435               Te Samarang zijn aangekomen: de 1e maart vertrokken van Soerabaija; dito stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. W. Muhldorff, met enige passagiers, de 19e dito vertrokken van Batavia;

 

JC 010435               Van Samarang zijn vertrokken: de 24e maart dito stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. W. Muhldorff, met Zr.Ms. troepen naar Batavia,

 

JC 010735               Te Soerabaija ter rede liggende schepen: de stoomboot VAN DER CAPELLEN

 

JB 031035               Van Batavia vertrokken schepen: De 30e september: het Nederlandse schip POLLUX, kapt. P. Huidekoper, naar dito, de dito stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. W. Mehldorff, met een passagier, naar dito

 

JC 071035               Te Samarang aangekomen schepen: De 2e oktober: de Nederlands-Indische stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. Muhldorff, met twee passagiers en Zr.Ms. troepen, de 29e september van Batavia vertrokken.

 

JC 281035               Advertentie. Krachtens autorisatie van de Raad van Justitie te Batavia worden mits deze allen en een iegelijk die iets te vorderen hebben van of verschuldigd zijn aan de insolvente boedel van wijlen J. Burges, gezagvoerder op de stoomboot VAN DER CAPELLEN, daarvan binnen drie maanden, gerekend van heden, aangifte of betaling te komen doen ten burele van de sequester Focquin. Batavia, 12 oktober 1835. 

 

RC 040237              Rotterdam, 3 februari. Te Batavia lagen ter rede de stoomboot VAN DER CAPELLEN

 

RC 140237              Den 14 oktober 1836 lagen ter rede van Batavia Zr.Ms. brik ORESTES,  civiele schoeners ZWALUW, DORIS en POSTILLON, Nederlandse schepen NATALIE en ATYETORACHMAN, stoomboot VAN DER CAPELLEN

 

RC 300337              De Javasche Courant van de 23e november (1836) meldt:  Te Batavia lagen ter rede de stoomboot VAN DER CAPELLEN

 

RC 250437              Te Batavia lagen ter rede de stoomboot VAN DER CAPELLEN

 

RC 250437              De Javasche Courant van den 21 december 1836 bevat geen bijzonder nieuws. Te Batavia lagen ter rede (o.a.) de stoomboot VAN DER CAPELLEN

 

RC 130637              Den 31 januari lagen ter rede van Soerabaya (o.a.) Stoomboot VAN DER CAPELLEN

 

RC 010737              Te Soerabaya lagen den 22 februari ter rede: (o.a.)  stoomboot VAN DER CAPELLEN

 

RC 200737              Den 9 maart lagen ter rede van Soerabaya: (o.a.)  Stoomboot VAN DER CAPELLEN

 

RC 080837              Ter rede van Soerabaya lagen den 22 maart: (o.a.) stoomschip VAN DER CAPELLEN

 

RC 051237              Rotterdam, 4 december. In de Javasche couranten tot den 26 augustus vindt men: Te Batavia lagen ter rede: (o.a.)  stoomboot VAN DER CAPELLEN

 

JC 280738               Advertentie. Op woensdag den 15 augustus 1838 zal door vendumeesteren ten overstaanvan een commissie uit de Raad van Justitie te Batavia, krachtens appointementcondemnatoir d.d. 5 juli 1838, ter instantie van de advocaat Mr. Fredrik van Teutem,agerende voor en van wege de firma Thompson, Roberts & Co bij executie worden verkochteen vierde gedeelte van de driemast stoomboot genaamd VAN DER CAPELLEN,toebehorende aan Anna Julian, weduwe J. Burges. Indien er iemand mocht zijn, welke zichzoude opponeren tegen gemelde executie en verkoping, die kome en make het mij,ondergetekende, bekend.De 1e gezworen exploiteur bij de Raad voornoemd, Schouten

 

JC 010938               Batavia, 31 augustus. Wij vernemen, dat het Amerikaanse schip MANDARIN, komende vanChina en bestemd naar New York, in de namiddag van den 24 dezer bij Poelo-Dapoer (zieopmerking onder dit bericht) tussen de klippen gekomen en zodanig daarop is geraakt, dathet schip als verloren moet worden beschouwd. Met behulp van de Nederlands-Indischestoomboot VAN DER CAPELLEN en andere vaartuigen, tot het verlenen van de vereistehulp van hier gezonden, is echter een gedeelte van de lading geborgen.(opm: twee eilandjes dragen de naam PulauDapur [keuken eiland]:- 1,5 zeemijl ten zuiden van Tg. Pandan, Z-ingang Straat Bangka: 03º08’ ZB 106º31’ OL.- 14 zeemijl noordwestelijk van Tg. Priok, Duizend eilanden groep: 05º55’ ZB 106º44’ OL.uit het bericht valt niet op te maken bij welk eiland de stranding plaatsvond).

 

AH 251238             Het van China naar New York bestemde Amerikaanse schip MANDARIJN, is 24 augustus bij PoeloDapoor zodanig tussen de klippen geraakt, dat het als verloren moet wordenbeschouwd; met behulp van de stoomboot VAN DER CAPELLEN en andere vaartuigenheeft men een gedeelte van de lading geborgen.

 

JC 010140               Van Batavia vertrokken schepen:de stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. W. Muhldorf, naar Samarang metZr.Ms. troepen en een passagier.

 

JC 010140               Van Samarang vertrokken schepen:De 21e december: de stoomboot VAN DER CAPELLEN, kapt. W. Muhldorf, naar Batavia metvijf passagiers

 

SFP 210540            Dutch steamer VAN DER CAPELLEN, capt. Borgen, departed 11th May from Singapore,bound for Cochin China. (opm: verkochtnaar Annam; Cochin China)

 

Officiële documenten:

Datum ZB:

Naam:

Type:

ex Naam:

Eigenaar:

Kapitein:

Thuishaven:

Reden ZB:

Foto nr.:

Invent. Nr:

Bijzonderheden:

1825-12-13 / 10

VAN DER CAPELLEN

stoomboot

 

Burgess, Isaac, koopman

niet vermeld

Soerabaija

IMG 8008,8009

 

 

wordt te Soerabaja voor zijn rekening gebouwd

 

 

 

 

 

Bronnen:

Regeringsalmanakken

Uitgegeven zeebrieven

AH           =              Algemeen Handelsblad

BC           =              Bataviasche Courant

JB            =              Java Bode

JC            =              Javasche Courant

PGC         =              ProvincialeGroninger Courant

RC           =              Rotterdamsche Courant

SFP          =              Singapore Free Press