Inloggen
BULGERSTEIJN - ID 8374


Kroniekberichten

Datum 01 november 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Sydney, juni. Na 110 dagen reis van Liverpool, arriveerden wij in Port-Jackson. Over het algemeen hadden wij, het vergevorderde seizoen in aanmerking genomen, niet veel slecht weder. De Bass-straat is een zeer goede doorvaart en bleek ons zeer nauwkeurig te zijn opgenomen. Port Jackson is ontegenzeggelijk één van de schoonste havens der wereld, hoewel er nog veel gedaan kon worden om de ligplaatsen voor schepen langs de boorden van de verschillende baaien te verbeteren en te vermeerderen; iets, waaraan thans bij het dagelijks aangroeiende getal schepen grote behoefte bestaat. Sommigen onzer moesten weken lang wachten, eer zij een ligplaats aan één der werven (opm: steigers of kaden) konden bekomen om te lossen. Thans, na enige weken verblijf, na te hebben gelost en genoegzaam gereed zijnde om te vertrekken, zal ik trachten aan uw vroeger gedaan verzoek te voldoen, en u een en ander van onze bevindingen alhier, ten opzichte van scheeps- en handels- belangen, mede te delen.
De gewone scheepsonkosten zijn gering, daar men generlei vuur- of havengelden, maar alleen loodsgelden betaalt. Buiten dat enige geringe echter, is ook alles exorbitant hoog. De verbazende arbeidslonen – een sjouwer NLG 9 daags – drukken op alles, en wee het schip dat reparatie, van welke aard ook, behoeft, of genoodzaakt is hier handen te huren om te lossen. Ballast kost thans NLG 7,20 per last, alleen door dat de mensen, die dezelve halen en aan boord varen, zo hoog moeten betaald worden; en om het u met één voorbeeld te schilderen kan dit dienen, dat wanneer soms goederen uit een of ander schip gelost worden, hetwelk hier voor de plaats op stroom ligt, en die goederen vervolgens naar het midden der stad moeten worden vervoerd, zij dan juist zoveel kosten van lichter- en sleeploon, als de vracht van Europa naar Australië heeft bedragen.
Wie hier bij gevolg werken wil, heeft overvloed; men kent hier geen armoede en bij de overruime circulatie van geld, schijnt het bijna of de wezenlijke waarde van hetzelve enige honderden percenten is verminderd. Ongelukkig echter is daarop bij het vervrachten van onze schepen niet gerekend. De verdiende vracht is naar Europese waarde van het geld, maar onkosten en uitgaven, helaas!, naar de Australische. Zonderling is het te zien, hoe de grote gemakkelijkheid om geld te verdienen en de nog immer, niettegenstaande de sterke emigratie hierheen, grote behoefte aan arbeidende handen iedereen onafhankelijk maakt. Wel is het hier het land van democratische beginselen, want het volk heeft geld. Geld is in ieders handen, en als gij soms uwe verwondering zou te kennen geven aan een arbeider, welke u des morgens zegt dat hij heden eens niet werken zal en NLG 9 verdienen, dan zoudt gij hem met een verachtend schouderophalen u enige souvereigns (opm: goudstuk van een pond sterling) zien tonen en u vervolgens de rug toekeren. Ieder is hier even onverschillig. Het scheelt de winkelier volstrekt niet, of gij zijn waren koopt, daar hij ze toch aan een ander kwijt raakt; elk ambachtsman heeft driemalen meer werk dan hij af kan; en dienstboden!, die zijn het non plus ultra van onverschilligheid, daar voor elke dienstbare geest misschien twintig plaatsen zijn. Een marqueur aan het biljart in een koffijhuis alhier, een heer, die NLG 60 per week verdiende, verliet zijn betrekking, dewijl één der spelers hem gelast had de bal op te zetten! Wie zou dan ook in zulk een land iets gelast willen wezen?
Maar ik dwaal van het onderwerp af. De onkosten waarvan ik hierboven sprak, zijn voor onze doorgaans goed uitgeruste en wel onderhouden schepen, niet het grootste bezwaar van de vrachtvaart op Australië. Het wezenlijke inconventiënt (opm: ongemak) is de desertie der bemanningen. Elk matroos, of soi-disant (opm: zogenaamd) dito, kan op een schip dat volk nodig heeft NLG 120 ‘s maands verdienen, of wel, wanneer het klimaat hem bevalt en hij bij preferentie aan wal blijft, NLG 9 per dag als sjouwer. ‘Wie zou nu niet weglopen?’ zegt Janmaat. De schepen blijven half of onbemand liggen, en dank zij de verlaten en onbeschermde toestand der Nederlanders in Nieuw-Holland, voor ons en voor onze natie alleen is tegen dat grote kwaad geen hulpmiddel. De zaak is deze: het koloniaal bestuur alhier heeft in een besluit van december 1852, straffen bepaald tegen desertie en andere overtredingen van tot vreemde schepen behorende zeelieden; straffen van opsluiting, welke de kapitein de gelegenheid geven, om bij zijn vertrek de opgeslotenen te reclameren (opm: terug te eisen) en weder aan boord te nemen, hetwelk hem alzo in staat stelt, om met zijn schip te kunnen vertrekken. Om echter de toepassing van die wet op schepen van de ene of andere natie te verkrijgen, moet het bestuur alhier eerst machtiging hebben van zodanig gouvernement, welks onderdanen dezelve verlangen, of ook kan die toepassing verkregen worden door officiële aanvraag van de consul of geaccrediteerde agent van dat gouvernement. Daar nu echter èn machtiging èn consul hier ontbreken, zijn wij Nederlanders uitgesloten van de voordelen dier wet, en bij gevolg deserteren onze matrozen op hun uiterste gemak. De kapiteins van de hier tegenwoordig liggende schepen ZEEPAARD, BULGERSTEIJN, PICTURA, HENDRIK, ADMIRAAL TROMP en SARA JOHANNA, wendden zich bij request tot de gouverneur-generaal alhier, om toepassing dier wetten, voornamelijk op grond van hun zeebrieven, doch verkregen daarop een afwijzend antwoord, en besloten toen, om in het belang van de Nederlandse scheepvaart in het algemeen, een verzoekschrift in te zenden aan de minister van buitenlandse zaken te ‘s-Gravenhage, ter voorziening in die hulpeloze toestand, waarbij door hen als bijlagen werden overgelegd, notariële kopijen van het alhier in Sydney door hen ingediende request.
Die kapiteins hopen thans van die pogingen, vooral voor het vervolg, enige goede uitslag, daar zij nu (er liggen op dit ogenblik negen Nederlandse bodems) zonder beschermde wetten tegen desertie of onwil der bemanningen, zonder protectie hoegenaamd, geheel overgelaten zijn aan de belangeloze (?) hulp van Engelse agenten. En nog meer: ook in de vele voorkomende gevallen van verschil met geconsigneerden (opm: ontvangers) der ladingen, agenten, als anderszins, over zeeschaden, enz. (welke velen hunner soms op de meest arbitraire wijze reeds aanzienlijke kortingen op hun vrachtpenningen hebben gekost), gevoelen zij zeer de grote behoefte aan enige representatie (opm: vertegenwoordiging) van de Nederlandse regering, en verklaarden zij eenparig, niet te kunnen begrijpen, hoe de belangen van de Nederlandse scheepvaart en handel op deze havens zo geheel door de Nederlandse regering kunnen zijn over het hoofd gezien.
In de eerste dagen van juli hoop ik de reis naar Java aan te nemen. De schepen allen zwak bemand zijnde, zullen wij een convooi vormen. Hier is aan het aannemen van volk niet te denken! Hartelijk hoop ik, dat later onze collega's het beter mogen treffen.
(opm: helaas worden noch de naam van de schrijver, noch die van het schip vermeld)

Afbeelding
Datum 23 maart 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

 
Rotterdam, 22 maart. Jongstleden zaterdag (opm: 18 maart) werden te Londen 12 Nederlandse koopvaardijbodems voor Australië beladen, als:
Naar Sydney: ADMIRAAL ZOUTMAN (832 ton), van Rotterdam, kapt. P.D. Nap; CORNELIA EN HENRIETTE (747 ton), van Amsterdam, kapt. T. Gollards en SCHOONDERLOO (440 ton), van Rotterdam, kapt. A.F. Marmelstein.
Naar Hobart Town: BALTIMORE (685 ton), van Amsterdam, kapt. E. Poestkoke.
Naar Melbourne: RIJSWIJK (571 ton), van Rotterdam, kapt. J.R.N.J. Bijl.
Naar Port Philip: MERCURIUS (459 ton), van Middelburg, wijlen kapt. W. Veeneman (opm: vervangen door kapt. F. Nepperus Fzn); COPERNICUS (740 ton), van Alblasserdam, kapt. E.F. Prater; en BULGERSTEYN (601 ton), van Rotterdam, kapt. A.J. Maas.
Naar Geelong: ANNA (325 ton), van Dordrecht, kapt. W.H. Cramer, en OOST-INDIËN (653 ton), van Amsterdam, kapt. E.E. Mos.
Naar Adelaide: GESINA (588 ton), van Amsterdam, kapt. P. Burggraaf, en PANTALON (411 ton), van Rotterdam, kapt. M.F. Remmers.
In het geheel werden te Londen voor Australië beladen 87 schepen.
Te Liverpool werden jl. zaterdag beladen: voor Sydney, REMBRANDT VAN RHIJN (340 ton), van Amsterdam, kapt. J.H. van Wijngaarden en CORNELIS HOUTMAN (619 ton), van Amsterdam, kapt. J.H. Rolman.
Voor Adelaide: HENRICUS GERARDUS (382 ton), van Amsterdam, kapt. P. de Boer Cz.
In het geheel werden te Liverpool 35 schepen voor Australië beladen.
(opm: de ‘lading’ bestond in veel gevallen naast emigranten vooral uit gedeporteerde veroordeelden, zie ook NSC 130253)
 
 

Afbeelding
Datum 12 mei 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Deal, 9 mei. Het alhier ter rede liggende Nederlandse barkschip BULGERSTEIJN, kapt. Maas, van Londen naar Australië bestemd, heeft heden anker en ketting moeten slippen om een aandrijving van het Franse oorlogsvaartuig DUPERRE te voorkomen. Hetzelve is van een ander op nieuw voorzien.

Afbeelding
Datum 29 juni 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 43 schepen, als: Voor Rotterdam: WITTE CORNELISZ DE WITH, kapt. T. van Rossem; VRIENDSCHAP, kapt. F.W.E. Schuchard; DEN ELSHOUT, kapt. E.F. Bonjer; REIJERWAARD, kapt. P. Wierikx; MARIA ADRIANA, kapt. S. van der Held; SCHOONDERLOO, kapt. A.F. Marmelstein; PANTALON, kapt. M.F. Remmers; BULGERSTEYN, kapt. A.J. Maas; CANTON, kapt. H.J. Tweehuys; AMBOINA, kapt. P.A. Schaap; EVERDINA ELISABETH, kapt. C.J. Tonjes; VALPARAISO, kapt. E.J. Kok; JACOBUS, kapt. J.J. van Loon; DOGGERSBANK, kapt. J.H. Clowting; SOUBURG, kapt. H.B.L. Evers; MARIA ANNA, kapt. L.G. Verbeek; AUSTRALIË, kapt. J.C. Harten; HENDRINA, kapt. C.W. Pompe; LAMMINA ELISABETH, kapt. A. Gersen; COPERNICUS, kapt. E.F. Prater en TWEE GEZUSTERS, kapt. J.J. de Wilde.
Voor Amsterdam: NASSAU, kapt. J.L. ten Boekel; BALTIMORE, kapt. E. Poestkoke; OOSTERGOO, kapt. D. C. Claus; REMBRANDT VAN RHIJN, kapt. J.H. van Wijngaarden; REGINA, kapt. C. Ingerman; ARDJOENO, kapt. S.R. Post; SUSANNA GEERTRUIDA, kapt. D. Steenveld; PASSAROEANG, kapt. C.C.B. Fullbriun; MENTOR, kapt. D.A. Zijlstra; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L. van der Plas; DERKINA TITIA, kapt. B.W. van Zijp; JUPITER, kapt. G.J. van der Mey; ANNA LENA, kapt. J.C. Siedenburg en MARIANNE, kapt. R.P. Tjebbes.
Voor Dordrecht: GRAAF DIRK III, kapt. C.J. Rotgans.
Voor Middelburg: MERCURIUS, kapt. F. Nepperus Fzn; SCHELDE, kapt. …(opm: P. van Duijn) en MARIA, kapt. E.N.T. van Wulven.
Voor Schiedam: ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott; OTTOLINA, kapt. J.J. Prange; ZALT-BOMMEL, kapt. C.J. Juta en VREDE, kapt. J.L. ter Bruggen, alle vier van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 02 april 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 februari. Omstreeks de helft van januari jongstleden bevond zich ten gevolge van het stoten op een rif, dicht bij de Oosthoek van Madura, in gevaar van zinken het Nederlands koopvaardijschip BULGERSTEYN, gezagvoerder Mus, beladen met gouvernements produkten. Daar te Soerabaija geen andere stoomschepen aanwezig waren om dat schip hulp te verlenen, dan de voor de rivier van Bandjermassin bestemde sleepboot, gezagvoerder Van der Wedden, werd deze er heen gezonden. De 26e januari j.l. kwam genoemde sleepboot met het schip behouden op de rede van Soerabaija aan. (opm: zie NRC 090455)

Afbeelding
Datum 09 april 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 april. Volgens nadere berichten aangaande het barkschip BULGERSTEYN, kapt. Mans, met koloniale producten van Samarang, naar Rotterdam bestemd en hetwelk als vroeger gemeld (opm: NRC 020455) bij de Oosthoek van Madura gestoten had, verneemt men, dat er 650 balen koffij over boord geworpen zijn om het schip wederom vlot te krijgen. Het schip, door een gouvernements-stoomboot naar Soerabaija gesleept, werd aldaar ontlost ten einde het lek te ontdekken. De expert en de gezagvoerder dachten beiden, dat de BULGERSTEYN niet veel geleden had, daar hij op een zandbank gezeten heeft en er geen werking of ontzetting te bespeuren viel; zij vermoeden dat de naden waren opengewerkt. Men hoopte ook, dat er verder niet veel schade aan de lading zou zijn, daar men slechts eens suiker bij de pomp had ontdekt.

Afbeelding
Datum 20 mei 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 32 schepen, als :
Voor Rotterdam : JACOBA CORNELIA, kapt. F. Rooseboom; EVERDINA ELIZABETH, kapt. C.J. Tönjes; CANTON, kapt. H.J. Tweehuis; ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott; ARGO, kapt. A. Weber; SCHOONDERLOO, kapt. D. Kruy ; JACOBUS, kapt. J.J. van Loon; SOUBURG, kapt. H.B.L. Evers; VERTROUWEN, kapt. H.O. Piccardt; BULGERSTEIJN, kapt. A.J. Maas; LANDBOUW, kapt. P.A. Kleijnenberg; KRIMPEN A/D LEK, kapt. W. Ouwehand; WILLEM DE ZWIJGER, kapt. W.L. van den Dries.
Voor Amsterdam: CESAR, kapt. D. Brinkering; ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen; BALTIMORE, kapt. N.N; HENRICUS GERARDUS, kapt. K. Latjes; DERKINA TITIA, kapt. P. Esink; JUPITER, kapt. G.J. van der Mey; STAD ENSCHEDE, kapt. M.J.B.N Noordhoek Hegt; ERASMUS, kapt. J. van Heyningen; NOORD BRABANT,kapt. H.R. Bok en CHERIBON, kapt. W.J. Coers; de drie laatste van Rotterdam.
Voor Dordrecht: BATO, kapt. W.F. Broeksmit; GRAAF DIRK III, kapt. C.J. Rotgans; AEGIDIA EN PAULINA, kapt. T.K. Veldman.
Voor Middelburg: MARIA, kapt. E.N.F. van Wulven; MERCURIUS, kapt. F. Nepperus; WALCHEREN, kapt. K. Hoek; ZEELANDIA (opm: fregat, eerste reis), kapt. W. Blaakhert.
Voor Schiedam: LAMMINA ELIZABETH, kapt. A. Gersen; EDUARD MARIE, kapt. M.F. Remmers, beiden van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 03 april 1858
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant

Brouwershaven. Den 30 maart binnengekomen WILLEM III, kapt. C. van der Burg, van Batavia naar Schiedam, PRESIDENT PLATE, kapt. C.C. Hansen.
Den 31 dito HENDRIKA, kapt. U.H. Bonn, DILIGENTIA, kapt. D. van Bentveld.
Den 1 april LANDBOUW, kapt. P.A. Kleynenberg, JACOBUS, kapt. J.J. van Loon, BULGERSTEYN, kapt. A.J. Maas, alle zes van Batavia naar Rotterdam, ÆGIDIA EN PAULINA, kapt. T.K. Veltman, van Batavia naar Dordrecht, JURKER, kapt. J. Rogers, van New-Castle, WECCLESS, kapt. J. Wildion, van Sunderland, AUSTRALIË, kapt. J.C. Harten, BURGEMEESTER HOFFMAN, kapt. N.A. Dijkema, beide van Batavia alle vier naar Rotterdam. De laatste is, na twee ankers verloren te hebben op Dwars in de Weg aan de grond geraakt (opm: zie NRC 020458 en ZZC 120458), wordt assistentie verleend.
Nog is binnengekomen een Noorse bark, naam onbekend, en 30 maart, uitgezeild DUISBURG, kapt. A.F.A. Wiegmann van Rotterdam naar New York.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1858
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Advertentie. Strandvonderij. Oproeping voor de eerste maal.
De Burgemeester van Bruinisse roept bij deze ter reclame op, de rechthebbenden op een partijtje steenkolen, aangebracht van het gestrande schip ARÉTHUSA, kapt. Crips, komende van Sunderland naar Amsterdam bestemd.
De Burgemeester voornoemd, C. v.d. Stolpe Mz.

ZZC 271058
Uit Rotterdam meldt men van de 23e dezer. Heden is met bestemming naar Kaap de Goede Hoop van deze stad vertrokken het Nederlandse barkschip BULGERSTEIJN, kapt. B. Verhagen. Met deze bodem doen 80 jeugdige emigranten de reis, gezonden, op ontvangen aanvraag, door de te dezer zake bestaande commissie, en bovendien 50 andere personen, welke, niet aangevraagd, op avontuur gaan; deze zijn meest allen ambachtslieden en arbeiders en daaronder bevinden zich vele huisvaders met hun gezinnen.

Afbeelding
Datum 29 mei 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 april. Vrachten blijven voortdurend laag en sedert de laatste berichten hebben de volgende afdoeningen plaats gehad:
EVA JOHANNA neemt de lading in van het afgekeurde schip ZEEVAART, zijnde NLG 35 voor suiker naar Amsterdam; JUPITER 950 ton door de Factorij bevracht voor NLG 17.500 in eens; PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN 650 ton voor NLG 13.000 van Padang naar Amsterdam; JOHANNA MARIA CHRISTINA 1.017 ton door de Factorij bevracht voor NLG 19.500 ineens, te Soerabaja en Passaroeang voor Amsterdam te laden; BALTIMORE ligt te Soerabaja in lading voor Amsterdam; CORNELIS SMIT door de Factorij bevracht tot NLG 35 per gemeten last naar Rotterdam, te Cheribon en Samarang te laden; AMELAND bevracht tot GBP 2.5 naar San Francisco.
HEBE is gecharterd in Europa en laadt te Soerabaja naar Falmouth om orders; Nederlands REGINA MARIS 756 ton en ZEELANDIA 594 ton zijn gecharterd voor een lading kolen van New-Castle (Australie) en terug naar Java tot NLG 0,80 per pic; EENSGEZINDHEID naar Ternate; OOST INDIA PACKET NLG 32 voor suiker, NLG 40 voor arak en huiden en NLG 32 voor tabak van Soerabaja naar Amsterdam; Nederlands LOUIS MEIJER 756 ton is door het gouvernement aangenomen voor de overvoer van troepen naar Palembang tot NLG 3.400. TWEE CORNELISSEN laadt rijst te Tagal en Samarang naar Amoy tot 30 dollar ct; Nederlands LOURENS KOSTER te Soerabaja naar China gecharterd met rijst tot 0,30 dollarcents.
Nederlands VRIJHANDEL verzeilde naar Singapore, ten einde vracht te zoeken.
Engels COURIER, 230 ton, op vendutie verkocht voor NLG 6.000.
Bremer GENERAL JACOBI, Engels NINA worden verkocht.
Amerikaans AUBADAN van Singapore naar New York bestemd, is hier binnengelopen wegens brand in de lading en na een paar dagen was het schip uitgebrand.
MINISTER THORBECKE met averij te Soerabaja terug uit zee en de PRINSES SOPHIA moet dokken.
De volgende schepen zijn nog onbevracht: Nederlands DELFSHAVEN, VIJF GEBROEDERS, BIESBOSCH, WILLEM DE EERSTE, PRINS VAN ORANJE, GEBROEDERS HOUTMAN, HOLLANDIA, ARY SCHEFFER, BROEDERTROUW, PATRIACH SAMHIRI, STAD GOUDA, JAN DANIEL, MARIA ELISABETH MARGARETHA, AEGIDIA EN PAULINA, ELISABETH EN ANTOINETTE, MARIA VERONICA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, WHAMPOA, WILHELMINA, COMMISARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, IJSSEL, ALMELO, AMALIA AUGUSTA, GELDERLAND, BULGERSTEIJN.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, PHILIPS VAN MARNIX, VALPARAISO, KAREL AUGUST, CHRISTIAAN LOUIS, ZEENIMPH, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNÉLIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA en GOUVERNEUR GENERAAL DUIJMAER VAN TWIST doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 11 juni 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 april. Vrachten steeds flauw, en de markt vrij van alle producten. De gedane transacties hebben geen invloed op prijzen gehad.
DELFSHAVEN (Ned.), bevracht naar Melbourne, vertrekt na ontlossing naar Newcastle, om een lading steenkolen voor Java bestemd; prijs geheim.
In stede van de ZEELANDIA gaat de HOLLANDIA naar Newcastle (Australië) steenkolen laden à 80 cents per picol voor Java bestemd.
ALMELO (Ned.) bedong NLG 7,50 per ton voor steenkolen van Banjermassing naar Batavia.
De BIESBOSCH en JANNETJE (Ned.) zijn onder reparatie.
De navolgende schepen zijn nog ter bevrachting: Ned. WILLEM DE EERSTE, PRINS VAN ORANJE, GEBROEDERS HOUTMAN, ARY SCHEFFER, BROEDERTROUW, JAN DANIEL, BIESBOSCH, AEGIDIA EN PAULINE, MARIA VERONICA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, WHAMPOA, WILHELMINA, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, AMALIA AUGUSTA, GELDERLAND, BULGERSTEYN, JACQUELINE EN ELIZE, ZEELANDIA, DRIE VRIENDEN, LAMINA ELISABETH, ADMIRAAL TROMP, ZEEPLOEG, JULIE CLAIRE, BARON VAN HARDENBROEK, FOP SMIT, JAN VAN BRAKEL, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, BOMMELERWAARD.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, PHILIPS VAN MARNIX, VALPARAISO, KAREL AUGUST, CHRISTIAAN LOUIS, ZEENIMPH, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNÉLIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA, CANTON, GOUV.-GEN. DUYMAER VAN TWIST, VIJF GEBROEDERS, ELISABETH EN ANTOINETTE en IJSSEL doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 06 juli 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 mei. Vrachten. Scheepsruimte is steeds overvloedig en de markt geheel zonder producten. De volgende bevrachtingen tonen aan, dat daarin nog geen verbetering heeft plaats gevonden.
De DELFSHAVEN is te Melbourne gecharterd voor een lading kolen naar Java, vracht onbekend. PRINS VAN ORANJE gecharterd tot NLG 35 per last voor tabak, en NLG 32 voor suiker naar Rotterdam. BROEDERTROUW NLG 32 voor suiker en tabak naar Amsterdam. ZEELANDIA NLG 35 voor suiker en NLG 32 voor tabak naar Amsterdam, op de kust te laden. HOLLANDIA bevracht voor NLG 0,80 per pikol voor kolen van Newcastle (Australië) naar Java. ALMELO NLG 7,50 per ton voor kolen van Banjermassing naar Batavia. AMICITIA 30 cents dollar voor rijst naar Amoy.
STRAAT BALI, JAN DANIEL en WHAMPOA laden voor reders rekening. EVERDINA ELISABETH 29½ dollar cents naar China via Singapore, JEDO NLG 35 naar Rotterdam. GOUV. GEN. DUIJMAER VAN TWIST NLG 42,50 voor koffij van Padang naar Amsterdam. Per schip SOPHIA (500 ton) 370 dollar cents naar Hamburg in eens.
Nederlands schip HERMAN gecharterd tot $ 3.400 naar Amoy.
De Nederlandse PRINSES SOPHIA, Amerikaanse SMALLWOOD en de Engelse stoomboot LEICHARDT worden verkocht.
De JANNETJE wordt gerepareerd.
De volgende schepen zijn nog onbevracht: Holl. WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, ARY SCHEFFER, BIESBOSCH, AEGIDIA EN PAULINA, MARIA VERONICA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, WILHELMINA, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, AMALIA AUGUSTA, GELDERLAND, BULGERSTEYN, JACQUELINE EN ELISE, DRIE VRIENDEN, LAMINA ELISABETH, ADMIRAAL TROMP, JULIE CLAIRE, BARON VAN HARDENBROEK, FOP SMIT, JAN VAN BRAKEL, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, BOMMELERWAARD, PHILIPS VAN MARNIX, ALIDA MARIA, KAREL AUGUST, NICOT, MARIA ADOLPHINE, DRIE GEBROEDERS, ELECTRA, STAD MIDDELBURG, SUSANNA EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORDBRABANT, ALDEBARAN, VAN GALEN, JOHANNA CATHARINA, ST. MICHAEL, ACADIA, LOUISA, RULOFFINA, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, VALPARAISO, ZEENIMPH, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA, CANTON, VIJF GEBROEDERS, IJSSEL en ZEEPLOEG doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 12 juli 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 mei. Vrachten. Het getal disponibele schepen is steeds aanzienlijk, en met weinig vooruitzicht van verbetering in vrachtprijzen. In de laatste dagen zijn de volgende transacties gesloten.
De NICOT, MARIA VERONICA en ARGO laden voor eigen rekening.
STAD MIDDELBURG, NLG 40 per last voor suiker, en NLG 50 voor licht goed alhier; en NLG 42,50 voor koffij en andere goederen te Padang, naar Rotterdam. ACADIA NLG 32 voor suiker en tabak, en NLG 30 voor koffij, te Soerabaija te laden voor Amsterdam.
De SMALLWOOD (Amerikaans) van 400 ton, en PRINSES SOPHIA (Nederlands) 607 ton, werden op vendutie verkocht; de eerste voor NLG 7.100, en de laatste voor NLG 5.010 buiten inventarissen.
De ESPERANZA (Hamburg) en de Engelse stomer LEICHARDT zijn te koop.
De volgende schepen zijn steeds disponibel: Ned. WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, ARY SCHEFFER, BIESBOSCH, AEGIDIA EN PAULINA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, WILHELMINA, COMM. DES KONINGS V.D. HEIM, AMALIA AUGUSTA, JACQUELINE EN ELISE, DRIE VRIENDEN, LAMINA ELISABETH, ADMIRAAL TROMP, JULIE CLAIRE, BARON VAN HARDENBROEK, FOP SMIT, JAN VAN BRAKEL, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, BOMMELERWAARD, PHILIPS VAN MARNIX, ALIDA MARIA, KAREL AUGUST, MARIA ADOLPHINE, JANNETJE, ELECTRA, SUZANNE EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORDBRABANT, VAN GALEN, JOHANNA CATHARINA, ST.MICHAEL, LOUISA RULOFFINA, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA, WILHELMINA LUCIA, CHRISTINA HELENA, FERDINANDINA EMMA, DOROTHEA HENRIETTE, MINISTER VAN HALL, CHERIBON, WILLEM III, CORNELIA EN HENRIETTE, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, REINHARDT, TAGAL, SAMUEL HENDRICUS, OSIRIS, MINISTER PAHUD.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, VALPARAISO, ZEENIMPH, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA, CANTON, VIJF GEBROEDERS, ZEEPLOEG, BULGERSTEYN, DRIE GEBROEDERS en IJSSEL zijn nog kustreizende.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 juni. In vrachten is sedert onze laatste berichten geen verbetering gekomen. MARIA VERONICA, NICOL en ARGO laden voor eigen rekening; STAD MIDDELBURG bekwam NLG 40 voor een klein partijtje suiker en NLG 50 voor lichte goederen hier en NLG 42½ voor koffij en andere goederen te Padang te laden naar Rotterdam; ACADIA NLG 32 voor suiker en tabak en NLG 30 voor koffij, te Soerabaja te laden naar Amsterdam; LAMINA ELIZABETH NLG 35 voor suiker en thee naar Amsterdam; SUSANNA laadt gedeeltelijk voor eigen rekening en arak tot NLG 45 naar Rotterdam; ook de FERDINANDINA EMMA, MINISTER PAHUD en FOP SMIT laden voor Nederland.
De DRIE VRIENDEN werd door het gouvernement gecharterd voor transport van troepen naar Bandjermassin tot 30 c. per last per dag.
De volgende schepen doen kustreizen: WELVAART, JACOBA EN LOUISA, VALPARAISO, ZEENIMPH, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, CANTON, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA, VIJF GEBROEDERS, ZEEPLOEG, BULGERSTEIJN, DRIE GEBROEDERS, LOUIZA ROELOFFINE (opm: LOUISE ROELOFFIENA), MARIA ADOLPHINE, BOMMELERWAARD, REINHARDT, KAREL AUGUST, CHRISTIANA HELENA en JAN VAN BRAKEL.
De PRINCES SOPHIA (607 ton), werd zonder inventaris verkocht voor NLG 5.010; SMALLWOOD (Amerikaans) (400 ton), bracht NLG 7.100 op; de Engelse stoomboot LEICHARDT werd door het gouvernement gekocht voor GBP 7.000.
ESPERANZA (Hamburg), ARGO (Zweeds) en het Engelse stoomschip BURRA BURRA zijn te koop aangeboden.
De nu nog disponibele schepen zijn: WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, BIESBOSCH, AEGIDIA EN PAULINA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, JACQUELINE EN ELISE, ADMIRAAL TROMP, JULIE CLAIRE, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, PHILIPS VAN MARNIX, ALIDA MARIA, JANNETJE, ELECTRA, SUSANNA EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORDBRABANT, ST. MICHAEL, JOHANNA CATHARINA, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA, DOROTHEA HENRIETTE, CHERIBON, WILLEM III, CORNELIA HENRIETTE, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, SAMUEL HENRICUS, OSIRIS en VRIENDENTROUW.

Afbeelding
Datum 12 augustus 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 juni. Vrachten. Scheepsruimte nog steeds overvloedig met zeer weinig levendigheid. In de laatste dagen zijn de volgende transacties gesloten:
ALIDA MARIA laadt voor reders rekening; ELECTRA in lading naar Amsterdam; CHERIBON bedong NLG 6,25 per ton voor 800 ton kolen van Soerabaja naar Macasser; CORNELIA EN HENRIETTE neemt 800 picols rijst à NLG 22,50 per last en vult op met licht goed naar Amsterdam.
De ESPERANZA (Hamburg), ARGO (Zweeds) en BURRA BURRA (Engelse stoomboot) zijn te koop. De BIESBOSCH en JANNETJE zijn in reparatie.
De volgende Nederlandse schepen doen kustreizen: DE WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA, CANTON, VIJF GEBROEDERS, ZEEPLOEG, BULGERSTEIJN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA, MARIA ADOLPHINE, CHRISTINA HELENA en JAN VAN BRAKEL.
De nu nog disponibele schepen zijn: WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, AEGIDIA EN PAULINA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, JACQUELINE EN ELISE, ADMIRAAL TROMP, JULIE CLAIRE, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, PHILIPS VAN MARNIX, SUSANNA EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORD-BRABANT, JOHANNA CATHARINA, ST. MICHAEL, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM III, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, SAMUEL HENRICUS, VRIENDENTROUW, VALPARAISO, HENRIETTE, WILHELMINA, HELMERS, ST. JAN en CONSTANCE.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 julij. Vrachten. De betreurenswaardige toestand der vrachten onderging sedert ons vorig bericht, zoals te voorzien was, niet de minste verbetering. Het aantal particuliere bodems, die hier op onze rede en op de kust ter bekoming van enige vracht vertoeven, is inderdaad groot, terwijl er bijna geen producten te verschepen vallen. Tot bewijs daarvan mag strekken, dat het Hamburger schip NECKAR in ballast de retourreis aanvaard heeft.
Het is waar, dat binnen kort de oogst ruim ter markt komen zal, doch een vraag blijft het, of bij de bestaande verwikkelingen in Europa er wel spoedig aanleiding wezen zal, alle de diverse producten te verschepen. In gewone rustige tijden zou men daarvan verzekerd kunnen zijn, thans echter niet.
De navolgende charters werden sedert ons vorig bericht afgesloten, als:
naar Nederland: (Ned.) CORNELIA HENRIETTE, wordt beladen met 8000 pikols rijst à NLG 22,50 per last en verder met lichte goederen opgevuld voor Amsterdam. (Ned.) CAROLINE is naar Amsterdam gecharterd à NLG 35 per last voor suiker en NLG 40 per last voor licht goed.
Naar Macassar: (Ned.) CHERIBON krijgt van Soerabaija daarheen 800 ton steenkolen à NLG 6,25 per ton.
Voor rederijrekening laadt (Ned.) ALIDA MARIA.
In reparatie zijn: (Ned.) BIESBOSCH en JANNETJE.
Verkocht werd (Hamb.) ESPERANZA tot geheime prijs.
Te koop zijn: (Zweed) ARGO en de Eng. stoomboot BURRA BURRA.
Kustreizen doen: de WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, JACOBA CORNELIA CLASINA, CAROLINE, CANTON, VIJF GEBROEDERS, ZEEPLOEG, BULGERSTEIJN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA, MARIA ADOLPHINE, JAN VAN BRAKEL, MINISTER PAHUD en CHRISTINA HELENA.
Disponibel zijn: WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, AEGIDIA EN PAULINA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, COMM. DES KONINGS V.D. HEIM, JACQUELINE EN ELISE, ADM. TROMP, JULIE CLAIRE, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, PHILIPS VAN MARNIX, SUSANNA EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORDBRABANT, ST. MICHAEL, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM III, GRAAF V. HEIDEN REINESTEIN, SAMUEL HENRICUS, VRIENDENTROUW, VALPARAISO, HENRIETTE WILHELMINA, HELMERS, ST.JAN, CONSTANCE, JOHANNA, GOEDE VERWACHTING, MALEIJER, ZAANSTROOM, JEANNETTE EN AGATHA en CORNELIA EN GEERTRUIDA.

Afbeelding
Datum 28 september 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 augustus. Scheepsvrachten. De ADMIRAAL TROMP laadt hier en op de kust rijst à NLG 24 en suiker en arak à NLG 30 per last naar Amsterdam.
De ELISABETH EN ANTOINETTE accepteerde naar Amsterdam NLG 25 voor rijst en NLG 30 voor suiker per last, op de kust te laden. De CONSTANCE laadt rijst te Indramajoe à NLG 25 en koffij te Samarang en Padang à NLG 35 naar Rotterdam. De VALPARAISO neemt hier suiker à NLG 35 en arak à NLG 47,50 en te Indramajoe rijst à NLG 30 per last naar Amsterdam. De WILLEM III laadt te Samarang suiker à NLG 32 en NLG 35 per last, koffij à NLG 30, tabak à NLG 32 en indigo en huiden à NLG 40 per last naar Holland. De JOAN JACOB werd tot NLG 35 per last suiker en NLG 30 voor koffij naar Holland gecharterd. De LANDBOUW werd opgenomen tot NLG 40 all round voor een lading suiker en koffij op de kust naar Holland te laden. De JACOBUS laadt kolen van Onrust naar Banjermassing à NLG 6 per ton. De GRAAF V.D. HEIDEN REINESTEIN en METALEN KRUIS accepteerden NLG 0,80 per pikol steenkolen van Australië herwaarts. De JACQUELINE EN ELISE werd naar Australië gecharterd. De HENRIETTE WILHELMINA (367 ton) accepteerde NLG 7.500 in full naar Sidney en terug. De MARIANNE laadt te Soerabaija naar Macassar. De ARGONAUT verzeilde naar Japan.
Te koop: de Engelse stoomboot BURRA-BURRA.
In reparatie: alhier de JEANNETJE en BIESBOSCH, en te Soerabaija de SAMUEL HENDRICUS. De DOCTRINA EN AMICITIA moet alhier en de STAATSRAAD BAUD te Soerabaija dokken, om nagezien te worden.
Disponibel zijn de Nederlandse schepen AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, VRIENDENTROUW, PRINS MAURITS, JULIE CLAIRE, JOHANNA, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, COMM. DES KONINGS V.D. HEIM, LOUIS MEIJER, NOORD-BRABANT, ST. MICHAEL, ZAANSTROOM, CORNELIA EN GEERTRUIDA, en DOLFIJN.
De Nederlandse schepen WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, JACOBA CORNELIA CLASINA, CANTON, ZEEPLOEG, BULGERSTEYN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, maken kustreizen.
Het Nederlandse schip VIJF GEBROEDERS en het Engelse schip ENTERPRISE zullen in veiling worden verkocht.

Afbeelding
Datum 12 november 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 september. Vrachten. Het aantal schepen enigszins verminderende en de producten langzamerhand disponibel wordende, was er enige vrachtverbetering merkbaar, maar is het raadselachtig hoe lang die zal aanhouden, met het oog op de vele zonder emplooi te Singapore en in China liggende schepen.
De volgende bevrachtingen vonden sedert de vorige mail plaats:
MARIA AGNES en MARIA CATHARINA laden voor eigen rekening. HELMERS, naar Macassar gezeild. NOORD BRABANT NLG 45 per last voor rijst te Indramayo; en NLG 45 voor suiker en NLG 40 voor thee alhier naar Holland. ST. MICHAEL, NLG 50, voor suiker en NLG 45 voor rijst op de kust, naar Holland. ARLEQUIN, 624 ton, verkreeg NLG 10.000 in eens naar de Golf van Perzië en terug. BEURS VAN ROTTERDAM, NLG 50, voor suiker te Soerabaija, en NLG 45 voor rijst te Indramayo, naar Rotterdam. VRIENDENTROUW, door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen, à NLG 55 voor thee en suiker, te Cheribon en Pekalongan te laden naar Amsterdam. HENRIETTE ELISABETH SUSANNE, NLG 55, voor suiker te Passaroeang, en NLG 70 voor arak alhier naar Rotterdam. DOROTHEA HENRIETTE, is door het gouvernement opgenomen om troepen naar Banjermassing over te voeren.
De SPIRIT OF AGE (Engels) werd in publieke veiling voor NLG 12.000 verkocht, met inventaris daarbij. De FIDES (Bremen) en HERSCHEL (Hamburg) zijn te koop.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, WILLEM DE EERSTE, SINT JAN, IDA WILHELMINA, LOUIS MEIJER, ZAANSTROOM, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, STAD DOCKUM, PAULINE, IJSSEL, PRINS MAURITS, HENRIETTE, TONIA, KOSMOPOLIET, COSMOPOLIET, ADÈLE, JOHANNA, KOERIER, EUTERPE, BULGERSTEYN, JACOBUS, WALCHEREN.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, CANTON, ZEEPLOEG, DRIE GEBROEDERS, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, CORNELIA EN GEERTRUIDA, IJSSEL, LOUISA ROELOFFINA (opm: brik LOUISE ROELOFFIENA), DOLFIJN, doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 17 april 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 29 schepen, als:
voor Rotterdam: CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. J. Bakker; LOEVESTEYN, kapt. C.J.D. Hulshoff; CATHARINA WILHELMINA, kapt. J.O. Kluin; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. J. Vermey; JAN DANIËL, kapt. A.K. Zweede; BULGERSTEYN, kapt. G. Geerling; HUGO GROTIUS, kapt. T. Vogelsang; COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, kapt. J. van Zanten.
Voor Amsterdam: KIJKDUIN, kapt. K.C. Dekker; GRAAF VAN HEYDEN REINESTEIN, kapt. B.H. Boer; STAD ASSEN, kapt. H.J. Haverbult; GEBROEDERS, kapt. C. de Groot; WILHELMINA EN CLARA, kapt. C. Abrahamsz Jr.; GOUVENEUR-GENERAAL DUYMAER VAN TWIST, kapt. C.E. Hoeksma; CATHARINA MARIA, kapt. D. van Amerongen; ANNA, kapt. Bok; LUCONIA, kapt. J. Admiraal Jz.; KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, kapt. F.L. Zack; DUIVELAND, kapt. J.G. Marcussen; AZIA, kapt. F. Molenaar; WILHELMINA JOHANNA, kapt. L.P. Anderson; MINISTER VAN HALL, kapt. O. de Haas; SCHOONDERLOO, kapt. S.K. Otto; PIETER SCHOENMAKERS, kapt. J.J. Van Varelen. Voor Dordrecht: BONI, kapt. J.W. Möller; JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. A. Romijn; TAGAL, kapt. J.F.H. Göbel.
Voor Middelburg: DE NOORDSTER, kapt. J. Luteyn.
Voor Schiedam: HEILIGE LIDWINA, kapt. A. van Brink.

Afbeelding
Datum 28 januari 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen.
Helvoet, 25 januariAangekomen: OCEAAN, kapt. Post, van Palermo; FORTUNA,
kapt. Hogerwerff, van Galatz; WANDERER, kapt. Miltorf, van Londen; JACOBA ALIDA, kapt. Van der Laan, van St. Petersburg; ACTIVE, kapt. Pedersen, van Christinestad; ELISABETH MACHTELINA, kapt. Wessels, van Riga; GROOT ZEEWIJK, kapt. Stuveling, van Nerva. Vertrokken: ALBATROS, naar Liverpool; SWANLAND, naar Hull. De wind WZW.
Helvoet, 26 januariAangekomen: ALIDA CAROLINA, kapt. Dreesman, van Galatz;
WILHELMINA ADRIANA, kapt. Bot, van Faro; ALBALROSS, kapt. Logwood, van Londen.
Brouwershaven, 26 januariGisteren aangekomen: BUREAU VERITAS, kapt. Rozenbeek, van Livorno. Heden niets gepasseerd.
Gepraaid 20 october1863, op 32°-50' ZB. en 23°-31' WL., het Ned. barkschip EERSTELING, kapt. De Zeeuw Bagchus, van Newcastle naar Soerabaija.
Van Batavia vertrokken, 28 nov., NOVA ZEMBLA, kapt. Mammes; 1 dec, ANNA DIGNA, kapt. Ouman; 2 dito, PRESIDENT RIJCKEVORSSEL, kapt. Rotgans qq., en 3 dito, VREDE, kapt. Van der Plas, allen naar Nederland; 4 dito, GRAAFSTROOM, kapt. De Boer, naar Rotterdam; 6 dito, KOH-I-NOOR, kapt. Scott, naar Nederland; 9 dito, JACOBA & CHRISTINA, kapt. Jaski, naar Amsterdam; 15 dito, THERESE, kapt. Kersting, naar Amoy; 16, KOSMOPOLIET, kapt. Koning, naar Schiedam. Zeilklaar, MARIA ADOLFINA, kapt. Blom, naar Nederland.
Van Banjoewangie vertrokken, 17 november, JEANNETTE & CORNELIA, kapt. Romijn, naar  Dordrecht; ELISABETH, kapt. Harms, naar Nederland; 18 dito, HUGO GROTIUS, kapt. Vogelezang; 21 dito, GENERAAL MICHIELS, kapt. Visser, en 26 dito, BULGERSTEIJN, kapt. Geerling, allen naar Rotterdam; 28 dito, FAGEL, kapt. Verloop, naar Japan; JOHANNA CHRISTINA, kapt. Le Clercq, naar Rotterdam; VIER GEBROEDERS, kapt. Bunk, naar Nederland; 29 dito, HUIJDECOPER, kapt. Blok, naar Rotterdam; ZEELANDIA, kapt. Blaakhert. naar Middelburg; 30 dito, COUNTY OF LANARK, kapt. Jenkins; 4 december  ALDEBARAN, kapt. Meijboom, en GERMANIA, kapt. Franke, allen naar Amsterdam.
Van Tjalatjap vertrokken, 1 december, EUGENIE, kapt. Bargman, naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 19 april 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: STAD DORDRECHT, kapt. H.L. Stasse, van Londen, met stukgoederen; PALLADIUM, kapt. J. Gray, van Newcastle, met 112 chaldr. steenkolen; KATE, kapt. C. Rhodes, van Londen, met 76 ton gebroken glas.
Helvoet, 17 april. Aangekomen: WILLEM JACOBUS, kapt. De Vries, van New-York; JAMES, kapt. Wade, van Newcastle. Vertrokken: LEVANT, naar Havre; QUEEN OF THE SEA, kapt. Maifield, van Middlesbro'; AFINA, kapt. Broekema, en JOHANNA, kapt. Brouwer, beiden van Newcastle, beide laatsten liggen bij Goereehaven ten anker.
Brouwershaven, 16 april. Aangekomen: GENERAAL MICHIELS, kapt. Visser, van Banjoewangie; MYRTLE, kapt. Esson, van Newcastle.
Vertrokken: SARA, naar Londenaar 17 dito, aangekomen: BULGERSTEYN, kapt. Geerling, van Batavia; ELISABETH, kapt. Thompson, van Newcastle.
Te Texel aangekomen, 15 april, TELEGRAPH, kapt. Rolufs, en MARIA ADOLFINA, kapt. Blom, beiden van Batavia. Vertrokken, PETRONELLA, kapt. Leicher, en 17 dito, INDIA PACKET, kapt. Diepering, beiden naar Batavia.
Te Zierikzee aangekomen, 16 april, JOH. CHRISTINA, kapt. Leclercq, van Banjoewangie naar Rotterdam.
Goudstaart gepasseerd, 12 april, JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. Romijn, van Java naar Dordt; ANTONIA PETRONELLA, kapt. Vorendijk, van Amsterdam naar Batavia.
Van Yarmouth (Wight) vertrokken, 13 april, NUMMER 1, kapt. Van Duyn, van Rotterdam  naar Japan.
Gepraaid 13 april, bij de Singels, GEERTRUIDA MARIA, kapt. De Ligny, van Rotterdam naar Batavia.
Helvoet, 18 april. Aangekomen: ALBERT, stoomboot, van Hull; EARL OF AUCKLAND, stoomboot, van Londen; MYRTLE, kapt. Eason, van Brouwershaven.
Vertrokken: WATCHLESS, kapt. Ternie, naar Londen; MARY EN MARGARIST, naar Brouwershaven; LOEVESTEYN, kapt. Hulshof, naar Zierikzee; IDA ELISABETH, kapt. Jansen, naar Shoreham; GAZELLE, kapt. Seagers, naar Reval; ONKAHAGA, kapt. Caalon, en AMUNDA, kapt. Ringe, beiden naar New York; EDITH, kapt. Erichson, naar Philadelphia.
Brouwershaven, 18 april. Aangekomen: JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. Romijn, van Banjoewangie. Alles wel.

Afbeelding
Datum 28 maart 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 maart. Volgens heden ontvangen telegrafisch bericht is het Nederlandse schip (opm: bark) BULGERSTEIJN, kapt. G. Geerling, van Batavia op hier gedestineerd, binnen de Roompot geankerd.

Afbeelding
Datum 27 maart 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in de zaal, hoek Scheepmakershaven en Bierstraat op dinsdag 26 maart:
- het schip LAMMINA ELISABETH, groot 634 tonnen, verkocht om NLG 16.800; chronometer om NLG 205, barometer om NLG 16, kaarten en boeken om NLG 43.
-          Het schip BULGERSTEYN, groot 577 tonnen, bij opbod NLG 15.400, afgemijnd op NLG100 daarboven; chronometer NLG 190, kaarten en boeken NLG 10.
In de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ te Amsterdam op maandag 25 maart:
-          het barkschip MINISTER VAN HALL, gebouwd in 1854, kapt. O. de Haas, NLG 12.000, in slag NLG 90, opgehouden.
-          1/32e aandeel in het barkschip PETRONELLA CATHARINA, NLG 320, in slag NLG 125, koper W.A. van Reinouts.
-          1/32e aandeel in het barkschip MARGARETHA SIMONETHA, NLG 150, opgehouden
-          1/32e aandel in het barkschip EENSGEZINDHEID, NLG 400, in slag NLG 50, koper J.F.L. Meyjes.
-          1/32e aandeel in het barkschip WAALSTROOM, NLG 420, in slag NLG 50, koper: idem
-          1/32e aandeel in het brikschip WALBORG, NLG 60, in slag NLG 20, koper: idem.
-          1/64e aandeel in het barkschip HENRIETTE GEERTRUIDA, NLG 300, in slag NLG 150, koper G.J. Boelen.
-          1/64e aandeel in het barkschip HERMINE MARIA ELISABETH, NLG 200, in slag NLG 50, koper C.S. Oolgaardt.
-          1/28e aandeel in het brikschip MATHILDA, NLG 350, in slag NLG 50, koper idem.
-          1/30e aandeel in het schoenerschip MAGDALENA JOHANNA, NLG 170, in slag NLG 80, koper idem.
-          1/130 aandeel in het barkschip PIETER ADOLF, NLG 310, in slag NLG 200, koper G.A.L. van Santen.
-          1/16e aandeel in het brikschip ZEENIMPH, NLG 260, in slag NLG 150, koper C.A. Schröder.
-          Een aandeel à NLG 1000 in de Nederlandsche Kofscheepsreederij, 19½%, in slag NLG 1½%, koper idem.
-          Een aandeel à NLG 1000 in de Nederlandsche Ketting-Stoom-Sleepboot-Maatschappij, 15½%, in slag 3%, koper E.C.A. Koli.
-          Een aandeel à NLG 500 in de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, 82%, in slag 2%, koper A. Rocquette.

Afbeelding
Datum 21 mei 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 18 mei. Volgens telegram uit Söderhamn had het Nederlandse schip (opm: bark) BULGERSTEIN, kapt. Van Wijngaarden, bij het binnenkomen aldaar met een loods aan boord op een rots gestoten, en is gezonken. Het volk is gered.

Afbeelding