Inloggen
STOOMVAART (DE) - ID 8358


Kroniekberichten

Datum 23 maart 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het stoomschip STOOMVAART, kapt. K.H. Visser, is op 22 maart 1849 uit het Vlie naar Hamburg vertrokken.
(opm: dit is de eerst gevonden reis)

Afbeelding
Datum 17 april 1849
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

De stoomboot STOOMVAART, kapt. Visser, van Amsterdam te Hamburg aangekomen, is gisteren middag bij Helgoland door een Deens fregat aangehouden, dat een luitenant aan boord zond ten einde kapt. Visser te berichten, dat hij voor deze enkele maal de Elve kon inlopen, maar na de 12e niet meer kon passeren, tevens hem berichtende, dat de termijn van vertrek voor neutrale schepen bepaald was tot de 30e van deze maand.

Afbeelding
Datum 30 april 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 26 april. Kapt. Visser, voerende het stoomschip STOOMVAART, van Amsterdam hier binnen, heeft gisteren bij Langeroog drie Deense oorlogsschepen ontmoet. Deze om de Noord sturende, hield hij om de Zuid en kwam, zonder van de Denen aangehouden te worden, in de Elbe binnen.

Afbeelding
Datum 18 maart 1850
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Kapt. K.H. Visser, voerende het stoomschip DE STOOMVAART, de 14e maart van Hamburg te Amsterdam aangekomen, rapporteert dat voor de middelgronden was liggende een Noorse bark en verscheidenen koffen, alsmede in het val van Urk enige schepen, alle welke hij onderstelde, dat uit hoofde van gebrek aan betonning van het vaarwater, de reizen niet konden voortzetten.

Afbeelding
Datum 13 november 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 november. De stoomboot de STOOMVAART, kapt. Visser, van Hamburg naar Amsterdam gedestineerd, is na twee dagen in zee te zijn geweest, de 9e dezer te Cuxhaven uit zee teruggekomen, doch zou na van steenkolen voorzien te zijn de 11e dito de reis weder voortzetten.

Afbeelding
Datum 12 oktober 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 oktober. Kapt. Visser, voerende het stoomschip DE STOOMVAART, van Hamburg, alhier aangekomen: rapporteert gezien te hebben, op strand bij de Noordvaarder bij Terschelling, een Zweedse brik, beladen met teer en bestemd naar de Middellandse Zee, en op strand op het Oosteinde van Terschelling, een bark beladen met lijnzaad. Nog rapporteert genoemde kapitein de 9e dezer, 8 mijlen bewesten Helgoland, door het volk verlaten, gezien te hebben, de Engelse schooner VINTAGE OF ARBROATH, had vier man aan boord gezonden om het schip naar de Elve (opm: Elbe) te brengen.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 11 oktober. Gisterenavond is alhier door de stuurman en 4 man der equipage van het stoomschip STOOMVAART binnengebracht de Engelse schoener VINTAGE, kapt. Petrie, van Rotterdam naar Newcastle bestemd, welke bodem door voornoemde stoomboot, bij Helgoland door het volk verlaten was drijvende gevonden – zie ons nommer van 12 dezer artikel Amsterdam. De bemanning der VINTAGE is door de brik AUGUST opgenomen en
mede gisterenavond hier aangebracht.

Afbeelding
Datum 24 januari 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 januari. Lijst van schepen op de onderstaande plaatsen liggende of ingevroren, alle herwaarts gedestineerd.
In het Nieuwe Diep: VALPARAISO, ANNA EN ELISE, DIONYSIA CATHARINA, CLAUDIUS CIVILIS, ZEEVAART, NEPTUNUS, CHRISTINA, ANNA PAULOWNA, DOGGERSBANK, NEHALENNIA, MAGDALENA, GRAAF DIRK III, allen van Batavia; DIANA, van Padang; SCHOON VERBOND, van Cheribon (opm: Cirebon); BALTIMORE, van Soerabaya; ADMIRAAL TROMP, BIESBOSCH, beiden van Passaroeang; PRINS HENDRIK, van Panaroekan; OOSTERGOO, TWEELING ZUSTERS, beiden van Akyab; AUGUST JULIUS, PYLADES, QUEEN BEE, allen van Bahia; WILHELMINA, WILHELMINA FREDERIKA, ONDERNEMING, GOEDE VREDE, JUNO, ANTONIE EN EUGENIE, allen van Suriname; ZUIDERZEE, JANE CLARK, ANTJE, allen van Havana; ISABELLA C. JONES, ADMIRAAL, beiden van Baltimore, ADRIANUS EN WILLEM, van New York; EQUATOR, CORNELISZOON, beiden van Ismaïl; AMICITIA, van Konstantinopel (opm: Istanbul); AMSTEL, NOORD-HOLLAND, beiden van Triëst; PIET HEIN, MARIS, beiden van Cette (opm: Sète); ALIDA ELISABETH, van Lissabon; ANNA MARTHA, van Bayonne; JOHANNA ETTINA, SICILIË, TREKVOGEL, allen van Bordeaux; JACOMINA, ROELINA OOSTRA, BELLAMY, NEPTHUN, TWEE GEBROEDERS, CATHARINA ISABELLA, allen van Londen; CONDOR, van Liverpool; JAN HENDRIK, GEZUSTERS BOLL, beiden van Bo’ness; PROVINCIE OVERIJSSEL, van Dundee; WIJNANDA LUCRETIA, NIESSINA, beiden van Newcastle; CLARA DOROTHEA, ANTINA, beiden van Sunderland; BERNHARD EN ELISA, van Grimsby; GOUVERNEUR VAN EWIJCK, van Hull; DRIE GEBROEDERS, HEILINA, FIDES, allen van St. Petersburg, ENIGHEDEN, van Stockholm; JOHANNA MARIA, HARBERDINA, beiden van Dantzig (opm: Gdansk); FREDERIKA WILHELMINA, van Kjerteminde; FIRE SODSKENDE, van Djensee; CAROLINA, van Nakskov; ELLEN, DRIE ANNA’S, beiden van Vejle; SVALEN, van Nexoe; SOPHIE, van Nyburg; GUSTAAF WILLEM, van Wadsoe; JOHANNA ELISA, SORBLOMSTEN, beiden van Bergen; VRIESLAND, ATALANTE, beiden van Frederikstad; GRIETJE, van Christiansand; STAD ALMELO, van Osterrisoer; DE HOOP, van Noorwegen; STOOMVAART (st.), van Hamburg.
Te Purmerend: LAMMECHINA MARGONDA, van New Castle; CATHARINA, van Riga.
Aan de Willem-Sluis: HENDRIKA ROELINA, van Goole; JONGE WIGCHER, ANTJE JANSEN, beiden van St. Petersburg; LUDOLF THEODORUS, van Riga; EEMSTROOM, van Newcastle.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Amsterdamsche Stoomboot-Maatschappij.
- Vaart tussen Amsterdam en Hamburg. De stoomschepen WILLEM DE EERSTE en de STOOMVAART vertrekken, zo van Amsterdam als van Hamburg, geregeld iedere vijf dagen, de 4e, 9e, 14e, 18e, 24e en 29e van iedere maand. De directie maakt mede de handel bekend, dat haar op Hamburg varende stoomschepen tevens goederen voor Harburg bestemd, aannemen.
- Vaart tussen Amsterdam en Harburg. Het schroefstoomschip de AMSTEL vertrekt geregeld iedere 10 dagen, van Amsterdam de 2e, 12e en 22e en van Harburg de 7e, 17e en 27e van iedere maand.
Verdere informatiën zijn te bekomen bij de directeur Paul van Vlissingen, Buitenkant, bij de Kalmarkt U. no. 66, en bij de cargadoors Blikman & Co, Buitenkant, bij de Bantammerstraat, en de Wed. Jan Salm & Meijer, Singel, bij de Stroomarkt.

Afbeelding
Datum 23 april 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Advertentie. Amsterdamsche Stoomboot-Maatschappi: vaart tussen Amsterdam en Hamburg.
De stoomschepen: DE STOOMVAART, kapitein C. Bruns (opm: C. Bruins), en AMSTERDAM, kapitein G. Wigman, vertrekken, zo van Amsterdam als Hamburg, geregeld iedere 5 dagen, de 4e, 9e, 14e, 19e, 24e, en 29e van iedere maand.
Van af de 1e mei 1856, zijn de passagiers-vrachten verminderd en bepaald als volgt:
Achterkajuit van Amsterdam naar Hamburg of omgekeerd NLG 18.
Achterkajuit van Amsterdam naar Cuxhaven of omgekeerd NLG 16.
Voorkajuit van Amsterdam naar Hamburg of omgekeerd NLG 12.
Voorkajuit van Amsterdam naar Cuxhaven of omgekeerd NLG 10.
Dekplaats (alleen voor varensgezellen, aan welke zo mogelijk, in het volkslogies verblijf zal gegeven worden), van Amsterdam naar Hamburg of omgekeerd NLG 6. Van Cuxhaven naar Hamburg of omgekeerd NLG 3. Kinderen onder de 10 jaren, halve vracht. Iedere passagier heeft het transport van 50 Nederlandse pond bagage vrij; voor meerdere bagage zal NLG 6 per 100 Nederlandse ponden worden berekend.
Verdere informatiën zijn te bekomen bij de directeur Paul van Vlissingen, Buitenkant bij de Kalkmarkt, U 66, en bij de cargadoors Blikman & Co en Wed. Jan Salm & Meyer, te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 25 augustus 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Carga lijsten

Cargalijsten. Te Amsterdam arriveerden:
- JETZKELINA WYA, kapt. Doornbos (opm: JETSKALINA WIJA, kapt. J.J. Doornbosch), van St. Petersburg, met 1148 tschetwert (opm: oude Russische inhoudsmaat, vooral gebruikt voor graan; hier ca. 2570 hl. of ca. 180 ton) rogge. Adres: order.
- ANNA JANTINA, kapt. Smit (opm: kapt. B.H. Smith), van St. Petersburg, met 1245 tschetwert (opm: oude Russische inhoudsmaat, vooral gebruikt voor graan; 67 tschetwert = 150 hectoliter rogge). Adres: order.
- STOOMVAART, kapt. Bruns (stoomschip), van Hamburg, met 670 zakken raapzaad, 100 zakken meel, 21 zakken wol, 15 vaten wijn en 17 kisten glas. Adres: diversen.
- De LANDMAN, kapt. Karsyns, van Dantzig, met 4900 schepel tarwe. Adres: order.
- GESINA, kapt. Krook, van Dantzig, met 156 fusten spiritus. Adres: order.
- NOORDHOLLAND, kapt. Blad (stoomschip), van Stockholm, met 78 stuks staal, 1666 staven ijzer, 97 balen lompen, 53 balen koehaar, 50 fusten wijn, 350 stuks lood en 184 tonnen teer. Adres: diversen.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Amsterdamsche Stoomboot- Maatschappij.
Amsterdam – Hamburg. De STOOMVAART en AMSTERDAM vertrekken: van Amsterdam en Hamburg de 4e, 9e, 14e, 19e, 24e en 29e van iedere maand, des nachts ten 12 ure. Adres bij de cargadoors Blikman & Co en de Wed. Jan Salm & Meijer te Amsterdam.
Amsterdam – Harburg. De AMSTEL wekelijks. Adres als boven.
Amsterdam – Stettin via Kopenhagen. WILLEM I, JONGE PAUL, GOUVERNEUR VAN EWIJCK, vertrekken om de tien dagen van iedere maand. Adres bij de cargadoors Blikman & Co.
Rotterdam – Duinkerken. PRINS VAN ORANJE, vertrekt des woensdags van hier en des zaterdags van Duinkerken. Adres bij de cargadoors Joh. Ooms Ezn. & Co. alhier.
Alle genoemde stoomschepen zijn voor het vervoer van passagiers ingericht en het passagegeld volgens tarief vastgesteld. Vracht-tarieven en alle verlangde nadere informaties zijn te bekomen bij de directeur Paul van Vlissingen, Buitenkant U 66 te Amsterdam, zomede bij de genoemde cargadoors.

Afbeelding
Datum 14 mei 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 12 mei. Het Nederlandse stoomschip STOOMVAART, kapt. Brouwer, hetwelk in de afgelopen nacht bij Brunshausen door de mist aan de grond was gevaren, is door het hoge water vlot gekomen. Het had gedurende twee getijden een sleepboot tot adsistentie.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Nieuwediep, 13 oktober. In het Scheurrak, nabij Texel, is gestrand de stoomboot STOOMVAART, kapt. Brouwer, van hier naar Hamburg bestemd. Lichters en verdere adsistentie zijn van het Oude Schild afgezonden, zomede hulp gevraagd om een steepboot van Nieuwediep.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 14 oktober. De stoomboot STOOMVAART is zonder schade afgesleept en heeft de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 02 december 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 1 december. Volgens rapport zou het stoomschip STOOMVAART op de Middengronden vastzitten. De sleepboot is teruggekomen en heeft niets ontdekt.

Afbeelding
Datum 04 december 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 december. De directie der Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij heeft gisteren uit Makkum het volgende telegram ontvangen: de STOOMVAART is vlot geworden, veronderstellen dezelve het Nieuwediep zal bereiken.

Afbeelding
Datum 06 december 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 5 december. De directie der Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij heeft het volgende telegram ontvangen: Gisteren te Enkhuizen gezien, om de Noord, een stoomschip, slepende een schoener. Heden Zuiderzand-Enkhuizen gepasseerd. Thans nog in zicht. Vermoedelijk stoomschip STOOMVAART, kapt. Brouwer.

Afbeelding
Datum 13 december 1875
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 december. Uit Monnikendam wordt gemeld, dat het stoomschip STOOMVAART en een schoener, met wijn geladen, ongeveer twee uur beoosten Marken in de Zuiderzee vastgevroren zijn. De schoener, die reeds vroeger aan de grond was geraakt en in gevaar verkeerde, was door de stoomboot op sleeptouw genomen, doch beide zijn door de strenge vorst in het begin dezer week in het ijs blijven zitten.

Afbeelding
Datum 20 maart 1877
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Advertentie. Stoomvaart Amsterdam-Hamburg. Voortzetting der geregelde vaart met de bekende stomers STOOMVAART, kapt. J. Brouwer, WILLEM I, kapt. P.T. Hansen, en AMSTERDAM,. kapt. D. Visser. Vertrek geregeld om de 5 dagen van beide havens.
Het stoomschip AMSTERDAM, kapt. D. Visser, vertrekt van Amsterdam naar Hamburg op donderdag 22 maart. Adres bij de agenten Van Es & Van Ommeren, kantoor Geldersche Kade no.32.
(opm: na de opheffing van de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij kocht P.A. van Es & Co. te Rotterdam deze drie schepen en zette de dienst voort).

Afbeelding
Datum 20 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bremerhaven, 17 september. De Nederlandse stoomboot STOOMVAART, met stukgoederen van Hamburg naar Rotterdam, is met schade aan de machine en stukgeslagen verschansing de Weser binnengelopen en hier op de rede ten anker gekomen.

Afbeelding
Datum 20 september 1878
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bremerhaven, 17 september. Het Nederlandse stoomschip STOOMVAART, van Hamburg naar Rotterdam bestemd, is met schade aan de machine en ingestoten verschansing alhier op de rede ten anker gekomen.

Afbeelding
Datum 15 januari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 13 januari. Het Nederlandse stoomschip STOOMVAART is gisterenochtend bij het verlaten van de kaai met een kleine Grasbroker stoomboot in aanvaring geweest, heeft daardoor schade bekomen en is in de haven teruggekeerd.

Afbeelding
Datum 27 augustus 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 25 augustus. Het Nederlandse stoomschip STOOMVAART, kapt. Verhagen, van hier naar Rotterdam bestemd, heden ochtend vroeg de haven verlatende, kwam nabij Schulau in aanvaring met de Engelse schoener CATHERINE, kapt. Garrath die, benevens de schoener MARY COLES, kapt. Ellis, beide van Fraserburgh komende, door de sleepboot TEUTONIA gesleept werden. De CATHERINE is aan stuurboordboeg tot op de waterlijn ingelopen en tegen de MARY COLES gedreven waardoor van laatstgenoemde het stuurboordwant gebroken en de verschansing beschadigd werd. De STOOMVAART heeft de reis voortgezet en zal waarschijnlijk geen schade geleden hebben. Bij de aanvaring is een man van de CATHERINE overboord gevallen en verdronken.

Afbeelding
Datum 19 januari 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 17 januari. De Nederlandse stoomboot STOOMVAART, die gisteren bij Lühe aan de grond zat, is met assistentie van de sleepboten MAGNET en ENAK vlot gekomen en naar beneden gesleept.

Afbeelding
Datum 18 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 maart. Het Nederlandse stoomschip STOOMVAART, kapt. P. Verhagen, van Hamburg naar Rotterdam, heeft door het ijs schade aan de boeg gekregen, en is alhier in de haven gekomen om te repareren.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Terschelling, 17 oktober. Door de stoomboot STOOMVAART, is de masteloze schoener DUN van Grimstad, die door het volk verlaten was, hier binnen gebracht en aan de strandvonder overgeleverd.

Afbeelding
Datum 22 november 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 november. Volgens berichten ontvangen bij de directie der Koninklijke Nederlandsche Stoombootmaatschappij is het stoomschip MERCURIUS na de nacht van de 16e op de 17e dezer voorgaats doorgebracht en tussen Helvoet en de Hoek van Holland de loods Burgers overgenomen te hebben, de 17e geraakt op de Strekdam, die langs het zuidelijk hoofd door de Rijks Waterstaat wordt gemaakt. Enige minuten te voren was de STOOMVAART, die 2 decimeter dieper lag, veilig binnengekomen.
Roer, as en stuurraam zouden gebroken zijn, het schip echter schijnt nog niet gebroken, is evenwel reeds diep in het zand gewoeld, zodat het zeer twijfelachtig is of het nog te redden zal zijn. Twee boten der rederij van H. Rutters vertrekken daarheen om al het mogelijke te beproeven.
Voornoemde loods was ook aan boord van het stoomschip GRONINGEN van de Rotterdamsche Lloyd, toen dit verloren ging. Dit eist onderzoek, dunkt ons.

Afbeelding
Datum 15 mei 1882
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 mei. Het Nederlandse stoomschip STOOMVAART, kapt. Verhagen, van hier naar Hamburg, is gistermorgen op de Zuiderzee bij Muiden aan de grond geraakt, doch sedert afgesleept en gisteravond naar het Vlie opgestoomd en vandaar heden nog in zee gekomen.

Afbeelding
Datum 07 februari 1883
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 5 februari. Kapt. Verhagen, voerende het stoomschip STOOMVAART, van Hamburg naar Amsterdam, hier binnen, rapporteert gepasseerd te zijn Egmond in peiling ZO½ O, in cica 11 vadem water, een wrak, waarvan 2 masten ongeveer 3 voet boven water uitstaken. Het ligt zeer gevaarlijk voor de scheepvaart.

Afbeelding
Datum 28 september 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Hamburg, 26 september. Kapt. Verhagen, gezagvoerder van het Nederlandse stoomschip STOOMVAART, gisteren van Rotterdam hier aangekomen, passeerde Noordwest ½ West, vijf Engelse mijlen van het vuurschip van de Weser, een plat opzij liggende brik. De equipage van gemeld schip, hetwelk de OERNEN heet, is te Cuxhaven geland. Het wrak dreef voor de scheepvaart hoogst gevaarlijk.

Afbeelding
Datum 22 mei 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 mei. Het stoomschip STOOMVAART, van Hamburg herwaarts, is des nachts op de hoogte van Terschelling bij mistig weder in aanvaring geweest met het Engelse stoomschip PALLION, van de Zwarte Zee naar Hamburg, dat belangrijke schade leed aan het achterschip en genoodzaakt was enige lading overboord te werpen om het achterschip te lichten. De STOOMVAART leed belangrijke schade aan de boeg, doch maakt geen water.

Afbeelding
Datum 24 mei 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Altona, 22 mei. Het stoomschip PALLION, van Taganrog, arriveerde alhier met belangrijke schade, veroorzaakt door aanvaring bij mistig weder met het naar Rotterdam bestemde schip STOOMVAART. Het werd achter aan stuurboord tot op de waterlijn doorsneden. Door het over boord werpen en overwerken der lading en het vol water laten lopen van de voorste ballastketel, gelukte het dank zij het fraaie weder de opening in het stoomschip boven water te brengen.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 27 oktober. Het stoomschip STOOMVAART, van Rotterdam, heeft hier de tweede machinist aan land gezet, die een kwetsuur aan de voet had bekomen.

Afbeelding
Datum 21 januari 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 19 januari. Het Nederlandse stoomschip STOOMVAART zit op Krautsand (opm: plaat in de Elbemonding) aan de grond. De sleepboten CENTAUR en BORKUM hebben het vlot en in de haven gesleept.

Afbeelding
Datum 07 juli 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Bij het steeds toenemend verbruik van machinekracht heeft zich in de laatste jaren meer en meer de behoefte doen gevoelen voor gemakkelijk verplaatsbare machines, die meer in het bereik vallen van de klein-industrieel, tevens naar machines die onafhankelijk zijn van gasfabriek of waterleiding, inrichtingen die in de meeste kleinere plaatsen van ons land ontbreken. Grote machinefabrikanten, zowel in Engeland als in Duitsland, hebben gepoogd dit probleem op te lossen, door het vervaardigen van zogenaamde petroleum-motoren, doch veelzijdige bezwaren als: a. zeer gecompliceerde constructie; b. het gebruik van benzine of andere licht ontvlambare oliën in plaats van petroleum; c. ontsteking door elektriciteit; d. kostbaarheid in aanschaffing en in verbruik, omdat die licht ontvlambare oliesoorten minstens viermaal duurder zijn dan de gewone lamp-petroleum; e. onbruikbaarheid van die motoren, zodra de temperatuur onder het vriespunt komt, waren alle oorzaak, dat die motoren weinig ingang vonden. Na langdurige studies lukte het de ingenieur E. Capitaine een werkelijke petroleum-motor samen te stellen, die als een voltooide machine een grote invloed uitoefent op de nijverheid en het de kleinere fabrikant mogelijk maakt om de concurrentie tegen de grote fabrieken vol te houden. Is eenmaal de petroleum-motor zo algemeen bekend als nu de stoommachine, dan zal het gebruik er van algemeen worden, aangezien de kosten zowel in aanschaf als in verbruik belangrijk minder zijn dan die van de stoommachine. De petroleum-motor verbruikt slechts voor 2 ½ à 3 cent petroleum per uur en per effectieve paardenkracht. De Capitaine's petroleum-motor is geheel zonder gevaar, juist omdat slechts gewone petroleum wordt gebruikt. Hij is eenvoudig van constructie, kan overal opgesteld worden, heeft geen oppassing nodig, is steeds dadelijk in gang te zetten en is een regelmatige en betrouwbare drijfkracht. Dit alles, maar wel het meest dat slechts gewone petroleum als grondstof wordt gebruikt, zal er veel toe bijdragen, de machine algemeen ingang te doen vinden. De werking van de Capitaines petroleum-motoren verschilt niet veel van die van de bekende gasmotoren, behalve dat de aansluiting van de gasleiding uit de aard van de zaak natuurlijk onnodig is. De afkoeling van de cylinder geschiedt door een ventilateur-koelapparaat, eveneens door de ingenieur Capitaine geconstrueerd. De werking van dit toestel is hoogst eenvoudig. Een kleine hoeveelheid water, welke steeds circuleert, is voldoende om de cylinder behoorlijk af te koelen. Doordat zich dus de petroleum-motor geheel vrij heeft gemaakt van de banden, waaraan de gasmotor gekluisterd ligt, is een geheel nieuw veld voor hem open. Niet alleen kan de motor, op een wagen gemonteerd, dienen ter vervanging van de locomobile, maar ook in vaartuigen wordt hij in plaats van de stoommachine gebruikt. De stoomketel, de grote ruimte nodig voor kolenvoorraad, de rokende schoorsteen zijn dan onnodig. In kleine boten zijn de Capitaine's petroleummotoren in het buitenland reeds veel in gebruik, zelfs in lichterschepen, waarbij dan de motor naar verkiezing de schroef of het hefwerktuig bewegen kan. Door de firma E. & W. Bouwman te Rotterdam, werd dezer dagen de eerste schroefboot met petroleum-motor in Nederland aangevoerd. De boot, gebouwd op de scheepswerf van J. Kratzenstein te Hamburg, heeft een lengte van ruim 9 meter, is 2.30 meter breed en steekt ca. 1 meter diep. Zij is voorzien van een kleine voorkajuit en wordt gedreven door een Capitaine's petroleum-motor van vier effectieve paardenkrachten. Bij genomen vaarproeven op de Elbe is gebleken, dat zij vast op het water ligt, zeer gemakkelijk stuurt en uit volle vaart, op circa een bootslengte tot stilstand kan worden gebracht. De gemiddelde snelheid welke met deze boot bereikt werd op de Elbe was circa 3 ½ meter per seconde. Deze petroleum-motor-boot, VRIESSEVEEM genaamd, heden te Rotterdam gearriveerd van Hamburg per stoomschip STOOMVAART en door de kraan aan de Willemskade gelicht en weder te water gelaten, wordt in gebruik genomen door de naamloze vennootschap VRIESSEVEEM alhier, voornamelijk om dienst te doen tussen de vaste wal en de aan de boeien liggende stoomschepen. Het vaartuig voer na het te water laten bijna onmiddellijk met eigen kracht naar de American Petroleum Company te Charlois in 12 minuten. (opm: zie ook NRC 040892 voor de advertentie)

Afbeelding
Datum 15 september 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Maassluis, 14 september. Het hier van Hamburg gearriveerde stoomschip STOOMVAART, bestemd naar Rotterdam, zal hier 7 dagen in observatie worden gehouden.

Afbeelding
Datum 16 september 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 15 september. Het stoomschip STOOMVAART van Hamburg gisteren gemeld, is naar Hoek van Holland vertrokken om aldaar gedurende de observatietijd aan de quarantaineboeien te liggen.

Afbeelding
Datum 23 september 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 21 september. Het stoomschip ARY SCHEFFER, heden van Havre aangekomen, blijft tot vrijdag te Maassluis in observatie. Het stoomschip STOOMVAART, van Hamburg, mag heden van Hoek van Holland opvaren naar Rotterdam en het stoomschip ELVE, mede van Hamburg, kan morgen opvaren. (Dit alles in verband met de cholera-epidemie te Hamburg.)

Afbeelding
Datum 24 september 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 23 september. Het stoomschip ARY SCHEFFER is van quarantaine ontslagen en opgestoomd naar Rotterdam.
Het stoomschip STOOMVAART is gisteren van quarantaine ontslagen, en met goedkeuring van de Minister van Financiën ingeklaard en opgestoomd naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 24 september 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 22 september. De inklaring van het van Hamburg gekomen stoomschip STOOMVAART ondervindt oponthoud, wijl er goederen aan boord zijn, waarvan de invoer verboden is.

Afbeelding
Datum 14 februari 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 februari. Het stoomschip STOOMVAART van Hamburg naar hier, is naar Cuxhaven teruggekeerd met verlies van deklast. Het kwam in de haven om kolen in te nemen.

Afbeelding
Datum 30 november 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 28 november. Het Nederlandse stoomschip STOOMVAART, van Hamburg naar Rotterdam, is op de Elbe bij Brunsbüttel aan de grond gelopen.

Afbeelding
Datum 02 december 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 november. Blijkens alhier ontvangen bericht zijn de pogingen om het stoomschip STOOMVAART vlot te slepen vruchteloos gebleken, zodat vanuit Hamburg vaartuigen zijn gezonden om het schip te lichten.

Afbeelding
Datum 03 december 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 29 november. Het bij Brunsbüttel aan de grond geraakte Nederlandse stoomschip STOOMVAART is nog niet vlot. Twee sleepboten met lichters zijn ter assistentie afgezonden.

Afbeelding
Datum 04 december 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 2 december. Het stoomschip STOOMVAART is, na een gedeelte der lading gelost te hebben, vlot gekomen en wordt naar hier opgesleept.

Afbeelding
Datum 05 december 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 3 december. Het Nederlandse stoomschip STOOMVAART is om te repareren op de slip van de firma H. Wencke Söhne gehaald.

Afbeelding
Datum 20 december 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 19 december. Tot heden is geen bericht ontvangen van het stoomschip AMSTEL, 12 dezer van hier naar Hamburg vertrokken. Er werd heden op de beurs voor zover bekend vergeefs herverzekering gezocht op de lading, grotendeels uit koffie bestaand, tegen 75%. De AMSTEL werd het laatst gezien in de namiddag van donderdag 12 dezer bij Noordwijk door de gezagvoerder van het stoomschip STOOMVAART, dat nog dezelfde avond te Rotterdam van Hamburg arriveerde. (opm: de AMSTEL bleek met alle opvarenden te zijn vergaan; zie ook NRC 250296)

Afbeelding
Datum 10 september 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 8 september. Het Nederlandse stoomschip STOOMVAART, van Rotterdam hier aangekomen, heeft schade aan de verschansing.

Afbeelding
Datum 25 maart 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 24 maart. Het Nederlandse stoomschip STOOMVAART, 574 reg. ton, alhier van ijzer gebouwd in 1849, dat tot dusver tussen Rotterdam en Hamburg heeft gevaren, werd voor GBP 1500 verkocht naar Bergen (Noorwegen) en zal worden herdoopt in BRITTA.

Afbeelding