Inloggen
RHÔNE - ID 8330


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-08-20 / 1870-12-08 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Classification Register: Underwriters Register for Iron Vessels
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Scott & Co., Greenock, Great Britain
Werfnummer: 32
Date Laid Down: 1855-11-24
Launch Date: 1856-06-18
Delivery Date: 1856-08-20
Technical Data

Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 110
Power Unit: NHP
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 574.46 tons (oude meting)
Net Tonnage: 390.63 Net tonnage
 
Length 1: 189.4 Feet (British) Registered
Beam: 27.2 Feet (British) Registered
Depth: 16.4 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 30-07-1856
Type: Remeasurement
Omschrijving: Er is veel verwarring omtrent de tonnage van het schip. Volgens de Engelse bijlbrief, opgemaakt te Greenock op 30 juli 1856, was de RHONE gemeten op 574,46 ton bruto en 390,63 ton netto. Volgens de eerste Nederlandse meting in 1856 was de tonnage 718 ton of 380 last, oude Nederlandse scheepsmeting. In 1866 wordt genoemd 630 ton of 333 last na aftrek der machinekamer (dus netto) oude meting, met als afmetingen 57,50 x 6,38 x 4,61 meter; in 1870: 567 ton oude meting. Omdat de Engelse meting het meest overeenkomt met de huidige meting, zijn de Engelse gegevens aangehouden.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-06-25
Register nr: 0
Scheepsnaam: RHONE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Schuurmans, G.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Klasen, K.J.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-08-20 RHÔNE
Manager: Firma Gerrit Schuurmans & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart-Vereeniging 'De Maas', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NO SIGN

Date/Name Ship 1865-01-01 RHÔNE
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PRHF

Ship Events Data

1856-09-00: Eind augustus/begin september 1856 vertrok de RHONE, kapt. K.J. Klasen, op de eerste commerciele reis van Rotterdam rechtstreeks naar Marseille, om van daar via Malaga en Lissabon naar Rotterdam terug te keren.
1863-04-05: Op reis van de Middellandse Zee naar Rotterdam is de RHONE op 5 april gestrand bij de Middelton op de Maasdroogte nabij Brielle. Op 7 april weder vlotgebracht.
1870-12-08: Final Fate:
Op 1 december 1870 is de RHONE, kapt. W.J. Wilkens, van Smyrna (Izmir) met een lading krenten naar Amsterdam vertrokken. Op deze reis liep het schip op 8 december tijdens zwaar weer op de klippen van La Plana (bij Tunis) en sloeg geheel wrak. Op de 2e stuurman na, is de gehele bemanning daarbij omgekomen (17 man tijdens de ramp, de gezagvoerder 5 dagen later).
NRC 201270 Rotterdam, 19 december. Volgens telegrafisch bericht van Malta is het Nederlandse stoomschip RHONE in de baai van Tunis totaal verongelukt. De gehele equipage, behalve de tweede stuurman, is daarbij omgekomen.
NRC 221270 Malta, 14 december. De stoomboot RHONE, van Smirna naar Amsterdam met een lading krenten, is de 8e december bij Kaap Tinza (eiland Pina) verongelukt. De kapitein, die zwaar gekwetst was, en de tweede stuurman hebben op een plank Punta Isola bereikt, en zijn de 12e van daar naar Tunis gebracht, alwaar de kapitein de 13e is overleden.
NRC 251270 Rotterdam, 24 december. Volgens te Londen ontvangen bericht zou een gedeelte der lading van het in de baai van Tunis gestrande stoomschip RHONE, van Smirna naar Amsterdam, geborgen zijn.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.S.Klasen als gezagvoerder gedurende:

*    1857 van het schroefstoomschip “Rhone”, gebouwd in 1856 te Greenock, 848 ton o.m., varend voor de Stoomboot Ver. “de Maas” Dir. G.Schuurmans KNSM te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Zie ook Kapitein Klasen Id 6548.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Klasen, K.S.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Wilke Jacobs Wilkens werd geboren te Veendam op 06 september 1813 als zoon van Jakob Wilkes Wilkens en Geesje Gerrits Bulsing.

Hij trouwde op 05 december 1838 te Wildervank als zeeman met Geessien Tjakkes Hazewinkel, geboren te Wildervank als dochter van schipper Tjakke Hazewinkel en Jantje Eerkes

 

Provinciale Groninger Courant 21 december 1870 wo.114

Amsterdam 19 dec. Het ss RHONE, kapitein W.J. Wilkens, van Levant herwaarts is volgens telegram van Malta, de achtste dezer op het eiland Piana in de baai van Tunis totaal verongelukt, alleen de tweede stuurman D, Van Duivenbode heeft behouden de wal bereikt

 

Provinciale Groninger Courant 24 december 1870 za. 114

Amsterdam 22 Dec. Aangaande het verongelukte stoomschip RHONE, wordt van Malta nog nader gemeld, dat de kapitein en de tweede stuurman op een plank Isola Punta hadden bereikt en de twaalfde per stoomboot van daar naar Tunis werden getransporteerd, waar de kapitein de dertiende is overleden.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.J.Wilkens (adres Jan Corver & Co) werd met vlagnummer 609 per 09 november 1841 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.D.Duits. Als zijn schip is genoemd de “Catharina”. Toegevoegd is “bedankt” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Wilkens en zijn vrouw 28 resp. 26 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1839 en 1 dochter uit 1840002a.

In de Algemene Vergaderingen van 02/09 november 1841 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Willem Jacobs Wilkens, oud 28 jaar, voerend de kof “Catharina”, adres bij de heer J.Corver te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.D.Diets.023.

 

Wilke J.Wilkens was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 34 in de periode 1840 t/m 1847 en met vlagnummer 59 in de periode 1849 t/m 1852 Hij was vlaggelid met vlagnummer 60 in de periode 1853 t/m 1870.

W.J.Wilkens was effectief lid van het zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” te Veendam met vlagnummer 62 in de periode 1839 t/m 1842.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam               naam reder/boekhouder

      609                       1841-1846    kof                  Catharina     K.& J.Wilkens te Veendam

                                     1848-1853    sch.                  Harmonie     geen opgave

      264                       1854-1855    sch.                  Harmonie     geen opgave

                                     1856-1857    stoomsch.      Rhone           Stoomb.Ver.De Maas & Zn te Rotterdam

                                     1858-1865    stoomsch.      Rhone           G.Schuurmans & Zn te Rotterdam

                                     1866-1867    stoomsch.      Rhone           Kon.Ned.Stoomb.Maatsch.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein           Naam schip                                           Vertrek                                   Terugkomst

W.J.Wilkens                 Rhone                                                   01 maart 1860                    01 december 1860

 

Bouma025 vermeldt kapitein W.J.Wilkens als gezagvoerder gedurende:

*   1838 t/m 1841 van de kof “Petrus Ludovicus”, gebouwd in 1828, bouwplaats niet vermeld, 100 ton o.m., varend voor J.Wilkens & Co te Veendam;

*   1842 t/m 1848 van de kof “(Vr.) Catharina”, gebouwd in 1840 te Pekela, 150 ton o.m., varend voor K.& J.Wilkens te Veendam;

*   1848 t/m 1856 van de schoenerbrik “Harmonie”, gebouwd in 1847 te Zierikzee, 174 ton o.m., varend voor de Wed. J.Wilkens te Veendam;

* 1858 t/m 1865 van het schroefstoomschip “Rhone”, gebouwd in 1856 te Greenock, 848 ton o.m., varend voor Stoomboot Ver. “de Maas”, Dir. G.Schuurmans te Rotterdam;

* 1865 t/m 1870 op hetzelfde schip maar nu varend voor de KNSM te Amsterdam. Het schip verongelukte in 1870 in de Middellandse Zee.

 

In 4 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Wilke Jacobs Wilkens.

Het overzicht luidt:

1828                      lichtmatroos op de “Goede Hoop” onder Jacob Wilkes Wilkens (zijn vader)   geen leeftijd

1831                      matroos op de “Goede Hoop” onder Jacob Wilkes Wilkens (zijn vader)           idem

1835                      schipper op de smak “Goede Hoop”                                                                          idem

1840                      schipper op de “Catharina”                                                                                         idem

 

Overige bijzonderheden

“HARMONIE

Tegelijk met de tewaterlating van de Luctor et Emergo op 22 januari 1847 werd op de werf De Goede Intentie de kiel gelegd voor een nieuwe schoener. Deze werd op 3 augustus van hetzelfde jaar te water gelaten en was 96 lasten groot. Het schip behoorde tot de rederij K. en J.Wilkens te Veendam, die voor 10.000 gulden in het schip aandelen had.

Kapiteins op het schip waren J.Wilkens (1847-1857) en R.H.Barends (1857, 1858) … 074. (kennelijk moet dit kapitein W.J.Wilkens zijn!)

 

Op 08 december 1870, komend van Smyrna en op weg naar Amsterdam, verging in een hevige storm bij Kaap Tinsa, ter hoogte van Tunis, het ss “Rhone”. De kapitein en de 2e stuurman bereikten, drijvend op een plank, enkele dagen later Punta Isola, werden door een Italiaans schip opgepikt en naar Tunis overgebracht. De kapitein overleed aldaar op 13 december 1870. Van de bemanning van 18 koppen was de 2e stuurman de enige overlevende.

Het ss “Rhone” werd gebouwd in 1856 bij Scott & Co te Greenock, mat 848 Brt. en voer voor de KNSM072.

H.J.Corver. “SCHEEPSRAMPEN. Verliezen aan Nederlandse koopvaardijschepen en sleepboten tijden de periode 1855-1982.” Typoscript. 105 pp, november 1983.

 

Dagboek van Jan Abrahams Hazewinkel, Tjakkeszoon, opgenomen in

Tj.E.Swierstra. De veenkoloniale familie Hazewinkel: geschiedenis en stamboom.

Amsterdam 1997 (op het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag)           

“1856 …. In October werd mijn zwager W.J.Wilkens gezagvoerder op het schroefstoomschip de “Rhone” van Rotterdam om op de Middellandsche zee te varen. Zeker een winstgevend maar ook een woelige en moeijlijk baantje. De Algoede zegene hem en beware hem voor zijn groot huisgezin

“1860 De maanden Januarij en Februarij waren zeer onstuimig met storm en sneeuwjagt, zoodat mijn zwager Wilke met zijn stoomschip “Rhone” zware tempo’s en ook geduchte averij in het Kanaal heeft gehad. …”

“1861     Reeds meermalen had mijn zwager Wilke voorgesteld eens een plezierreisje per stoomboot naar de Middellandsche zee met hem te doen. Den 8e April zeide ik mijn vrouw en kinderen vaarwel na eerst den goeden God innig en hartelijk gebeden te hebben mij te behoeden en te geleiden. Na aankomst te Rotterdam was de “Rhone” al spoedig gereed om met ons voorwaarts te stomen. Ook mijn lieve zus (i.c. Geessien Hazewinkel) en haar jongste zoontje Wilke vergezelden haar man op dit reisje en mijn zwager zijn oudste zoon Jacob als 1e stuurman hier nog bij. Op deze reis hebben wij Gibraltar, Palermo, Messina, Venetië, Triëst” en Malaga bezocht. Na een afzijn van bijna negen weken arriveerde ik op de 11 Junij des morgens 5 uur…..”

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Wilkens, Wilke Jacobs
Overige informatie: 0

Algemene informatie

 

ARA Den Haag, bijlbrief no. 374

RHÔNE
…certificeren te hebben gebouwd op onze werf te Cartsdyke in het graafschap Renfrew in 1856 het stoomschip RHÔNE voor rekening van de heren Dirk Adrianus Schuurmans, Gerrit Schuurmans en Willem Lambert Schuurmans, allen te Rotterdam.
Het schip heeft twee dekken en drie masten en is schoenergetuigd.
De afmetingen bedragen:
Lang   189,4 voet
Breed    27,2 voet
Hol        16,4 voet
Zij is gemeten tussendeks 565,02 ton, de inhoud van de campagne is 9,44 ton, totaal gemeten 574,46 ton.
De machinekamer is gemeten op 84,05 ton = 14% van de bruto tonnemaat na aftrek 1½ x werkelijke maat machinekamer gemeten op 390,63 ton.
Zij heeft twee machines (ML: 2-cil)., totaal van 140 paarden.
Bovengenoemde personen handelen voor de firma Gerrit Schuurmans & Zoon, als directeuren der Stoomvaart-Vereeniging De Maas.
Getekend te Greenock op 30 juli 1856, getekend Scott & Co., te Greenock, scheepsbouwmeesters.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.374
DVD VIII - 885, 887
BIJLBRIEF
Naam schip RHÔNE

plaats en datum acte Greenock, 30 juli 1856

type schip ijzeren schroefstoomschip

bouwwerf/verkoper Scott & Co., scheepsbouwers te Greenock, hebben gebouwd op hun werf te Cartsdyke, graafschap Renfrew

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Dirk Adrianus Schuurmans, Gerrit Schuurmans en Willem Lambert Schuurmans, kooplieden te Rotterdam, handelende onder de firma Gerrit Schuurmans & Zoon, als directeuren van de Stoomvaart-Vereeniging De Maas

te voeren door kapt.

grootte in tonnen onderdeks 565,02 ton, campagne van 9,44 ton, derhalve gehele tonnemaat 574,46 ton, een machinekamer van 84,05 ton
(14% van de bruto tonnemaat, makende na aftrek voor de machinekamer op 32% van de gehele tonnemaat 1½x de werkelijke maat of 183,83 ton, derhalve netto 390,63 ton

tuigage / aantal dekken 3 masten, schoenergetuigd, 2 dekken, een 2-cylinder enkelvoudige stoommachine (in feite twee machines) met een geschat vermogen van totaal 140 paardekrachten nominaal

afmetingen lengte van de voorsteven onder de boegspriet tot de achterkant van de spiegel 189.4 voet, wijd 27.2 voet, hol in het ruim
16.4 voet, Engelse voeten en tienden van voeten

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 16 augustus 1856

nummer van registratie deel 41, folio 197, recto, vak 7

notaris Thomas Oliphant Hunter, provoost der stad Greenock

prijs

bijzonderheden: opm: als tonnemaat kan worden aangehouden 574,46 ton bruto en
390,63 ton netto. Engelse meting)
Translaat uit het Engels


researcher/datum research: ML / 100608

Naam RHONE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1856
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675