Inloggen
MARS - ID 8257


Kroniekberichten

Datum 29 december 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Nieuwediep, 28 december. Bij Calandsoog is gestrand het Nederlandse stoomschip MARS, van Koningsbergen naar Amsterdam bestemd, en is afgesleept door de sleepboten STAD AMSTERDAM en HERCULES. Het heeft de reis vervolgd naar IJmuiden.

Afbeelding
Datum 30 december 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 29 december. Het gisteren door ons vermelde stoomschip MARS, bij Callantsoog gestrand, heeft om vlot te komen een gedeelte van de lading overboord geworpen. De sleepboot AMSTERDAM, die met HERCULES assistentie verleende, heeft door het breken van de ketting een anker verloren.

Afbeelding
Datum 30 december 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Men meldt ons uit Callantsoog van 29 december:
Gisteren geraakte alhier op het strand vast het stoomschip MARS, van Danzig bestemd naar Amsterdam. Na een aantal geweerlopen en zakken meel buitenboord te hebben geworpen, gelukte het met 2 sleepboten, een van Nieuwediep en een van IJmuiden, het schip verder vlot te krijgen, waarna het door IJmuiden is binnengelopen.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 16 oktober. Het stoomschip MARS, van Croonstad herwaarts is alhier met verlies van boten en een gedeelte van de inventaris en wegens gebrek aan kolen binnengelopen, overigens alles wel.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 16 oktober. Het stoomschip MARS, 8 oktober van Kopenhagen vertrokken is hier wegens gebrek aan steenkolen binnengelopen met verlies van sloepen en gedeelte van de inventaris. Overigens alles wel.

Afbeelding
Datum 02 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 december. Het Nederlandse stoomschip MARS, laatst van Kopenhagen naar Rotterdam, lag 29 november achter Skagen.

Afbeelding
Datum 02 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Terneuzen, 31 maart. Te beginnen met april zal de dienst tot vervoer van goederen tussen hier en Londen worden waargenomen door stoomschepen van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij, die daartoe een overeenkomst heeft aangegaan met de spoorweg- maatschappijen Mechelen en Gent - Terneuzen.
De stoomschepen MARS, kapt. Visser en ONDINE, kapt. De Jonge, zullen daartoe worden gebezigd, en de dienst tweemaal ’s weeks uitoefenen, waartoe nu laatst de Engelse stoomschepen GIRDLENESS en THORNBROUGH in dienst waren.
Behalve deze dienst op Londen, bestaat er nog een wekelijkse op Goole, alsook op Liverpool, alle drie af- en aanvarende aan de spoorweg alhier.

Afbeelding
Datum 14 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 12 september. Het Nederlandse stoomschip MARS, kapt. H.J. Visser, is bij het binnen komen tussen de pieren aan de grond geraakt, doch met assistentie van een sleepboot vlot getrokken en in de haven gebracht.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1885
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 13 oktober. Aan de NRC werd heden uit Terneuzen geseind: De as van de nieuwe kraan op de Spoorkade is gebroken en gevallen op de Nederlandse stoomboot MARS, aldaar in lading. Aan stuurboord werd belangrijke schade aangericht. Een arbeider viel in het water en werd gered, doch hij is gevaarlijk gewond.

Afbeelding
Datum 24 april 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bordeaux, 20 april. Ongeveer 150 ton van de lading per het stoomschip SIRIUS, alhier met schade uit zee terug, wordt naar Amsterdam verscheept met het stoomschip MARS, het overige zal in de volgende week verzonden worden met het stoomschip SATURNUS.

Afbeelding
Datum 02 juni 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Uit Amsterdam wordt ons gemeld, dat de brandschade aan het Nederlandse stoomschip MARS zeer gering is. De lading leed meer. De reis zal met enige dagen worden voortgezet.

Afbeelding
Datum 27 februari 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 25 februari. Het Nederlandse stoomschip MARS, op 23 dezer van Samos naar Smyrna vrtrokken, is ten zuiden van het eiland Spalmandori, in het kanaal van Chios, gestrand, doch weder afgebracht en te Smyrna aangekomen. Het zal worden nagezien. (opm: zie ook PGC 120389)

Afbeelding
Datum 12 maart 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Smyrna, 2 maart. Het Nederlandse stoomschip MARS, van Samos naar Smyrna, is in de nacht van 23 februari gestrand opSpalmandori, doch werd de volgende dag door het Russsische stoomschip RUSSIA vlot getrokken. De MARS is hier nagezien en kleine reparaties aan de bodem voorlopig gedaan en zou men naar Salamine gaan om aldaar in het Gouvernementsdok te repareren.

Afbeelding
Datum 22 januari 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stettin, 19 januari. Het Nederlandse stoomschip MARS is gisteren in aanvaring geweest met de ijsbreker SWINEMŰNDE, waardoor aan stuurboord een plaat boven water werd ingedrukt en de verschansing en railing beschadigd werden.

Afbeelding
Datum 30 januari 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stettin, 25 januari. Het Nederlandse stoomschip MARS is naar de werf Vulcan vertrokken om de geleden schade te herstellen.

Afbeelding
Datum 11 mei 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 mei. Het stoomschip MARS, de 9e mei van Sundsvall naar Amsterdam vertrokken, keerde met defecte voedingspijp te Sundswall terug.

Afbeelding
Datum 24 maart 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 maart. Het Nederlandse schip MARS heeft volgens telegram door ons uit Londen ontvangen, het Engelse stoomschip GEORGE HATON, dat de schroef verloren had, te Lissabon binnen gesleept.

Afbeelding
Datum 08 juni 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 31 mei. Het stoomschip BERGENSHUS, is gisteren bij het verhalen in aanvaring gekomen met het Nederlandse stoomschip MARS, dat lossende was. Aan boord van de MARS werden verschillende platen gebroken, maar daar de schade boven water is, zal het stoomschip hier lossen en dan naar Stettin (opm: Szczecin) vertrekken om te repareren.

Afbeelding
Datum 11 januari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 januari. Het stoomschip MARS, van hier naar Stettin (opm: Szczecin), is heden wegens ijsgang te Ystad binnengelopen.

Afbeelding
Datum 06 februari 1894
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Frederikshavn, 31 januari. Het Nederlandse stoomschip MARS, van Dantzig (opm: Gdansk) naar Amsterdam, liep alhier binnen om het lijk van de plotseling overleden eerste machinist aan de wal te zetten.

Afbeelding
Datum 13 oktober 1894
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 oktober. De kapitein van het stoomschip MARS rapporteerde op zijn reis van Amsterdam naar Kroonstad (opm: Kronsjtadt) een klein Deens jacht overzeild te hebben. Het jacht voerde geen lichten. De bemanning sprong over op de MARS.

Afbeelding
Datum 06 december 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 december. Volgens telegram van Lloyd’s heeft het Nederlandse stoomschip MARS, van Amsterdam naar Koningsbergen (opm: Kaliningrad), bij het binnenkomen te Pillau (opm: Baltiysk) tegen het havenhoofd gestoten en daardoor zware schade veroorzaakt. (opm: zie volgend bericht en PGC 101295)

Afbeelding
Datum 06 december 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 december. Het stoomschip MARS is gisteren van Kopenhagen te Pillau (opm: Baltyisk) aangekomen en aldaar onder loodscommando door misleiding van de stroom tegen het havenhoofd gelopen, waardoor de voorsteven zwaar beschadigd werd en drie boegplaten zijn ingedrukt. De voorpiek is vol water, doch de lading onbeschadigd.

Afbeelding
Datum 10 december 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Pillau (opm: Baltiysk), 4 december. Het Nederlandse stoomschip MARS werd, na tegen het havenhoofd te hebben gestoten, door de sleepboot ROLAND in de binnenhaven gesleept, alwaar het morgen door experts zal worden onderzocht. De lading zal in douaneloodsen worden gelost. (opm: zie NRC 061295 en 181295)

Afbeelding
Datum 18 december 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Pillau (opm: Baltiysk), 12 december. Het stoomschip MARS zal hier, na de lading te hebben gelost (opm: zie NRC 061295), dokken om de bekomen schade te herstellen. Na een nader onderzoek van het schip werd het raadzaam geacht het plan op te geven, volgens hetwelk de MARS de schade te Dantzig (opm: Gdansk) zou herstellen.

Afbeelding
Datum 16 april 1900
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 14 april Heden is alhier door het Nederlandse stoomschip MARS, op reis van Amsterdam naar Koningsbergen (opm: Kaliningrad) de Noorse bark NOR (kapitein Steinert) binnengesleept. De bark was op reis van Haïti naar Hamburg en had een grotendeels zieke bemanning.

Afbeelding
Datum 12 maart 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 maart. Het Nederlandse stoomschip MARS, van Bremen naar Reval (opm: Tallin) en op de 5e dezer van Slite (Gotland), is na op 15 mijl afstand van de vuurtoren van Hangö (opm: Hanko, Finland) in het ijs te hebben vastgezeten, door een ander stoomschip te Stockholm binnengesleept met schade aan de schroef.

Afbeelding
Datum 15 maart 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 14 maart. Het Nederlandse stoomschip MARS, van Bremen naar Reval (opm: Tallin, Estland), werd op 9 maart met gebroken schroef tussen Hangö (opm: Hanko, Finland) en Baltishport (opm: Paldiski, Estland), in het ijs ronddrijvende, aangetroffen door het Finse stoomschip BALTIC. De BALTIC bracht een sleeptros over en begon te slepen. Het ijs was echter zo zwaar, dat de sleeptros vijf maal brak, doch men slaagde er in deze steeds weer vast te maken. De 11e dezer arriveerden beide schepen te Stockholm.

Afbeelding
Datum 15 april 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

St. Petersburg. Door de KNSM zal een wekelijkse stoomvaartdienst geopend worden tussen Amsterdam en St. Petersburg. Het s.s. MARS zal 26 april als eerste boot derwaarts vertrekken.

Afbeelding
Datum 24 juni 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden

Zeeliedenstaking. Amsterdam, 24 juni. Het stakingscomité deelt mede, dat de bemanning van het stoomschip MARS van de Koninklijke Ned. St. Mij. zich bij de stakers aansloot Volgens directie vertrok de DIANA met een bemanning van elders.
NNO 240611
Zeeliedenstaking. Vlissingen, 24 juni. De stomer DAGHIRTON van Antwerpen naar Batoum, vertrok gisteren met 15 man tekort. Bij Austruweel zijn vijf, in Vlissingen zijn 10 aangemonsterd. De pogingen om hen tot staking over te halen, mislukten.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 6 oktober. Het Nederlandse stoomschip MARS, gisterochtend met stukgoed van Amsterdam hier aangekomen, heeft zeer zwaar weer doorstaan waardoor het ernstige schade boven water bekwam, o.a. is een boot verbrijzeld.

Afbeelding
Datum 13 april 1912
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 13 april. Het Nederlandse stoomschip MARS rapporteert de 9e april 3 uur nm. op 57°18' Noord en 06°43' Oost de Nederlandse zeetjalk NOORDSTER gepraaid te hebben. Alles was wel aan boord. Men vermoedt dat het de NOORDSTER is die, gevoerd door kapt. Dories, te Groningen thuis behoort en 3 april van hier naar Londen is vertrokken. Aangezien het schip de gehele storm zou meegemaakt hebben, zal het hoogte gehouden hebben.
Een later bericht meldt dat genoemd schip ergens met lekkage is binnengelopen.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 augustus. Het Nederlandse stoomschip MARS is te Sundsvall binnengesleept na op strand te hebben gezeten. De schade is onbekend.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 31 juli. Het stoomschip MARS, gisteren van Sundsvall naar Amsterdam vertrokken is bij het vertrek aan de grond geraakt, maar kwam na het werpen van een deel van de deklast met hulp van sleepboten weer vlot en is op de rede van Sundsvall geankerd. Het schip maakt geen water.

Afbeelding
Datum 05 augustus 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Sundsvall, 1 augustus. Het stoomschip MARS, welke bij het vertrek van hier naar Amsterdam aan de grond geraakte, kwam met assistentie van vier sleepboten vlot. Bij duikeronderzoek is gebleken dat de bodem van het schip licht beschadigd was. Het stoomschip heeft een bewijs van zeewaardigheid gekregen en de reis naar Amsterdam voortgezet.

Afbeelding
Datum 11 augustus 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stockholm, 5 augustus. Nadat het stoomschip MARS 50.000 Kr. had borg gesteld, is het beslag op dit stoomschip opgeheven en heeft het de reis van Sundsvall voortgezet. (opm: zie ook RN 050815)

Afbeelding
Datum 24 augustus 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stockholm, 17 augustus. De bergingsmaatschappij heeft de rederij van het Nederlandse stoomschip MARS voor het vlot brengen van dit stoomschip in rechten aangesproken tot uitbetaling van het gevraagde bergloon, uiterlijk 20 september. De rederij had een bergloon aangeboden van Kr. 10.000, welk aanbod werd afgewezen.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart stelde op 25 september een onderzoek in naar de stranding van het stoomschip MARS op 31 juli 1915 bij de baai van Sundsvall (Gezagvoerder H. Grillis uit Schoten, rederij Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij, Amsterdam). De MARS, bruto 867 ton, was op 31 juli 's nachts om één uur uit Karlsvik naar Amsterdam vertrokken met een lading hout. Het zicht was die nacht betrekkelijk helder. Bij het licht van Draghällen gaf de loods bevel om langs de noordkant te varen, iets wat de gezagvoerder - naar hij, als getuige gehoord, verklaarde - volstrekt niet opviel, daar hij op de heenreis ook langs de noordzijde van het vuur was gevaren. ZZO van Draghällen was de MARS te ongeveer 2 uur vastgelopen op een klip. Op die klip stond een wit baken, dat getuige aan stuurboord had gezien. Het schip luisterde niet naar het roer, hetgeen getuige toeschreef aan de stroom daar ter plaatse, die met name bij ONO wind (zoals die nacht) krachtig is. De MARS kreeg slagzij over stuurboord. Een van de reddingsboten was gestreken en naar de wal gezonden om sleepboten te halen in Sundsvall. Nadat vier standaard deklading was geworpen en de tanks waren leeggepompt, was de MARS losgekomen; zij keerde naar Sundsvall terug ter onderzoek. Getuige verklaarde nog, dat het schip gewoonlijk goed naar het roer luisterde.
De tweede stuurman, J.W. Korthagen, verklaarde, dat het schip was vastgelopen even nadat het op bevel van de loods van koers veranderd was.
De liergast C. Harteveld, die roerganger was, verklaarde, dat hij het roer op bevel van de loods om de koers te wijzigen, dadelijk had omgedraaid. Het schip luisterde slechts even naar het roer. Daarna liep het vast.
De matroos A.F.S. Meyer was uitkijk toen het ongeluk gebeurde. Hij verklaarde dat de MARS het vuur op ongeveer 300 meter gepasseerd was.
De Raad, uitspraak doende, is van oordeel, dat misleiding door stroom en wind de oorzaak van het aan de grond lopen van de MARS is geweest.
Het komt de Raad echter voor, dat door de Zweedse Gouvernementsloods te laat het commando tot verandering van de koers in ZO ½ O is gegeven.
Hij had bovendien rekening moeten houden met de invloed, welke de ten gevolge van de krachtige wind ter plaatse zeer sterke stroom op het slechts weinig vaart lopend schip deed gelden.

Afbeelding
Datum 19 januari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 17 januari. Het stoomschip MARS van de Kon. Nederlandsche Stoomboot Mij., dat 12 dezer van hier naar Londen vertrok, is hedenavond met defecte machines hier binnengesleept door de sleepboten POOLZEE en MAASSLUIS. Deze hadden het stoomschip overgenomen van de sleepboot WITTE ZEE, welke het bij de Noord Hinder had aangetroffen en op sleeptouw genomen.

Afbeelding
Datum 15 februari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 13 februari. Het stoomschip MARS heeft in Amsterdam de machineschade hersteld en vertrok gisteravond naar Kopenhagen.

Afbeelding
Datum 23 maart 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Sundsvall, 17 maart. Ook in hoger beroep is de loods, die op 31 juli 1915 de stranding van het Nederlandse stoomschip MARS op Draghällane grond veroorzaakte, tot 75 Kronen boete veroordeeld.

Afbeelding
Datum 28 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stockholm, 21 november. Het Rathausgericht te Sundsvall heeft aan de bergers voor het vlot brengen van het Nederlandse stoomschip MARS, dat 31 juli jl. bij Draghällan aan de grond liep, een bergloon van 10.000 Kr. toegekend. De bergers hadden een bergloon van 150.000 Kr. geëist. Deze uitspraak berust daarop dat de vaartuigen, welke hulp verleenden, niet als bergingsvaartuigen waren uitgerust en dat het bergen geen bijzonder gevaar opleverde.

Afbeelding
Datum 29 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 26 november. Het Hollandse stoomschip MARS is op 11 dezer in de Theems in aanvaring geweest met het stoomschip CAPITOL en heeft ernstige schade belopen. Het schip is naar Gravesend ter reparatie vertrokken.

Afbeelding
Datum 27 april 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stockholm, 20 april. Het Nederlandse stoomschip MARS, van Kopenhagen in ballast naar Kalmar, is gisterpacht buiten Utlangen aan de grond geraakt, doch, niettegenstaande door het stoten tegen de grond de schroef gebroken was, zonder assistentie weer vlot gekomen. Het werd door het stoomschip HERCULES van de Neptun-Gesellschait, naar Karlskrona gesleept. Volgens mededeling van de rederij te Amsterdam, dato 23 april, zal te Kalmar de reserveschroef worden geplaatst.

Afbeelding
Datum 21 mei 1917
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Donderdag 24 mei, 1.30 uur nm., onderzoek ter zake van het tot zinken gebracht worden op 7 mei jl. van de stoombeugers PRINS HENDRIK DER NEDERLANDEN (VL-195) en MARTHA MARIA (VL-199) van A. Hoogendijk Jzn. te Vlaardingen; schippers resp. A. v. d. Ent en H. van Hoogteylingen, beiden te Vlaardingen.
Vrijdag 25 mei, 1.30 uur nm., onderzoek naar de oorzaken van:
a) Het aan de grond lopen van het stoomschip MARS van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Mij. op 19 april jl. nabij Utlängan (Zuidkust van Zweden); gezagvoerder K. de Vries te Bussurn;
b) Het stranden van het stoomschip AMERICAN van de American Petroleum Company op 10 maart jl. op Sable-eiland; gezagvoerder D. van Lienen te Oosthuisen.
Woensdag 30 mei, 1.30 uur nm., onderzoek naar de oorzaken van:
a) Het tegen het Zuiderhoofd van de Scheveningse haven geslagen worden op 6 mei van de sleepboot-treiler EXPRES (SCH-463) van de Reederij v/h F. Vrolijk te Scheveningen; schipper J. den Heyer, aldaar;
b) b. het tot zinken gebracht worden op 6 mei van de logger POSEIDON I (VL-98) van de Viss. Mij. Poseidon te Vlaardingen; schipper C. v. d. Steen, aldaar.

Afbeelding
Datum 26 mei 1917
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Het aan de grond lopen van de MARS.
De Raad stelde gisteren een onderzoek in naar de oorzaak van het aan de grond lopen van het stoomschip MARS van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Mij., op 19 april jl. nabij Utlängan (Zuidkust van Zweden). De gezagvoerder, K. de Vries, verklaarde, dat de MARS op weg was van Kopenhagen naar Kalmar. In de nacht even voor 3 uur was de MARS vastgelopen. Men had toen, naar men meende, aan bakboord een wit schitterlicht gezien van een boei, die op de kaart met potlood voorkwam. Plotseling zag men het witte licht niet meer; de machine, die volle kracht liep, werd op "geeft acht" en "langzaam" gezet. De uitkijk rapporteerde aan bakboord een voorwerp, vermoedelijk een voor anker liggend schip. Er werd toen stuurboord roer gegeven. Het schip liep plotseling op de stenen en raakte even achter het midden vast. Door manoeuvreren met de machine was ten slotte de MARS losgekomen. Aan de schroef braken drie bladen af, terwijl het vierde beschadigd werd. Besloten werd naar Karlskrona te gaan om te repareren. Daar vernam men, dat de boei was weggenomen wegens ijsgang. Vermoedelijk had men een licht van de wal voor de boei aangezien. De 1e stuurman H.W. Meurs deelde mee, dat hij het vermeende schitterlicht slechts even gezien had; volgens hem was het voorwerp aan bakboord een wrak. De Inspecteur voor de Scheepvaart, de heer Sluiter, concludeerde, dat de kapitein niet met de nodige voorzichtigheid had gevaren. O.a. had hij moeten loden en niet moeten afgaan op een potloodaanduiding op een kaart. De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 31 mei 1917
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Gisteren deed de Raad uitspraak betreffende het aan de grond lopen van het stoomschip MARS.
De Raad is van oordeel, dat de MARS op de stenen bij Utlängan is vastgelopen, doordat de kapitein een licht dat hij aan bakboord zag, houdende voor het licht van een op de kaart aangegeven boei en menende veilig te kunnen doorvaren, zijn koers en vaart heeft behouden in plaats van zich zorgvuldig te verkennen. De Raad kan het gedrag van de kapitein verontschuldigen en meent, dat hij door het licht is misleid. Was dit licht inderdaad aanwezig geweest, dan zou de ramp niet hebben plaats gehad. De kapitein zou echter, naar de mening van de Raad, voorzichtiger gehandeld hebben, zo hij de lichten van Utklipporna en Utlängan in peiling had gehouden en niet met volle vaart de wal zo dicht was genaderd.

Afbeelding
Datum 29 januari 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 26 januari. Het stoomschip MARS van de Kon. Nederlandsche Stoomboot Mij. gisteravond van hier naar Kopenhagen vertrokken, heeft order gekregen, onverwijld naar IJmuiden terug te keren.

Afbeelding
Datum 30 januari 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 28 januari. Het Nederlandse stoomschip MARS, 25 dezer van hier naar Kopenhagen vertrokken, hetwelk door de rederij teruggeroepen is, is tot op heden nog niet hier aangekomen. Vermoedelijk wordt het door de dikke mist opgehouden of is door het lichtschip Doggersbank-Zuid niet gepraaid kunnen worden.

Afbeelding
Datum 31 januari 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 30 januari. De directie van de Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij heeft gisteren een telegram ontvangen, meldende, dat het stoomschip MARS te Kopenhagen is aangekomen.

Afbeelding
Datum 19 augustus 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 augustus. Heden zijn vijf schepen van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Mij., de CALYPSO, OBERON, MARS, IRIS en TRITON, van hier naar Scandinavië vertrokken. Waarschijnlijk zal begin van de volgende week weer een vijftal schepen van dezelfde Maatschappij van hier naar Scandinavië in zee gaan.

Afbeelding
Datum 03 januari 1919
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Op 31 december heeft de Raad voor de Scheepvaart de navolgende uitspraak gedaan:
Betreffende de stranding van stoomschip MARS is de Raad van oordeel, dat het Haaks vuurschip is aangezien voor Terschellingerbank vuurschip. Dit laatste was trouwens op 29 november waarschijnlijk reeds vervangen door een boei, althans in het Bericht aan Zeevarenden van 30 november, No. 219/1673, staat vermeld, dat het Terschellingerbank vuurschip was weggenomen en in de plaats daarvan een boei gelegd, iets, dat de kapitein van de MARS natuurlijk nog niet kon weten. Wanneer men teruggaande van de plaats, waar de MARS voor de Nieuwe Waterweg ankerde, de gestuurde koersen op de kaart afzet, komt men ook bij Haaks vuurschip en niet bij de vroegere ligplaats van Terschellingerbank vuurschip. De tweede boei, welke gezien is, voordat het vuurschip bereikt werd, moet de boei zijn geweest, welke Terschellingerbank vuurschip heeft vervangen. Het oorspronkelijk wantrouwen in het zonsbestek van 28 november was derhalve gegrond en blijkbaar was het gegist bestek van die dag juister. Het is intussen een fout geweest, dat men niet op het vuurschip is toe gevaren om het nader te verkennen en het is een nalatigheid van de kapitein, dat deze dit niet onmiddellijk heeft gedaan toen de stuurman hem meldde, dat Terschellingerbank vuurschip in zicht was, vooral met het oog op het verschil, dat de vorige dag was bemerkt tussen het gegist en het zonsbestek. Had de kapitein het vuurschip verkend, dan was het ongeval niet voorgekomen, zodat dit door diens nalatigheid is veroorzaakt. Te dier zake straft de Raad hem met een berisping.

Afbeelding
Datum 19 januari 1919
Krant AH - Algemeen Handelsblad

De door Engeland in beslag genomen schepen.
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken deelt ons het volgende mee: Blijkens een telegram van Hr.Ms. gezant te Londen, zijn de volgende schepen indertijd door de Britse regering in beslag genomen, thans vrij gelaten: de PATROCLUS te Duinkerken, de ANTENOR te Liverpool, de Noordwijk te West-Hartlepool. Voorts neemt de Britse regering maatregelen tot vrijlating van de BOEKELO te Londen, de DANAE te Leith, de LOOSDRECHT en de YSTROOM te Londen, de NOORD-HOLLAND te Leith, de MERCATOR te Middlesbro, de FRIESLAND en de HENGELO te Hull en de MARS te Londen. Bovendien zullen worden vrijgelaten op de tijden, hieronder genoemd:
half januari, de SCHOTLAND te Hull, de VLIESTROOM te Londen, de SCHELDESTROOM te Hull, de TELEUS te Londen, de UBBERGEN in het Kanaal van Bristol;
eind januari, de OOSTERLAND te Hull, de TANTALUS in een haven van het Ver. Koninkrijk, de LOMBOK in een haven van het Ver. Koninkrijk, de HOOGLAND te Londen, de VENUS te Liverpool, de GAASTERLAND te Hull, de MADIOEN in een haven van het Ver. Koninkrijk, de PROFESSOR BUYS te Hull, de DELFSHAVEN nog niet bekend;
25 januari, de WAAL te Sunderland; gedurende januari de BOEROE in het Kanaal van Bristol;
de tweede helft van januari, de KAMBANGAN in een haven van het Ver. Koninkrijk; begin februari, de SCHIELAND te Londen;
midden februari, de YILDUM in een haven van het Ver. Koninkrijk en de MAASHAVEN te Londen;
tweede helft van februari de SINT PHILIPSLAND te Londen;
in de loop van februari de ROSSUM in het Kanaal van Bristol;
eind februari de SINT ANNALAND te Londen, de 's JACOB, de ROCHUSSEN, de VAN HEEMSKERK, de PIJNACKER HORDIJK allen te Singapore, de VAN WAERWIJCK te Hongkong;
in maart of april de TJITAROEM te Hongkong. De SUMATRA zal eveneens worden vrijgelaten. Hieromtrent zijn geen andere gegevens bekend.

Afbeelding