Inloggen
KONING WILLEM II - ID 8231


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1841-03-22 / 1875-09-14 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1841
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Masten: Two masts
Rig: schoener
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Christiaan Verveer, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Contractor: none
Launch Date: 1841-04-10
Delivery Date: 1841-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Chr. Verveer, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 90
Power Unit: NHP
Eng. additional info: 2-cyl. lagedruk stoommachine; raderstoomschip
 
Gross Tonnage: 319.00 *** Onbekend ***
 
Length 1: 43.40 Meters Registered
Beam: 5.13 Meters Registered
Depth: 3.22 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-09-1841
Type: Conversion
Omschrijving: De KONING WILLEM II voer tussen de oplevering in september 1841 en de verkoop naar Bremen niet in de zeevaart, maar in een lijndienst van Rotterdam op Antwerpen. Pas in 1843, na verkoop naar Bremen, ingericht voor de zeevaart.

Datum 00-00-1853
Type: Rebuilt
Omschrijving: Het schip is tussen de aankoop van de hulk KONING WILLEM II in 1853 en het als WEST FRIESLAND in de vaart komen in oktober 1854, ingrijpend verbouwd en verlengd bij de scheepswerf van de Rijn & IJssel Stoomboot Maatschappij te Kampen, zo zeer zelfs, dat men vrijwel van een nieuw schip kon spreken. (geregistreerde afmetingen sindsdien 47,30 X 5,20 X 3,31 meter; 270 ton netto oude meting) De oude, door Chr. Verveer vervaardigde, stoommachine werd verbeterd (vanaf dan 120 nominale PK) en een nieuwe ketel geplaatst.

Datum 00-00-1865
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Na aankoop in 1865 werd de machine en de ketel verwijderd en het schip bij de scheepswerf De Vrede te Amsterdam verbouwd tot driemast-schoener. (sindsdien geregistreerde afmetingen 46,40 x 5,50 x 2,94 meter, 331 ton oude meting) Zij kwam in april 1866 weer in de vaart als PHENIX. (bron onder meer rapport onderhavenmeester Amsterdam over 1866, Stadsarchief Amsterdam toeg. 502, inv. 118)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1841
Datum agenda: 1841-03-22
Register nr: 18410164
Scheepsnaam: KONING WILLEM II
Type: Fregat
Lasten: 422
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: s Gravenhaagsche Scheeprederij
Plaats: Scheveningen
Kapitein op moment van verzoek: Brugh, L.C.E. van der
Opmerkingen: nieuwe zeebrief
Boekhouder P. Varkevisser te Scheveningen-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1841-09-00 KONING WILLEM II
Manager: W. Hop e.a., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rotterdamsche Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: vaart Rotterdam-Antwerpen, geen zeebrief

Date/Name Ship 1843-11-03 KONING WILLEM II
Manager: L. Eduard Ichon, Bremen, Freie Hansestadt Bremen
Eigenaar: A.W. Groner & Söhne, Bremen, Freie Hansestadt Bremen
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Freie Hansestadt Bremen

Date/Name Ship 1847-04-19 KONING WILLEM II
Manager: Christiaan Wilhelm Ludwig Klinge, Kampen, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Kamper-Hullsche Stoomboot-Maatschappij, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands

Date/Name Ship 1853-00-00 WEST-FRIESLAND
Manager: Firma Gebr. van Hasselt, Kampen, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Kamper-Londensche Stoomboot Reederij, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands

Date/Name Ship 1858-05-17 TWENTHE
Manager: Firma Gebr. van Hasselt, Kampen, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Firma Gebr. van Hasselt, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands

Date/Name Ship 1865-06-26 PHENIX
Manager: David Brodie, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: David Brodie, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQDL

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

De eigenaren van de schoener PHENIX waren David Brodie (tevens boekhouder) voor 2/3e part en de firma Schrijver & Van Rossem (1/3e part), beide te Amsterdam (bron: eigendomsbewijs NHA198.3175.1866.14)
Eigenaren per 10 mei 1847
eigenaar/aankoper Leonardus Hendrikus van Romunde, zonder beroep te Kampen (4/6e part), Richardus van Romunde, wethouder van Kampen (1/6e part) en Telleman Craeger (A umlaut, naam dubieus), fabrikant te Kampen (1/6e part)

Ship Events Data

1841-04-10: Building History
AH 150441. Amsterdam, 14 april. Jongstleden zaterdag de 10e dezer is aan de fabrijk van onze verdienstelijke stadgenoot, de heer Christiaan Verveer, te water gelaten de ijzeren stoomboot genaamd KONING WILLEM II, toebehorende aan de nieuwe stoomvaart-maatschappij van de heren Hop c.s. te Rotterdam, zijnde deze stoomboot bestemd om tussen Rotterdam en Antrwerpen te varen. Zij is 140 Engelse voeten lang, en 20 voeten breed en voorzien van twee laagdruk-stoomwerktuigen, te zamen van 90 paardekracht.
Dit nieuwe gewrocht der voormelde, steeds in bloei en werking zich uitbreidende fabrijk achten wij ten hoogste merkwaardig. Dit is het eerste belangrijke ijzeren schip, hetwelk in Amsterdam is gebouwd. Als men de voortgang dezer fabrijk gadestaat, wordt men geneigd om meer en meer geloof te hechten aan de vervulling der profetische voorzegging, dat eenmaal de houten schepen door ijzeren zullen vervangen worden.
1847-04-19: History
AH 310347. Advertentie. G.J. Roland Holst, F. der Kinderen, G.J. Boelen en G. Terlet, makelaars, zullen op maandag de 19e april 1847, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, verkopen een extra ordinair welbezeild Nederlands gebouwd ijzeren stoomschip met dubbele machine, lage drukking, 90 paardekracht, laatst gevaren hebbende onder Bremer vlag, genaamd KONING WILLEM II, en gevoerd geweest door kapt. J.C. Stücke, volgens Nederlandse meetbrief lang 43 ellen 40 duimen, wijd 5 ellen 13 duimen, hol 3 ellen 22 duimen, en alzo gemeten op 319 tonnen of 168 lasten, breder bij inventaris. Het stoomschip ligt in het Oosterdok en blijft inmiddels uit de hand te koop.
AH 210447. Verkoping van schepen te Amsterdam in de Nieuwe Stads-Herberg gehouden op maandag 19 april: Het Nederlands gebouwd ijzer stoomschip KONING WILLEM II, kapt. J.C. Stücke, gediend hebbende in de beurtvaart van Amsterdam op Bremen vice versa: NLG 30.500, in slag NLG 1.000, koper A.B. Abrahams (een makelaar, gekocht in opdracht van de heer C.W.L. Klinge te Zwolle)
1850-03-25: Op 25 maart 1850 werd te Kampen de KONING WILLEM II van de intussen in liquidatie verkerende Kamper-Hullsche Stoomboot-Maatschappij openbaar geveild en verkocht. Zie tab 10, onderaan. De kopers, die nog onbekend zijn, onttakelden het schip en legden de hulk op te Kampen. Pas in 1853 werd de hulk verkocht aan de Gebr. van Hasselt te Kampen, die deze geheel lieten verbouwen, zie configuratie.
1865-06-26: AH 120565. Advertentie. A. Roland Holst en J.F.L. Meyjes, makelaars, zullen op maandag 12 juni 1865, ’s avonds te zes uur, te Amsterdam in de Nieuwe Stadsherberg aan het Y, ten overstaan van de deurwaarder B. Farret, verkopen het extra snel varend Nederlands ijzeren stoomschip genaamd TWENTHE, laatst gevoerd door kapt. A.G. Schuur; volgens meetbrief lang 47,30 ellen, wijd 5,20 ellen, hol 3,31 ellen, en alzo gemeten op 270 tonnen of 143 lasten, na aftrek van de machinekamer, hebbende machines van 110 paardekrachten nominaal, liggende in het Oosterdok. Breder volgens inventaris en bericht bij bovengenoemde makelaars.
NRC 280665. Publieke verkoping van schepen in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ te Amsterdam op maandag 26 juni: het stoomschip TWENTHE (geb. in 1841). NLG 6.000. In slag NLG 1.000. - E.G. Bosscher (opm: een makelaar t.b.v. zijn opdrachtgever)
1873-10-26: NRC 011173. Amsterdam, 31 oktober. Het schip PHENIX, kapt. Van der Vegt qq, van St. Petersburg herwaarts, heeft, na ruim een maand wegens westelijke stormen te Baltishport binnen geweest te zijn, op 26 dezer de reis voortgezet. Aldaar lagen wegens tegenwind meer dan 100 schepen en 12 stoomboten.
1875-09-14: Final Fate: Abandoned

NRC 151275. Amsterdam, 14 december. Het Nederlandse schip PHENIX, kapt. Oosting, de 6e september van Petchora naar Kroonstad vertrokken, is, volgens heden ontvangen brief d.d. Petchora de 14e september l.l., die dag lek en met defecte pompen aldaar teruggekeerd na enige malen gestoten en een hevige storm doorgestaan te hebben. Het zal geabandonneerd moeten worden.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1843
Kapitein: Thormann, J.F.G
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1844
Kapitein: Stucke, Johann Christian
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1847
Kapitein: Meeter, Wessel
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Driesten, R.C. van
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Geerling, G.G.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Veldhuis, H.R.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Vegt, L. van der
Overige informatie: 0

Twee monsterrollen in 1874 als kapitein op de PHENIX

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Boompaal, Hillebrand

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Oosting
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1874-07-03
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: PHENIX
Schipper: Boompaal, H.H.
Scheepstype: schoener
Grootte: 331

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Plan van de machinekamer/ketelruim van de WEST FRIESLAND
Collectie: Nationaal Archief, Den Haag
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

De Bremer koopman L. Eduard Ichon kocht de KONING WILLEM II op 4 augustus 1843 voor NLG 40.000 voor een lijndienst van Bremen op Amsterdam. Op de eerste reis in deze dienst strandde de KONING WILLEM II onder kapt. J.F.G. Thormann oop 4 september 1843 op de Groninger wadden nadat het roer gebroken was, en zeilen, anker en ketting verloren waren gegaan. Het schip liep Delfzijl als noodhaven binnen. In 1843 maakte het schip geen lijndienstvaarten meer en werd op 3 november 1843 verkocht, ook voor NLG 40.000, aan de firma A.W. Gruner & Söhne in Bremen en de dienst op Amsterdam werd hervat. L. Eduard Ichon bleef wel manager van het schip, dat gedurende de zomermaanden enige keren voor pleziervaart op Helgoland en Norderney gebruikt werd. Op 28 oktober 1846 vertrok het schip voor de laatste keer van Brake naar Amsterdam en werd daarna in het Oosterdok te Amsterdam opgelegd, tot de verkoop op 19 april 1847. (opm: samenvatting, vertaald uit het Duits, bron: Hans Szymanski, Die alte Dampfschifffahrt in Niedersachsen, Hannover 1958 blz. 295, 305 en 206)

NRC 171247. Advertentie. Kamper-Hullsche Stoomboot-Maatschappij. Het voor passagiers, goederen en vee ingerichte stoomschip KONING WILLEM II, kapt. W. Meeter, groot 168 lasten en 90 paardekracht, der Kamper Hullsche Stoomboot Maatschappij, vertrekt de 15e dezer van Kampen naar Hull en de 18e dezer van Hull naar Kampen, terwijl het voor rekening der maatschappij gecharterde stoomschroef schoenerschip DIRECTOR, kapt. Rawlieson, de 12e en 25e dezer van Hull naar Kampen en van Kampen naar Hull de 18e dezer vertrekt. Vervolgens zal het stoomschip KONING WILLEM II, zolang het weder zulks toelaat, elke maandag ’s namiddags van Kampen en elke donderdagavond van Hull naar Kampen een geregelde beurtvaart onderhouden, in verbinding met de Rijn- en IJssel Stoomboot-Maatschappij.
De vrachten zijn voorlopig vastgesteld op:15 cent per Eng. voet voor katoen, linnen en wollen garens, 20 cent per Eng. voet voor ongeverfd, ongebleekt en gedrukte katoenen manufacturen, 30 cent per Eng. voet voor wollen manufacturen.
Nadere informatiën zijn te bekomen bij de heren N. Veltman & Co, agenten te Hull en bij de ondergetekende, directeur der Kamper Hullsche Stoomboot Maatschappij te Kampen.
Kampen, 12 november 1847, C.W.L. Klinge

NRC 150250. Advertentie. Commissarissen der inmiddels in staat van liquidatie zijnde Kamper-Hullsche Stoomboot-Maatschappij, waarvan de zetel is gevestigd te Kampen, brengen mits deze ter algemene kennis, dat op maandag de 25e maart aanstaande, des avonds ten 7 ure, in de Dom van Keulen te Kampen, ten overstaan van de aldaar residerende notarissen J. Meijlink en Mr. F.L. Rambonnet Fz. in het openbaar zal worden geveild het in de vaart van Kampen op Hull gebezigde, in Nederland gebouwd ijzeren stoomschip KONING WILLEM II, laatstelijk gevoerd door kapt. R.C. van Driesten, liggende in de Bovenhaven te Kampen, met deszelfs bijzonder goed werkende dubbele machine van 90 paardekracht, lage drukking, lang 43 ellen 40 duim, wijd 5 ellen 13 duim, hol 3 ellen 22 duim, en alzo gemeten op 319 ton of 168 last, en zulks met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen, machinerieën en andere scheepsbehoeften, zo als die zich thans aan boord van gemeld vaartuig bevinden en breder zijn omschreven in de aanwezige inventaris, terwijl inmiddels nadere informatiën in te winnen zijn bij de met de aanwijzing belaste heer C. Penning, hoofd-machinist bij de Rijn- en IJssel-Stoomboot-Maatschappij te Kampen.
Voorts worden alle crediteuren van meer gezegde Kamper-Hullsche Stoomboot-Maatschappij opgeroepen om vóór de eerste maart aanstaande opgave te doen hunner presentiën ten kantore van Gebroeders Van Hasselt te Kampen.
Kampen, 11 februari 1850, get. G. Salomonson, president
 

Akten

ARCHIEF Hist.Centrum Overijssel, Zwolle nr. 109.4084.9

ACTE VAN KOOP EN VERKOOP
Naam schip WILLEM II

plaats en datum acte koop, 10 mei 1847

soort schip stoomschip met dubbele machine, lage drukking, 90 paardenkracht

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper Christiaan Wilhelm Ludwig Klinge, expediteur te Kampen

eigenaar/aankoper Leonardus Hendrikus van Romunde, zonder beroep te Kampen (4/6e part), Richardus van Romunde, wethouder van Kampen (1/6e part) en Telleman Craeger (A umlaut, naam dubieus), fabrikant te Kampen (1/6e part)

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen 319 tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen 43,40 X 5,13 X 3,22 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie

datum van registratie

notaris Theodorus Joannes van Riet, notaris te Amsterdam

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 31500,-

bijzonderheden








researcher/datum research ML-310506

Naam WILLEM II
Archiefinstelling Historisch Centrum Overijssel, Zwolle
Jaar 1847
Toegang 109
Inventaris 4084

ARCHIEF Hist.Centrum Overijssel, Zwolle nr. 108-2897-11


ACTE VAN KOOP EN VERKOOP
Naam schip KONING WILLEM II

plaats en datum acte acte van openbare verkoping, gehouden te Amsterdam op 19 april 1847, ingeschreven te Zwolle, 4 maart 1848
soort schip ijzeren stoomschip

gevoerd door kapt. J.W. Stucke

Bouwwerf/verkoper A.W. Grüner & Söhne, kooplieden te Bremen, gediend hebbende voor de dienst van Bremen op Amsterdam, thansliggende in het Oosterdok te Amsterdam, met de Wed. Jan Salm & Meijer te Amsterdam als vertegenwoordigers.

eigenaar/aankoper Kamper – Hullsche Stoomboot Maatschappij (dir. Christiaan Wilhelm Ludwig Klinge), Zwolle

te voeren door kapt. Wessel Meeter

groot volgens meetbrief in tonnen 168 lasten of 319 zeetonnen

tuigage en aantal dekken een dek, twee masten

afmetingen lang 43 el 40 duim, wijd 5 el 13 duim, hol 3 el 22 duim

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie Amsterdam, deel 131, folio 67, recto vak 2

datum van registratie 21 april 1847

notaris

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 31.500,-

bijzonderheden gebouwd te Amsterdam verkoop van het ijzeren stoomschip KONING WILLEM II, varende onder de vlag van Bremen en gebouwd in Nederland, met dubbele machine, lage drukking, 90 PK
Hoogste bieder was Floris Der Kinderen voor NLG. 30.500,-, daarna gemeind voor NLG. 1000,- door Anthonie Willem Abrahamz, totaal dus voor NLG. 31.500,- Deze A.W.Abrahamz trad op als gemachtigde van Klinge bovengenoemd.

researcher/datum research ML-120106

Naam KONING WILLEM II
Archiefinstelling Historisch Centrum Overijssel, Zwolle
Jaar 1848
Toegang 108
Inventaris 2897

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1866.14

DVD XI – 8856-8859

CEDULE

Naam schip PHENIX, vroeger genaamd TWENTHE

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 10 april 1866

type schip schoener

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper David Brodie, Amsterdam (2/3e part) en Willem van Rossem, voor zijn firma Schrijver & Van Rossem, Amsterdam (1/3e part)

te voeren door kapt. H.R. Veldhuis

grootte in tonnen 175 lasten of 331 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 10 april 1866

nummer van registratie deel 79, folio 177, verso, vak 5.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: schip ligt te Amsterdam; de laatste koopbrief werd getoond benevens reçu van de laatste zeebrief van 31 maart 1864, no. 290.










researcher/datum research: ML / 090909

Naam PHENIX
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1866
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 1848
Bron: Hist. Centrum Overijssel
Omschrijving: acte verkoop/koop toegang 108, inv. 2897, acte 11.