Inloggen
MARINUS WILLEM - ID 8180


Kroniekberichten

Datum 07 juli 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Zierikzee, 5 juli. Heden liep alhier met het beste gevolg te water het barkschip DRIE VRIENDEN, gebouwd voor rekening ener rederij onder directie der heren De Jong en Keller, op Stads-Werf onder toezicht van de scheepsbouwmeester C. Maks, groot ongeveer 400 Java-lasten en bestemd voor de grote vaart.
Onmiddellijk daarna is de kiel gelegd voor een barkschip genaamd MARINUS WILLEM, voor rekening dierzelfder rederij.

Afbeelding
Datum 01 mei 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Zierikzee, 29 april. Heden liep met het beste gevolg te water het op de werf van de heer Corn. Smit door de scheepsbouwmeester C. Maks alhier gebouwde barkschip MARINUS WILLEM, groot 400 Java-lasten, voor rekening ener rederij onder directie van de heren De Jonge & Keller alhier, terwijl terstond daarop de kiel werd gelegd voor een bodem (opm: bark HAAMSTEDE), groot 400 gemeten lasten, voor rekening der firma M.C. de Crane & Zoon.

Afbeelding
Datum 06 februari 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 15 schepen, als:
Voor Rotterdam: KOOPHANDEL, kapt. L. Crevecoeur, SOERABAIJA, kapt. A.M. Swarts, de KAAP HOORN, kapt. W.C. Kuyk, en SCHEVENINGEN, kapt. K.D. Breuning.
Voor Amsterdam: DILIGENCE, kapt. L. Smit, OOST INDIEN, kapt. E.E. Mos, ADELAAR, kapt. L.A.J. Boulet, ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. L. Hazewinkel, LOUISA MARIA, kapt. D. Herderschee, DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. P. Haagsma, THEODORA MACHTILDA, kapt. D. Boelhouwer, en CATHARINA EN GEERTRUIDA, kapt. C.L. Knaudt.
Voor Dordrecht: TIMOR, kapt. F. Agema.
Voor Middelburg: MARINUS WILLEM, kapt. P. van Duijn, en SUSANNA EN ELISABETH, kapt. C. Ouwehand.

Afbeelding
Datum 29 september 1856
Krant OP - Oostpost

Het drijvend droogdok te Soerabaija, sedert het jaar 1817 in voortdurende werking, ten nutte van ’s rijks zeemacht en der koopvaart, niet genoegzaam aan de bestaande behoefte kunnende voldoen, werd getracht daarin te voorzien, door de aanbouw van een tweede dok voor Nederlands-Indië, hetwelk geheel van djattihout vervaardigd werd en van genoegzame grootte om daarin grote schepen in op te nemen.
Zulk een in alle opzichten solide en goed afgewerkt bouwstuk is door de firma Nering Bögel en Dunlop, op hun particuliere werf te Lassem gebouwd.
Na naar het maritieme etablissement van het eiland Onrust op sleeptouw te zijn overgevoerd, zijn aldaar de machines en ketel, vervaardigd aan de fabriek van de H.H. Paul van Vlissingen te Amsterdam, ingezet, en mocht het op de 2e september 1856 met het beste gevolg gelukken in hetzelve op te nemen het Nederlandse koopvaardijschip MARINUS WILLEM (opm: bark, kapt P. van Duijn).
Door deze hoogst nuttige inrichting is de handel en zeevaart in het bezit geraakt van middelen, welke belangrijk moeten bijdragen tot vermeerdering van de bloei en de welvaart van Batavia.
De schepen, hier gelegenheid vindende om te dokken, zal deze rede al meer en meer worden bezocht.
Voor ’s lands vloot zal dit dok een aanwinst van tijd geven, voortspruitende uit bespoediging van reparaties en de mogelijkheid om de stoomschepen na te zien en schoon te maken, waardoor zij te meer aan hun bestemming zullen kunnen voldoen.

Afbeelding
Datum 30 november 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 9 oktober. In de ochtend van de 16e september heeft de gouverneur-generaal, vergezeld van de schout-bij-nacht, kommandant van Zijne Majesteits zeemacht in Oost-Indië en inspecteur van de marine, het eiland Onrust bezocht, ten einde de verschillende inrichtingen van het etablissement in ogenschouw te nemen. Vooral wekte de bijzondere belangstelling van Zijne Excellentie het onlangs aldaar geplaatst drijvend droogdok, door welke inrichting in een lang gevoelde behoefte thans op voldoende wijze in het belang van de scheepvaart is voorzien. De gouverneur-generaal, over een en ander zeer voldaan, betuigde bij het verlaten van het eiland zijne tevredenheid aan de directeur van het etablissement en de overige daarbij betrokken officieren en ambtenaren.
Nopens dit droogdok meldt men nog het volgende: Het drijvend droogdok te Soerabaja, sedert het jaar 1847 in voortdurende werking, ten nutte van 's rijks zeemacht en van de koopvaart, niet genoegzaam aan de bestaande behoefte kunnende voldoen, werd getracht daarin te voorzien, door de aanbouw van een tweede dok voor Nederlands-Indië, hetwelk geheel van djattiehout vervaardigd werd en van genoegzame grootte om daarin grote schepen in op te nemen. Zulk een in alle opzichten solide en goed afgewerkt bouwstuk is door de firma Nering Bögel en Dunlop, op hun particuliere werf te Lasem (06º41’ Z.B. 111º26’ O.L.) gebouwd. Na naar het maritieme-etablissement van het eiland Onrust op sleeptouw te zijn overgevoerd, zijn aldaar de machines en ketel, vervaardigd aan de fabriek van de heren Paul van Vlissingen te Amsterdam, ingezet, en mocht het op de 2e september 1856 met het beste gevolg gelukken in hetzelve op te nemen het Nederlands koopvaardijschip MARINUS WILLEM.

Afbeelding
Datum 20 juni 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende 22 schepen:
Voor Rotterdam: PRINS VAN ORANJE, kapt. J. Hensing; PANTALON, kapt. J.A. Bruijnseels; CONSTANTIA, kapt. E. Vonck; PRINSES AMALIA, kapt. L.W. van Rijn van Alkemade; ALLEGONDA JACOBA, kapt. B.J. Deurholt; LOUIS MEIJER, kapt. O. Hazewinkel.
Voor Amsterdam: GEZINA, kapt. P. Burggraaff; ANTOINETTE SERAPHINE, kapt. A. Viëtor; NASSAU, kapt. E. Virginius; PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. C.C. de Wit; ANNA EN ELISE, kapt. C.J. Jaski; MARGARETHA SIMONETTHA, kapt. F.J. Hoffman; CORNELIA EN HENRIËTTE, kapt. S. van der Meij; DINA, kapt. J.L. de Haan; OUDERKERK AAN DE AMSTEL, kapt. D.H. Kramer; TWEE GEBROEDERS, kapt. J.D. Swart; NIEUWLAND, kapt. A. Bennik; SUSANNA, kapt. C.J. Kaleshoek (de vijf laatste van Rotterdam).
Voor Schiedam: WILLEM III, kapt. C. v. d. Burg.
Voor Middelburg: WEST-KAPELLE, kapt. M. Rooderkerk Jzn; PAULINE, kapt. B.J. Post; MARINUS WILLEM, kapt. P. van Duijn.

Afbeelding
Datum 28 november 1857
Krant JB - Javabode

De 22e kwam ter rede aan, het Nederlandse barkschip MARINUS WILLEM, kapt. P.J. van Duyn, overvoerende een detachement suppletietroepen, sterk 120 onderofficieren en manschappen, onder commando van de van verlof naar Nederland terugkerende kapitein der artillerie De Haan, medegeleiders de 1e luitenant der infanterie Baudier en de aspirant betaalmeester Van Heerde, de eerste mede van verlof terug.
Omtrent het gedrag van dit detachement, grotendeels uit Zwitsers bestaande en de behandeling aan boord, wordt getuigd, dat het, op de 23e ontscheept, in goede orde naar Weltevreden marcheerde. Bijna aan het einde van deszelfs reis, werd de MARINUS WILLEM door een felle storm belopen, waardoor die bodem zich gedurende enige uren in zeer hachelijke toestand bevond. Hieromtrent werd ons het volgende medegedeeld:
In de avond van zondag de 15e november j.l. bevond zich het barkschip MARINUS WILLEM, kapitein P. van Duyn, in goede staat en zeilende met een frisse bramzeilskoelte op 07º07’ Z.B. en 108º48’ O.L. van Greenwich. Omstreeks ten tien ure begon de lucht te betrekken en was de barometer plotseling aanmerkelijk gedaald, terwijl de wind in hevigheid zo spoedig toenam, dat de lichte zeilen en bramzeilen nauwelijks vastgemaakt konden worden en hij in weinige minuten de kracht had van een orkaan. De wind begon in het zuiden en hield nagenoeg 2 uren aan, waarna het gedurende tien minuten geheel stil werd. Daarna verhief de orkaan zich weder uit het noorden, met dezelfde woede en wierp het schip geheel op zijde, deed alle zeilen, mars en bramra’s, stengen en een gedeelte der verschansing verloren gaan, terwijl de kanonstukken, banken, vaten en alles wat zich op het achterdek bevond, over boord werd geslingerd. De woede van de orkaan bereikte zulk een hevige graad, dat de vastgemaakte zeilen tussen de seizings werden weggerukt en de grote sloep van uit de davids in zee geworpen werd. Te midden van de hevigste vlagen braken de stuurtalies van het roer en zulks deed het gevaar nog vermeerderen, daar het schip, zonder steun van het roer of zeilen, geheel aan de wind en golven ten speelbal verstrekte.
Voor allen was de toestand verschrikkelijk, maar inzonderheid voor het detachement suppletietroepen. Ten gevolge van de geweldige overslaande zee waren de grote luiken dicht gemaakt en verkeerden de militairen in het tussendeks in deze afgesloten ruimte, onbekend met hetgeen er boven hun hoofden omging, in een vreselijke angst. Deze steeg vooral ten top, toen onder hen het gerucht verspreid werd, dat de sloepen gestreken waren en de officieren het schip verlaten hadden; een valse tijding, welke zich alleen grondde op het overboord slaan der grootste sloep. In het treurig schemerlicht van een lantaarn, te vergeefs naar frisse lucht snakkend, telkens tegen elkander geworpen door het slingeren van het schip, met een loeiende wind boven hun hoofden en een kokende zee beneden zich, ging het angstige van hun toestand alle beschrijving te boven.
Doch hun blijdschap was ook groot, toen zij door de verschijning van hun officieren werden gerustgesteld en de mededeling ontvingen, dat de wind begon te bedaren, hetgeen omstreeks drie uur in de morgen plaats had, hebbende de orkaan derhalve bijna vijf uren gewoed.
Een treurig schouwspel leverde het schip bij het aanbreken van de dag op. Niet één zeil was gespaard gebleven, gebroken stengen en rondhouten slingerden in het tuig, zodat alle mogelijk moeite moest worden aangewend, om het schip weder in zeilbare staat te brengen. Met de dag bevond zich een schip, hetwelk insgelijks het grootste gedeelte van deszelfs tuig en alle zeilen verloren had, op enige afstand, doch daar het geen vlag toonde, bleef het onbekend.

Afbeelding
Datum 16 januari 1858
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant

Een vreselijke orkaan heeft het barkschip MARINUS WILLEM belopen. Zie hier wat de gezagvoerder van de bodem, kapt. P. van Duyn, daarvan schrijft:
In de avond van zondag de 15e november j.l. bevond zich het barkschip MARINUS WILLEM, kapt. P. van Duyn, in goede staat en zeilde met een frisse bramzeilkoelte op 07º47’ Z.B. en 103º48’ O.L. van Greenwich. Omstreeks 10 uur begon de lucht te betrekken en was de barometer plotseling aanmerkelijk gedaald, terwijl de wind in hevigheid zo spoedig toenam, dat de lichte zeilen en bramzeilen nauwelijks vastgemaakt konden worden en in weinige minuten de kracht had van een orkaan. Dezelfde begon in het zuiden en hield nagenoeg 2 uur aan, waarvan het gedurende 10 minuten geheel stil werd. Daarna verhief de orkaan zich weer uit het noorden met dezelfde woede en wierp het schip geheel op zijde, deed alle zeilen, mars- en bramra's stengen en een gedeelte van de verschansing verloren gaan, terwijl de kanonstukken, banken, vaten en alles wat zich op het achterdek bevond, over boord werden geslingerd.
De woede van de orkaan bereikte zo een hevige graad, dat de vastgemaakte zeilen tussen de seizings werden weggerukt en de grote sloep van uit de davids in zee geworpen werd. Te midden van de hevigste vlagen braken de stuurtalies van het roer en zulks deed het gevaar nog vermeerderen, daar het schip zonder steun van roer of zeilen, geheel aan wind en golven ten speelbal verstrekte. Voor allen was de toestand verschrikkelijk; maar inzonderheid voor het detachement suppletie-troepen, 120 onderofficieren en manschappen sterk, het welk zich onder het bevel van de kapitein van de artillerie D.P. de Haan aan boord bevond. Ten gevolge van de geweldige overslaande zee waren de grote luiken dicht gemaakt en verkeerden de militairen in het tussendeks in deze afgesloten ruimte, onbekend met hetgeen er boven hun hoofden omging, in een vreselijke angst. Deze steeg vooral ten top, toen onder hen het gerucht verbreid werd, dat de sloepen gestreken waren en de officieren het schip verlaten hadden, een valse tijding welke zich alleen grondde op het over boord slaan van de grote sloep. In het treurig schemerlicht van een lantaarn, te vergeefs naar frisse lucht snakkende, telkens tegen elkander geworpen door het slingeren van het schip, met een loeiende wind boven hun hoofden en een kokende zee beneden zich, ging het angstige van hun toestand alle beschrijving te boven. Doch hun blijdschap was ook groot, toen zij door de verschijning van hun officieren werden gerust gesteld, en de mededeling ontvingen dat de wind begon te bedaren; hetgeen omstreeks 3 uur in de morgen plaats had, heeft de orkaan derhalve 6 uur gewoed. Een treurig schouwspel leverde het schip bij het aanbreken van de dag op. Niet één zeil was gespaard gebleven, gebroken stengen en rondhouten slingerden in het tuig, zodat alle mogelijke moeite moest worden aangewend om het schip weer in zeilbare staat te brengen. Met de dag bevond zich een schip, hetwelk insgelijks het grootste gedeelte van deszelfs tuig en alle zeilen verloren had op enige afstand, doch daar hetzelve geen vlag toonde, bleef het onbekend.

Afbeelding
Datum 20 januari 1858
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht 8 schepen, als: voor Amsterdam 5, voor Rotterdam 1, voor Dordrecht 1 en voor Middelburg de SCHELDE, kapt. H.A.W. van Reede.

ZZC 200158
De 22e november is te Batavia aangekomen het barkschip MARINUS WILLEM, kapt. P. van Duyn, van Rotterdam.
Volgens particulier bericht van kapt. T.D. de Ruiter, voerende het alhier te huis behorend schoener galjootschip CADZANDRIA, van Antwerpen naar Venetië bestemd, was hij 13 dezer te Malmokka nabij Venetië gearriveerd, aan boord alles wel.

Afbeelding
Datum 01 mei 1858
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Zierikzee. Den 29 april binnengekomen de Franse schoener LIZETTE ROOS, kapt. Pouraux, met leien van Rhedan, de Eng. schoener ANN and WAMUS, kapt. D. Sones, met zout beide voor Rotterdam, 30 dito, schoener WHITE STAR, kapt. C. Sjuffeth, met graan van Port Madae voor Rotterdam.
De 6e februari is van Bezoekie vertrokken naar Nederland, het barkschip MARINUS WILLEM, kapt. P. van Duyn.

Afbeelding
Datum 05 mei 1858
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant

De 6e februari is van Bezoekie naar Banjoewangie vertrokken het barkschip MARINUS WILLEM, kapt. P. van Duin, en heeft de 26e van diezelfde maand de reis vandaar naar Nederland voortgezet.

Afbeelding
Datum 14 juli 1858
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Zierikzee, 11 juli. Heden is alhier binnengekomen het barkschip MARINUS WILLEM, kapt. P. van Duyn, laatst van Banjoewangie, vertrokken de 27e februari j.l, beladen met koffie, suiker en tin voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Medegekomen passagiers zijn de heren Strootman, 1e luit. 6e reg. infanterie, Munters, 1e luit. 8e reg. infanterie en de jonge heer de Maeght.
Den 13 dito de Nederlandse smak CORNELIA, kapt. H.L. Stasse, met klei van Charlestown voor Dordrecht, de Nederlandse kof HENDRIKA, kapt. C.H. Boswijk, met hout van Drammen naar Goes, de Engelse schoeners GLYN AERON, kapt. Ths. Davis, met haver van Portalpot (opm: vermoedelijk Port Talbot), TEARL, kapt. W. Hudson, met cals van Londen, NORFOLK TAR, kapt. Ths. Bunting, met kolen (cals) van Londen, allen naar Rotterdam, SULTANA, kapt. L. Estall, met zout van Liverpool naar Dordrecht.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 oktober. De 26e april l.l. had er op het koopvaardijschip (opm: bark) MARINUS WILLEM in de Indische Zee een twist plaats tussen de 1e en 2e stuurman, ten gevolge waarvan de 1e de laatste een paar duwen heeft toegebracht waardoor hij achterover is gevallen en in het aangezicht verwond. Hier van werd door de kapitein proces-verbaal opgemaakt, waarvan bij aankomst hier te lande aan de justitie werd kennis gegeven, die de zaak verder vervolgde en de 1e stuurman voor de rechtbank te 's Hage deed dagvaarden, beklaagd van moedwillige verwonding. Heden werd deze zaak behandeld.
Na afloop van het getuigenverhoor en het verhoor van de beklaagde, concludeerde de subst. officier van justitie tot schuldigverklaring van de beklaagde aan moedwillige verwonding en veroordeling tot een gevangenisstraf van een maand en geldboete van NLG 8. Hierop voerde de verdediger van de beklaagde, mr. B.L. Rasch, het woord, die trachtte aan te tonen, dat hier niet aan moedwil gedacht kon worden. Bij een eventuele veroordeling verzocht hij evenwel, dat de rechtbank een ruim gebruik zou maken van art. 463 C.P. (het aannemen van verzachtende omstandigheden). Na re- en dupliek is de uitspraak bepaald op 11 oktober (opm: zie NRC 121058).

Afbeelding
Datum 12 oktober 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 oktober. De Arrondissements-Rechtbank te ’s-Gravenhage heeft heden uitspraak gedaan in de zaak van de 1e stuurman van het koopvaardijschip MARINUS WILLEM, voor wie de advocaat Mr. B.L. Rasch was opgetreden (opm: zie NRC 051058). De Rechtbank heeft de beklaagde schuldig verklaard aan moedwillige verwonding en, onder aanneming van verzachtende omstandigheden, hem veroordeeld tot een boete van NLG 8.

Afbeelding
Datum 07 april 1860
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Zierikzee, 4 april. Uitgezeild: ALMA, kapt. H.W. Bowbyes, naar Newcastle.
5 Dito MARINUS WILLEM, kapt. P. van Duijn, naar Hartlepool.

Afbeelding
Datum 08 december 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 december. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn de volgende 10 schepen bevracht, als:
Voor Rotterdam: ARLEQUIN, kapt. H. Singer; CANTON, kapt. J. Kettler.
Voor Amsterdam: METALEN KRUIS, kapt. J. P. Zuurdeeg; DRIE GEBROEDERS, kapt. H. Kramer; GALLILEI, kapt. F.C.H. Koch; JAN DANIEL, kapt. A.K. Zweede; LAMMINA ELIZABETH, kapt. A. Gersen (de beide laatste van Rotterdam).
Voor Dordrecht: GEERTRUIDA MARIA, kapt. C. Spiegelberg.
Voor Schiedam: JAN VAN SCHAFFELAAR, kapt. L.G. Verbeek.
Voor Middelburg: MARINUS WILLEM, kapt. P. van Duijn.
De Maatschappij verlangt de dispositie (opm: ter beschikking stelling) over de uitgaande ruimte van de schepen, voor ultimo december 1858 binnengekomen, tot de vracht van NLG 30 voor stukgoederen.

Afbeelding
Datum 27 januari 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 december. Sedert het vorig bericht hadden de volgende bevrachtingen plaats: TWEE CORNELISSEN (Nederlands) werd door de Factorij opgenomen en bekwam NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst te Pecalongan, Tagal en Cheribon, Samarang en Dadap te laden naar Rotterdam; MINISTER PAHUD (Nederlands) NLG 70 voor rijst alhier en NLG 70 voor koffij, NLG 80 voor suiker te Samarang te laden naar Rotterdam; STAD GOUDA (Nederlands) bekwam te Soerabaja NLG 80 voor suiker naar Rotterdam; HELENA EN ANNA (Nederlands) bekwam NLG 80 voor suiker te Soerabaja en te Passaroeang, NLG 70 voor rijst alhier te laden naar Rotterdam; GENERAAL DE STUERS (Nederlands) bekwam NLG 75 voor suiker en NLG 110 voor arak alhier te Soerabaja en te Passaroeang te laden naar Rotterdam; BROUWERSHAVEN (Nederlands) NLG 80 voor suiker alhier, leverbaar Dordt en NLG 65 voor koffij te Samarang en NLG 75 voor suiker te Soerabaja te laden naar Rotterdam; AMSTERDAM (Nederlands) laadt gedeeltelijk voor eigen rekening en verder à NLG 82,50 met suiker op de kust naar Amsterdam; CORNELIA (Nederlands) bekwam NLG 77,50 voor suiker en NLG 85 voor lichte goederen alhier en NLG 80 voor suiker en NLG 115 voor arak te Soerabaja te laden naar Amsterdam; MARIA CATHARINA (Nederlands) NLG 80 voor suiker en NLG 115 voor arak te Soerabaja te laden naar Amsterdam; ARGONAUT (Nederlands) bekwam NLG 80 voor suiker en NLG 70 voor thee, hier te laden naar Amsterdam; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN (Nederlands) werd te Soerabaja gecharterd à NLG 80 voor suiker, te Probolingo te laden naar Amsterdam; EVA JOHANNA (Nederlands) bekwam NLG 75 voor suiker, NLG 70 voor rijst en NLG 100 voor arak alhier te Cheribon en Tagal te laden naar Rotterdam; MINISTER THORBECKE (Nederlands) NLG 65 voor koffij alhier en NLG 75 voor suiker alhier en op de kust te laden naar Amsterdam; LOUIS MEIJER (Nederlands) NLG 75 voor suiker hier en op de kust en NLG 65 voor rijst en koffij alhier te laden naar Amsterdam; ANTONIA GEERTRUIDA (Nederlands) NLG 75 voor suiker en NLG 67,50 voor koffij alhier en te Samarang te laden naar Rotterdam; MARINUS WILLEM NLG 75 voor suiker en NLG 65 voor rijst alhier en op de kust te laden naar Rotterdam; CALIFORNIA, (Nederlands) en ORTELIUS (Nederlands) werden opgenomen à NLG 80 voor suiker en huiden, te Soerabaja te laden naar Amsterdam; CORNELIS ANTHONIE (Nederlands) laadt te Samarang à NLG 75 voor suiker naar Rotterdam; J.C. SCHOTEL (Nederlands) bekwam NLG 75 voor suiker en NLG 65 voor rijst te Soerabaja te laden naar Rotterdam. LOUISE (Nederlands) NLG 75 voor suiker en NLG 65 voor koffij te Samarang te laden naar Amsterdam; MAGDALENA houdt de lading kolen in naar Padang à NLG 17 per ton.
De volgende schepen zijn nog disponibel: ULYSSES, 'T GOED VERTROUWEN, ALDEBARAN, PRINS HENDRIK, MARIA ADOLFINA, LOUISA, CORNELIA EN GEERTRUIDA (Nederlands).
De JAN PIETERSZOON KOEN (Nederlands) werd alhier voor NLG 21.000 met inventaris uit de hand verkocht (opm: zie NRC 130161).
De ULYSSES en PRINS HENDRIK (Nederlands) doen kustreizen, de MARIA MAGDALENA zette de reis naar Macassar voort.
De CHRISTIAAN (Hamburg) wordt ter verkoop aangeboden; OTTOLINA werd in Europa gecharterd; ISABELLA laadt voor bevrachters rekening.

Afbeelding
Datum 12 oktober 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 oktober. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 9 schepen als:
Voor Rotterdam: CORNELIS ANTHONIE, kapt. R.J. Reynders; JANNETJE, kapt. D. Blokziel; JOHANNES LODEWIJK, kapt. A.H. de Waal.
Voor Amsterdam: CORNELIA, kapt. J.H. Witt; MATHILDA, kapt. J.H. Fekkes; ORTELIUS, kapt. F.H. Groote; INDIA PACKET, kapt. G. Diepering.
Voor Middelburg: MARINUS WILLEM, kapt. P. van Duyn; ZEEPAARD, kapt. T. Tjebbes.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 september. Vrachten. De flauwere stemming nam toe door het arriveren van meerdere vrachtzoekende bodems, terwijl de langzame afvoer van de suikeroogsten geen dringende behoefte aan scheepsruimte deed ontstaan. Vele schepen prefereerden de huidige veiling van producten af te wachten in de hoop, dat de meerdere hoeveelheid ter afscheep ook wat meer vraag naar scheepsruimte zoude doen ontstaan. Intussen zijn de vrachten er niet op verbeterd. Sedert ons bericht van 27 augustus werd het volgende bevracht: het Nederlandse schip PRESIDENT PLATE laadt op de kust voor Rotterdam NLG 90 voor suiker en NLG 85 voor rijst. De Nederlandse INDIA is voor Rotterdam aangelegd. De Nederlandse DOLFIJN laadt te Soerabaija voor Hongkong tot geheime conditiën (vermoedelijk $ 0,40 voor rijst). De Nederlandse MARIA ADRIANA is voor $ 9000 gecharterd van Soerabaija naar Amoy en terug met 110 ligdagen. De Nederlandse BATAVIA, kapt. Prange, laadt suiker à NLG 90 naar Nederland. Heden is per telegraaf nog gecharterd het Nederlandse schip JOHANNA NLG 80 voor suiker van Samarang naar Rotterdam.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog onbevracht: MAARTEN VAN ROSSEM, GOEDE VERWACHTING, KAAP HOORN, KIANDRA, ALMONDE, KRIMPENERWAARD, VREDE, VIER GEBROEDERS, HUIDEKOPER, JACOBA HELENA, A.R. FALCK, CALIFORNIA, JOHANNA MARIA, JACOBA CORNELIA, MARINUS WILLEM en ZEELANDIA.

Afbeelding
Datum 05 november 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 september. Vrachten. Het getal onbevrachte schepen vermeerderde weder door arrivementen van Europa, China en elders. Bij de stilstand van vele suikerfabrieken en de trage afvoer van andere, deed zich minder behoefte aan scheepsruimte op dan anders in dit seizoen het geval is. Slechts enkele charters werden afgesloten à NLG 77,50 voor suiker, NLG 72,50 voor koffij en NLG 70 voor rijst, welke cijfers thans niet meer geboden worden. Tot bovengemelde vrachten werden sedert ons bericht van 12 dezer opgenomen  de Nederlandse schepen INDIA, JOHANNA CHRISTINA, A.R. FALCK, MARINUS WILLEM  en  ALMONDE. De Nederlandse MAARTEN VAN ROSSEM  heeft een zoutvracht aangenomen van Sumanap naar Tjilatjap à NLG 20 per koyang. De ZES GEZUSTERS is te Singapore à NLG 95 bevracht om op Java te laden naar Nederland. De JACOBA CORNELIA nam in Australië NLG 80 naar Nederland aan.
De volgende Nederlandse bodems, waaronder verscheidene zijn, die hier en op de kust moeten lossen, zijn nog zonder destinatie: GOEDE VERWACHTING, KAAP HOORN, KIANDRA, KRIMPENERWAARD, VREDE, VIER GEBROEDERS, HUIDECOPER, CALIFORNIE, JOHANNA MARIA, JACOBA, HELENA, EMILIE, ANNA DIGNA, NOVA ZEMBLA, VAN DER PALM, ZEPHIR, NEDERWAARD  en HENRIETTE SUSANNA ELISABETH.
Het Nederlandse schip ALEXANDER wordt te Soerabaija verkocht.

Afbeelding
Datum 07 april 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: SCOTTISH CHIEF, kapt. H.G. Quick, van Teignmouth, met 145 tons porceleinaarde.
Helvoet, 6 april. Aangekomen: ARENDINA, kapt. Boerhave, van Cette, ligt voor Pampus ten anker; GOTTFRIED, kapt. Wahlgren, van Cette; VOLUNTEER, van Leith; AURORA, kapt. Wolls; JOSEPH AND ELIZABETH, kapt. Milburn, en PALESTINE, kapt. Spence, allen van Newcastle; EAGLE, kapt. Hawkins, van Ipswich; JOHANN, kapt. Möller, van Ystad; DOROTHEA SCHMAHL, kapt. Casse, van Libau; JOHANNA, kapt. Borck, van Korsør.
Vertrokken: JACOB EN ANNA, kapt. Bonger, naar Japan; GROOT ZEEWIJK, kapt. Homan, naar Buenos-Ayres; LEVANT, naar Havre; JAVA, kapt. Dehle, naar Cardiff; JOHANN KEPPLER, kapt. Rahe, naar Newport; JOHN AND CHARLES, kapt. Hopkins, naar Rochester; ADRIANA FRANCISCA, kapt. Van Eyk, en TWEED, kapt. Muster, beiden naar Middlesbro'; GUARDIAN, kapt. Breaker; FARNE, kapt. Davison; ISABELLA SARAH, kapt. Hall, en WATERLOO, kapt. Crosk, allen naar Newcastle; FAMILIEN, kapt. Aas, naar Frederikstad; PRINCESS ALICE, naar Harwich.
Brouwershaven, 5 april. Vertrokken: AEGIDIA EN PAULINE, kapt. Hoogland, naar Batavia; JACOBUS, kapt. v.d. Tas, naar Valparaiso; EMILIE, kapt. Malbrane, naar New York; IDA, kapt. Nyholm, naar Genua.
Van Texel vertrokken, 4 april, QUINTET, kapt. Slijboom; STAATSRAAD VAN EWIJCK, kapt. Ham qq.; ANTHONY VAN HOBOKEN, kapt. Hazewinkel, en PRINSES AMALIA, kapt. Van Rijn van Alkemade, allen naar Batavia; PETRONELLA CATHARINA, kapt. v.d. Veen, naar Kanagawa.
Te Algoabaai aangekomen, 22 januari, CONCORDIA, kapt. Van Zanten, van Tafelbaai.
Van St. Helena vertrokken, 8 februari, BULGERSTEIN, kapt. Geerling; 10 dito, MARIA ADOLFINA, kapt. Blom; 12 dito, SCHELDE, kapt. Hofman; 18 dito, ALDEBARAN, kapt. Meijboom; 14 dito, KOERIER, kapt. Carst; 18 dito, CHRISTINA EN JEANNETTE, kapt. Rademaker; 22 dito, GERMANIA, kapt. Francke; 23 dito, CALIFORNIE, kapt. De Wijn, en 27 dito, HOLLANDIA, kapt. Wap, allen van Java naar Nederland.
St. Helena gepasseerd, 9 februari, TELEGRAPH, kapt. Rolufs; 18 dito, WASSENAAR, kapt. Hofstee; CORNELIA HENDRIKA, kapt. Swart; 19 dito, JOHANNA EN EMILIE, kapt. Seubert; 21 dito, WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, kapt. Zetteler, en 25 dito, MARINUS WILLEM, kapt. Buyser, allen van Java naar Nederland.
Van Batavia vertrokken, 17 februari, DANUBE, kapt. Larson, naar Rotterdam; 25, LAMMINA ELISABETH, kapt. Pot, naar 't Kanaal.
Van Samarang vertrokken, 17 februari, WESTKAPELLE, kapt. Crucq, naar Nederland.
Van Soerabaija vertrokken, 18 februari, MEDEA, kapt. Van Teutem, naar Nederland.
Van Cheribon vertrokken, 12 februari, WILHELMINA EN ELISE, kapt. Priebee, naar Nederland.
Van Pekalong vertrokken, 19 februari,MARIA ANNA, kapt. Van Monnom, naar Nederland.
Van Passaroeang vertrokken, 5 februari, ZEEMEEUW, kapt. Kayser, naar Nederland.
Van Problingo vertrokken, 16 februari, ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. Hazewinkel, en PEGASUS, kapt. Mannoury, beiden naar Nederland.
Van Banjoewangie vertrokken, 1 februari, ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. Möllinger, naar Nederland. 8, HOLLAND, kapt. Gronbeck, naar Amsterdam; HAEMSTEDE, kapt. Ter Marsch, naar Rotterdam; 7, PEKING, kapt. Deinum, naar Amsterdam; 8, ALCYONE, kapt. Landweer, naar Nederland; 10, CELEBES, kapt. Gille. naar Amsterdam.
Van Tjilatjap vertrokken, 18 februari, MARIA DIEDERIKA, kapt. Van Marion, naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 02 juni 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 01 juni. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht voor de overvoer van steenkolen, de navolgende schepen:
Naar Soerabaja: BONI, kapt. J.W. Möller, JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. A. Romijn, SCHELDE, kapt. L. Hoefman, en CONSTANCE, kapt. H. Kimmerer.
Naar Onrust of Kuyper, CHINA, kapt. E. Tofield, SCHEVENINGEN, kapt. J.K. Anokkee, ABEL TASMAN, kapt. J.J. Rijken, MARINUS WILLEM, kapt. J. Buyzer, en LAURA EN ADÈLE, kapt. D.T. Lund.

Afbeelding
Datum 03 september 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 2 september. Wij ontvingen van het Nieuwe Diep (4 uur namiddag) het volgende telegram: Het Nederlandse schip MARINUS EN WILLEM (opm: bark MARINUS WILLEM), kapt. J. Buyser, van Java naar Amsterdam, heeft bij het binnenkomen gestoten; is zinkende binnengesleept en in het Westgat geankerd.
De lading uit het tussendek is droog geborgen en men vertrouwde het lek boven water te hebben. In welke toestand de lading in het onderruim is, weet men nog niet.
De Zeepost meldt omtrent dit schip het volgende:
Amsterdam, 2 september. Volgens telegram van het Nieuwe Diep d.d. 1 dezer, was het Nederlandse schip MARINUS WILLEM, kapt. J. Buyzer, van Banjoewangie herwaarts, in zinkende staat in de buitenhaven gearriveerd, na in het Westgat te hebben gestoten; men was bezig de lading te bergen en vreesde dat een gedeelte daarvan weggesmolten was.
Volgens telegram van heden had men de gehele nacht doorgewerkt met lossen, doch vreesde dat wel 2.000 kranjangs suiker weg zouden zijn; het tussendek wordt met moeite boven water gehouden.

Afbeelding
Datum 05 december 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. W. Bakker Bz, makelaar, zal op maandag 18 december 1865, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het Y, te Amsterdam, des avonds ten zes ure, in publieke veiling, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, verkopen: een extra ordinair, wel bezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder de Nederlandse vlag, genaamd MARINUS WILLEM, kapitein J. Buyser, gemeten op 657 tonnen of 347 lasten, thans liggende aan de werf van de heer Lastdrager te Nieuwediep, met deszelfs complete inventaris; alles breder bij biljetten omschreven.
Ter nadere inlichting spreke men met bovengemelde makelaar, of met de cargadoors Van der Brugh & Co te Nieuwediep, De Coningh & Co te Amsterdam en P.A. van Es & Co te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 20 december 1865
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkoping van schepen, maandag 18 december in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ.
1. Het barkschip MARINUS WILLEM, (geb. in 1854), kapt. J. Buyzer, NLG 47.600,- in slag NLG 700, A.W. Abrahamsz.
2. Het kofschip STAD EN LANDE, (geb. in 1856), kapt. J. Alta, NLG 4.800,- in slag NLG 200, opgehouden.

Afbeelding
Datum 12 mei 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 mei. Bij de heden plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, zijn aan de Nederlandsche Handel Maatschappij de navolgende schepen aangeboden :
KOSMOPOLIET II, 569 last, naar Amsterdam, NLG 92, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 82; KENNEMERLAND, 763 l., naar Amsterdam NLG 77,77, naar Rotterdam NLG 82,77; ORTHELIUS, 392 l., naar Amsterdam NLG 81,99, naar Rotterdam NLG 86,99;
CORNELIA ADOLPHINA, 398 l., naar Amsterdam NLG 77,94; ARIA EN BETSY, 391 l., naar Amsterdam NLG 81,40; ANNA EN SOPHIA, 382 l., naar Amsterdam NLG 86,40; JAN PIETERSZOON KOEN, 398 l., naar Amsterdam NLG 78,90, naar Rotterdam NLG 88,90; BESTEVAER, 393 l., naar Amsterdam NLG 78,90, naar Rotterdam NLG 88,90; JACOB ROGGEVEEN 377 l., naar Amsterdam NLG 79,85; JACOBA EN CHRISTINA, 240 l., naar Amsterdam NLG 79,34; AUGUSTE, 316 l., naar Amsterdam NLG 82,49.; VICE ADMIRAAL MAY, 399 l., naar Amsterdam NLG 81,50; HOLLANDS TROUW, 387 l., naar Amsterdam NLG 82; DEN ELSHOUT, 332 l., naar Amsterdam NLG 87; GEERTRUIDA, 246 l., naar Amsterdam NLG 87,18; NICOLAAS WITSEN, 352 l., naar Amsterdam NLG 79,85; PAULINE CONSTANCE ELEONORA, 306 l., naar Amsterdam NLG 78,40; STAD DOCKUM, 206 l., naar Amsterdam NLG 80,40; BALTIMORE, 329 l., naar Amsterdam NLG 84,84; naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 86,84; SENIOR, 311 l., naar Amsterdam NLG 78,80; JAVA, 683 l., naar Amsterdam NLG 79,49; CORNELIS, 249 l., naar Amsterdam NLG 82,50; PASSAROEANG, 325 l., naar Amsterdam NLG 79,90; JOHANNES 845 l., naar Amsterdam NLG 77,88; HENRIËTTE GEERTRUIDA, 260 l., naar Amsterdam NLG 79,97; AURORA, 744 l., naar Amsterdam NLG 76,98; MENTOR, 394 l., naar Amsterdam NLG 84,68; INSULINDE, 516 last, naar Amsterdam NLG 84,68; MR. JACOB VAN LENNEP, 436 l., naar Amsterdam NLG 75,97, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 77,97, naar Middelburg NLG 79,97; NOORDZEEKANAAL, 439 l., naar Amsterdam NLG 85; MARIA ADOLPHINA, 347 l., naar Amsterdam NLG 79,49; DORDRECHT II, 403 l., naar Amsterdam NLG 86; naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 81,49; BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, 395 l., naar Amsterdam NLG 95; naar Rotterdam, Middelburg en Schiedam NLG 89,50; MARIA, 561 l., naar Amsterdam NLG 86; naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 79,79; MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, 828 l., naar Amsterdam NLG 86,99; naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,77; WILLEM POOLMAN, 859 l., naar Amsterdam NLG 86; naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 79,77; CONSTANTIA, 391 l., naar Amsterdam NLG 82,85; naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,85;
GRAAFSTROOM, 399 l., naar Amsterdam NLG 84, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 82, naar Middelburg NLG 84, naar Schiedam NLG 82 ; HENDRIKA, 398 l., naar Amsterdam NLG 90,90, naar Rotterdam NLG 87,90, naar Dordrecht NLG 88,90, naar Middelburg NLG 89,90, naar Schiedam NLG 88,90 ; JASON, 438 l., naar Rotterdam en Schiedam NLG 90,03 ; NESTOR, 834 l., naar Amsterdam NLG 82,50, naar Rotterdam NLG 81 ; BARON VAN PALLAND VAN ROOSENDAAL, 800 l., naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 77,99 ; PROF. VAN DER BOON MESCH, 394 l., naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 79,99 ; CORNELIS SMIT, 399 l., naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 83,75 ; OTTOLINA, 780 l., Amsterdam en Rotterdam NLG 79,75, naar Dordrecht en Schiedam NLG 81,90 ; MINA, 397 l., naar Amsterdam NLG 89,49, naar Rotterdam NLG 84,49, naar Dordrecht NLG 84,49, naar Middelburg NLG 85,49, naar Schiedam NLG 84,49 ; CORNELIA, 769 l., naar Amsterdam NLG 84, naar Rotterdam NLG 82, naar Dordrecht NLG 82, naar Middelburg NLG 84, naar Schiedam NLG 82 ; KORTENAER, 514 l., naar Amsterdam NLG 81,79, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 79,79, naar Middelburg NLG 81,79 ; HENRIËTTE ADRIANA, 795 l., naar Amsterdam NLG 80,74, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,74, naar Middelburg NLG 80,74 ; MARIA ELISABETH, 718 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 81,74, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 79,74 ; LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, 399 l., naar Amsterdam NLG 84,90, naar Rotterdam NLG 82,40, naar Dordrecht NLG 82,90, naar Schiedam NLG 82,50 ; JANNETTE, 346 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 85, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84 ; BALI, 572 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 80, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78, naar Schiedam NLG 79 ; ERASMUS, 655 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 80, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78, naar Schiedam NLG 79 ; INDIA, 685 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 80, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78, naar Schiedam NLG 79 ; JEDO, 399 l., naar Amsterdam en Middelburg NLG 80, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78, naar Schiedam NLG 79 ; OCEANUS, 613 l., naar Amsterdam NLG 81, naar Rotterdam en Schiedam NLG 76, naar Dordrecht NLG 78 ; ALLEGONDA JACOBA, 370 l., naar Amsterdam NLG 88, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 85 ; CATHARINA MARIA, 337 l., naar Amsterdam NLG 84,48, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 79,48, naar Middelburg NLG 81,98, naar Schiedam NLG 79,48 ; MAASSLUIS, 471 l., naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,90 ; TERNATE, 395 l., naar Rotterdam en Dordrecht NLG 79,69, naar Middelburg NLG 81,69, naar Schiedam NLG 79,69 ; GIJSBERTUS HERMANUS, 603 l., naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,90 ; JOHANNA MARIA, 472 l., naar Amsterdam NLG 91,75, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 87,75 ; EUROPA, 669 l., naar Amsterdam NLG 84,90, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 80,90 ; SUMATRA, 347 l., naar Amsterdam NLG 83,50, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 81,50, naar Middelburg NLG 83,50.
(opm: l = last, voorafgegaan door de grootte in lasten)

Afbeelding
Datum 06 december 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 oktober. Vrachten. Nederlandse schepen. CONSTANCE sloot af tot NLG 2,25 per picol voor Bushire. HENRIËTTE GEERTRUIDA accepteerde NLG 72,50 voor suiker en NLG 60 voor tabak van Soerabaja naar Rotterdam, terwijl de PASOEROEAN tot geheime vracht voor rijst van Indramaijoe naar Amsterdam afsloot. Daarop nam de Factorij de volgende 6 schepen op als GIJSBERTUS HENDRIKUS tot NLG 72,43, BALTIMORE tot NLG 73,60, beide naar Amsterdam, CORNELIA tot NLG 72,40; ISAAC DA COSTA en HENDRIKA tot NLG 73,80 naar Rotterdam en CORNELIA MATHILDE tot NLG 73,75 naar Schiedam. Verder sloten af de JOHANNA EN WILLEM voor NLG 75 voor suiker en de HUIJDECOPER tot NLG 72,50. AUGUSTE tot NLG 70 voor suiker en NLG 55 voor tabak; GRONDWET tot NLG 72,90 voor suiker en NLG 70 voor koffie. De SCHIEDAM, MARIA ELISABETH, ALBLASSERWAARD en CONSTANTIA namen alle NLG 72,50 voor suiker en evenredige vrachten voor ander goed aan. AQUARIUS bekomt GBP 3.7/6 voor suiker naar Londen. SUSANNA JOHANNA en ASTREA GBP 3.10/- voor suiker naar Boston. Onbevrachte schepen; Nederlands KORTENAER, SAMARANG, IDA GEERTRUIDE, ALLEGONDA JACOBA, MARY EN HILLEGONDA, SUMATRA, JOHANNA, RIDDERKERK, WILLEM POOLMAN, LOUISE, MINA, CORNELIA, JANNETJE, VICE ADMIRAAL MAY en STAD DOCKUM.

Afbeelding
Datum 21 maart 1871
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 18 maart. De schepen SUMATRA, kapt. Buyser, te Soerabaija, en CHRISTINA MARIA, kapt. De Veer, te Batavia aangekomen, waren, volgens bericht van daar van de 9e febr. bezig met repareren.

Afbeelding
Datum 02 april 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 21 februari. Vrachten. Nederlandse schepen: PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, naar Amerika, geheim; WILHELMINA EN CLARA, naar Amsterdam, NLG 20 en NLG 30 tin, Batavia te laden, NLG 60 tabak in de Oosthoek; SUZANNA, naar Amsterdam NLG 75 suiker en rijst, NLG 120 arak, hier en op de kust te laden; JOHANNA MARIA, naar Rotterdam, NLG 80 suiker, NLG 75 koffie, NLG 65 tabak, Samarang te laden.
Onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: VERTROUWEN, BELLATRIX, JOHANNA, GIJSBERT KAREL VAN HOGENDORP.
Diversen: Nederlandse schepen: SUMATRA in reparatie, CHRISTINA MARIA in reparatie, JAVA in reparatie.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1871
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 5 oktober. Het schip SUMATRA, kapt. Buyser, van Batavia naar Amsterdam, is bij Dungeness van een loods voorzien.

Afbeelding
Datum 28 november 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. A.W. Abrahamsz, C.S. Oolgaardt en E.C.A. Koli, makelaars te Amsterdam, zullen op maandag 18 december 1871, in de Brakke Grond, des avonds te zes ure, ten overstaan van de notaris A.D.J.T. Meijjes, verkopen het extra ordinair welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip SUMATRA, gevoerd door kapt. J. Buyser, volgens meetbrief lang 37,13 meters, wijd 6,91 meters, hol 5,76 meters, en alzo gemeten op 657 tonnen of 347 lasten, met deszelfs zeer complete inventaris. Genoemd schip is in maart 1871 te Soerabaja belangrijk gerepareerd, waaronder geheel nieuw lijfhout en nieuw gekoperd met geel metaal op vilt; staat ledig, neemt grote deklast, heeft gelegenheid tot het maken van boegpoorten en diensvolgens in elk opzicht uitmuntend geschikt voor de houtvaart. Het schip ligt ter bezichtiging aan de Oosterdoksdijk. Mede te bevragen bij de cargadoors Oolgaardt & Bruinier te Amsterdam en Hudig & Blokhuijzen te Rotterdam. (opm: schip wordt verkocht naar Bremen).

Afbeelding
Datum 21 december 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in de Brakke Grond in de Nes te Amsterdam op dinsdag 19 december: - het barkschip SUMATRA: verkocht voor NLG 25.880, in slag NLG 700. Koper A. Vinke. (opm: waarschijnlijk in opdracht van een Bremer reder)
- een chronometer verkocht voor NLG 150, in slag NLG 40. Koper P. Reineke.
- een dito verkocht voor NLG 50, in slag NLG 5. Koper W. de Lorme van Rossem.

Afbeelding