Inloggen
BILLITON - ID 8142


Kroniekberichten

Datum 24 september 1873
Krant JB - Javabode
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 14 augustus. Heden is aan de werf van de Maatschappij de Atlas te Amsterdam met het beste gevolg te water gelaten het ijzeren schroefstoomschip BILLITON, groot 300 gemeten tonnen, gebouwd voor rekening van de Billiton-Maatschappij te ’s-Gravenhage. (opm: de datum van 14 augustus is dubieus).

Afbeelding
Datum 05 mei 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Texel, 4 mei. Heden is het stoomschip BILLITON van hier naar Batavia vertrokken (opm: eerste reis van dit te Amsterdam voor de Billiton-Maatschappij gebouwde stoomschip).

Afbeelding
Datum 20 mei 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 19 mei. Volgens bericht van kapt. Meijer, voerende het stoomschip BILLITON, van Amsterdam naar Batavia, was hij 16 dezer wegens stormweder te Cadix binnengelopen. Schip en machine bevonden zich in de beste orde. (opm: eerste reis van dit stoomschip).

Afbeelding
Datum 10 juli 1874
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 10 juli. Heden is alhier ter rede aangekomen het stoomschip BILLITON, kapt. Meijer, van de rede van Texel. (opm: te Amsterdam nieuw gebouwd voor de Billiton-Maatschappij).

Afbeelding
Datum 12 juli 1881
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Op onze toko-vendutie van de 19e dezer zullen wij verkopen voor rekening van de Billiton-Maatschappij een stoomlier met deels gesloopte ketel, opgesteld in de werkplaats van de firma Taylor & Lawson alhier, en twee ketels en schoorsteen, alle versleten, met toebehoren, benevens ijzerrommel en een staand stoomwerktuig van 60 paardekracht nominaal (300 effectief), met vaste expansie en gewone condensatie, alles staande in het stoomschip BILLITON, liggende ter rede van Batavia. De sloping of losneming, uitlichting en aflevering van ketels, schoorsteen en machine heeft onder toezicht van de 1e machinist aan boord plaats, doch zonder enig risico voor de verkoper. De aflevering zal in de loop der maand augustus kunnen aflopen. Nadat de koper de voorwerpen aan boord in ontvangst heeft genomen, worden zij voor rekening van de verkoper gesloopt of los genomen uitgelicht en afgeleverd op de kade van het havenkanaal te Batavia.
Nadere inlichtingen zijn bij de firma Taylor & Lawson en aan boord van de stomer BILLITON te bekomen.
John Pryce & Co.
(opm: de BILLITON werd niet gesloopt, doch zal waarschijnlijk een nieuwe machine en ketels hebben gekregen)

Afbeelding
Datum 09 december 1881
Krant SH - Soerabaijasch Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 5 december. Laatstleden zaterdag is op het eiland Amsterdam het eerste particuliere drijvend dok der Nederlandsch-Indische Droogdok Maatschappij plechtig ingewijd. Aan de uitnodiging der directie was door een 30- of 40-tal belangstellenden gevolg gegeven, die met de stomer BATAVIA een alleraangenaamst tochtje maakten, waarbij de gastheren het niet aan spijs en drank hadden laten ontbreken.
Op het eiland vond men in het dok de stomer AMSTERDAM van de droogdokmaatschappij geplaatst. Onder het applaus der aanwezigen werd het nieuwe dok met de naam VOLHARDING gedoopt.
Het dok heeft op de vier hoeken vier torens, op welke het steunt en waarin machines tot het uit- en inpompen van water.
Naar wij vernemen, zal morgen de BILLITON het eerst van het dok gebruik maken.
(opm: bekort)

Afbeelding
Datum 09 januari 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Laatstleden zaterdag is op het eiland Amsterdam het eerste particuliere drijvend dok der Nederlandsch Indische Droogdokmaatschappij plechtig ingewijd. Aan de uitnodiging der directie, de heren J. C. L. B. Falk, C. P. Lohr Jr. en H. P. van Heukelom Jr., was door een dertig of veertig belangstellenden gevolg gegeven, die met de stomer BATAVIA een alleraangenaamst tochtje maakten, waarbij de gastheren het niet aan spijs en drank hadden laten ontbreken.
Op het eiland, waar enige versiering was aangebracht, vond men in het dok de stomer AMSTERDAM van de droogdokmaatschappij geplaatst. Er werd daar door de president, de heer Falk, een woord gesproken ter herdenking aan de niet altijd bemoedigende geschiedenis der pogingen van de maatschappij, nu zo gelukkig bekroond, dank aan de ijverige, onvermoeide zorgen van de heer O. C. W. Lindemann en zijn staf, aan wie de spreker hulde bracht, uit de te boven gekomen teleurstellingen aanleiding nemend om onder het applaus der aanwezigen het nieuwe dok te dopen met de naam De Volharding.
Het dok heeft op de vier hoeken torens, op welke het steunt en waarin machines tot het uit- en inpompen van water. Er werden enige manoeuvres met het dok uitgevoerd en de verdere inrichting bezichtigd.
Op de terugtocht werd een bezoek gebracht aan het nieuwe schip der Maatschappij Nederland, de PRINS ALEXANDER, die, prachtig ingericht, een bezoek overwaard is.
De gezagvoerder Braat nam de honneurs van zijn schip met de bekende zeemansgulheid waar, het bezoek tot een tweede feest op de tocht makende. Omstreeks 7 ure bereikte men weder de stad.
Naar wij vernemen zal morgen de BILLITON het eerst van het dok gebruik maken. Gelijk men weet, is in de concessie de bepaling begrepen, dat, zodra het dok in werking is, het marinedok op Onrust geen schepen meer bedient, die op Amsterdam terecht kunnen.
Daaronder behoren voor het ogenblik alleen niet de grootste mailboten, wier lengte te groot is voor het dok. Wij hopen echter de maatschappij, die aan haar dok met recht de naam Volharding heeft gegeven, ook nog op Amsterdam een dok van de grootste afmeting te zullen zien openen.

Afbeelding
Datum 31 januari 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Het nieuwe dok op het eiland Amsterdam. Men meldt ons dat, toen de stomer BILLITON op maandag 12 dezer uit het dok gelaten werd, de werking, evenals bij de opname, uitmuntend was. Alles ging ditmaal zelfs nog kalmer en geregelder dan de eerste keer. Het gehele werk met het weer oppompen had in ongeveer anderhalf uur plaats. Het Europese personeel gaf blijken volkomen goed op de hoogte te zijn. Men zegt algemeen, dat het stelsel van dokken, in het dok de Volharding toegepast, wegens de meerdere koelte te verkiezen is boven het dokstelsel van de marine. De magazijnen, de bok en de werkplaats, zijn goed gelegen, hoewel er in de laatste nog veel werktuigen ontbreken, die aanwezig behoorden te zijn, wanneer de werf op Amsterdam een volledige reparatiewerf zal zijn. Wij vernemen echter dat die werktuigen en materialen reeds in Europa besteld zijn. De nieuwe directeur, de heer Kramers, die de heer Lindeman is opgevolgd, verdient lof voor de tact en kunde, door hem direct na zijn optreden aan de dag gelegd.

Afbeelding
Datum 02 juli 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 21 mei. De rechtbank van onderzoek heeft in de aanvaring van de BENTAN en de BILLITON in de haven van Singapore op 12 april l.l. verklaard, dat de schuld alleen bij de BILLITON lag en de gezagvoerder J.R. Milnes voor drie maanden geschorst.

Afbeelding
Datum 26 september 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 18 augustus. Het stoomschip BARON MACKAY van de Nederlandsch-Indische Stoomvaart Maatschappij, gezagvoerder Visman, vertrok de 5e dezer van Soerabaya naar Singapore, geladen met stukgoederen, katjang olie en katjang matten. Aan boord bevond zich slechts één passagier, zijnde de heer Waddell, chef ingenieur machinist. In de avond van 6 op 7 augustus strandde de BARON MACKAY op een eilandje NNO van Mangar, bij de oostkust van Billiton, in de zogenoemde Karimata passage.
Onmiddellijk na het ongeluk heeft zich de eerste officier van de BARON MACKAY in een sloep naar de noordkust van Billiton begeven en vandaar kennis gegeven van het ongeluk aan de agent te Billiton.
Inmiddels was het hoofd van gewestelijk bestuur van dat eiland ook reeds van de stranding onderricht en werd dadelijk de volgende morgen het stoomschip BILLITON ter assistentie gezonden. Het bleek al spoedig, dat het fraaie stoomschip BARON MACKAY geheel wrak was geworden, maar gelukkig de bovengenoemde passagier en de opvarenden allen waren gered. Volgens berichten is er bovendien ook nog veel lading gered en laat het zich aanzien dat daarvan nog meer gered kan worden.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Singapore, 29 september. Het stoomschip BILLITON is bij het vertrek van hier naar de Straits door het stoomschip VENUS aangevaren en is in de haven teruggekeerd. Het stoomschip is op de sleephelling gehaald en onderzocht. De schade is boven de waterlijn en de kosten der reparatie zijn op $ 1200 begroot (opm: waarschijnlijk Straits dollars). De VENUS leed geen schade.

Afbeelding
Datum 11 januari 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Verkort verslag van de Nederlandse Rederijen in 1906 (vlootmutaties).
Holland Amerika Lijn: Nieuwgebouwd dubbelschroefstoomschip NIEUW AMSTERDAM (17250 ton), s.s. ROTTERDAM (8139 ton) verkocht. Nieuw stoomschip 23000 ton besteld, in voorjaar 1908 op te leveren.
Stoomvaart Mij Nederland: Nieuwgebouwde mailstomer REMBRANDT 5860 ton
Nieuwgebouwde goederenboot BANDA 4400 ton. Het s.s. PRINSES AMALIA 3495 ton verkocht. Grote goederenboot besteld. Mailstomers VONDEL en GROTIUS nog in aanbouw
s.s. SOEMBAWA werd gebezigd in nieuwe lijn, die in combinatie met de Rotterdamsche Lloyd werd geopend tussen Java en Engels-Indië, waarvoor Lloyd een stoomschip aankocht dat onder de naam BENGALEN (2660 ton) in de vaart kwam.
Ook bracht de Rotterdamsche Lloyd de nieuwe mailstomer RINDJANI (4931 ton) en het in aanbouw zijnde s.s. KAWI en werd het s.s. TABANAN besteld. Om te voorzien in de kosten werd tot een kapitaalsuitbreiding met twee millioen overgegaan.
De Kon. Paketvaart Mij. bracht nieuwgebouwde s.s. DUYMAER van TWIST en PAHUD elk 1806 ton in de vaart, terwijl het s.s. DE GREVE (2892 ton) te water gelaten werd.
Verkocht werden het s.s. GENERAAL PEL (1156 ton), MAHA VAJIRUNHIS (1182 ton) en SWAERDECROON (641 ton), terwijl vier stoomschepen elk ca 2900 ton besteld werden.
De Kon. Nederl. Stoomboot Mij. breidde de vloot aanzienlijk uit. Nieuw in de vaart de s.s. NEPTUNUS, URANUS (elk 1550 brt), ACHILLES en ATLAS (elk 2161 brt). In aanbouw s.s. VULCANUS (2160 brt) VESTA en VENUS (elk 1700 brt). Uitbreiding enerzijds door openen nieuwe lijn op Egypte en Syrië, anderzijds met steeds vermeerderend vervoer op de lijnen van de maatschappij. Het bedrijf is toegetreden tot de Nationale Stoomboot Mij in begin van het jaar, waardoor een einde kwam aan de concurrentie met de Atlas-Linie, en de maatschappij werd opgenomen in een pool van een aantal buitenlandse ondernemingen die de vaart op de Middellandse Zee onderhouden.
De Java-China-Japan Lijn bracht de nieuwgebouwde TJIBODAS (4828 ton) in de vaart en het s.s. TJIKINI (4700 ton) reeds te water.
Het s.s. ORANJE NASSAU (1308 ton) van de Kon. West-Indische Maildienst is vergaan.
Het s.s. ANCHISES van de Nederlandse Stoomvaartmij. Oceaan is verkocht.
P.A. van Es bracht het s.s. AMSTEL in de vaart (1050 ton).
W.S. en J.M. Burger bracht het s.s. MELROSE (1450 ton) in de vaart.
Scheepvaart en Steenkolen Mij bracht het nieuwgebouwde s.s. WESTLAND (1150 ton) in de vaart.
Het s.s. AMSTELSTROOM (788 ton) van de Holl. Stoomboot Mij. en de BATAVIER 1 gingen naar het buitenland.
De Billiton Mij. met BILLITON en KARANG komt niet meer onder de Nederlandse rederijen voor.
Vrachtvaarders:
Door een nieuwe vennootschap onder directie van de heer A.C. Lensen te Terneuzen werd een stoomschip besteld van 1900 ton.
Het s.s. MAUD CASSEL van Wm. H. Müller is vergaan. In plaats hiervan en van het reeds verkochte s.s. SKANDIA werden twee stoomschepen besteld van 5500 ton elk.
Het s.s. ELLEWOUTSDIJK (2229 ton) voor rekening van Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum kwam in de vaart.
Voor Vinke & Co te Amsterdam kwam het s.s. TROMPENBERG (1800 ton) in de vaart (het vorige jaar in aanbouw vermeld onder de naam HILLIGERSBERG)
Holland-Gulf Stoomvaart Mij kocht van Jos. de Poorter het s.s. THEODORA (852 ton). Dezelfde maatschappij bracht het nieuwgebouwde s.s. ALWINA (1150 ton) in de vaart.
Van Nievelt, Goudriaan & Co’s Stoomvaart Mij. heeft het s.s. PHECDA (2500 ton) in aanbouw en gaf voor NLG 180.000 aandelen uit.
De voor Gebr. Van Uden gebouwde MAASHAVEN (2500 ton) werd te water gelaten.
Het s.s. DE RUYTER (1682 ton) van de Stoomvaart Mij ‘Tromp’ is vergaan.
Het s.s. ARUNDO (1698 ton) van Hudig & Veder is verkocht.
Een nieuwe firma op rederijgebied is Joh. Otten & Zoon te Rotterdam, die het s.s. CARL LEHNKERING (2400 ton) bestelde.
Door de Maatschappij Stoomboot ‘Constance Catharina’ te Harlingen werd het s.s. CONSTANCE CATHARINA (1150 ton) besteld. Het schip is reeds te water gelaten.
De firma Erhardt & Dekkers bestelde het s.s. NOORDWIJK (2000 ton).
De Stoomvaart Mij ‘Amstel’ heeft het s.s. AMSTELDAM in aanbouw.

Afbeelding