Inloggen
ABEONA - ID 7976


Kroniekberichten

Datum 02 april 1847
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 1 april. Gisteren is te Schoonderloo (opm: Delfshaven) bij de scheepsbouwmeester H. de Hoog op deszelfs timmerwerf Maas-Zicht de kiel gelegd voor een schoenerschip van ca. 150 lasten, dat zal worden genaamd ABĖONE (opm: ABEONA), en gevoerd worden door L.A. Klein (opm: Kleyn).

Afbeelding
Datum 29 maart 1848
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam liggen (opm: onder meer) in lading:
Naar New York: het nieuw gebouwd en gekoperd brikschip ABEONA, kapt. L.A. Klein, Adres bij Joh.Ooms Ezn & Co en bij Wambersie & Crooswijck.
Naar Rio de Janeiro: het nieuw gebouwd en gekoperd barkschip CORNELIA, kapt. D.B. Jonker, om ten spoedigste te vertrekken. Adres bij Kuyper, van Dam & Smeer.

Afbeelding
Datum 22 januari 1849
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 november. Scheepsvrachten. In de loop dezer maand werden successievelijk de volgende bevrachtingen gesloten. De ERFPRINSES VAN ORANJE tot NLG 92,50 voor rijst en NLG 95 voor suiker, beiden zonder meer, om alhier en te Soerabaija te laden. De KONING WILLEM II bedong NLG 90 voor 10/m pikols rijst, NLG 85 voor koffij en NLG 120 voor tabak, alles zonder meer. De brik ABEONA, een scheepje van slechts 4.000 pikols, werd tot NLG 97,50 zonder meer genomen voor een lading suiker en rijst, te Pamanoekan te laden. Bovendien werd nog door de Factorij (opm: der Ned. Handel Maatschappij) gecharterd de ANNA EN ELIZE en de DUIVELAND voor een lading suiker en tabak, respectievelijk tot NLG 95 en NLG 120 per last zonder meer, en heeft de JAN PIETERSZ KOEN heden nog van diversen lading bekomen tot NLG 95 voor suiker, NLG 90 voor rijst, NLG 85 voor koffij en NLG 125 voor tabak. De AMSTEL en de HARMONIE, laatstgenoemde van een reis naar Banka en terug, laden suiker en rijst voor eigen rekening. Op dit moment ligt nog onbevracht de CATHARINA MARIA en dewijl eerstdaags nog meerdere schepen, zo van tussenreizen als uit Nederland hier verwacht worden, is het te vrezen, dat de tegenwoordige vrachten zich moeilijk zullen kunnen staande houden.

Afbeelding
Datum 30 januari 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 januari. Het schip ABEONA, kapt. Klein, van Rotterdam naar China, de 11e september Straat Soenda gepasseerd, is volgens brieven over Southampton, wegens gebrek aan water in een haven in de nabijheid van Shanghai binnen gelopen.

Afbeelding
Datum 17 februari 1852
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 16 februari. Gisteren in de late avond begaven zich drie mannen, met een boot, naar het brikschip ABEONA, hetwelk op sleephelling aan het Nieuwe Werk te Rotterdam, ligt te timmeren, vermoedelijk met het doel om het te beroven. Het schip gezwaveld zijnde, was het ruim, waar het doel van hun tocht geborgen was, gesloten. Terwijl twee der dieven de waker, die volgens zijn verhaal overrompeld was, vasthielden, slaagde de derde er enige moeite, in, om een der luiken te openen. De ogenblikkelijk uitstromende zwavellucht bedwelmde hem echter en deed de dief stikkende naar beneden storten. Zijn makker, hem een gil van smart horende slaken, namen de vlucht. Een echter geraakte bij het mede in de boot springen, in het water en verdronk onmiddellijk; zijn lijk is heden morgen opgevist. Omtrent het lot van de derde is men onzeker.

Afbeelding
Datum 28 december 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Antwerpen, 26 december. De loods van het alhier gearriveerde Nederlandse brikschip ABEONA heeft op de hoogte van Goodwinsand (opm: de Goodwin Sands) het wrak van een driemastschip gezien. Hij veronderstelt, omdat alles van binnen volgens de gewoonte der meeste Nederlanders, wit geschilderd was, dat het van Nederlandse oorsprong is. De masten waren gekapt of over boord geslagen. Leven was niet meer aan boord te zien.

Afbeelding
Datum 19 januari 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stettin, 6 januari. Onder meer anderen overwinteren alhier de Nederlandse schepen BARON VAN HALL, kapt. Scholtens, EEFKE MARIA, kapt. Bart, ABEONA, kapt. Hoogendijk, CATHARINA WILHELMINA, kapt. Riemsma, MARIA, kapt. Hendriks, en ALIDA, kapt. Valk.

Afbeelding
Datum 02 december 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Carga lijsten

Cargalijsten.
Te Amsterdam arriveerde het schip (opm: bark) ESTAFETTE, kapt. A.M.H. Rietveld, van Tjilatjap, met 6542 balen koffij, 282 kisten indigo, 875 schuitjes tin en 169 bundels bindrotting.
Adres: Nederlandsche Handel-Maatschappij.
Te Dordrecht arriveerde het schip (opm: brik) ABEONA, kapt. J. van der Valk, van Berdiansky (opm: Berdyansk, aan de Zee van Azov), met 1885 tchetwert (opm: oude Russische inhoudsmaat, 67 tschetwert = 150 hectoliter) lijnzaad.
Adres firma Balen & Rovers.

Afbeelding
Datum 28 februari 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam HHzn., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam en C.H. van Dam te Rotterdam zullen als lasthebbende van hun meesters in de Zaal aan de Scheepmakershaven, Wijk 1 no. 499, op dinsdag de 19e maart 1867, des middags ten 12 ure, publiek verkopen:
-          Het snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip ZEEMANSHOOP, laatst gevoerd door kapt. J. Reiniersen, volgens meetbrief lang 39 el 80 duim, wijd 7 el 22 duim, hol 5 el 57 duim en alzo groot 711 tonnen of 376 lasten; met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende in de Westerhaven. Gemeld schip is gebouwd in 1853 en het laatst de 18e maart 1865 voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht binnengekomen, en alzo aan de beurt der bevrachting.
-          Het extra snelzeilend gekoperd en kopervast brikschip HOLLANDER, laatst gevoerd door kapt. D. Kruyt, volgens meetbrief lang 29 el 20 duim, wijd 5 el, hol 3 el 53 duim, en alzo groot 229 tonnen of 121 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende in de Haringvliet.
Nadere informaties zijn te bekomen bij bovengenoemde makelaars.

Afbeelding
Datum 20 maart 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in de zaal, hoek Scheepmakershaven en Bierstraat op dinsdag 19 maart:
-          Het barkschip ZEEMANSHOOP, om NLG 20.200 opgehouden
-          Het brikschip HOLLANDER, om NLG 8900 opgehouden, doch later uit de hand verkocht om NLG 8500.
-          Chronometers, boeken en kaarten: niet verkocht.

Afbeelding
Datum 23 mei 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 22 mei. Volgens brief van kapt. G.F. Meijer, voerende de mailboot van Suriname op Demerary, was het schip (opm: brik) HESTER, kapt. O.S. Parma, van hier naar Suriname, de 20e april l.l. op de hoogte van Braamspunt (opm: monding Commewijne, 05º57’ N.B. 55º09’ W.L.).

Afbeelding
Datum 02 juli 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 juli. Volgens brief uit Suriname d.d. 4 juni, zouden de schepen COMMEWIJNE, kapt. De Lang, de 8e, HESTER, kapt. Parma de 12e en MARIA ELISABETH, kapt. Kuiper, de 20e dier maand van daar herwaarts vertrekken, en was het schip ANTONIA HENDRIKA CAROLINA, kapt. Reuvekamp Gille, van de geleden schade hersteld en gereed om met een paar dagen de reis naar Porto Cabello te aanvaarden.

Afbeelding
Datum 02 januari 1872
Krant SUR - Suriname, Koloniaal Nieuws- en Advertentieblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Paramaribo, uitgeklaard 19 december het Nederlands schip ADVENTURE, kapt. R. O’Hara, naar Guadeloupe via Barbados, met 233 pies (opm: stuks) hout en 12 vadem brandhout; de 29e december het Nederlandse schip HESTER, kapt. O.S. Parma, naar Amsterdam met 417.760 pond suiker, 11.643 gallons melasse, 25.510 pond kwassiehout, 11.705 pond cacao en 2.850 kokosnoten; eveneens de 29e december het Nederlandse schip ONDERNEMING, kapt. C.L. van der Veen, naar Amsterdam met 290.488 pond suiker, 10.851 gallons melasse, 31.360 pond kwassiehout, 5.388 pond cacao en 2.224 kokosnoten.

Afbeelding
Datum 14 februari 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 12 februari. Het Nederlandse schip HESTER, kapt. Parma, van Suriname alhier aangekomen, heeft de kluiverboom en zeilen verloren en meer andere schade bekomen.

Afbeelding
Datum 18 november 1873
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 13 november. De hier in de Sont gelegen, noordwaarts bestemde circa 400 à 500 schepen hebben heden hun reizen voortgezet, waaronder FREDERIK EN THEODORUS, kapt. Rab; HESTER, kapt. Dijker; HILLECHIENA AMALIA, kapt. Redeker; TEXEL, kapt. Kolle; CHRISTINA, kapt. Bekkering; ENGELINA, kapt. Konter; JONGE RIEKA, kapt. Klein; CATHARINA, kapt. Thaden; HELENA, kapt. De Jonge; ZWALUW, kapt. Teensma; CORNELIA JOHANNA, kapt. Klingen; de kof NO. 44, uit Delfzijl, (kapt. P. Dijkstra); PETRONELLA, kapt. De Vries; EUREKA, kapt. De Groot.

Afbeelding