Familiegegevens en opleiding
Frans de Jonge werd geboren 16 oktober 1827 te Veendam als zoon van de zeeman Ties Hindriks de Jonge en Hindrikje Jacobs Venema.
Frans trouwde op 05 februari 1852 te Wildervank als zeeman met Grietje Hindriks Hazewinkel, geboren 10 december 1830 te Veendam als dochter van de schipper Hindrik Jans Hazewinkel en Jantje Kars Dekker.
Geen overlijdensgegevens van Grietje kunnen vinden.
Frans staat in een Burgerlijkse Stand-akte uit 14 mei 1884 te Wildervank als “overleden” en Grietje Hazewinkel als levend te Wildervank.
In BS-akten uit 1852 en 1854 staat Frans Ties de Jonge vermeld als “ zeeman”, in die uit de periode 1856 t/m 1861 als “ schipper” en in 1882 als “ stuurman”.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
F.T. de Jonge was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 84 in de periode 1856 t/m 1904.
F.T. de Jonge was effectief lid van het zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” te Veendam met vlagnummer 219 in de periode 1856 t/m 1866.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt F.T. de Jong(e) als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1858 van de smak “Margaretha Hendrika”, gebouwd in 1838, bouwlocatie niet vermeld, 53 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar. Het schip werd in oktober 1858 verlaten bij Hantsholm. De bemanning is door de “Mathilda” onder kapitein Nielsen bij Rørvig aan land gezet. Het schip is aangedreven bij Larvik.
* 1862 t/m 1866 van de schoenerbrik “Jetskalina Everts”, gebouwd in 1861 te Muntendam, 177 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip voer in 1867 voor G.Herwig te Veendam en was herdoopt in “Catharina
In de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege opgenomen in een almanak uit 1862 uitgegeven door de zeemanscolleges van Wildervank en Nieuwe Pekela wordt F.T.de Jonge vermeld als gezagvoerder van de “Magretha Hendrika” met vlagnummer 219.
De collectie monsterrollen het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
03 februari 1841, smak “ Argo”, schipper Ties Hindriks, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, koksmaat Frans Ties de Jonge, geen leeftijd en woonplaats vermeld, en een matroos.
17 februari 1844, kof “ Klaassina Margaretha”, schipper Jacob Roelfs Schippers, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok Frans Tiessens de Jonge, geen leeftijd en woonplaats vermeld en een matroos.
07 februari 1849, smak “ Hinderika” schipper Ties Hindriks de Jonge, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Frans Ties de Jonge, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, matroos en een scheepsjongen.
16 februari 1850, smak “ Henderika”, schipper Ties Hindriks de Jonge, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Frans Ties de Jonge, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, matroos en een kajuitwachter.
11februari 1852, kof “ Hinderika”, schipper Ties Hindriks de Jonge, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Frans Ties de Jonge, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, matroos en een koksmaat.
19 februari 1853, smak “ Hinderika”,schipper Ties Hindriks de Jonge, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Frans Ties de Jonge, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, matroos en een kajuitwachter.
14 januari 1854, smak “ Margaretha Hinderika”, schipper Frans Ties de Jonge, geen leeftijd en woonplaats verrmeld. Voorts stuurman, kok en een matroos.
20 januari 1855, smak “ Margaretha Henderika”, schipper Frans Ties de Jonge, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok en een matroos.
26 januari 1856, smak “ Margaretha Hinderika”, schipper Frans Ties de Jonge, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok en een matroos.
11 februari 1857, smak “ Margaretha Hinderika”, schipper Frans Ties de Jonge, 29 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok en een matroos.
06 februari 1858, smak “ Margaretha Hinderika”, schipper Frans Ties de Jonge, 30 jaar, geen leeftijd vermeld. Voorts stuurman, kok en een lichtmatroos.
27 februari 1869, kof “ Eendragt”, kapitein Harm Jans Boer, 36 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Frans Tiessens de Jonge, 41 jaar uit Wildervank, en een kok.
28 januari 1871, schoener “ Eltica Meezenbroek”, schipper Jan de Vries, 39 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Frans Ties de Jonge. 43 jaar uit Veendam, kok, matroos en een lichtmatroos.
24 april 1879, bark “ Ems”, kapitein Sjouke Wortel, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frans T. de Jonge, 50 jaar uit Wildervank, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter.
In de 14 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Frans Ties/Tiessens de Jonge.
Het overzicht luidt:
1841 koksmaat op de smak “Argo” onder Ties Hendriks de Jonge (zijn vader) geen leeftijd
1844 kok op de kof “ Klaassina Margaretha” onder Jacob R.Schippers idem
1849-1853 stuurman op de smak “ Hinderrika” onder Ties Hindriks de Jonge idem
1854-1858 schipper op de smak “ Margartha Hinderika” ?-30 jaar
1869 stuurman op de kof “ Eendragt” onder Harm Jans Boer 41 jaar
1871 stuurman op de schoener “ Eltica Meezenbroek” onder Jan de Vrries 43 jaar
1879 stuurman op de bark “ Ems” onder Sjouke Wortel 50 jaar
Overige bijzonderheden
4 Maart 1854 laat Frans Ties de Jonge, scheepsgezagvoerder, wonende te Veendam, de koopakte van een kofschip bij de Regtbank te Zwolle registreren. Het schip, gelegen te Zwolle in de haven aan de Dijk, had hij op 1 maart voor f 1.600,- gekocht van Doijer en Kalff in hun kwaliteit van boekhouders van dit schip
Blijkens een bij de Zwolse rechtbank geregistreerde verklaring van 1 maart 1854 is Frans T. de Jonge, wonende te Veendam, de enige eigenaar. Het schip met een dek en tweee masten is 28 lasten of ongeveer 53 zeetonnen, thans liggende te Zwolle.
Ontleend aan “ZEEVAART ZWOLLE e.o.. Chronologieperiode 1731-1880”, door G. van Heel
Typoscript 158 pp (p.76)
In de bibliotheek van de Stichting Nederlandse Kaaphoornvaarders te Hoorn, Nr 546.
Familiegegevens en opleiding
Detmer Boukes Kolk werd geboren te Wildervank 20 september 1818 als zoon van de schipper Bouke Harms Kolk en Fennechien Deddes.
Detmer trouwde op 18 januari 1841 te Veendam als zeeman met Jantje Berends Bol geboren te Veendam 16 juli 1823 als dochter van de zeeman, later schipper Berend Egberts Bol en Marchien Nannes van der Wijk. Jantje Bol overleed op 29 juni 1876 te Veendam, 52 jaar. Familienaam veelal gespeld als Boll.
Geen overlijdensakte van Detmer Kolk kunnen vinden, maar gezien de overlijdensakte van zijn vrouw en een huwelijksakte van zoon Bouko tussen 1876 en 1900.
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Detmer/Dethmer vermeld als zeeman in 1841, als schipper in 1841, 1843, 1844, 1846, 1847, 1850, 1854, 1855, 1858, 1861, 1866, 1869, 1870, 1877 en als koopman in 1878, 1879, 1880.
Lidmaatschap zeemanscollege(s).
D.B.Kolk was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 42 in de periode 1841 t/m 1879.
D.B.Kolk was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer A7 resp. 146 in de periode 1851 t/m 1891
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt D.B.Kolk als gezagvoerder gedurende:
* 1843 van de kof “Marchiena”, gebouwd in 1841 te Veendam, 59 ton o.m., geen vermelding van thuishaven varend vanuit Wildervank;
* 1848 t/m 1867 van de kolf “Jonge Bol”, gebouwd in 1847 te Wildervank, 102 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip voer in 1868 voor kapitein/eigenaar H.H.Sprik Jr te Pekela en was herdoopt in “Maria”;
* 1868 t/m 1875 van de schoenerbrik “Jeannette” ex Catharina, ex Jetskalina Everts, gebouwd in 1861 te Muntendam, 177 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip voer in 1876 voor kapitein/eigenaar H.A.Tap te Pekela en was herdoopt in “Albertje Hesseling”;
* 1876 t/m 1884 van de schoenerbrik “Jeannette” ex Krommenie, gebouwd in 1864 te Veendam, 160 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd in 1884 te Montevideo verkocht.
In de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege opgenomen in een almanak uit 1862 uitgegeven door de zeemanscolleges van Wildervank en Nieuwe Pekela wordt D.B.Kolk vermeld als gezagvoerder van de “Jonge Boll” met vlagnummer A7 resp.146.
In een Naamlijst van Leden van het Veendammer zeemanscollege in 1880 aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staat D.B.Kolk als gezagvoerder van de “Jeanette” met vlagnummer 146.
De JEANNETTE is - afwijking van Bouma - volgens Luc Heyboer in 1864 gebouwd bij K & J Wilkens te Veendam als KROMMENIE voor Kaars Sypesteyn en in 1875 voor ƒ 11.000 verkocht aan D.B. Kolk te Veendam. De JEANNETTE is in 1881 in het Kattegat gestrand en in 1884 in Montevideo voor GBP 500 verkocht.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
20 januari 1840, kof “Lucas Wigcher”, schipper Jogchem J. de Jonge, geen leeftijd en woonplaats verrmeld. Voorts stuurman, kok, matroos Detmer Boukes Kolk, geen leeftijd en woonplaats vermeld, en een kajuitwachter.
04 januari 1841, schip “Weldaad”, schipper Dethmer Boukes Kol, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman en een kok.
16 april 1842, schip “Margiena”, kapitein Dethmer Boukes Kolk, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts een stturman en een kok.
21 januari 1843, kof “Marchiena”, schipper Dethmer Boukes Kolk, geen leftijd en woonplaats vermeld. Voorts een kok en een niet met rang vermeld bemanningslid. (i.c. Berend Egberts Boll en wellicht zijn schoonvader)
08 februari 1845, koftjalk “Marchina”, schipper Dethmer Boukes Kolk, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts een stuurman.
24 januari 1846, kof “Marchiena”, schipper Dethmer Boukes Kolk, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts een stuurman en een kok.
10 mei 1847, kof “Jonge Boll”, schipper Detmer Boukes Kolk, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.
10 februari 1851, kof “Jonge Boll”, schipper Dethmer Boukes Kolk, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts een stuurman en een kok.
21 januari 1854, kof “Jonge Boll”, schipper Dethmer Boukes Kolk, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.
03 maart 1855, kof “Jonge Boll”, schipper Detmer Boukes Kolk, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.
31 januari 1857, kof “Jonge Boll”, schipper Dethmer Baukes Kolk, 38 jaar, geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter
09 februari 1867, schoener “Jeannette”, schipper Dethmer Boukes Kolk, 48 jaar uit Veendam. Voorts 2 mattrozen.
In de 12 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Detmer/Dethmer Baukes/Boukes Kolk
Het overzicht luidt:
1840 matroos op de kof “ Lucas Wigcher” onder Jogchem J. de Jonge geen leeftijd
1841 schipper op de “Weldaad” idem
1842-1846 schipper op de “Marchiena” idem
1846-1857 schipper op de “Jonge Boll” ?-38
1867 scchipper op de schoener “Jeannette” 48 jaar
Overige bijzonderheden
Zierikzeesche Courant 08 januari 1864
Gearriveerd te Brouwershaven op 08 januari 1864 “De Jonge Bol” met kapitein D.B.Kolk vanuit Mamoe (Malmö?) met broeiende lading op weg naar Schiedam.
Familiegegevens en opleiding
Harm Tap werd geboren te Oude Pekela 26 januari 1837 als zoon van schipper Harmannus Alberts Tap en Frouwe Harms Hesseling. Harm was de oudere broer van de kapitein en collegelid Albert (Hamannusz.) (1837).
Harm huwde op 04 februari 1864 als zeeman met Geertje Pott, geboren te Oude Pekela op 26 oktober 1838 als dochter van de zeemnan/schipper Hindriks Ulms Pott en Renske IJzebrands Klatter. Geertje overleed op 25 januari 1874 te Pernambuco.
In een overlijdensakte dd 28 februari 1874 te Oude Pekela staat de verklaring van Joannes Raimundo Pereira da Silva Med. Doc. bij de faculteit te Bahia dat mejuffrouw Geertje H.Pott, echtgenoot van kapitein H.H.Tap, van het Nederlandse schip “Reint Pieter”, de 25e van de vorige maand is overleden aan een typheuse koorts.
Pernambuco heden 11 Sept. 1873.
Harm Tap huwde voor de tweede keer te Oude Pekela op 17 september 1874 als schipper met Albertje Hesseling, geboren te Oude Pekela op 30 maart 1852 als dochter van de scheepsbouwer Derk Harms Hesseling en Lubbechien Drent. Albertje overleed te Onstwedde op 26 oktober 1931, 79 jaar, weduwe.
Harm Tap overleed op 12 april 1904 te Musselkanaal, 67 jaar, winkelier.
Burgerlijke Stand akten in de provincie Gronongen vermelden Harm als zeeman in 1864, 1880, 1891, 1893, als schipper/scheepskapitein in 1864, 1874, 1875, 1876, als kastelein in 1903 en als winkelier in 1904.
“Aktenummer: 1875-81, 01-10-1875
Uittreksel uit het scheepsdagboek gehouden door Harm Harmannus Tap, als gezagvoerder van het Nederlands schoenerschip “Albertje Hesseling”, thuis behorende te Oude Pekela, liggende op dat moment in de haven van Riga en bestemd naar Termunterzijl.
In het jaar 1875, op woensdag 18 augustus, ’s morgens om twee uur, is bij ons aan boord overleden Harmannus Tap, zonder beroep, wonende te Oude Pekela, geboren te Termunterzijl op 12 juni 1875, oud ruim negen weken, zoon van Harm Harmannus Tap, van beroep scheepskapitein en van zijn echtgenote Albertje Hesselink, zonder beroep, wonende te Oude Pekela.
Was getekend: H.H.Tap, schipper, H.J.Duit, stuurman, G.Amerika, matroos.”115.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.H.Tap was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 13 in de periode 1868 t/m 1897.
H.H.Tap was effectiefl lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 95 in de periode 1865 t/m 1879.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Uit een fragmentgenealogie van de Pekelder familie Hesseling, op 31 januari 2004 per e-mail ontvangen van G.J.Mulder te Capelle aan de IJssel:
Harm was tweemaal schipper/eigenaar van de kof “Geertje Pott. Het eerste schip, in 1840 als “Afien Smit” in Hoogezand gebouwd, kocht hij in 1866. Dat schip strandde en brandde uit in vermoedelijk 1867. Zij tweede schip was in 1853 als “Jacobus” in Kiel-Windeweer gebouwd. Hij kocht het in 1868 en verkocht het in 1869 naar het buitenland.
In 1876 staat H.A.Tap (zie aldaar) als eigenaar genoteerd van de “Albertje Heseling”. Deze schoenerbrik was in 1861 als “Jeanette” in Muntendam gebouwd. In oktober 1876 werd de “Albertje Hesseling” mastloos en verlaten op zee aangetroffen en in Arendal, Noorwegen, binnengebracht. Vermoedelijk kwam de gehele bemanning bij deze ramp om het leven. Is dus H.H.Tap – zie hierna.
Bouma025 vermeldt H.H.Tap als gezagvoerder gedurende:
* 1866 van de kof “Geertje Pott”, ex Affien Smit, ex Jantina, ex Geertruida, gebouwd in 1866 te Hoogezand, 97 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is gestrand en later verbrand;
De naam van het schip is die van de eerste echtgenoot van de kapitein.
* 1868 t/m 1869 van de kof “Geertje Pott”, ex Jacobus, gebouwd in 1853 te Kiel-Windeweer, 77 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip werd in 1869 verkocht naar het buitenland;
* 1870 van de 2-mastschoener “Verwisseling” ex Neeltje Cornelia, ex Anna Elisabeth, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 125 ton o.m., varend voor N.Sikkens te Sappemeer;. Het schip is in 1870 gestrand bij Baltrum en wrak geraakt;
* 1872 t/m 1874 van de galjoot “Reint Pieter” ex Annegiena, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 131 ton o.m., varend voor B.J.Scherpbier te Pekela;
* 1876 t/m 1878 van de schoenerbrik “Oostwolde” ex Hercules, ex Johannes Hermanus, gebouwd in 1847 te Nieuwendam, 222 ton o.m., varend voor N.Kranenborg te Oostwold. Het schip is in 1878 bij Ostergarn gestrand en afgekeurd.
Bouma vermeldt H.A.Tap als gezagvoerder gedurende:
* 1876 van de schoenerbrik “Albertje Hesselink” ex Jeannette, ex Catharina, ex Jetskalina Everts, gebouwd in 1861 te Muntendam, 174 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar te Pekela. Het schip werd masteloos en verlaten te Arendal binnengebracht.
Uit: “Met man en muis. Pekelder scheepsrampen in de 19e eeuw” door Bram Camerlingh (schrijversnaam van Dick Kuil), 2010. Gedrukt bij Unibook, particuliere uitgave.
“Aktenummer: 1875-81, 01-10-1875
Uittreksel uit het scheepsdagboek gehouden door Harm Harmannus Tap, als gezagvoerder van het Nederlands schoenerschip “Albertje Hesseling”, thuis behorende te Oude Pekela, liggende op dat moment in de haven van Riga en bestemd naar Termunterzijl.
In het jaar 1875, op woensdag 18 augustus, ’s morgens om twee uur, is bij ons aan boord overleden Harmannus Tap, zonder beroep, wonende te Oude Pekela, geboren te Termunterzijl op 12 juni 1875, oud ruim negen weken, zoon van Harm Harmannus Tap, van beroep scheepskapitein en van zijn echtgenote Albertje Hesselink, zonder beroep, wonende te Oude Pekela.
Was getekend: H.H.Tap, schipper, H.J.Duit, stuurman, G.Amerika, matroos.”115.
Uit deze mededeling in het scheepsjournaal blijkt dat de kapitein niet H.A. maar H.H. is geweest. Ook de naam van het schip refereert naar dee tweede echtgenoot van Harm Harmannuszoon
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1864-57, 28 mei 1864, kof “Hillechiena”, kapitein IJsbrand Pot, 28 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 27 jaar uit Oude Pekela, kok en een matroos;
Monsterrol 1865-4, 03 maart 1865, kof “Geertje Pott”, kapitein Harm H.Tap, 28 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Albertus Meter, 36 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1865-50, 26 april 1865, kof “Geertje Pott”, kapitein Harm H.Tap, 28 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Wibbe Kleindijk, 49 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;
Monsterrol 1866-15, 27 februari 1866, kof “Geertje Pot”, kapitein Harm Harms Tap, 29 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harte Jacobs Kruizinga, 24 jaar uit Veendam, kok en een matroos;
Monsterrol 1870-1, 16 maart 1870, schoener “Verwisseling”, schipper Harm H.Tap, 33 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman H.Folkringa, 31 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1882-146, 19 september 1882, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jaccob Hendrik Middel, 52 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm H.Tap, 45 jaar uit Oude Pekela, kok, 4 matrozen en een dekjongen
Monsterrol 1883-36, 29 maart 1883, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Middel, 63 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela, kok, 6 matrozen en een dekjongen;
Monsterrol 1883-77, 25 juli 1883, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Hindriks Middel, 63 jaar te Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela, timmerman, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1883-106, 24 september 1883, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Hindriks Middel, 54 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela, timmerman, kok, 4 matrozen en een dekjongen
Monsterrol 1884-72, 12 juli 1884, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Hendrik Middel, 54 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 47 jaar uit Oude Pekela, kok, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1884-81, 21 augustus 1884, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob H.Middel, 54 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 47 jaar uit Oude Pekela, kok, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1885-19, 16 maart 1885, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Middel, 55 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman H.Tap, 48 jaar uit Oude Pekela, kok, 5 matrozen en een kajuitwachter;
Monsterrol 1885-81, 08 juli 1885, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Middel, 55 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Harm Tap, 48 jaar uit Oude Pekela, kok, 5 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;
Monsterrol 1888-56, 11 september 1888, bark “Hindirk Onnes”, kapitein Jacob Middel, 58 jaar uit Oude Pekela. Voorts 1ste stuurman Harm Tap, 57 jaar uit Oude Pekela, 2de stuurman Harmannus Middel 21 jaar uit Oude Pekela, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;
Monsterrol 1888-82, 08 september 1888, bark “Hinderk Onnes”, kapitein Jacob Middel, 58 jaar uit Oude Pekela. Voorst 1ste stuurman Harm Tap, 51 jaar uit Oude Pekela, 2de stuurman Harmannus Middel, 21 jaar uit Oude Pekela, kok, 3 matrozen en 2 lichtmattrozen.
Samenvatting van de monsterrollen
-
.De voornaam van Harm Harmannus Tap is in de monsterrollen ook vermeld als Harm, Harm Harms en Harm H.
-
Er zijn in totaal 15 monsterrollen met de naam van Harm Tap op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearrchief van Delfzijl.
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1864 t/m 1888 met als leeftijden 27 t/m 51 jaar. De zeemanscarrriére heeft minstens 24 jaar geduurd. Vanwege het ontbreken van gegevens uit de periode voor zijn functie als stuurman zal de periode zeker langer zijn geweest.
-
Als woonplaats is in alle gevallen Oude Pekela opgegeven.
-
Het overzicht van de monsterrrollen luidt:
* 1864 stuurman op de kof “Hillechiena”, kapt. IJsbrand Pot 27 jaar
* 1865-1866 kapitein op de kof “Geertje Pott” 28-29 jaar
* 1870 schipper op de schoener “Verwisseling” 33 jaar
* 1882-1888 stuurman op de bark “Hendrik Onnes”kapt. Jacob H.Middel 45-51 jaar
Opvallend is de grote onderbreking tussen 1870 en 1882. Gezien de opgave bij Bouma was hij in deze periode wel gezagvoerder, maar kennelijk niet varend vanuit Delfzijl
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
28 mei 1864, kof “Hillechina”, kapitein IJsbrand Pot, stuurman Harm Tap, 27 jaar uit Oude Pekela.
03 maart 1865, kof “Geertje Pott”, kapitein Harm H. Pott, 28 jaar uit Oude Pekela.
26 april 1865, kof “Geertje Pott”, kapitein Harm H. Pott, 28 jaar uit Oude Pekela.
27 februari 1866, kof “Geertje Pot, kapitein Harm Harms Tap, 19 jaar uit Oude Pekela.
16 maart 1870, schoener “Verwisseling”, schipper Harm H.Tap, 33 jaar uit Oude Pekela.
27 april 1880, schoener “Reiziger”, kapitein Willem Alberda, stuurman Harm Tap 44 jaar uit Pide Pekela.
01 maart 1882, bark “Hinderk Onnes”, kapitein Jaob H.Middel, stuurman Harm Tap, 45 jaar uit Oude Pekela.
19 september 1882, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Hendriks Middel, stuurman Harm H.Tap, 45 jaar uit Oude Pekela.
29 maart 1883, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jakob Middel, stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela.
25 juli 1883, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jakob Middel, stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela.
24 september 1883“Hendrik Onnes”, kapitein Jakob Middel, stuurman Harm Tap, 46 jaar uit Oude Pekela.
29 februari 1884, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob H.Middel, stuurman Harm Harms Tap, 47 jaar uit Oude Pekela.
12 juli 1884, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jakob Hendriks Middel, stuurman Harm Tap, 47 jaar uit Oude Pekela.
21 augustus 1884, “Hendrik Onnes”, kapitein Jakob H. Middel, stuurman Harm Tap, 47 jaar uit Oude Pekela.
16 maart 1885, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jakob Middel, stuurman H.Tap, 48 jaar uit Oude Pekela.
08 juli 1885, bark “Hendrik Onnes”, kapitein Jacob Middel, stuurman H.Tap, 48 jaar uit Oude Pekela.
28 februari 1888, bark “Henderk Onnes”, kapitein J.J.Middel, 1ste stuurman H.Tap.
08 september 1888, bark “Hinderk Onnes”, kapitein Jakob Middel, 1ste stuurman Harm Tap, 51 jaar uit Oude Pekela.
Krantenartikelen
NRC 31 november 1866114
Amsterdam, 30 oktober. Het Nederlandse schip GEERTJE POTT, kapt. Tap, van Noorwegen met hout naar Termunterzijl, is volgens telegram uit Delfzijl, van heden, op de Wester-Eems gestrand en vermoedelijk wrak.
Provinciale Groninger Courant 01 november 1866114
Amsterdam, 30 oktober. Het schip GEERTJE POTT, kapt. Tap, van Noorwegen met hout naar Termunterzijl, is volgens telegram uit Delfzijl van heden, op de Wester-Eems gestrand en vermoedelijk wrak. (opm: dit schip is op 29 oktober 1866 gestrand en inderdaad wrak geworden ten zuid-oosten van Rottumeroog).
NRC 04 november 1866114
Rotterdam, 3 november. Aangaande het schip GEERTJE POTT, kapt. Tap, van Laurvig naar Termunterzijl, op de Meeuwenstaart tussen Rottum en Borkum gestrand, wordt van Delfzijl van de 1ste dezer gemeld, dat de vleet die dag aldaar was aangebracht; men was aangevangen zoveel mogelijk van schip en lading te bergen, doch werd daarin verhinderd, doordien beide in brand waren geraakt; de oorzaak hiervan was onbekend.
Provinciale Groninger Courant 06 november 1866114
Delfzijl, 4 november. Van het op de Eems gestrande schip GEERTJE POTT, gevoerd geweest door kapt. Tap, is de tuigage geborgen en daarna is het schip met de lading totaal afgebrand; de oorzaak is onbekend.
Provinciale Groninger Courant 10 november 1866114
Advertentie. Verkoop van Strandgoederen.
Mr. L. Wildervanck de Blécourt, notaris te Appingedam, zal op maandag de 19e november 1866, des voormiddags precies te elf uur, te Delfzijl, ten verzoeke van de scheepskapitein H.H. Tap, gevoerd hebbende het op de Balbakenwal (opm: op de Meeuwenstaart, tussen Borkum en Rottum) gestrande Nederlandse kofschip GEERTJE POTT, van de Pekela, publiek, à contant, verkopen:
-
Het wrak van opgemeld schip, in die staat en stand hoe en alwaar het zich bevindt.
-
Van de lading Noors hout zoveel als zich nog in het wrak zal bevinden; alsmede twee balken, een partij kolders en delen, van de lading geborgen.
III. Zeilen, staand en lopend touw- en ijzerwerk, ankerketting, een vlet, enz.; alles zoals het een en ander ten dage van verkoop, des voormiddags te negen uur in het pakhuis De Kleine Oost te bezien zal zijn, alwaar de verkoop in kavelingen zal plaats hebben.
Mr. L. Wildervanck de Blécourt.
NRC 18 november 1870114
Norden, 15 november. Het Nederlandse schip VERWISSELING, kapt. H. Tap, van Riga naar Schiedam, is bij Baltrum (opm: tussen Norderney en Langeoog) gestrand en wrak geworden, doch het volk gered. Een gedeelte der lading is alhier aangedreven.