Inloggen
BORDEAUX - ID 7694


Kroniekberichten

Datum 02 september 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Stoompacket-Vaart tussen Rotterdam en Bordeaux. Op de 1e november e.k, zal met het nieuw gebouwd Nederlands schroefstoomschip BORDEAUX, gevoerd wordende door kapitein M.J. Frantzen, een nieuwe geregelde dienst aangevangen worden tussen Rotterdam en Bordeaux. De afvaarten zullen vooreerst iedere 20 dagen van beide havens plaats hebben; de datums zullen nader worden bekend gemaakt.
Dit prachtig stoomschip groot 550 tonnen, hebbende een ruim tussendek, is voorzien van machines van nominaal 110 paardenkracht, is uitmuntend uitgerust voor een aanzienlijk getal passagiers, en expresselijk ingericht tot het vervoer van wijnen, kaas en alle andere goederen. De overtocht zal geschieden in 3 dagen. Deze dienst in correspondentie zijnde met de verschillende transport-middelen, zowel te land als te water van Bordeaux, naar Marseille, Toulon, Cette, Bayonne, Montpellier, Bilbao, Santander, Perpignan, Nantes, Angoulême, Limoges, enz; zo kunnen alle goederen langs deze weg in korte tijd, en tot zeer billijke conditiën van en naar het zuiden van Europa overgevoerd worden.
Nadere inlichtingen omtrent vrachten van passagiers en goederen zijn te bekomen ten kantore van Smith & Co, Rotterdam en Albrecht & Fils, agenten, André Ferrière & Neveux, cargadoors te Bordeaux.

Afbeelding
Datum 29 november 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Hellevoetsluis, 28 november. Heden arriveerde het stoomschip BORDEAUX, kapt. Frantzen, van Glasgow (eerste reis van dit te Glasgow gebouwde Nederlandse stoomschip, zie NRC 020951)

Afbeelding
Datum 07 december 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 6 december. Heden stoomde naar zee de BORDEAUX, kapt. C.J. Frantzen, naar Bordeaux. (opm: eerste commerciële reis van dit nieuwe schip)

Afbeelding
Datum 26 april 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 25 april. Van een geachte hand zijn wij, ter liefde van de waarheid en voor de reputatie der equipage van het Nederlandse stoomschip BORDEAUX, verzocht het volgende extract uit het journaal en uit de voor het tribunaal te Havre afgelegde verklaring van het scheepsvolk van bovengenoemde bodem te plaatsen, ter wederlegging van hetgeen in de Shipping and Mercantile Gazette van 22 dezer voorkomt, omtrent het aanzeilen van die stoomboot met het Engelse schoenerschip ORIELTON – zie ons nommer van gisteren uit Dover – waaruit men zou kunnen opmaken dat de bemanning van meergenoemde stoomboot zich na de aanzeiling het lot der Engelse schipbreukelingen volstrekt niet had aangetrokken.
Extract uit de verklaring van kapt. M.J. Frantzen en verder scheepsvolk van het Nederlandse stoomschip BORDEAUX, afgelegd voor het tribunaal te Havre, alwaar gemeld stoomschip ter herstelling van schade was binnengelopen: Wij ondergetekenden, gezagvoerder, officieren en manschappen van het Nederlandse stoomschip BORDEAUX, verklaren bij deze, dat wij in de nacht van de 20e op de 21e april 1852, komende van Rotterdam, bestemd naar Bordeaux, zijnde des nachts ten tien en een half uur in peiling, als volgt: het vuurschip van de Noord Sand Head in ’t Noord en Zuid Voorland West, koersende om de W. t. Zuiden per kompas, hebbende de eerste stuurman de wacht en zijnde de kapitein aan het dek, zagen wij een vaartuig vooruit tegen ons liggende en uit het Kanaal komende, met de wind van het Zuiden, tonende deszelfs licht, waarop wij ons roer bakboord draaiden om volgens de scheepswetten elkander aan bakboordzijde te passeren. Hieraan scheen voornoemd vaartuig niet te voldoen, maar legde zelfs omgekeerd het roer stuurboord, zodat, vóór het tijd was ons roer om te leggen en elkander aan stuurboordzijde te passeren, voormeld vaartuig, zo het scheen, voor ons willende gaan, recht voor de boeg kwam. Voor elkander echter te raken, was onze machine gestopt en werkte reeds achteruit; doch de vaart zo spoedig niet kunnende stoppen, liep voornoemd vaartuig, zijnde een schoener, ons met deszelfs stuurboordsboeg op onze bakboordsboeg, waarop onmiddellijk deszelfs voortuig naar beneden kwam en twee man bij ons aan boord oversprongen. Door onze achterwaartse beweging waren wij spoedig van elkander klaar, doch verzocht de kapitein van voornoemde schoener om hulp om hem en de equipage af te halen, zijnde het schip in zinkende staat, op welk verzoek wij de eerste stuurman met twee man in de boot tot hulp zonden, en zo dicht mogelijk nabij de schoener bleven. Omstreeks twintig minuten hierna kwam de boot aan boord terug, met zich voerende de kapitein en equipage van de schoener. Voor echter dezelve aan boord waren, zagen wij de schoener plotseling zinken, namen voornoemde equipage aan boord, om te Dover aan wal te zetten. Uiterlijk hadden wij in het geheel geen schade, peilden van ogenblik tot ogenblik de pomp en bevonden geen water bij dezelve, zodat wij gerust onze koers konden vervolgen, liepen het Engelse Kanaal in en zetten te een ure na middernacht de voornoemde equipage in hun eigen boot van boord, onder Dover, bestaande dezelve uit de kapitein en zes man, zijnde de bemanning van de Engelse schoener ORIELTON van Milford, komende met zaad uit de Zwarte Zee en bestemd voor New Castle (opm: Newcastle). Door genoemde kapitein is aan ons bekend, dat hij gezien heeft, dat wij ons roer bakboord hadden, door eerst ons groen- of stuurboordlicht en daarna het rode of bakboordlicht te zien. De volgende dag hielden wij bepaald onderzoek naar onze schade, en oordeelden met gemeen overleg, dat het noodzakelijk was te Havre binnen te lopen tot herstelling der schade en lekkage.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 oktober. Men leest in het dagblad l’Indicateur van Bordeaux: Bij gelegenheid der feesten, welke tijdens het verblijf van de president der Franse republiek te Bordeaux werden gegeven, was het voortreffelijk Nederlands stoomschip BORDEAUX, tussen onze stad en Rotterdam varende, verlicht. Het was hetzelfde vaartuig, dat bij de aankomst des presidents, zo sierlijk gevlagd was, en het gebruikelijke saluut loste, toen hij te Quinconces aan land stapte. De vindingrijke wijze, waarop het vaartuig over het geheel geïllumineerd was, bracht een schitterende uitwerking teweeg. De reder, de heer Van Hoey Smith, van Rotterdam, had de reis met zijn stoomschip naar Bordeaux gemaakt, ten einde zelf de toebereidselen te leiden. De heer Van Hoey Smith, op het feestmaal, door de leden van de kamer en de rechtbank van koophandel gegeven, tegenwoordig zijnde, werd door de president, de heer Duffour Dubergier, aan Lodewijk Napoleon voorgesteld. Z.K.H. heeft de heer Smith op de hartelijkste wijze voor zijn oplettendheid bedankt, en scheen verrukt over deze kiese voorkomendheid. Wij zijn verheugd dit te kunnen mededelen, en alzo het schone deel te erkennen, dat een vreemdeling aan onze feesten heeft genomen.

Afbeelding
Datum 22 december 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Bordeaux, 19 december. Alhier is gearriveerd het stoomschip BORDEAUX, kapt. P.J. van Emmerik, van Rotterdam, laatst van Paimboeuf, waar dezelve wegens gebrek aan kolen was binnengelopen.

Afbeelding
Datum 18 januari 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Rotterdam – Bordeaux. Het nieuw gebouwd Nederlands stoomschip GIRONDE, kapt. Frantzen, vertrekt van Rotterdam naar Bordeaux dinsdag 25 januari (ijsgang voorbehoudend) en van Bordeaux naar Rotterdam zaterdag 5 februari. Adres ten kantore van Smith & Co. (opm: het vertrek van de GIRONDE werd uitgesteld tot 5 februari, terwijl de BORDEAUX in plaats daarvan op 25 januari naar Bordeaux vertrok)

Afbeelding
Datum 09 februari 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Rotterdam - Bordeaux. Afvaarten de 15e en de 25e februari, de 10e, de 20e en de 30e maart. Het stoomschip BORDEAUX, kapt. Van Emmerik, vertrekt van Rotterdam de 15e februari en van Bordeaux de 25e februari.
Rotterdam – St. Petersburg, via Elseneur (opm: Helsingör) en Kopenhagen. Afvaarten de 1e van iedere maand. Het stoomschip GIRONDE, kapt. Frantzen, vertrekt van Rotterdam de 1e mei en van St. Petersburg de 15e mei. Adres ten kantore van Smith & Co.

Afbeelding
Datum 03 juli 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Rotterdam-Havre. Afvaarten 4, 14 en 24 juli. De stoompacket BORDEAUX, kapt. Van Emmerik, vertrekt naar Havre maandag 4 juli.
Rotterdam-Bordeaux. Afvaart 14 juli. Het stoomschip BORDEAUX, kapt. van Emmerik, vertrekt van Rotterdam via Havre de 14e juli en van Bordeaux de 24e juli.
Passage-prijs: eerste kajuit Ffrs. 80; heen en terug Ffrs. 150, met de kost.
Rotterdam-St. Petersburg. Deze dienst is tot nadere aankondiging gestaakt.
Adres ten kantore van Smith & Co.
(opm: de dienst op St. Petersburg werd gestaakt vanwege de oplopende spanningen in Europa, de aanloop tot de Krim-oorlog.)

Afbeelding
Datum 03 februari 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie.
Rotterdam-Havre. Afvaarten van Rotterdam de 4e 14e en 24e van iedere maand, afvaarten van Havre de 9e, 19e en 29e van iedere maand, in verbinding met de geregelde Amerikaanse pakketten: de stoompacket BORDEAUX, kapt. Halfweg, vertrekt naar Havre dinsdag 14 februari.
Rotterdam-Bordeaux. De stoompacket GIRONDE, kapt. van Emmerik, vertrekt van Rotterdam de 10e februari en van Bordeaux de 20e februari. Passage: eerste kajuit NLG 38, tweede kajuit NLG 28,50, met inbegrip der tafel.
Rotterdam – St. Petersburg, via Elseneur en Kopenhagen. De hervatting der dienst zal plaats hebben in het begin van mei, na de heropening van de vaart in de Golf van Finland, met het nieuw gebouwd Nederlands stoomschip HOLLANDER, kapt. Frantzen, hebbende uitmuntende inrichtingen voor passagiers. Passage St. Petersburg eerste kajuit NLG 75, tweede kajuit NLG 50; passage Kopenhagen eerste kajuit NLG 35, tweede kajuit NLG 25.
Adres ten kantore van Smith & Co te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 31 januari 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Schiedam, 30 januari. De stoomboot BORDEAUX, welke om op de sleephelling gerepareerd te worden, hedenmiddag van Rotterdam komende alhier aankwam, gesleept door de sleepboot RESERVE, kwam door het wenden om het gat van de sleephelling binnen te lopen in aanraking met het op stroom liggend brikschip ANNA, waardoor dit schip, ondanks alle aangewende pogingen om het te weerhouden, mede gevoerd werd. Na veel moeite mocht het eindelijk gelukken de ANNA vrij te krijgen, na evenwel een eind ketting verloren en enige averij belopen te hebben.

Afbeelding
Datum 01 februari 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 31 januari. Het stoomschip door de RESERVE gesleept is door de zware eb in het omzwaaien tegen het op stroom liggend schip gedreven. Teneinde schade te voorkomen heeft het schip enige vademen ketting gestoken is daarna zonder enige moeite van de BORDEAUX los geraakt waarna de ketting wederom is ingewonden. Er is dus geen ketting verloren en de veroorzaakte schade is niet noemenswaardig.

Afbeelding
Datum 02 februari 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 februari. Het bericht uit Schiedam, voorkomende in ons nommer van eergisteren, aangaande het voorgevallene met het stoomschip BORDEAUX, is, naar wij nader vernemen, enigszins overdreven. De zaak heeft zich eenvoudig volgenderwijs toegedragen: het stoomschip, door de RESERVE gesleept, is door de zware eb in het omzwaaien tegen het op stroom liggend schip gedreven. Ten einde schade te voorkomen, heeft het schip enige vademen ketting gestoken en is daarna zonder enige moeite van de BORDEAUX los geraakt waarna de ketting wederom is ingewonden.
Er is dus geen ketting verloren en de veroorzaakte schade is niet noemenswaardig.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 16 oktober. Door kapt. J.N.R.J. Bijl, voerende het stoomschip BORDEAUX, heden van Bordeaux alhier gearriveerd, is de 13e des morgens in de Golf van Biscaye, in zinkende staat aangetroffen de Zweedse brik BILDRING, kapt. Carhelin, geladen met steenkolen en komende van Cardiff. Dit schip scheen kortelings door de equipage verlaten te zijn en had vier voet water in het ruim. In de kajuit was een lei met aantekeningen van de 7/8 oktober gedateerd.

Afbeelding
Datum 01 maart 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Hellevoetsluis, 28 februari. Heden arriveerde alhier van Bordeaux het stoomschip BORDEAUX met verlies van de bezaansmast. Het is in de kanaalhaven gekomen, heeft geschut en stoomt op.

Afbeelding
Datum 19 september 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 16 setpember. Het Nederlandse stoomschip BORDEAUX, van Rotterdam naar Harburg, is bij Brunsbüttel aan de grond geraakt, doch met behulp van het Hamburger stoomschip ELVE zonder schade vlot gekomen.

Afbeelding
Datum 19 februari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Brest, 18 februari. Het Nederlandse stoomschip BORDEAUX, kapt. J.N.R.J. Bijl, van Bordeaux naar Rotterdam, is alhier wegens voortdurend slecht weder en hevige tegenwind binnengelopen om steenkolen in te nemen. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 31 december 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Calais, 27 december. De Nederlandse stoomboot BORDEAUX, kapt. Bijl, van Bordeaux naar Rotterdam, is alhier wegens slecht weder binnengelopen.

Afbeelding
Datum 24 april 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 april. Met het stoomschip BORDEAUX, kapt. J.N.R.J. Bijl, zijn heden alhier aangekomen vier Franse vissers, die door genoemde kapitein l.l. vrijdagavond (opm: 19 april), op ongeveer 14 Engelse mijlen van het eiland Ouessant, in een open bootje ontdekt en na veel krachtsinspanning van een wisse dood gered werden. Deze ongelukkigen, welke door een plotseling opgekomen storm waren afgedreven, hadden reeds de gehele dag hun krachten uitgeput om de kust weer te bereiken, totdat eindelijk door het breken van de riemen bijna alle hoop voor hen vervlogen was en zij, geheel afgemat, zonder water of proviand, niets dan de dood voor ogen hadden, toen genoemde kapitein het vaartuigje ontdekte en, niettegenstaande de hoge zee en het stormweer, met grote moeite er in slaagde hen aan boord te krijgen. Na aankomst alhier werd door de rederij onmiddellijk per telegraaf aan de betrekkingen van deze ongelukkigen bericht gegeven van hun redding en zijn zij verder door de Franse consul verzorgd en via Havre teruggezonden. (opm: zie NRC 241161)

Afbeelding
Datum 01 augustus 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 31 juli. Kapt. J.N.R.J. Bijl, voerende het stoomschip BORDEAUX, van hier te Bordeaux gearriveerd, is uitgaande in het Kanaal bij dik weder in aanzeiling geweest met een onbekend groot schip, dat hem op de bezaansmast inliep, het stuurrad brak en een gedeelte van de verschansing wegnam. Door het kappen van het tuig van de bezaansmast, waardoor deze overboord geraakte, kwam men spoedig vrij. Alle voorzorgen waren genomen om dergelijke ontmoetingen voor te komen en liet men met korte tussenpozen de stoomfluit horen, zodat niets dezerzijds verzuimd is, maar de naam van het schip te ontdekken was niet mogelijk, daar het spoedig uit het gezicht was.

Afbeelding
Datum 24 november 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 november. Met genoegen kunnen wij vermelden, dat door Z.M. de keizer der Fransen aan de gezagvoerder J.R.N.J. Bijl van het Nederlandse stoomschip BORDEAUX, alhier te huis behorend, een zilveren medaille is toegekend ter zake van de redding der manschap van het Franse vissersvaartuig ANNE MARIE op 19 april j.l. (opm: zie NRC 240461), en dat die medaille met het daarbij behorende diploma door burgemeester en wethouders aan genoemde gezagvoerder is uitgereikt, terwijl voorts Z.M. voornoemd aan de consul van Frankrijk een som van Ffrs. 100 heeft doen toekomen ter verdeling onder de manschap het het stoomschip BORDEAUX.

Afbeelding
Datum 07 januari 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 januari. Bij de noordwesten wind van heden is de waterstand van de rivier voor de stad in de late avond met het hoog getijde zodanig gerezen, dat omstreeks elf ure de Blaak, de Leuvehaven en andere gedeelten van de buitenstad, over de gehele breedte van de straat overstroomd lagen.
Heden morgen omstreeks 7 uur was het werkvolk van de fabriek te Fijenoord nog de Maas op de hoogte van de grote Draaisteeg te voet gepasseerd. Tot ongeveer 9 ure werd de overtocht nog geregeld te voet of per schietschouw gedaan, doch nauwelijks waren toen de op het ijs aanwezige voetgangers aan wal gekomen, of de rivier begon plotseling met ontzaggelijke drift te drijven. De schietschouw met enige passagiers bevond zich op dat ogenblik nog op het ijs, doch heeft ook nog bijtijds de wal kunnen bereiken, zodat wanneer de Maas slechts een paar minuten vroeger was losgebroken, dit zonder twijfel tot de schromelijkste gevolgen kon geleid hebben. De oudste veer- en varenslieden kunnen zich zulk een drift, noch een zo plotseling opgekomen massa drijfijs herinneren, als zich kort na het losbreken van de Maas voordeden. Het schroefstoomschip BORDEAUX, dat aan de Willemskade voor de wal lag te lossen, verkeerde dan ook daardoor in hachelijke toestand. Door de kracht van ijs en vloed werd het losgerukt en meegevoerd, waarbij het zijn achtertros brak, met de stroom rondzwaaide en averij maakte met de stoomboot LOUISE, wier trossen, tijdens de BORDEAUX haar op zij was en in haar tuig zat, veel hadden door te staan, daar het zware ijs zich nu op beide stoomboten aanzette. Gelukkig hebben zij de proef doorstaan en mocht men er in slagen de BORDEAUX, na grote en doelmatige krachtsinspanning, op een vrij veilige plaats bij het entrepot voor de Boompjes te brengen. Het schroefstoomschip ARY SCHEFFER, dat juist vóór het losbreken van de rivier van wal was gestoken om de reis te aanvaarden is er in geslaagd onmiddellijk weer zijn vorige ligplaats aan de Willemskade in te nemen. Sedert 10 ure des voormiddags was de Maas, in den volsten zin des woords, door ongelijk opeengestapelde massa's drijfijs overdekt, die zo vast ineen gedrongen waren, dat er niet de minste beweging in te bespeuren was. De overtocht geschiedde later daardoor, alhoewel met moeite, weer vrij geregeld en zo het scheen zonder gevaar, door middel van schietschouwen, die echter nu en dan door het ijs heen zakten, doch door de bemanning met enige inspanning er weer opgehaald werden.

Afbeelding
Datum 05 juni 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Danzig, 1 juni. Het Nederlandse stoomschip BORDEAUX (opm: kapt. C. Schultz), van Rotterdam herwaarts, heeft nabij deze haven door aandrijving schade toegebracht aan twee schepen en een Oderkaan.

Afbeelding
Datum 09 november 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dover, 6 november. De stoomboot BORDEAUX, van Rotterdam naar Bordeaux, heeft hier ten anker gelegen, ten einde een van de machinisten, die gewond was, aan land te zenden.

Afbeelding
Datum 22 juni 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 juni. Volgens telegram is het stoomschip BORDEAUX, kapt. Schulz, van Bordeaux naar Rotterdam, te Dover binnen. Het heeft de as gebroken.

Afbeelding
Datum 28 december 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 27 december. Volgens heden bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse stoomschip BORDEAUX, kapt. Schultz, van Rotterdam naar Bordeaux bestemd, ten gevolge van mist op Ile Dieu (opm: mogelijk: ‘l Ile d’Yeu) gestrand. De equipage is gered, maar het schip is weg.

Afbeelding
Datum 12 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Havre, 8 januari. Het Nederlandse stoomschip BORDEAUX, kapt. Schulz, van Rotterdam naar Bordeaux op Ile d’Yeu gestrand, is geheel wrak. Een gedeelte van de lading is gered.

Afbeelding
Datum 13 januari 1876
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Nantes, 8 januari. Volgens bericht uit Joinville, d.d. 2 dezer, bevond kapt. Schultz van het gestrande Nederlandse stoomschip BORDEAUX zich nog op de strandingsplaats, om toezicht te houden bij de verkoop van het geborgene gedeelte van de lading.

Afbeelding