1949-10-07: |
Nieuwsblad van Friesland 07-10-1949: Rederij Gebr. Holwerda, kantoor houdende te Heerenveen, neemt een nieuw zeeschip in bedrijf. Op 13 Febr. 1948 ging in de Grote Belt onder Denemarken het 170 ton metende moborschip „WOTA" (Wachten onze tijd af), eigenaar Gebr. Holwerda te Heerenveen en Gasselternijeveen, door aanvaring verloren. Het schip verdween in de diepte, doch de bemanning werd gered. Ter vervanging van dit schip liet de rederij Holwerda een nieuw, veel groter en meer moderne kustvaarder bouwen, die in hoofdzaak naar de Skandinavische landen en Engeland zal varen. Gisteren had vanuit Amsterdam de proefvaart en overdracht plaats. Door de bouwers van het schip, de scheepswerf „Holland Nautiq" te Haarlem, werden we in de gelegenheid gesteld deze proefvaart mede te maken. Om 6 uur des morgens vertrok een autobus met een 30-tal dames en heren uit Hieenenveen als genodigden, hiervoor naar de hoofdstad. Na in het oude stadje Hoorn, de statige en trotse koopmanshuizen met hun antieke gevels bezichtigd te hebben, ging men verder naar Amsterdam, waar de rijk gepavoiseerde boot aan de De Ruyterkade gemeerd lag. Aan boord bevonden zioh vele familieleden, scheeps-experts, directie en personeel der werf en vele gasten tezamen een 125 personen. In een lichte mist werd afgevaren naar het IJselmeer. Het weer was voor October als een zomerse dag; het water was zo vlak als een spiegel, hoewel er veelal in deze tijd van het jaar een flinke golfslag staat. Tussen Urk en Enkhuizen had de overdracht plaats. Er heerste een echt feestelijke stemming aan boord en ieder was vol lof over het prachtige schip en de gastvrije ontvangst. Nadat alles in orde was bevonden, werd de boot door de technische directeur der scheepswerf „Holland Nautic", de heer Dieren, aan de firma Holwerda overgedragen. De oudste dochter van een der rederij hees daarop de vlag, ten teken dat hat schip in handen der firma Holwerda was overgegaan. De kustvaarder meet 370 ton DW, is voorzien van een Ruston en Homby motor (200 P.K.) met 4 cylinders, is met de modernste hulpmiddelen en instrumenten uitgerust en loopt 9 mijl per uur. Heit achterschip heeft drie dekken. De heer P. Holwerda van Heerenveen sprak daarna woorden van dank en waardering tot de directie en chef-bouwer der werf, waarna de familie Holwerda vele gelukwensen in ontvangst kon nemen en de erewijn werd rondgediend. De heren A. Borkent en C. Bosma van Heerenveen spraken namens de Heerenveense gasten en boden een cadeau aan. De heer Bos, directeur van een scheepswerf te Harlingen, voerde als oud-zeevaarder het woord en roemde de durf en ondernemingsgeest van de familie Holwerda en wenste haar veel zegen toe met de nieuwe „Wota" (Wij overwinnen trots alles"). Daarna werd de terugreis naar Amsterdam ondernomen, waar, na acht uren op het water te zijn gezelschap zeer voldaan arriveerde. Het was reeds na middernacht toen de autobus haar gasten in Heerenveen terug bracht. |