Inloggen
WOTA - ID 7381


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5077888
Nat. Official Number: 591 Z HAARL 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Holland-Nautic Scheepswerf en Machinefabriek, Haarlem, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 59
Launch Date: 1949-07-21
Delivery Date: 1949-10-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Ruston & Hornsby Ltd, Lincoln, Great Britain
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 199
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Ruston & Hornsby Type (260x370)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 273.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 125.00 Net tonnage
Deadweight: 330.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 16599 Cubic Feet
Bale: 15636 Cubic Feet
 
Length 1: 41.58 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 38.94 Meters Depth to Main Deck
Beam: 7.29 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.52 Meters Depth, moulded
Draught: 2.59 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-10-06 WOTA
Manager: Firma Gebr. Holwerda Kustvaartrederij, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Einte & Roelof Holwerda, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PIRQ
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1956-08-27 COMORIEN
Manager: Compagnie Maritime Auxilaire, Majunga, Malagasy (Madagascar)
Eigenaar: Compagnie Maritime Auxilaire, Majunga, Malagasy (Madagascar)
Shareholder:
Homeport / Flag: Majunga / Malagasy (Madagascar)
Callsign: SRGB

Date/Name Ship 1957-00-00 COMORIEN
Manager: Compagnie Maritime de Majunga, Majunga, Malagasy (Madagascar)
Eigenaar: Compagnie Maritime de Majunga, Majunga, Malagasy (Madagascar)
Shareholder:
Homeport / Flag: Majunga / Malagasy (Madagascar)
Callsign: SRGB

Date/Name Ship 1961-00-00 COMORIEN
Manager: Compagnie Maritime de Outre Maritime, Majunga, Malagasy (Madagascar)
Eigenaar: Compagnie Maritime de Outre Maritime, Majunga, Malagasy (Madagascar)
Shareholder:
Homeport / Flag: Majunga / Malagasy (Madagascar)
Callsign: SRGB

Date/Name Ship 1963-00-00 COMORIEN
Manager: Compagnie Malgache de Cabotage, Majunga, Malagasy (Madagascar)
Eigenaar: Compagnie Malgache de Cabotage, Majunga, Malagasy (Madagascar)
Shareholder:
Homeport / Flag: Majunga / Malagasy (Madagascar)
Callsign: SRGB

Ship Events Data

1948-00-00: De betekenis van de naam WOTA is: Wachten Onze Tijd Af.
1948-05-03: Nieuwsblad van Friesland 05-05-1948: Een nieuwe „WOTA”. Heerenveen, 3 Mei. Zoals men weet, is in Febr. j.l. in de Grote Belt gezonken het 170 ton grote Ned. motorschip "Wota", toebehorende aan de fa. Gebr. Holwerda. Naar we thans vernemen van de heer R. Holwerda, een der gebroeders, die te Heerenveen woont, zal er weer een nieuwe „Wota" komen. Er is opdracht gegeven aan de N.V. Scheepswerf en Machinefabriek „Holland-Nautic" te Haarlem voor de bouw van een nieuwe motorcoaster van 350 ton D.W., voorzien van een 4 cylinder 4 tact. Ruston Diesel motor van 240 P.K. De afmetingen van het schip zijn: lengte 43 M., grootste breedte 7.25 M., holte ca. 3 M., snelheid ca. 9 mijl. Het schip wordt geheel voorzien van een dubbele bodem voor waterballast. Verder wordt het schip voorzien van centrale verwarming, electrisch licht en koud en warm water in alle hutten, badkamer voor officieren en douchecelleh voor de bemanning. Het schip wordt gebouwd onder klasse British Corporation en Register te Glasgow (Eng.) en onder toezicht Scheepvaart-inspectie, haveninspectie, enz. De nodige bouwvergunningen en toewijzingen van materiaal zijn inmiddels verstrekt. Met de bouw zal direct worden begonnen, terwijl het schip in October van dit jaar proef moet varen. Het schip zal weer de naam „WOTA" (Wachten onze tijd af) dragen.
1949-10-04: Als WOTA, zijnde een stalen motorschip, groot 773.62 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 29-09-1949 no. 7853, liggende te Haarlem, door F. Tromp, scheepsmeter te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 571 Z HAARL 1949 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis op kampanje, 2.90 m. uit de hekplaat, 0.90 m. uit de lengteas, 1.75 m. boven dek.
1949-10-07: Nieuwsblad van Friesland 07-10-1949: Rederij Gebr. Holwerda, kantoor houdende te Heerenveen, neemt een nieuw zeeschip in bedrijf. Op 13 Febr. 1948 ging in de Grote Belt onder Denemarken het 170 ton metende moborschip „WOTA" (Wachten onze tijd af), eigenaar Gebr. Holwerda te Heerenveen en Gasselternijeveen, door aanvaring verloren. Het schip verdween in de diepte, doch de bemanning werd gered. Ter vervanging van dit schip liet de rederij Holwerda een nieuw, veel groter en meer moderne kustvaarder bouwen, die in hoofdzaak naar de Skandinavische landen en Engeland zal varen. Gisteren had vanuit Amsterdam de proefvaart en overdracht plaats. Door de bouwers van het schip, de scheepswerf „Holland Nautiq" te Haarlem, werden we in de gelegenheid gesteld deze proefvaart mede te maken. Om 6 uur des morgens vertrok een autobus met een 30-tal dames en heren uit Hieenenveen als genodigden, hiervoor naar de hoofdstad. Na in het oude stadje Hoorn, de statige en trotse koopmanshuizen met hun antieke gevels bezichtigd te hebben, ging men verder naar Amsterdam, waar de rijk gepavoiseerde boot aan de De Ruyterkade gemeerd lag. Aan boord bevonden zioh vele familieleden, scheeps-experts, directie en personeel der werf en vele gasten tezamen een 125 personen. In een lichte mist werd afgevaren naar het IJselmeer. Het weer was voor October als een zomerse dag; het water was zo vlak als een spiegel, hoewel er veelal in deze tijd van het jaar een flinke golfslag staat. Tussen Urk en Enkhuizen had de overdracht plaats. Er heerste een echt feestelijke stemming aan boord en ieder was vol lof over het prachtige schip en de gastvrije ontvangst. Nadat alles in orde was bevonden, werd de boot door de technische directeur der scheepswerf „Holland Nautic", de heer Dieren, aan de firma Holwerda overgedragen. De oudste dochter van een der rederij hees daarop de vlag, ten teken dat hat schip in handen der firma Holwerda was overgegaan. De kustvaarder meet 370 ton DW, is voorzien van een Ruston en Homby motor (200 P.K.) met 4 cylinders, is met de modernste hulpmiddelen en instrumenten uitgerust en loopt 9 mijl per uur. Heit achterschip heeft drie dekken. De heer P. Holwerda van Heerenveen sprak daarna woorden van dank en waardering tot de directie en chef-bouwer der werf, waarna de familie Holwerda vele gelukwensen in ontvangst kon nemen en de erewijn werd rondgediend. De heren A. Borkent en C. Bosma van Heerenveen spraken namens de Heerenveense gasten en boden een cadeau aan. De heer Bos, directeur van een scheepswerf te Harlingen, voerde als oud-zeevaarder het woord en roemde de durf en ondernemingsgeest van de familie Holwerda en wenste haar veel zegen toe met de nieuwe „Wota" (Wij overwinnen trots alles"). Daarna werd de terugreis naar Amsterdam ondernomen, waar, na acht uren op het water te zijn gezelschap zeer voldaan arriveerde. Het was reeds na middernacht toen de autobus haar gasten in Heerenveen terug bracht.
1956-08-31: NvhN 31-08-1956: Heerenveens schip naar Madagaskar verkocht. Het Nederlandse motorschip WOTA van de firma Gebr. Holwerda te Heerenveen is door bemiddeling van de scheepsmakelaars Muller en Reitsma N.V. te Rotterdam verkocht aan kopers in Madagaskar. Het schip heeft een laadvermogen van 330 ton en is in 1949 gebouwd. Het is uitgerust met een dieselmotor van 240 pk. De Wota zal binnenkort onder Nederlandse vlag met Nederlandse bemanning naar Madagaskar vertrekken.
NvhN 11-09-1956: M.s. WOTA naar Madagaskar verkocht. Het 330 brt. ton metende motorschip Wota, dat naar Madagaskar is verkocht, zal door de nieuwe eigenaar, de Compagnie Maritime de Majuga onder de naam Comorien in de vaart worden gebracht. De Wota werd in 1949 gebouwd bij de scheepswerf Holland/Nautic te Haarlem en is voorzien van een 240 pk. motor Het schip zal onder Nederlandse vlag en met een Nederlandse bemanning naar de nieuwe bestemming vertrekken.
1974-00-00: Omgebouw tot vracht/passagiersschip.
1999-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: WOTA
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: WOTA
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: WOTA
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: WOTA
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: WOTA
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: WOTA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Werf