Inloggen
WIM - ID 7346


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5381203
Nat. Official Number: 5797 Z ROTT 1937
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Industrieële Maatschappij 'De Noord', Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 563
Launch Date: 1937-01-11
Delivery Date: 1937-02-17
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450) 300 rpm.
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 477.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 260.00 Net tonnage
Deadweight: 635.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 32000 Cubic Feet
Bale: 30500 Cubic Feet
 
Length 1: 51.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.93 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.13 Meters Depth, moulded
Draught: 3.27 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-02-17 WIM
Manager: J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Wim', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIQM

Date/Name Ship 1940-01-27 WIM
Manager: J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hollandsche Zeereederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIQM

Date/Name Ship 1959-08-05 VINCENZO P
Manager: Signorina Concetta Pisano, Porto Empedocle, Italy
Eigenaar: Signorina Concetta Pisano, Porto Empedocle, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Porto Empedocle / Italy
Callsign: IVLP
Additional info: US $ 51.750,--

Date/Name Ship 1960-00-00 VINCENZO P
Manager: Giuseppe Barraco, Trapani, Italy
Eigenaar: Giuseppe Barraco, Trapani, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trapani / Italy
Callsign: IVLP

Date/Name Ship 1967-00-00 VINCENZO P
Manager: Vincenzo Cavarretta, Trapani, Italy
Eigenaar: Vincenzo Cavarretta, Trapani, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trapani / Italy
Callsign: IVLP

Ship Events Data

1937-01-12: De Telegraaf 13-01-1937: Alblasserdam, 12 Jan. Van een der hellingen der N. V. Industrieele Maatschappij „De Noord” alhier is met goed gevolg te water gelaten, het motorvrachtschip „WIM”, in aanbouw voor de N. V. Motorschip „Wim” te Rotterdam. De hoofdafmetingen lijn: lengte over alles 51.50 M. lengte tusschen de loodlijnen 45.50 M., breedte 8 M., holte 3.69 M. Het laadvermogen bedraagt 600 ton van 1016 K.G. De voortstuwing zal geschieden door middel van een 6-cylinder direct omkeerbaren Deutz Dieselmotor van 300/360 P.K. bij 300 omwentelingen per minuut. Het schip is geschikt voor de houtvaart. Het werd gebouwd volgens Klasse Lloyds Register 100 A 1 Scheepvaart- en Haveninspectie.
1937-02-12: Als WIM, zijnde een motorzeeschip, metende 477.15 RT, liggende te Alblasserdam, door K. Huijser, aspirant scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van Motorschip Wim N.V. te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5797 Z ROTT 1937 op het achterschip aan stuurboordzijde in achterschot dekhuis, naast ingang portaal.
1937-02-18: NvhN 18-02-1937: Scheepsbouw. Het m.s. „WIM", gebouwd door de N. V. Industrieele Mij. „De Noord" te Alblasserdam, voor de N.V. J. Vermaas Scheepvaartbedrijf te Rotterdam, heeft een goed geslaagden proeftocht gehouden. Het schip meet bruto 477 ton en is voorzien van een Deutz Dieselmotor, met een capaciteit van 300/360 P.K.
1940-05-15: Te Milfordhaven, England, agent: Harrisons ( London ) Ltd., 06-06-1940 “Wim" in timecharter the Ministry of Shipping, London (managers John S. Monks, Liverpool) 1941: Charter: Ministry of War Transport, London London (managers John S. Monks, Liverpool.)
In 1944 Operatie Neptune : ms “Wim” 1937-477 BRT. 6 september. Vertrokken uit Barry met 55 andere schepen en 5 escort vaartuigen genaamd Convoy “EBC.95”, waaronder de “Jacoba” 1939 BRT de “Sambre” 1930-349 BRT de “Saparoea” 1920-6668 BRT en de “Ton-S” 1937-466 BRT en de “Nettie” 1937-477 BRT. 8 september aangekomen te Seine Bay. 15 september vertrokken uit Barry onder konvooi nr. EBC.104 met 17 andere schepen en 2 escort vaartuigen. Ook de “Da Costa” 1937-243 BRT was deelnemer aan dit konvooi. 17 september aangekomen te Seine Bay.
Op 15-11-1945 terug geleverd aan de eigenaar Holl. Zeerederij , (J. Vermaas, mgrs ) Rotterdam.
1953-02-10: NvhN 10-02-1953: Nederlandse schepen in moeilijkheden. Twee Nederlandse schepen verkeerden gisteren in moeilijkheden. De schroeven van een Nederlands vissersschip, waarvan de naam nog onbekend is, geraakten in het net vast. Het schip dreef driehonderd zeemijlen ten Westen van Stavanger in Noorwegen stuurloos rond. Van de kust van Zuid- Noorwegen is een Duits vissersvaartuig uitgevaren om hulp te verlenen. Voorts is het Nederlandse stoomschip WIM (477 ton) van het scheepvaartbedrijf J. Vermaas te Rotterdam, dat Zondag in de Kleine Belt tussen Jutland en het eiland Funen aan de grond liep, nog niet vlot gekomen. De kansen hierop schijnen gering, aangezien het vaartuig door de krachtige wind steeds hoger komt te zitten. Het schip is geheel met een dikke laag ijs overdekt. De Wim was met een lading ijzer uit Gent op weg naar Middelfart op Funen.
Het Vrije Volk 10-02-1953: „Wim" is nog niet vlot. Het Nederlandse stoomschip „Wim" (dus niet de „Pim", noch de „Kim") van het scheepvaartbedrijf J. Vermaas te Rotterdam, dat Zondag in de Kleine Belt tussen Jutland en het eiland Funen aan de grond liep, is nog niet vlot gekomen. Het schip schijnt op zachte grond te zijn gestoten en, hoewel het door de wind steeds hoger komt te zitten, heeft de kapitein de hulp van een sleepboot van de hand gewezen. De „Wim" was met een lading ijzer uit Gent op weg naar Middelfart op het eiland Funen.
1954-07-07: Het Vrije Volk 07-07-1954: Politie haalde matroos af. De aankomst van de Nederlandse coaster „WIM" van Vermaas' Scheepvaartbedrijf te Rotterdam in Den Helder was voor een van de matrozen, een Amsterdammer, minder plezierig. Hij werd namelijk onmiddelijk door de politie van boord gehaald, verdacht van diefstal van goederen aan boord van een Engels marinevaartuig, en van geld aan boord van zijn eigen schip. Het schip was op weg met een lading hout van Gesier (Noord-Zweden) naar Cherbourg. Den Helder was de eerste haven die aangedaan werd. Het van het Engelse schip gestolen goed is inmiddels reeds door een Engelse consul in Scandinavië in ontvangst genomen. De „Wim" is gisteren weer uit Den Helder vertrokken, de matroos onder de hoede van de politie achterlatend.
1959-02-25: Het Vrije Volk 25-02-1959: WIM vastgelopen. Gistermorgen om ongeveer half elf is de Nederlandse kustvaarder Wim (449 brt) uit Rotterdam op de Westerschelde bij Walsoorden aan de grond gelopen. Men verwacht dat het schip bij hoog water op eigen kracht vlot zal kunnen komen.
1974-00-00: Final Fate:
Verkocht voor de sloop en in 07-1975 door Tropori Najohada te Palermo gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: WIM
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: WIM
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: WIM
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: WIM
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: WIM
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: World Ship Photo Library
Onderwerp: Havenopname