Inloggen
WILLEM CHRISTIAAN - ID 7315


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1887-06-14 / 1890-08-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1887
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Rig: three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Den Bouwmeester, Borsius & Van der Leye, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Launch Date: 1887-02-23
Delivery Date: 1887-06-00
Technical Data

Gross Tonnage: 417.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 396.41 Net tonnage
 
Length 1: 132.9 Feet (British) Registered
Beam: 29.1 Feet (British) Registered
Depth: 14.3 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1887
Datum agenda: 1887-06-14
Register nr: 0
Scheepsnaam: WILLEM CHRISTIAAN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bouwmeester Borsius en v.d.Leije
Plaats: Middelburg
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1887-06-14. uitreiking zb163-x

Ship History Data

Date/Name Ship 1887-06-14 WILLEM CHRISTIAAN
Manager: Firma Den Bouwmeester, Borsius & Van der Leye, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Firma Den Bouwmeester, Borsius & Van der Leye, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelburg / Netherlands
Callsign: QCMS

Date/Name Ship 1890-08-00 DON DIEGO
Manager: H. Legrand, Le Havre, France
Eigenaar: H. Legrand, Le Havre, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Le Havre / France
Callsign: HWJG

Date/Name Ship 189?-00-00 DON DIEGO
Manager: D. Auger, Le Havre, France
Eigenaar: D. Auger, Le Havre, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Le Havre / France
Callsign: HWJG

Date/Name Ship 1900-00-00 TIMARU
Manager: A.H. Turnbull, Lyttleton, New Zealand
Eigenaar: A.H. Turnbull, Lyttleton, New Zealand
Shareholder:
Homeport / Flag: Lyttleton / New Zealand
Callsign: RPWG
Additional info: off.no.113361

Ship Events Data

1887-02-23: NRC 240287. Middelburg, 23 februari. Van de werf De Volharding, onder boekhouderschap van de firma Bouwmeester Borsius en Van der Leijé, werd heden met goed gevolg te water gelaten het ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN (de beide voornamen van wijlen de heer Mr. W.C. Borsius), groot 400 registertonnen, lengte 40,50, breedte 9 en diepte 4,70 meter. Het is geclassificeerd bij Special Lloyd’s Survey en bij de hoogste klassen van Veritas en de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren. Het is bestemd voor de grote vaart en voor rekening van de firma die het bouwde.
1888-05-00: Grounded
Rotterdam, 22 mei 1888. Het Nederlandse ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, bestemd naar de Kaap, kwam op de rivier te Sangrol (op de Hooghly rivier) 15 uur aan de grond te zitten, waarna het zonder schade vlot kwam en de reis heeft vervolgd.
1890-08-22: Sold to foreign country
NRC 230890. Amsterdam, 22 augustus. Het Nederlandse ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, groot 396 ton en gebouwd in 1887, is voor GBP 4500 uit de hand verkocht naar Havre.
NRC 240890. Middelburg, 22 augustus. De van hier naar Havre bestemde Franse bark DON DIEGO, kapt. Le Balle, vroeger onder Nederlandse vlag genaamd WILLEM CHRISTIAAN, ligt zeilklaar op de rede van Vlissingen geankerd.
1902-08-22: Final Fate:
Op 16 augustus 1902 vertrok de TIMARU van Lyttleton (N.Z.) met een lading hout en steenkolen naar Kaipara (N.Z). Ze passeerde op 22 augustus 1902 Cape Palliser en is sindsdien vermist. De elf opvarenden kwamen dus allen om het leven.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Arend Jager werd geboren in 1851 te Oude Pekela als zoon van de schipper en collegelid Eildert Tiemens Jager en Belina Klaassens.

Arend trouwde op 03 oktober 1883 te Oude Pekela als koopvaardijkapitein met Teelkina Sara Scherpbier, geboren op 05 april 1856 te Oude Pekela als dochter van de logementhouder Jan Potjewijd Scherpbier en Elsje Smit. Teelkina  overleed op 21 september 1913 te Groningen, 57 jaar.

Arend overleed te Oude Pekela op 14 mei 1901, 50 jaar, fabrikant.

 

Burgerlijke Stand gegevens uit de provincie Grroningen vermelden Arend als koopvaardijkapitein in 1883, 1884, 1886, 1887, 1890, als logementhouder in 1891, als hotelhouder in 1892, als fabrikant in 1901.

 

Na het overlijden van zijn schoonvader Jan Potjewijd Scherpbier in 1900 nam Arend Jager het hotel Scherpbier te Oude Pekela over, dat uiteindelijk in 1815 werd afgebroken. (Zie ook bij Jan Potjewijd Scherpbier)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.E.Jager was effectief lid met vlagnummer 41 in de periode 1882 t/m 1892 lid van het zeermanscollege “De Trouw” in Oude Pekela, als opvolger van E.T.Jager.

A.A.Jager was als commissaris lid van het Bestuur  van “De Trouw” in de periode 1897 t/m 1898.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 21/28 januari 1879 staat vermeld dat als honorair lid is voorgedragen/benoemd Arend Eilert Jager, gezagvoerder van het schip “Astrea’, wonend te Nieuwe Pekela, op voordracht van de heer A.M.Balwé.023

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.E.Jager als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1879 van de sch.brik “Agatha”, gebouwd in 1866 te Nieuwendam, 189 ton o.m., varend voor A.H.Meursing te Nieuwendam. Het schip voer on 1879 voor rederij J.J.v/d Berg te Den Haag en was herdoopt in “Geertruida”;

*    1880 t/m 1882 van de ijzeren brik “Astrea”, gebouwd in 1864 te Amsterdam, 306 ton o.m., varend voor W.H.Meursing te Baarn. Het schip werd in 1882 verkocht naar Duitsland;

*    1884 t/m 1885 van de bark “Mr. Jacob van Lennep”, gebouwd in 1868 te Nieuwendam, 820 ton o.m., varend voor de Wed. J.van Wesel & Zn te Amsterdam;

*    1888 t/m 1890 van de ijzeren bark “Willem Christiaan”, gebouwd in 1887 te Middelburg, 396 ton o.m., varend voor den Bouwmeester Borsius & v/d Leye te Middelburg. Het schip werd in 1890 verkocht naar Frankrijk;

*    1891 van de bark “Jacobus Johannes”, gebouwd in 1878 te Middelburg, 390 ton n.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg. Het schip werd in 1891 verkocht naar Noorwegen.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt geen Arend Eilderts Jager.

 

Overige bijzonderheden

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

  1. 72-73 Groot of klei, zomer of winter, hout of ijzer 1873-1874. Accra, Astrea.

De brik “ Astrea”  onder kapitein A.E.Jager wordt gemeld op op 15 maart 1873 te Martinique suiker ladend voor Bordeaux. Aldaar okshoofden met wijn voor Montevideo. Hij schrijft aldaar: “Schip is in goede orde om de reis rond Kaap Hoorn te maken en het is daar zomerdag. Drie matrozen zijn weggelopen en hier haast geen volk te krijgen”  Op 30 november was de “ Astrea”  zeilklaar . “ Kapitein Jager kon een timmerman aanmonsteren voor £5 per maand (een maand op de hand) en een matroos voor £4 idem. Hij vernam tot zijn schrik een gerucht dat de guano-export zou zijn stilgelegd. Op 31 januari 1874 arriveerde de Astrea in Valparaiso en werd na lossing gelukkig bevracht met tarwe voor Queenstown, Falmouth of Plymouth…”. Het was op 20 juli 1875 te Falmouth.

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.76-77 Samenstelling vloot verandert 1880-1890. Gebroeders Smit, Willem Christiaan e.a.

De bark “Willem Christiaan” onder kapitein A.E.Jager vertrok uit Oamaru te Nieuw Zeeland op 07 januari 1889 met tarwe, voer rond Kaap Hoorn, was op 06 mei te Falmouth en op 30 mei te Hull.

 

NRC 23 februarie 1884114

Amsterdam, 22 februari. Ingevolge bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, gisteren te Cardiff in aandrijving geweest en heeft aanzienlijke schade bekomen.

 

NRC 18 maart 1884114

Londen, 15 maart. Aangaande de aanvaring van de MR. JACOB VAN LENNEP wordt door de Salvage Association het volgende gerapporteerd: Op verzoek van assuradeuren is kapt. Gideon naar Cardiff gezonden. Hij bericht dat het schip op de sleephelling stond en belangrijke schade had, zowel aan romp, tuig als aan rondhouten. Men schat de schade aan de ROCENIUS op GBP 150 en die aan de ARGOSY op GBP 40. Er zijn twee eisen van hulploon ingekomen.

 

NRC 24 februari 1884114

Penarth, 22 februari. Het Nederlandse barkschip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, is op de rede van Penarth in aandrijving geweest en heeft de bezaansmast, roer en een gedeelte van het hek verloren. De naam van het andere schip is onbekend.

 

NRC 27 februari 1884114

Penarth, 25 februari. Het schip ARGORY was in aanvaring met het Nederlandse schip MR. JACOB VAN LENNEP, en verloor daardoor kluiverboom, marsera en voortuig.

 

NRC 22 november 1884114

Rotterdam, 21 november. Het Nederlands schip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, van Java naar Nederland is te Mauritius aangekomen, lek en met schade aan het tuig; heeft schade en moet lossen om te repareren.

 

NRC 20 december 1884114

Mauritius, 25 november. Het Nederlandse schip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, van Tjilatjap naar Amsterdam, is 11 november lek hier binnengelopen (reeds gemeld).

De gezagvoerder rapporteert de 23e oktober op 10º ZB 108º OL een zware storm doorgestaan te hebben, waardoor het schip plat op zijde geworpen werd en de lading overwerkte. De 7e november maakte het 1¼ duim water per uur. De 8e, op 21º ZB 33º OL, maakte het schip meer water, had twee voet slagzijde en werd er koffie opgepompt. De equipage weigerde de reis in die staat voort te zetten en daarom hield men naar Mauritius af. Het schip maakt weinig water meer, doch er komt een sterke beschadigde koffielucht uit het ruim. De experts hebben bevolen dat er zoveel van de lading gelost moet worden tot men bij het beschadigde gedeelte kan komen. Een partij van 262 balen meer of minder door water beschadigde koffie is reeds in publieke veiling verkocht.

 

NRC 17 januari 1885114

Mauritius, 12 december. Het hier de 11e november lek en met schade binnengelopen schip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, van Tjilatjap naar Amsterdam, is in het droogdok geweest en onderzocht. Men heeft de naden onder het koper zeer los bevonden, zodat er aanbevolen is om het schip te verbreeuwen en nieuw te koperen. Het is nu uit het dok en wacht op order van de reder voordat men het nieuwe koperen zal aanvangen. Er zijn 1.086 zakken beschadigde koffie in publieke veiling verkocht, als zijnde ongeschikt ter verdere verscheping. De reparatiekosten zijn begroot op Rs. 22.022 en de tot heden gemaakte kosten bedragen Rs. 1.492.

 

NRC 15 februari 1885114

Mauritius, 9 januari. Het hier lek binnengelopen schip MR. JACOB VAN LENNEP is steeds bezig de voorgeschreven reparaties uit te voeren.

 

NRC 28 februari 1885114

Rotterdam, 26 februari. Volgens een telegram uit Mauritius van 18 dezer, was de reparatie aan het Nederlandse schip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt. Jager, van Java naar Amsterdam en met schade te Mauritius binnen gelopen, geëindigd en werd de geloste lading weer ingenomen.

 

NRC 12 maart 1885114

Mauritius, 16 februari. Het Nederlandse schip MR. JACOB VAN LENNEP, kapt Jager, van Tjilatjap naar Amsterdam, lek hier binnen, neemt het gezonde deel van de geloste lading weer in. De reparaties zijn bijna voltooid.

 

NRC 02 april 1885114

Mauritius, 21 februari. Het Nederlandse barkschip MR. JACOB VAN LENNEP, van Tjilatjap naar Amsterdam, heeft de geloste lading bijna weer ingenomen. 370 zakken koffie en veegsel, min of meer door zeewater beschadigd, is in publieke veiling verkocht. (opm.: kapt. A.E. Jager)

 

NRC 11 april 1885114

Mauritius, 6 maart. Het Nederlandse schip MR. JACOB VAN LENNEP, heeft de reparaties beëindigd en is 3 dezer naar Amsterdam vertrokken. Er is bodemerij genomen op schip, vracht en lading voor de som van Rs 14.221,39 tegen 10¼%.

 

NRC 28 juni 1887114

Vlissingen, 25 juni. Het te Middelburg nieuw gebouwde ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, stelde gisteren hier in de Binnenhaven zijn kompassen en zal per eerste gunstige gelegenheid naar Sundsvall vertrekken.

 

NRC 14 juli 1887114

Middelburg, 13 juli. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, gisteravond te Sundsvall aangekomen.

 

NRC 02 augustus 1888114

Middelburg, 1 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen telegram vertrok het ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. A.E. Jager, gisteren van Sundsvall naar Kaapstad.

 

NRC 13 september 1887114

Middelburg, 12 september. Het schip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, van Sundsvall naar Kaapstad, was 10 september kruisende bij Zuid Voorland op de reis van Elseneur. Tot daar had men voortdurend met tegenwind en ruw stormachtig weer te kampen.

 

NRC 01 december 1887114

Middelburg, 30 november. Volgens bij de reder ontvangen telegram is het ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, laatst van Sundsvall, heden 30 november te Kaapstad voor orders gearriveerd.

 

NRC 15 december 1887114

Middelburg, 14 december. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, van Sundsvall, laatst van Kaapstad 13 december te Durban (Port Natal) gearriveerd.

 

NRC 24 maart 1888114

Middelburg, 23 maart. Volgens bij de rederij ontvangen telegram arriveerde het ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, heden 23 maart, van Port Natal te Calcutta.

 

NRC 22 mei 1888114

Rotterdam, 21 mei. Volgens telegram uit Londen is het schip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, 1 mei van Calcutta vertrokken naar Natal.

 

NRC 23 mei 1888114

Rotterdam, 22 mei. Het Nederlandse ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, bestemd naar de Kaap, kwam op de rivier te Sangrol (op de Hooghly rivier) 15 uur aan de grond te zitten, waarna het zonder schade vlot kwam en de reis heeft vervolgd.

 

NRC 16 augustus 1888114

Rotterdam, 15 augustus. Volgens door ons ontvangen telegram uit Londen is het Nederlandse schip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, 18 juni van Natal te Algoabaai aangekomen.

 

NRC 28 augustus 1888114

Rotterdam, 27 augustus. Volgens door ons ontvangen telegram uit Londen vertrok het schip WILLEM CHRISTIAAN 28 juli van Algoabaai naar Mauritius en 26 augustus het schip REIZIGER van Falmouth naar Bristol.

 

NRC 16 september 1888114

Middelburg, 15 september. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, de 4e september van Port Elisabeth ( Zuid-Afrika) te Mauritius aangekomen.

 

NRC 20 oktober 1888114

Middelburg, 19 oktober. Volgens bij de rederij ontvangen telegram arriveerde het ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager 18 oktober te Adelaide van Mauritius.

 

NRC 12 december 1888114

Middelburg, 11 december. Volgens bij de reder ontvangen telegram is het Nederlandse ijzeren barkschip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, heden te Osmaru (New Zealand) aangekomen.

 

NRC 07 mei 1889114

Middelburg, 6 mei. Volgens bij de reders ontvangen bericht is het schip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, van Omaru (New Zealand) naar Londen, heden Kaap Lizard gepasseerd.

 

NRC 09 mei 1889114

Falmouth, 7 mei. De lading tarwe, aangebracht van Omaru per WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, alhier voor orders binnen, is geconsigneerd aan Birckett, Sperling & Co. te Londen.

 

NRC 11 juli 1889114

Middelburg, 10 juli. Volgens de reders is het schip WILLEM CHRISTIAAN, kapt. Jager, de 9e juli te Fredriksstad aagekomen.

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Jager, Arend Eilderts
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De WILLEM CHRISTIAAN, nog op de bouwhelling te Middelburg, doch kort voor de tewaterlating
Collectie: Tasseron, W.J., Middelburg
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: als TIMARU in Australië
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Kade
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten