Inloggen
WILHELMINA - ID 7292


Kroniekberichten

Datum 20 januari 1900
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Londen, 18 januari. Het stoomschip PILGRIM gebouwd in 1898 en groot 4.295 ton, eigendom van R. Steward & Co te Liverpool, is verkocht aan de firma Jos. de Poorter te Rotterdam voor GBP 51.000 en herdoopt in WILHELMINA. Het schip is voorzien van een triple expansie stoommachine. De diameters van de cylinders zijn: 23½”, 38½” en 68“; slaglengte is 48”.

Afbeelding
Datum 30 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 januari. Het door de firma Jos. de Poorter aangekochte stoomschip WILHELMINA, ex PILGRIM, is op 27 januari (1900) vertrokken van Dundee naar Philadelphia onder kapt. J. de Vries.

Afbeelding
Datum 26 februari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

De Holland-Gulf. In haar verslag over 1899 deelt de directie van de Holland-Gulf Stoomvaartmaatschappij (Jos. de Poorter), mede dat dit eerste boekjaar, “de omstandigheden in aanmerking nemende ( slechts twee van de drie schepen waren in exploitatie)”, zeer gunstige uitkomsten heeft opgeleverd. De oprichting van de maatschappij had plaats, zegt de directie, in een tijd, toen de schepen beduidend voordeliger aan te schaffen waren dan thans. Twee van onze schepen zijn dan ook veel onder de tegenwoordige marktwaarde verkregen. Toen het derde stoomschip, na de uitgifte van de obligatieleningen, kon aangekocht worden, waren de prijzen ongeveer 10% gestegen. Wij meenden toen niet zo dadelijk op deze verhoging te moeten ingaan, maar eerst eens te zien hoe de markt zich zou houden. Nu echter de loonprijs op een blijvende verhouding wijst en staal, hout, etc. veel hoger staan, terwijl de vraag steeds onbeperkt blijft; toen daarenboven onze maatschappij reeds op enige goede resultaten kon wijzen en haar twee schepen voor geruime tijd zeer winstgevend bevracht waren, hebben wij eerst op het einde van het boekjaar het stoomschip PILGRIM aangekocht, dat, met een laadvermogen van ruim 7.000 ton, gebouwd door de heren Craggs & Co. te Middlesbrough, reeds één jaar in de vaart was en goed heeft voldaan. Dit stoomschip is in het begin van ons tweede boekjaar, onder de naam van WILHELMINA, in de vaart gebracht en ter betaling van de aankoopsom van GBP 51.000 hebben wij grotendeels de in de balans voorkomende beschikbare middelen gebruikt. Het contract dat wij met de Kansas City Pittsburg & Gulf Railroad Company gesloten hadden, is door de receivers van deze maatschappij opgezegd en wij zullen nu voor de toekomst afwachten of door de gereorganiseerde maatschap nieuwe voorstellen gedaan worden. Intussen hebben onze schepen zeer goed voldaan. Reparaties zijn niet voorgekomen en wij ondervonden alleen gedurende de reizen enige tegenspoed door quarantainemaatregelen. Beide schepen zijn nog voor geruime tijd bevracht tot cijfers, die ons met reden doen verwachten, het tweede boekjaar op een beter resultaat te kunnen wijzen dan het eerste. Op de balans is aan de debetzijde uitgetrokken het volle bedrag voor de stoomschepen besteed; aan de creditzijde vindt men de bij de statuten voorgeschreven afschrijving van 7½% over NLG 1.030.492,73; zijnde de originele waarde van de stoomschepen MARIA en FOLMINA. De debetpost saldo vracht nog lopende reizen toont aan het bedrag NLG 75.963,38; dat tot ultimo december 1899 netto, dus na aftrek van de lopende onkosten verdiend is voor reizen waarvan echter de rekening niet is afgesloten, omdat de contracten eerst eindigen respectievelijk in mei en augustus 1900. De gelden van de obligatielening, gesloten in februari 1899, zijn in mei gestort. De interestrekening is belast met het bedrag, dat betaald is voor de ingevorderde augustus-coupons. Aan de creditzijde van de balans is gereserveerd een bedrag van NLG 135 voor nog niet ingevorderde augustuscoupons, alsmede een bedrag van NLG 14.062,50 op rekening van hetgeen verschuldigd zal zijn voor de coupon van 1 februari 1900. De exploitatierekening sluit met een goed saldo van NLG 173.107,06. Daarvan is, na aftrek van de algemene onkosten, van het saldo van de interestrekening ( NLG 1.751.34½ ), van afschrijving van een kleine schade van het stoomschip MARIA bij de pier van Galveston, van afschrijving en reserve voor buitengewone reparaties op de MARIA en de FOLMINA ( NLG 77.287,73), van afschrijving van oprichtingskosten (NLG 3.566,78) en van de kosten van de obligatielening (NLG 3.952,68), een nettowinst beschikbaar van NLG 78.570. De voorgestelde verdeling van dit bedrag is: aan de aandeelhouders NLG 70.000 ( dus een dividend van 7%), aan de directie NLG 5.713 en aan commissarissen NLG 2.857.

Afbeelding
Datum 11 april 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 april. Het Nederlandse stoomschip WILHELMINA vertrok heden van Philadelphia naar Wladiwostok.

Afbeelding
Datum 13 mei 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 12 mei. Het Nederlandse stoomschip WILHELMINA, van Philadelphia naar Vladivostok, arriveerde heden te Port Said.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 oktober. Volgens bericht van de Westkust van Afrika is het stoomschip ANTOINETTE, van de Nieuwe Afrikaansche Handels Vennootschap op de Kassai (een zijrivier van de Congo) op de stenen gelopen en niet onbelangrijk beschadigd. De stoomschepen MADELEINE en WILHELMINA vertrokken derwaarts ter assistentie.

Afbeelding
Datum 21 december 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 20 december. Het Nederlandse stoomschip WILHELMINA is van Manila te Hong Kong aangekomen met schade over het grootste deel van het dek; de ballasttanks zijn lek en de ruimstutten verbogen; de reparatie zal ongeveer 10 dagen duren.

Afbeelding
Datum 28 december 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Londen, 24 december. Volgens telegram van Lloyd’s agent uit Hongkong aan de Salvage Association, is men bezig het stoomschip WILHELMINA, dat hier met schade van Manilla arriveerde, te onderzoeken. Het bedrag der kosten kan nog niet worden opgegeven.

Afbeelding
Datum 17 juli 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 juli. Het Nederlandse stoomschip WILHELMINA, van Napels naar Norfolk, passeerde de 15e dezer Delaware Breakwater op weg naar Newport News om daar te dokken en vervolgens te Norfolk te laden naar Manilla.

Afbeelding
Datum 24 juli 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 juli. Het Nederlandse stoomschip WILHELMINA, dat van een nieuwe schroef werd voorzien te Newport News, is gisteren te Norfolk aangekomen om daar naar Manilla te laden.

Afbeelding
Datum 22 januari 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Op het Nederlandse stoomschip WILHELMINA, 9 december van Moji naar Port Townsend (bij Seattle) vertrokken, is 20 guineas herverzekering betaald.

Afbeelding
Datum 20 februari 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 18 februari. Volgens telegram uit Port Townsend (ten noorden van Seattle) van heden worden de kosten van de reparaties aan het stoomschip WILHELMINA begroot op USD 5000 en de benodigde tijd op 21 dagen. De ketels moeten gerepareerd worden en nieuwe vlampijpen en steunsels hebben. Er zijn ook nog andere reparaties nodig.

Afbeelding
Datum 23 maart 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

In haar jaarverslag over 1901 zegt de directie (Jos de Poorter) van de Holland-Gulf Stoomvaartmaatschappij NV alhier:
De vrachtenmarkt bleef het gehele jaar in een slechte toestand en de gevolgen daarvan zijn in ons winstcijfer te bespeuren, daar toch, tegen NLG 375.799,62 in 1900, in het derde boekjaar slechts NLG 229.335,47½ kon geboekt worden. Hierbij dient echter te worden opgemerkt, dat 1900 een buitengewoon voorspoedig jaar voor de rederijen was. Daar wij van die periode hebben gebruik gemaakt om de oprichtingskosten en de kosten der obligatie-lening geheel af te schrijven, kunnen wij nu volstaan met een afschrijving volgens art. 26 der staturen van 7½ pct. op de originele waarde der schepen, waarvoor NLG 123.415,41 vereist wordt. De rekening van afschrijving en van reserve voor buitengewone reparaties bedroeg per ult. december 1901 de som van NLG 200.703,14. Verminderd met NLG 6508,94 voor buitengewone reparatie en vermeerderd met de afschrijving ad NLG 123.415,41, bereikt deze rekening thans het cijfer van NLG 317.609,61. Onze schepen staan nu netto te boek voor NLG 1.646.872,41 min NLG 317.609,61, blijft NLG 1.329.262,80 of NLG 68,16 per ton laadvermogen, tegen NLG 74,11 per ton laadvermogen op 1 januari 1901.
Onze vloot onderging geen verandering in het afgelopen jaar. De FOLMINA werd in mei, terwijl zij te New York aan een pier gemeerd lag, door een lichter, die door een sleepboot der Erie Spoorweg-Maatschappij gesleept werd, aangevaren. Hierdoor ontstond belangrijke schade, waarvan de reparatie geruime tijd vorderde. De schade is ons vergoed, maar het oponthoud zal waarschijnlijk slechts gedeeltelijk te verhalen zijn, daar de lichter en de sleepboot geen voldoende waarde hebben om de schade en het tijdverlies daaruit te betalen. Wij hebben tezamen met onze assuradeuren de Erie Spoorweg-Maatschappij in rechten aangesproken, maar deze zaak is nog hangende. De schade aan de MARIA en WILHELMINA, respectievelijk te Liverpool en te Portland (Oregon) is sedert 1 januari door onze assuradeuren vergoed. Uit de disponibele middelen zullen wij eerstdaags voorstellen een vierde stoomschip aan te schaffen, daar de prijzen van het staal en het weinige werk aan de scheepswerven ons nu in staat stellen dit voordelig te kunnen doen.
Op de balans komt weder de post saldo vracht nog lopende reizen voor (ditmaal NLG 22.667,98 tegen NLG 119.412,04 ten vorige jare) aangevend hetgeen netto verdiend is op reizen, waarvan de rekening niet is afgesloten, omdat de reizen nog niet zijn afgelopen.
De directie stelt voor het dividend te bepalen op 6½ pct. Daarvoor is NLG 65000 nodig. Voor de nieuwe rekening blijft er NLG 30.795,31 onverdeeld.

Afbeelding
Datum 23 juni 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 20 juni. Het Nederlandse stoomschip WILHELMINA, van Coronel (opm: Chili) naar Italië, is te Montevideo binnengelopen voor kolen. Het stoomschip heeft in de straat van Maggellaen op een blinde klip gestoten, bekwam echter blijkbaar geen schade, doch zal hier door experts worden onderzocht.

Afbeelding
Datum 24 juni 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 juni. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse stoomschip WILHELMINA te Montevideo onderzocht en hebben de experten toestemming gegeven om de reis voort te zetten. Het stoomschip vertrok de 21e dezer.

Afbeelding
Datum 26 maart 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Boston, 11 maart. Het Nederlandse stoomschip WILHELMINA, van Blyth hier heden aangekomen, rapporteert op de reis veel stormweder uit het Z.W. tot W.N.W. te hebben gehad met hoge zee, die aanhoudend over het stoomschip heen brak en enige schade veroorzaakte. Vijf dagen na het vertrek werd het stuurtoestel vernield en viel het stoomschip dwars van de zee, in welke staat het 12 uur bleef liggen, terwijl men bezig was het stuurtoestel te repareren. Gedurende die tijd werd het dek aanhoudend door de zee overstroomd, en de bakboordsreling en het handstuurtoestel weggeslagen en veel dekschade veroorzaakt. Door het slingeren en het stampen ging de lading over en kreeg het stoomschip zware slagzij over bakboord.

Afbeelding
Datum 12 juni 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Galatz, 5 juni. Het Nederlandse stoomschip WILHELMINA, van hier naar Ibraila, gedeeltelijk beladen met graan, geraakte op de rivier aan de grond. Na vlotgekomen te zijn, werd een sleepboot aangenomen om het stoomschip naar Ibraila te assisteren.

Afbeelding
Datum 09 februari 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 5 februari. Uit Gibraltar werd een telegram ontvangen, dat de ketels van het Nederlandse s.s. WILHELMINA lekken. De reparatiekosten kunnen nog niet worden opgegeven. Zondag (opm: 13 februari) wordt de reder alhier verwacht.

Afbeelding
Datum 12 februari 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Volgens een uit Gibraltar verzonden bericht moeten 5 vuurhaarden van het aldaar binnengelopen Nederlandse s.s. WILHELMINA (opm: zie PGC 090204) vernieuwd worden. De reparatie zal ongeveer 4 weken duren.

Afbeelding
Datum 07 maart 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 maart. Het Nederlandse stoomschip WILHELMINA, van Sabang naar Londen, met ketelschade te Gibraltar binnen, ligt nog in reparatie. De vermoedelijke datum van vertrek is op de 15e dezer bepaald.

Afbeelding
Datum 01 april 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 31 maart. Het Ned s.s. WILHELMINA, van Soerabaya naar Londen, zal ook een gedeelte van de lading in Greenock lossen.

Afbeelding
Datum 17 januari 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het stoomschip WILHELMINA is in beslag genomen door Japan en opgebracht naar Sasebo. Het schip was op 28 november j.l. aangekomen te Astorias van Labuan en nu op reis naar Wladiwostok met een lading kolen.

Afbeelding
Datum 18 januari 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

(Geen datum) Naar het Handelsblad verneemt, is de lading van het door de Japanners opgebrachte stoomschip WILHELMINA te Londen ter beurze verzekerd tegen oorlogsgevaar tegen 30% en het schip en de machines tegen 23%.

Afbeelding
Datum 26 januari 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

(Geen datum) Het Nederlandse stoomschip WILHELMINA, dat met kolen voor Vladivostok geladen door de Japanners werd opgebracht, is verbeurd verklaard.

Afbeelding
Datum 17 mei 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Volgens telegram van 17 mei is door het Prijsgerecht te Sasebo het stoomschip WILHELMINA verbeurd verklaard.

Afbeelding
Datum 22 mei 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Ontleend aan het jaarverslag over 1905 van de Holland Gulf Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam: De door het uitbetalen van de assurantiepenningen van het stoomschip WILHELMINA vrijgekomen som is gedeeltelijk gebezigd tot het aflossen van 208 obligatiën. Het stoomschip THEODORA, groot 1200 ton, is overgenomen, terwijl bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij een stoomschip besteld werd met een laadvermogen van 1600 ton. De bruto winst bedraagt NLG 26.605,33 (over 1904: NLG 26.178,00). Het stoomschip WILHELMINA was voor de balanswaarde verzekerd voor NLG 616.379,68 minus de afschrijvingen daarop van NLG 133.016,64. De rederij beschikt over drie stoomschepen met een laadvermogen van 13.500 ton.

Afbeelding