Inloggen
VOORWAARTS - ID 7092


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1889-04-00 / 1890-11-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1884
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: W. Harkess & Son, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Werfnummer: 119?
Launch Date: 1884-00-00
Delivery Date: 1884-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: J.S. Hume & Co., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 20 & 38 - 26.
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 317.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 225.00 Net tonnage
 
Length 1: 150.8 Feet (British) Registered
Beam: 22.1 Feet (British) Registered
Depth: 10.3 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1884-00-00 MATLOCK
Manager: E.W. Harkess, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Eigenaar: E.W. Harkess, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Middlesbrough on Tees / Great Britain

Date/Name Ship 1889-04-00 VOORWAARTS
Manager: J.B. Meyer, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart-Maatschappij Vooruit, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PWSL

Date/Name Ship 1890-11-00 MATLOCK
Manager: R. Hughes & Co., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: R. Hughes & Co., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Date/Name Ship 1891-00-00 WHITE ROSE
Manager: R. Hughes & Co., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: R. Hughes & Co., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Ship Events Data

1890-11-19: PGC - Provinciale Groninger Courant 29-10-1890
Amsterdam, 27 oktober. Het Nederlandse stoomschip VOORWAARTS, waarmede men vroeger getracht heeft een regelmatige dienst van hier op Havre te onderhouden, die men echter wegens gebrek aan lading moest staken, zal de 19e november a.s. publiek te Goole, alwaar het stoomschip zich thans bevindt, worden verkocht.
1901-02-05: Final Fate:
Op reis in ballast van Plymouth naar Fowey is de WHITE ROSE op 5 februari 1901 bij noordwestenwind, kracht 6, op de Hudder Rocks ter hoogte van Polperro (Cornwall), niet ver van de haven van Fowey, gelopen en total loss geworden. De bemanning van 10 personen werd gered. (bron: Parliamentary Papers Sea Casualties 1900/01)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Willem Simonsz Ouwehand werd geboren op 20 december 1845 te Muiden als zoon van Simon Dirksz Ouwehand en Maria Helena Pietersd. Rosier.

Hij trouwde te Katwijk in 1870 met Catharina Maria Dirksd Taat.

Hij overleed te Amsterdam op 16 december 1909.

Hij was gezagvoerder van 1877-1881 van de bark Antoinette, van 1882-1884 op de bark Mina, van 1885-1888 op het fregat Salatiga en in 1890 op de Voorwaarts. Hij voer de nummervlag 897 van het Amsterdamse college Zeemanshoop.

De publicatie bevat de volgende anecdote:

“De Nederland en Oranje.

In vroeger tijd werden de zeilschepen met paarden getrokken door het Noord-Hollands Kanaal naar het Nieuwe Diep.

Op de rede van Texel bleven de schepen, bestemd voor Indië, soms geruime tijd wachten op een gunstige wind, nodig om door het zeegat naar buiten en door het Kanaal te komen. Kapitein W.Ouwehand herinnerde zich, toen hij nog een jongetje was, dat zijn vader Simon Dirksz. Ouwehand hem mee nam naar de reder van het barkschip Nederland en Oranje dat onderweg was naar Java. Men begon zich ongerust te maken over het schip waarover geruime tijd niets was vernomen.

De rede heette Boissevain. Hij vroeg vader Ouwehand of hij een bijzondere reden had te vragen naar de Nederland en Oranje. “Jawel” was het antwoord. “Kapitein Rosier is mijn zwager, de eerste stuurman is mijn schoonzoon, de tweede stuurman is mijn zoon en de derde stuurman is verloofd met mijn dochter”.054-117.

 

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Ouwehand Sz (adres: Gebr.Goedkoop) werd met 897 effectief lid van Zeemanshoop per 27 februari 1877 op voorspraak van H.A.Tekelenburg, op verzoek van P.J.Wijsman Jr. Zijn schip was de “Antoinette”002.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 20/27 februari 1877 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat vermeld dat als effectief lid voor de vlag is voorgesteld/aangenomen W.Ouwehand Jz, voerend het schip “Antoinette”, voor rekening van  de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein H.A.Tekelenburg.023.

 

  1. Ouwehand Sz was met vlagnummer R38 in de periode 1881 t/m 1886 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1887 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als vlaglid heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

lid van het zeemanscollege “Zeemanshoop” te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        897                            1877                       fregat               Antoinette                                             J.Goedkoop Dz

                                      1878-1882                 fregat               Antoinette                                             Gebr.Goedkoop

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein W.Ouwehand Sz met vlagnummer R38 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1881 t/m 1883     bark “Mina”                     723 ton               varend voor van Charante & Co te Rotterdam

1885, 1886           fregat “Salatiga”              1101 ton            varend voor van Charante & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt W.Ouwehand Sz als gezagvoerder gedurende:

*    1878 t/m 1881 op de bark “Antoinette” ex Elise Alice, gebouwd in 1873, 678 ton o.m., varend voor J.Goedkoop Dz te Amsterdam. In 1882 voer het schip voor Aug.Köpcke te Rotterdam en was herdoopt in “Maria”

*    1882-1885 op de bark “Mina”, gebouwd in 1867, 752 ton o.m., varend voor van Charante & Co te Rotterdam;

*    1885-1888 op het fregat “Salatiga”, gebouwd in 1872 te Rotterdam, 1225 ton o.m., varend voor Charante & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1888 verkocht naar Noorwegen;

*    1890 op het schroefstoomschip “Voorwaarts” ex Matlock, gebouwd in 1884 te Middlesbro, 317 ton n.m., 65 pk, varend voor de Stoomvaart Mij “Vooruit”, J.B.Meijer te Amsterdam. Het schip werd in 1890 verkocht naar Liverpool.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Ouwehand, Willem Simonsz

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten