Inloggen
VERTROUWEN - ID 6987


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1904-00-00 / 1926-11-13 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1902
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 5866 GRON 1902
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. van Wijk (later W. van Wijk), Veendam, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1902-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 84.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 67.00 Gross tonnage
Deadweight: 135.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 24.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 21.35 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.10 Meters Depth, moulded
Draught: 1.95 Meters Other
Configuration Changes

Datum 00-00-1927
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1927 gemotoriseerd met een 2tew 2 cyl. Callesen, Apenrade. 100 RPK.

Ship History Data

Date/Name Ship 1902-03-25 VERTROUWEN
Manager: Harmen J. Karssies, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harmen J. Karssies, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: PWDR

Date/Name Ship 1918-04-27 VERTROUWEN
Manager: Engelbert Heinrich Paap & Nicolaas Harm & Sijbren Wijnstok, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Engelbert Heinrich Paap & Nicolaas Harm & Sijbren Wijnstok, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PWDR
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 16.300,--

Date/Name Ship 1919-02-15 VERTROUWEN
Manager: Hindrik Jan Schrage, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hindrik Jan Schrage, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PWDR
Additional info: Aankoopprijd Hfl. 21.100,--

Date/Name Ship 1923-07-07 NAVIGATOR
Manager: Harm Salomons Szn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Harm Salomons Szn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PMKG
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 7.300,--

Date/Name Ship 1926-11-13 ERNA SEISMANN
Manager: Kapt. J. Seismann, Stralsund, Germany
Eigenaar: Kapt. J. Seismann, Stralsund, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: JQBM

Ship Events Data

1902-03-20: Eerste meting te Hoogezand op 20-03-1902. Meetnummer: Hz300N. Lengte: 24 m 55 cm, breedte: 5 m 00 cm, waterverplaatsing: 158,748 ton
Eigenaar: H. Karssies, domicilie: Veendam.
1902-03-24: Dagregister deel 15, nummer 446, den vijentwintigsten Maart 1900twee. Eigendomverklaring: Ik ondergeteekende Harmen Karssies, schipper, gedomicilieerd te Veendam, verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van het stalen tjalkschip genaamd “Vertrouwen” gebouwd te Veendam hebbende een dek en een mast zijnde groot honderd en acht en vijftig zeven honderd acht en veertig duizendste tonnen (158.748) ton en thans liggende te Veendam en gevoerd wordende door mij schipper. Veendam 22 maart 1902 H. Karssies. In de kantlijn staat bijgeschreven: 5866
1904-00-00: In 1904 in de Wad- en Sontvaart. Was doorvoor een binnenvaartschip.
1923-01-10: Op 10-01-1923 is het tjalkschip VERTROUWEN op de kust in de Hohwacht Bucht (Oldenburg-Sleeswich-Holstein) gestrand. Vertrokken op 12 januari van Aarhus met bestemming Hamburg. Het schip was over het uitwatering merk geladen met oud ijzer. Op 14 januari werd wegens harde wind voor Fredericia geankerd. Op 15 januari werd de reis vervolgd met een wind van W.N.W. harde koelte; in de Kleine Belt was de zee tamelijk kalm. 's Avonds werd geankerd in de Haderslebenfjord. 16 januari 's morgens om 05.00 uur ging de schipper anker op; de wind was inmiddels N.N.W. en ging later naar Noord en N.t.O. Het grootzeil was een rif gereefd met volle stagfok. Om 08.00 uur werd Helnæs licht gepasseerd en de reis vervolgd tussen Alsen en Aarö. Pöls Huk werd waargenomen, waarna de koers werd gezet Zuid op vuurtoren Bülk. De log was niet uitgezet. De wind nam toe, de zee werd hoger, het schip werkte zwaar en het was moeilijk koers te houden. Er werd steeds over stuurboord gezeild. Ongeveer 14.00 uur zag de schipper nog de kust ten noorden van Schleimünde. Vanaf dan werd er geen land meer gezien, totdat tegen 17.00 uur in lij aan stuurboord in de richting Z.W. t W. land op een afstand naar gissing 5 mijl werd opgemerkt. De schipper meende dat het de vuurtoren van Bülk was, alhoewel hij de toren zelf niet zag. Omstreeks 17.30 uur nam de schipper een licht waar, doch bespeurde toen dat tevens, dat dit een ander karakter had dan het licht Bülk. Nu besefte hij dat hij ergens anders was en zijn koers niet de juist moest geweest zijn. Dadelijk liet de schipper het schip over stuurboord bij de wind lopen en nog een kluiver bijzetten om van de wal te zeilen. Dit lukte echter niet, zodat hij overstag trachtte te gaan, hetgeen de hoge zee verhinderde. Toen om 18.30 uur de schipper even de kajuit in ging om op de kaart te zien in welke positie ze zich bevonden en of konden ankeren ofwel een haven te bezeilen, stootte de “Vertrouwen”. Onmiddellijk kwam er een hevige branding over het schip. Met moeite werden de zeilen gestreken en heeft de schipper vuurpijlen afgestoken. Na enige uren gelukte het de sloep buitenboord te krijgen, waarmee de opvarenden aan land gingen. Zij vonden onderdak bij een daar wonende Hollander, de heer van Rappard. Na ongeveer 5 weken is de “Vertrouwen” afgesleept en naar Kiel gebracht ter reparatie; de bodemschade was aanzienlijk. NB: ten tijde van de stranding was het schip bemand met maar 2 personen, de R.v.d.S vond dat er minstens 4 man aanboord moesten om in deze wateren zo`n schip veilig te varen.
1923-03-08: De Tribune 08-03-1923: „De Zeepost" meldt: „VERTROUWEN". (Hamburg, 6 Maart). De Nederlandsche tjalk „Vertrouwen", met ijzer naar Aarhuus derwaarts bestemd, is 3 dezer te Kiel binnengesleept met schade aan den bodem. Het schip heeft bij laatstgenoemde plaats aan den grond gezeten.
1923-04-22: Algemeen Handelsblad 22-04-1923: Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart heeft een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de stranding van het tjalkschip "VERTROUWEN" op 16 Januari j.l. op de Duitsche kust bij de Kieler Bocht. Het onderzoek liep mede over de vraag of het ongeval was te wijten aan de schuld van den schipper. Deze verklaarde, dat de tjalk met twee koppen was bemand. Op de bewuste reis kwam het schip van de Noorsche kust, beladen met oud ijzer en ging naar Hamburg. Het schip lag dieper dan het watermerk toeliet. Tot in de Kleine Belt ging alles goed. Daar werd de wind vrij sterk. Hij liep door het Noorden naar het Oosten. Het weer werd slechter. Het bleef echter goed zicht. De schipper koerste voorbij de Kleine Belt naar het Zuider. Benoorden Schiemunden had hij tot twee uur in den namiddag van 16 Januari het laatst de kust gezien. Hij bleef voortdurend aan dek. Hij en de stuurman bedienden om beurten het roer. Op het kompas werd naar het Zuiden gevaren. Waarschijnlijk is echter, door de ijzerlading, het kompas gaan afwijken. Om vijf uur namiddag werd opnieuw land waargenomen. Het was inmiddels donker geworden en de vuren werden ontstoken. De schipper zag een licht, dat hij voor den toren van Bulk hield. Spoedig echter bemerkte bij, dat het een ander licht was
Terwijl de schipper even naar de kaartenkamer was, om een kaart te halen, teneinde de positie te kunnen vaststellen, liep het schip vast. Het bleek- in de branding te zitten. De schipper stak vuurpijlen af on is daarna met een sloep naar de kust gevaren; De lading is later uit de tjalk gehaald. Het vaartuig heeft vier weken vast gezeten en is daarna naar Kiel gesleept om te worden gedokt. De plaats waar de schipper was terechtgekomen, was bij Oldenburg. De schipper meende, dat het ongeluk alleen een gevolg is, van de afwijking van het kompas.
1924-05-08: Op 08-05-1924 gestrand op Stavns  Hoved (Denemarken). Op 7 mei 1924 vertrokken van Hoganäs naar Randers in Denemarken met een lading rioolbuizen. Des 's avonds passeerde men het licht van Fornæs op een afstand van  ongeveer 3 mijl. Het was regenachtig weer, wind O.Z.O. tamelijk zicht. Van Fornæs af stuurde de schipper N.W. ( magn.) bij het stellen van zijn koers rekende de schipper niet op drift, daar hij de wind nagenoeg recht van achteren had, terwijl hij meende na Fornæs geen last te hebbben van de stroom, oordelend dat de stroom om de noord liep, omdat hij had bemerkt, dat bij het uitvaren van de Sont ook een Noordelijke stroom liep. Alle zeilen stonden bij, behalve de jager en de kluiver. Te middernacht kromp de wind tot Oost, kracht 4. Om half één 's nachts werd het licht van Gjerrild gepasseerd, het was toen af en toe dik van de regen, de afstand van het licht van Gjerrild was niet te bepalen. Voordurend werd het lood gaande gehouden, men loodde 5½ à 6 vadem. De Piek werd neergelaten en de Hals hoog opgehaald. Nadat men Knudshoved voorbij was, veranderde de schipper, die tussen Tangenbank en de vaste wal wilde varen van koers naar W. ¾ N. ( magn.½) het kompas van de Navigator heeft op westelijke en noordelijke koersen geen afwijkingen. Steeds werd 5½ à 6 vadem gelood. Bij het loden bemerkte de schipper echter, dat het schip in N.W. richting dreef, het licht van Gjerrild verdween. Bevreesd op de Tangenbank te geraken, zette hij het zeil over stuurboord, met de koers W.t Z. Even daarna stootte de Navigator en op hetzelfde moment zag men de branding over B.B. boeg. De schipper gaf S.B. roer en zette alle zeilen bij, maar het lukte niet vrij te komen. Het slothout brak en het roer werd uit de vingerlingen gelicht. Het schip bleef echter droog, toen de regen wat geminderd was, zag men het licht van Gjerrild weer en bleek, dat men zich bevond in de groene sector en op Stavns Hoved gestrand was. Om 10 uur s`morgens kwam men, nadat een tweetal vissersvaartuigen met hun schroeven het zand onder de Navigator hadden weg gemaald, met behulp van een anker vlot. Zonder verdere omstandigheden werd Randers  bereikt.
30 september 1925 : Onderzoek Raad van de Scheepvaart. De Raad is van oordeel, dat de oorzaak van de stranding moet worden toegeschreven aan het slechte weer en het slechte zicht. De schipper had echter eerder voor anker moeten gaan en de dageraad afwachten, daartoe was met het oog op de ongunstige weersomstandigheden alle aanleiding voor. De schipper meende dat er te veel deining stond om te ankeren.
1934-01-06: 06-01-1934: Op de reis van Nakskov naar Stralsund (in ballast) aan de grond gelopen in het Smaalandsfarvandet 's avonds om 21.30 uur tijdens mist ter hoogte van Knudshoved. Op 9 februari vlot gebracht met hulp van buitenaf. De oorzaak van de stranding was mist.
1938-00-00: 1938 nog geregistreerd in Germ. Lloyd. Daarna ?