Inloggen
VAN HEEMSKERK - ID 6883


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1909
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Part. shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 100
Date Laid Down: 1909-04-05
Launch Date: 1909-08-31
Delivery Date: 1909-10-29
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 21 3/4, 36 & 59 - 43 1/4.
Speed in knots: 10.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2996.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1896.00 Net tonnage
Deadweight: 3477.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 164000 Cubic Feet
Bale: 140000 Cubic Feet
 
Length 1: 325.5 Feet (British) Registered
Beam: 44.0 Feet (British) Registered
Depth: 22.7 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
26 29 0 941 0 996
Ship History Data

Date/Name Ship 1909-10-00 VAN HEEMSKERK
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TJKG

Date/Name Ship 1918-03-00 VAN HEEMSKERK
Manager: British India Steam Navigation Company Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: The Shipping Controller, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1919-02-00 VAN HEEMSKERK
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TJKG

Ship Events Data

1909-04-05: NRC 050409
Amsterdam, 5 april. Op de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij alhier wordt op de vrijgekomen helling van het stoomschip NIAS, in aanbouw voor de Maatschappij Nederland, de kiel gelegd voor het stoomschip VAN HEEMSKERK, het eerste van de twee nieuwe schepen voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij.
1918-03-02: Op 2 maart 1918 te Singapore door de Britse regering in beslag genomen ingevolge het Droit d'Angarie en onder Britse vlag gebracht.
1919-02-00: Eind februari 1919 te Singapore weer aan de eigenaren teruggegeven.
1943-04-14: Final Fate:
Op reis met troepen en voorraden van Milne Bay naar Wakka is de VAN HEEMSKERK op 14 april 1943, nog in de Milne Bay, gezonken en verloren gegaan door een Japanse luchtaanval. Hierbij kwamen vier opvarenden van de VAN HEEMSKERK om het leven.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Johan Hendrik werd geboren op 26.11.1879 te Den Helder als z.v. Henri Diederik Alexander Götz (kapt. der Infanterie) en Regula Britt. 

Johan Hendrik verloofde zich op 01.05.1916 met Henriëtte Platt. (Advertentie Bat. Nieuwsblad 01-05-1916)

Johan Hendrik trouwde op 11.02.1922 te Soerabaja met Elisabeth Maria Lamme – geb. 03.01.1894 te Utrecht – d.v. Nicolaas Lamme en Jacoba Bernardina Felix. 

Elisabeth Maria Lamme overleed op 26.01.1976 te Leidschendam (82).

Johan Hendrik overleed op 18.05.1950 te Voorburg (70). 

 

Kinderen

-    Johan Maarten

 

Opleiding

Johan Hendrik werd op 07.08.1897 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de 3-jarige opleiding werd hij op 15.01.1897 geplaatst als dienstdoend 3e stuurman op het barkschip BAARN, kapt. Veltman, naar Java, gage 12 gulden/maand. Op 26.11.1897 terug van de reis met zeer goed attest.

Hierna op 09.02.1898 geplaatst als lichtmatroos a/b van het s.s. CYCLOPS, kapt. Heath, naar Java, gage 20 gulden/maand. Kwam op 16.06.1898 terug van de reis met zeer goed attest.

 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Zeil- en Stoomvaart op 21.09.1898 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart in mei 1902 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 13.02.1905 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1910 van het s.s. DE EERENS

*   1915 van het s.s. VAN LINSCHOTEN – geb. 1910

*   1915 van het s.s. VAN RIEBEECK

*   1916 van het s.s. VAN DER HAGEN

*   1916 van het s.s. VAN OVERSTRATEN

*   1917 van het s.s. DUYMAR VAN TWIST

*   1917 van het s.s. HOUTMAN

*   1917 van het s.s. ROGGEVEEN

*   1917 van het s.s. VAN LANSBERGE

*   1917 van het s.s. VAN NECK

*   1917 van het s.s. VAN HEEMSKERK

*   1918 van het s.s. VAN IMHOFF

*   1918 van het s.s. SIBERG

*   1919 van het s.s. VAN REES

*   1919 van het s.s. ROGGEVEEN

*   1919 van het m.s. SIBERG

*   Vertrok op 7 febr. 1920 per s.s. TABANAN naar Rotterdam voor verlof.

*   1921 van het s.s. VAN RIEMSDIJK

*   1921 van het s.s. VAN WAERWIJCK

*   1922 van het s.s. VAN LANSBERGE

*   1923 van het s.s. HOUTMAN

*   1924 van het pass.schip MELCHIOR TREUB – geb. 1913  

*   1926 van het s.s. PLANCIUS – geb. 1924

*   1929 – 1930 van het pass.schip OP TEN NOORT – geb. 1927

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.P.M.

 

De Sumatra Post 23-05-1924

Medan, 23 mei. De kapitein van de MELCHIOR TREUB.

Elders in dit blad vindt men enige woorden gewijd aan den afgetreden kapitein Claassen van de MELCHIOR TREUB. Wij vernemen dat als zijn opvolger de kapitein van de K.P.M., J.H. Götz bestemd is de leiding van de snelstomer op zich te nemen.

 

De Indische Courant 03-04-1930

Afscheid van kapitein J.H. Götz.  (Verkort weergegeven)

Gisteravond half negen was het feest op de OP TEN NOORT, het mooie K.P.M.-schip, voor de laatste maal naar Tandjong-Perak gebracht door den gezagvoerder J. H. Götz. Op het met vlaggen en groen versierde dek ontvingen de scheidende kapitein en zijn echtgenote, de talrijke bezoekers, hadden zij voor elk een vriendelijk woord. Hoe druk het ook was, toch vond de heer Götz gelegenheid ons nog een en ander te vertellen uit zijn zeemansloopbaan. Hoe hij twee en dertig jaar geleden op een zeilschip had gevaren, en het grootste deel van zijn leven op zee had doorgebracht. Maar nu was het liedje uit, morgen zou de heer B. de Rooy het commando over de Op ten Noort overnemen. Hij sprak de wens uit, dat zijn opvolger, kapitein De Rooy, het mocht gaan als hem. 

 

Deli Courant 25-03-1930

De laatste reis van kapitein Götz. Een der oudste K.P.M.-kapiteins, de heer J. H. Götz van de OP TEN NOORT, maakt met dit schip zijn laatste reis. Van de rond 30 jaren dat kapitein Götz in dienst der K.P.M. is ge weest, heeft hij de drie laatste jaren op Deli gevaren, eerst op de MELCHIOR TREUB, daarna op de „PLANCIUS" en tenslotte op de OP TEN NOORT. Morgenavond om 9 is er op de OP TEN NOORT, welke te Belawan ligt, een instuif voor allen die van kapitein Götz op zijn laatste reis afscheid willen nemen.

 

Datum vanaf: 1917
Kapitein: Götz, Johan Hendrik

Familiegegevens

 

Hermanus werd geboren op 30.03.1897 te Scheveningen / ‘s-Gravenhage als z.v. Herman Johan Agterhof (onderwijzer) en Martina Cornelia Krul.

Hermanus (31) (1e stm.) trouwde op 27.02.1929 te ’s-Gravenhage met Tannetje Adriana Langeweg (31) – geb. 10.10.1897 te Zierikzee – d.v. Leendert Jacobus Langeweg en Adriana Cornelia Verhage.

Hermanus overleed op 11.07.1961 te Utrecht (64) en werd begraven op 15 juni op de Nieuwe Algemene Begraafplaats te Zeist. Woonplaats: Zeist, Graaf Janlaan 8.

 

 

Kinderen

Anneke Adriana Cornelia – geb. 30.03.1931 te Soerabaja.

 

Opleiding

Hermanus werd op 09 sept. 1914 aangenomen bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam (17).

Na een 2-jarige opleiding werd Hermanus geplaatst op 06.11.1916 als stuurmansleerling a/b. van het s.s. KANGEARI, kapt. D. Botje, naar Java. Op 11.04.1918 terug van de reis met zeer goed attest.

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 11.09.1918 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart ???

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart in juni 1925 te Batavia.

 

De schepen van de kapitein

 

*   1937 – 1938 van het s.s. SAWAHLOENTO – geb. in 1921

*   1938 – 1938 van het s.s. PATRAS – geb. in 1927

*   1939 – 19.. van het s.s. VAN HEEMSKERK – geb.in 1909

*   19.. – 19..  ??

*   19.. – 1946 van het s.s. MELCHIOR TREUB – geb.in 1913

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.P.M.

 

DE INDISCHE COURANT 20-07-1938

Met verlof naar Nederland per m.s. BALOERAN, H. Agterhof, mevr. Agterhof en kind.

DE INDISCHE COURANT 08-02-1939

Van verlof terug: De gezagvoerder H. Agterhof komt 23 Februari terug per „Indrapoera".

 

Rouwadvertentie:

De Telegraaf 13-07-1961

Datum vanaf: 1939
Kapitein: Agterhof, Hermanus

Afbeeldingen


Omschrijving: VAN HEEMSKERK
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: VAN HEEMSKERK
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: VAN HEEMSKERK 29 10 1909
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: VAN HEEMSKERK 29 oktober 1909
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: VAN HEEMSKERK voor anker bij Sanana
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **