Inloggen
TYR - ID 6763


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1917-00-00 / 1917-07-30 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1873
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J.W.L. Flindt, Køge, Denmark
Launch Date: 1873-00-00
Delivery Date: 1873-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 138.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 99.00 Net tonnage
 
Length 1: 27.40 Meters Registered
Beam: 6.80 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.05 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.30 Meters Draught, summer
Ship History Data

Date/Name Ship 1873-00-00 CAROLINE
Manager: Akt. S. Hasselbalch, Køge, Denmark
Eigenaar: Akt. S. Hasselbalch, Køge, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Køge / Denmark
Callsign: NKQW

Date/Name Ship 1904-00-00 CAROLINE
Manager: P.B. Pedersen, Rudkjøbing, Denmark
Eigenaar: P.B. Pedersen, Rudkjøbing, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rudkjøbing / Denmark
Callsign: NKQW

Date/Name Ship 1914-00-00 TYRA
Manager: C.O. Svenssson, Oskarshamn, Sweden
Eigenaar: C.O. Svenssson, Oskarshamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Oskarshamn / Sweden
Callsign: JTRQ

Date/Name Ship 1917-00-00 TYR
Manager: J.J. Bökenkamp, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: J.J. Bökenkamp, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1917-07-30: 1917: onder toezicht van de Scheepvaart Inspectie gerepareerd na enige jaren geleden lek te zijn binnengebracht.
1917: Op 29 juli passeerde de “TYR” Hoek van Holland komend van Rotterdam met bestemming Hávre geladen met gecondenseerde melk , passeerde 10.30 Noord Hinder vuurschip en zette koers op de Sunk. Inmiddels werd het weer slecht dichte regen en geen zicht . 's Avonds had men 3 (afgedekte) boeien gezien, niet te herkennen. Voortdurend lodend ging men steeds verder naar binnen en omdat het dieper werd dacht men de Sunk te zijn gepasseerd. Er werd in 13 vadem water geankerd met 60 vaam ketting voor SB anker om een loods af te wachten. Het schip maakte toen al water. In de nacht werd het eer onstuimiger en het werkte zwaar en al spoedig bleek het schip zeer lek te worden. Al werd er voortdurend gepompt rondom het hennegat was al het werk uit de naden verdwenen vermoedelijk door het zware werken van het schip. Maar vooral ook door het veel overkomend water dat door de naden van het voordek lekte, oorzaak door het rukken van de ankerketting aan het spil. Om 08.00 uur 31 juli werd het even helder en kon de kust van Zuid-Foreland verkend worden. De positie was gevaarlijk en men liet de ankerketting slippen en zette koers op Princess Channel. Het lekken werd steeds heviger, rond de middag stond er 4 voet water in het ruim manoeuvreren ging steeds moeilijker. Na allerlei vergeefse pogingen om de “TYR” binnen te krijgen en na nog het BB anker te hebben gepresenteerd dat niet hield, liep het vaartuig aan de Zuidkant van het Edinburgh Channel aan de grond. Na 3 uur vastzitten op de bank( de noodvlag opgezet), kwam er een sleepboot van de Engelse Marine te hulp. De stuurman met 3 man gingen in de reddingboot waarin zoveel mogelijk uitrusting van de bemanning was geladen naar de sleepboot. Daar aangekomen sloeg de boot tegen de huid van de sleepboot stuk. De inzittenden hadden nauwelijks tijd om de verschansing te grijpen, zodat de uitrusting verloren ging. Een boot van de sleper heeft de resterende bemanning opgehaald. Na in South End aan wal te zijn gekomen verzocht de schipper zoveel mogelijk van de lading te mogen bergen. Dit werd afgewezen i.v.m. de heersende oorlogstoestand en kregen geen toestemming om terug te gaan naar de “TYR”. Over Southwold – Vlissingen keerde de bemanning terug in Nederland. 30 juli, na lekkage de volgende dag in de Thames monding gestrand en vermoedelijk verloren gegaan.


Gezagvoerders

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Christensen, J.L
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1910
Kapitein: Haagensen, H.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1914
Kapitein: Göransson, P.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1917
Kapitein: Veen, Gerrit
Overige informatie: 0