Inloggen
TRIO - ID 6684


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1928
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 1009 Z GRON 1928
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Barkmeijer & Koning, Noordhorn, Netherlands
Delivery Date: 1928-10-08
Technical Data

Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Hille Type (190x275)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 126.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 78.00 Net tonnage
Deadweight: 170.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 30.24 Meters Registered
Beam: 5.39 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.93 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1934
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1934 nieuwe hoofdmotor: 4tew 2 cil 90 Pk Brons Nr. 1677 Type C/D (x)

Ship History Data

Date/Name Ship 1928-10-08 TRIO
Manager: Geert Visser, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Visser, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: PVCJ
Additional info: Call sign 1934: PIAQ

Ship Events Data

1928-10-10: Op 10-10-1928 als TRIO, zijnde een motorzeilschip, groot 126.12 Reg. Ton, liggende te Briltil, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Geert Visser, schipper te Veendam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1009 Z GRON 1928 op 't achterschip in achterkant achtererf aan stuurboordzijde.
1928-10-19: Voorwaarts 19-10-1928: Met goed gevolg is proefgestoomd met het nieuwe motorschip TRIO, groot netto 222 M3, voorzien van een 70 P.K. compr. Hille Dieselmotor. Het schip is gebouwd op de werf van de heeren Backmeyer en Koning te Briltil (Gron.) onder toezicht van de Scheepvaart-inspectie, voor rekening van kapitein G. Visser te Veendam.
1928-11-19: Leeuwarder Courant 19-11-1928: Lek gestooten. Hedenochtend omstreeks halfelf is bij het binnenkomen van de haven van Stavoren het motorschip „TRIO„ van G. Visser te Veendam, groot 193 ton, tegen den zuiderhavendam lek gestooten. De visschers van Stavoren waren spoedig ter assistentie aanwezig en wisten het zinkende schip binnen te brengen. De lading, bestaande uit rijst en bestemd voor Bremen, wordt geborgen. Een gedeelte is waardeloos geworden.
1928-11-22: Leeuwarder Courant 22-11-1928: Lek gestooten. Naar aanleiding van de mededeeling in ons blad van Maandag j.l. over het ongeval bij het binnenkomen in de haven van Stavoren van het motorschip „TRIO” van G. Visser te Veendam, deelt de schipper ons mede, dat niet de visschers het schip wisten binnen te brengen, doch de schipper op eigen kracht binnen wist te komen. Bemerkende, dat het schip erg lek was, heeft hij dadelijk bevel gegeven de lading in tjalkschip en visschersschepen over te laden. Hierbij waren velen behulpzaam.
1932-10-12: NvhN 12-10-1932: Motorschade. Het motorschip „TRIO", kapt. G. Visser, vertrok Maandag van Delfzijl, doch keerde gisteren met motorschade terug. Het schip is beladen met palmpitkoeken, op weg van Zwijndrecht naar Eckenförde. De schade zal te Delfzijl hersteld worden.
1933-11-03: Algemeen Handelsblad 03-11-1933: TRIO (Londen, 3 Nov.) Het Nederlandsche motorschip „Trio", van Hamburg naar Wilhelmshaven, heeft nabij Gluckstadt de schroef verloren. Het schip is voor reparatie te Cuxhaven aangekomen.
1934-10-00: NvhN 29-10-1934: Het motorschip TRIO, kapt. Klugkist, op weg van Finland naar hier met een lading gezaagd hout is bij Stubbekjobing gestrand. Later is het gelukt het schip weer vlot te krijgen.
NvhN 02-11-1934: Delfzijl, 1 Nov. Het motorschip TRIO, kapt. Klugkist, dat op weg van Uraas naar hier met een lading gez. hout bij Stubbekjöbing strandde en dat later vlot kwam, heeft geen schade bekomen. Het schip neemt thans de lading weer in en zal daarna de reis naar hier voortzetten.
1935-07-18: NvhN 18-07-1935: Delfzijl. 17 Juli- Het motorschip “TRIO”. kapt. Visser, kwam hier binnen om van een nieuw schroef te worden voorzien. Het schip, dat in de haven is drooggezet, is beladen met briketten van Wesseling met bestemming Holtenau.
1936-07-16: De Banier 16-07-1936: Schip in nood! Omstreeks 5 uur is de loodsdienst te Hoek van Holland gestaakt. De schepen kwamen na dien tijd op eigen risico binnen. Het Nederlandsche motorschip “TRIO”, een kleine kustvaarder, heeft voor den mond van den Waterweg even in nood verkeerd, omdat de motor onklaar was geraakt. Vanaf den wal leek het er op dat het schip op het strand zou worden geworpen. Er zijn onmiddellijk eenige reddingbooten en twee sleepbooten van L. Smit & Co's Internationalen Sleepdienst –de “Hoek van Holland”en de “Rozenburg”- uitgevaren. Men heeft echter geen hulp behoeven te verleenen daar de storm het hulpelooze scheepje in de richting van den mond van den Waterweg heeft gedreven. De kapitein is er toen in geslaagd om zonder hulp naar Rotterdam te varen.
1937-04-06: NvhN 06-04-1937: Delfzijl, 5 April. Het motorschip “TRIO”, kapt. Visser, kwam alhier ledigscheeps van Hamburg binnen. Het schip is naar de Bronsmotorenfabriek te Appingedam vertrokken om aldaar den motor te laten nazien.
1939-11-22: De Telegraaf 22-11-1939: “TRIO". Terneuzen. 21 Nov. — Bij het binnenvaren van de middelhaven alhier geraakte het Nederlandsche motorschip “Trio" op het havenhoofd aan den grond. Later is het schip met behulp van de sleepboot "Holland" vlotgetrokken. Het is niet onmogelijk, dat het schip bodemschade heeft bekomen. De “Trio" was op weg van de Ruhr naar Terneuzen met een lading eierkolen.
1940-05-00: Was tijdens de oorlog in bezet gebied. In 1943 door de Duitsers gevorderd en als voorpostenboot op het IJsselmeer gestationeerd.
1947-02-27: Op 27-02-1947 als TRIO, zijnde een motorvrachtschip van staal, groot 364.69 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 02-01-1935 no. 4658, liggende te Groningen, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, opnieuw voorzien van hetzelfde brandmerk door het inbeitelen van 1009 Z GRON 1928 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant herft, 8.35 m. uit hekplaat, 1.60 m. uit lengteas en 0.40 m. boven het dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)
1951-09-25: Het Vrije Volk 25-09-1951: Spanjaard bezorgt vier schepen averij. In de Tweede Katendrechtse haven is het 518 ton grote Spaanse m.s. „Medina Konen", dat met een gestopte motor de haven invoer, om te gaan meren, in aanvaring gekomen met het ms. „TRIO". Bij het manoeuvreren werd machine van het Spaanse schip op achteruit gesteld, doch het voer daarop met vermeerderde snelheid door. Met de voorsteven drong de „Medina Konen" in de achterkant van de „Trio", waardoor een groot gat ontstond en het schip dreigde te zinken. Met behulp van een pompboot gelukte het het vaaruig drijvende te houden. Door de schok, werden ook de "Willem", de lichter „Dietrich" en de kustvaarder „Keizersgracht", die langs de „Trio" lagen, tegen elkaar gedrukt. Al deze schepen liepen averij op. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor.
1953-05-00: Final Fate:
04.05.1953 naar de binnenvaart. Ze wordt 16-06-1953 als TRIO, zijnde een motorschip, metende 181.598 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Groningen no. G 7939 d.d. 14-03-1950, liggende te Meppel, door J. Frik, ambtenaar bij de scheepsmetingsdienst te Groningen van brandmerk 2951 B GRON 1953 voorzien, door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde achter in het herftdek, 8.45 m. uit hekplaat, 1.70 m. uit lengteas en 0.60 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken 1009 Z GRON 1928 zijn vernietigd.) In 1954 verlengd. Op 24.02.1962 “Newi” van Wubbo Velvis, schipper te West Terschelling. 25.09.1975 “Tripang” van Anne Eier, schipper te Amsterdam. 01.07.1980 “Tripang” van Martinus Hendrikus Veldman, schipper te Amsterdam. Lag in 03.1985 in de Oostersluis te Groningen, thuishaven Amsterdam. Op 04.05.1990 wordt de teboekstelling in het Kadaster doorgehaald. Waarschijnlijk gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: Waarschijnlijk vaart de TRIO op deze foto al als binnenvaartschip
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Als 'Tripang' in de binnenvaart
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Groot, Harry de