Algemeen Handelsblad 25-01-1930
Gistermorgen werd van een der hellingen van de N.V. Werf Gusto, firma A. F. Smulders, Schiedam, met goed gevolg te water gelaten het enkelschroef-motorschip TOGIAN, in aanbouw voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. De hoofdafmetingen van dit schip, hetwelk wordt gebouwd volgens plannen, ontworpen door het Ingenieursbureau voor Scheepsbouw M. A. Cornelissen, hetwelk tevens, met het toezicht is belast, zijn: lengte tussen de loodlijnen, op de waterlijn, 61,87 m, breedte op spanten 10,36 m, holte tot bovendek 3,81 m. De bouw wordt uitgevoerd volgens Bureau Veritas, Klasse LI. 3/3 P. 1.1., onder toezicht van de Nederlandsche Scheepvaart Inspectie. De voortstuwing zal geschieden door een enkelwerkende 8-cilinder M.A.N. Dieselmotor van 500 A.P.K., welke het schip, in beladen toestand, een snelheid zal geven van 9¼ Eng. zeemijl per uur. Het m.s. TOGIAN is het tweede van een serie van 4 schepen, op bovengenoemde werf voor de K. P. M. in aanbouw.
De TOGIAN vertrok op 05-04-1930 van Rotterdam naar Batavia.
Het Nieuws v.d. Dag voor Ned.Indië 21-05-1930
Tegen 5 u in de middag (opm: op 20 mei) kwam het nieuwe motorschip TOGIAN van de K.P.M., welk schip na een reis van 46 dagen uit Holland, Priok bereikte. De TOGIAN is van hetzelfde model als de bereids gearriveerde TOBOALI en TOMORI, 62 meter lang met een bruto-inhoud van 2.428 M 3. Het schip heeft in Holland verschillende proefreizen gemaakt, daar het balansroer niet goed werkte, men kon het gemakkelijk aan boord draaien, doch terugdraaien midscheeps ging zeer zwaar. Nadat het schip tenslotte nog enige keren in het dok gestaan had, waar het roer verkleind werd, nam de kapitein namens de K.P.M., de TOGIAN over. Het roer werkt nu goed. Gedurende de reis werd weinig slecht weer ontmoet, tussen Suez en Aden werden zelfs de luiken opengelegd om de ruimen te ventileren. Gedurende den grote oversteek werden zij natuurlijk geschalkt. De motor liep de hele reis uitstekend. Met de Chinese bemanning werd geen last ondervonden, terwijl het Europese civiele personeel ook goed voldeed. Het schip stond onder commando van kapitein E. Davis en deze is de éérste gezagvoerder van de K. P. M., aan wie het gouden horloge met inscriptie in Holland werd uitgereikt na 25 jaren dienst. De directie in Holland maakte er een heel feest van en ook de heer Van Zalinge was daarbij tegenwoordig.