Inloggen
THEODORA - ID 6519


Kroniekberichten

Datum 03 januari 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 januari. Aan de Maatschappij De Maas is opgedragen door de heer Jos. de Poorter alhier de bouw van een stalen schroefstoomboot met een laadvermogen van 1200 ton (opm: de THEODORA).

Afbeelding
Datum 10 juli 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 9 juli. Van het etablissement voor scheepsbouw van de Maatschappij De Maas te Oud-Delfshaven werd heden met het beste gevolg te water gelaten het daar gebouwde stalen schroefstoomschip THEODORA, voor rekening van de heer Jos. de Poorter te Rotterdam. Het stoomschip is lang 205, breed 30 en hol 14 voet 8 duim Engelse maat, en heeft een draagvermogen van 1.200 ton op 14 voet diepgang. De machine van het triple compound systeem, van 500 paardekracht indicateur, benevens de stoomketel, berekend op een stoomdruk van 150 ponden per vierkante Engelse duim, zijn mede aan het etablissement vervaardigd. Het fraaie en solide afgewerkte stoomschip, dat gevoerd zal worden door kapt. Hisschemöller, wordt in de hoogste klasse van Lloyd’s opgenomen, en is voornamelijk bestemd voor de ertshandel van de reder. Een groot aantal belangstellenden waren bij het te water laten tegenwoordig, waaronder velen, die met hun dames te voren een genoegelijkl tochtje op de rivier gemaakt hadden met de salonboot MERWEDE, voor deze gelegenheid door de heer Jos. de Poorter in gebruik genomen.

Afbeelding
Datum 15 maart 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 maart. Volgens van de reder ontvangen bericht is het Nederlandse stoomschip THEODORA, de 14e maart des nachts van Swansea naar Caen vertrokken met een loods aan boord, tijdens mistig weder in de nabijheid van Swansea aan de grond gevaren. Met assistentie van drie sleepboten is het vlot en weder naar Swansea teruggekomen. Het stoomschip is dicht gebleven en volkomen zeewaardig bevonden. Het zal heden avond de reis naar Caen voortzetten.

Afbeelding
Datum 27 november 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 november. Kapt. Hisschemoller, gezagvoerder van het stoomschip THEODORA, hedennacht te 12 uur, van Caen in de Nieuwe Waterweg binnengekomen, rapporteert dat hij in de Noordzee een massa visserbreels (kleine, gemerkte, drijvende tonnetjes die met breeltouwen aan de visreep van een haringvleet zijn bevestigd) heeft zien drijven.

Afbeelding
Datum 07 juni 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 5 juni. Het Nederlandse stoomschip THEODORA, gisteren van Rotterdam te Cardiff aangekomen, is eergisteren in aanvaring geweest, waardoor het schip schade heeft bekomen.

Afbeelding
Datum 08 juni 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cardiff, 5 juni. De gezagvoerder van het stoomschip THEODORA, maandag l.l. ter rede van Cardiff aangekomen, rapporteert, dat er die dag wegens feestdag niet werd geschut, weshalve hij ten anker kwam. Dinsdagochtend om 3 uur ging hij anker op, doch werd enige minuten daarna met grote vaart aangevaren aan bakboord door het stoomschip EUGENIE, van Londen, waardoor aan de boeg een paar platen werden ingedrukt en andere beschadigd, ook binnenboord. De reparatie kan in vier dagen geschieden, terwijl het stoomschip lading inneemt.

Afbeelding
Datum 11 juni 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 juni. Het stoomschip THEODORA, met schade te Cardiff aangekomen, was in aanvaring met het Engelsche stoomschip EUGENIE. De schade, aan eerstgenoemde veroorzaakt, beloopt ongeveer GBP 300, terwijl de reparatie circa 8 dagen zal duren.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 oktober. Volgens Lloyd´s tetegram van Gibraltar is het Engelse stoomschip ABERDEEN, van Londen naar Mogador (opm: Essaouira), ten anker liggende, aangevaren door het Nederlandse stoomschip THEODORA, van Cardiff naar hier bestemd. Eerstgenoemd schip heeft daardoor aan bakboord schade aan verschansing en stutten bekomen, terwijl bij laatstgenoemd schip een plaat in de bakboordboeg is gebroken.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 oktober. Het Nederlandse stoomschip THEODORA, van Akassa de Nigerrivier opwaarts varend, zal over een maand weder te Akassa arriveren, van waar de terugreis naar Europa zal worden aanvaard.

Afbeelding
Datum 07 november 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 november. Het stoomschip THEODORA, van Akassa (opm: Niger-monding) naar het Kanaal, is te Dakar binnengelopen met losse schroef. De gezagvoerder seint aan zijn reders dat hij daar de schade niet kan herstellen. Door de reder wordt een sleepboot naar Dakar gezonden om het stoomschip naar het Kanaal te slepen. (opm: zie PGC 241199)

Afbeelding
Datum 27 november 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 november. Volgens bericht van de reder is het stoomschip THEODORA heden van Dakar vertrokken, gesleept door de sleepboot ZWARTE ZEE. Men heeft vooraf enige reparatiën verricht met materieel door de sleepboot van Rotterdam medegebracht.

Afbeelding
Datum 13 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 december. Het Nederlandse stoomschip THEODORA, van Akassa (opm: Niger-monding) naar Londen, vanaf Dakar gesleept door de Nederlandse sleepboot ZWARTE ZEE, passeerde hedenochtend Dungeness.

Afbeelding
Datum 15 december 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 14 december. Het Nederlandse stoomschip THEODORA, van Akassa (opm: Niger-monding) en laatst van Dakar gesleept door de Nederlandse sleepboot ZWARTE ZEE, arriveerde heden te Londen in het West India Dock.

Afbeelding
Datum 17 april 1902
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 17 april. Het Nederlandse stoomschip THEODORA is op 16 april om 4.45 v.m. in positie 12 mijl ten zuidoosten van Flamborough Head op een wrak gelopen en is de volgende dag lek binnen gelopen te Caen, komende van Newcastle met een lading kolen.

Afbeelding
Datum 23 december 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 22 december. Het Nederlandse stoomschip THEODORA, van hier naar St. Nazaire, ligt bij Gravesend geankerd met schade door aanvaring.

Afbeelding
Datum 21 januari 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 januari. Het Nederlandse stoomschip THEODORA, van Londen naar St. Nazaire bestemd, dat 22 december tijdens dikke mist door aanvaring op de Thames zwaar beschadigd werd, is reeds bijna geheel gerepareerd. De geloste lading wordt weder herscheept en waarschijnlijk wordt morgen de reis naar St. Nazaire weder aanvaard.

Afbeelding
Datum 22 mei 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Ontleend aan het jaarverslag over 1905 van de Holland Gulf Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam: De door het uitbetalen van de assurantiepenningen van het stoomschip WILHELMINA vrijgekomen som is gedeeltelijk gebezigd tot het aflossen van 208 obligatiën. Het stoomschip THEODORA, groot 1200 ton, is overgenomen, terwijl bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij een stoomschip besteld werd met een laadvermogen van 1600 ton. De bruto winst bedraagt NLG 26.605,33 (over 1904: NLG 26.178,00). Het stoomschip WILHELMINA was voor de balanswaarde verzekerd voor NLG 616.379,68 minus de afschrijvingen daarop van NLG 133.016,64. De rederij beschikt over drie stoomschepen met een laadvermogen van 13.500 ton.

Afbeelding
Datum 11 januari 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Verkort verslag van de Nederlandse Rederijen in 1906 (vlootmutaties).
Holland Amerika Lijn: Nieuwgebouwd dubbelschroefstoomschip NIEUW AMSTERDAM (17250 ton), s.s. ROTTERDAM (8139 ton) verkocht. Nieuw stoomschip 23000 ton besteld, in voorjaar 1908 op te leveren.
Stoomvaart Mij Nederland: Nieuwgebouwde mailstomer REMBRANDT 5860 ton
Nieuwgebouwde goederenboot BANDA 4400 ton. Het s.s. PRINSES AMALIA 3495 ton verkocht. Grote goederenboot besteld. Mailstomers VONDEL en GROTIUS nog in aanbouw
s.s. SOEMBAWA werd gebezigd in nieuwe lijn, die in combinatie met de Rotterdamsche Lloyd werd geopend tussen Java en Engels-Indië, waarvoor Lloyd een stoomschip aankocht dat onder de naam BENGALEN (2660 ton) in de vaart kwam.
Ook bracht de Rotterdamsche Lloyd de nieuwe mailstomer RINDJANI (4931 ton) en het in aanbouw zijnde s.s. KAWI en werd het s.s. TABANAN besteld. Om te voorzien in de kosten werd tot een kapitaalsuitbreiding met twee millioen overgegaan.
De Kon. Paketvaart Mij. bracht nieuwgebouwde s.s. DUYMAER van TWIST en PAHUD elk 1806 ton in de vaart, terwijl het s.s. DE GREVE (2892 ton) te water gelaten werd.
Verkocht werden het s.s. GENERAAL PEL (1156 ton), MAHA VAJIRUNHIS (1182 ton) en SWAERDECROON (641 ton), terwijl vier stoomschepen elk ca 2900 ton besteld werden.
De Kon. Nederl. Stoomboot Mij. breidde de vloot aanzienlijk uit. Nieuw in de vaart de s.s. NEPTUNUS, URANUS (elk 1550 brt), ACHILLES en ATLAS (elk 2161 brt). In aanbouw s.s. VULCANUS (2160 brt) VESTA en VENUS (elk 1700 brt). Uitbreiding enerzijds door openen nieuwe lijn op Egypte en Syrië, anderzijds met steeds vermeerderend vervoer op de lijnen van de maatschappij. Het bedrijf is toegetreden tot de Nationale Stoomboot Mij in begin van het jaar, waardoor een einde kwam aan de concurrentie met de Atlas-Linie, en de maatschappij werd opgenomen in een pool van een aantal buitenlandse ondernemingen die de vaart op de Middellandse Zee onderhouden.
De Java-China-Japan Lijn bracht de nieuwgebouwde TJIBODAS (4828 ton) in de vaart en het s.s. TJIKINI (4700 ton) reeds te water.
Het s.s. ORANJE NASSAU (1308 ton) van de Kon. West-Indische Maildienst is vergaan.
Het s.s. ANCHISES van de Nederlandse Stoomvaartmij. Oceaan is verkocht.
P.A. van Es bracht het s.s. AMSTEL in de vaart (1050 ton).
W.S. en J.M. Burger bracht het s.s. MELROSE (1450 ton) in de vaart.
Scheepvaart en Steenkolen Mij bracht het nieuwgebouwde s.s. WESTLAND (1150 ton) in de vaart.
Het s.s. AMSTELSTROOM (788 ton) van de Holl. Stoomboot Mij. en de BATAVIER 1 gingen naar het buitenland.
De Billiton Mij. met BILLITON en KARANG komt niet meer onder de Nederlandse rederijen voor.
Vrachtvaarders:
Door een nieuwe vennootschap onder directie van de heer A.C. Lensen te Terneuzen werd een stoomschip besteld van 1900 ton.
Het s.s. MAUD CASSEL van Wm. H. Müller is vergaan. In plaats hiervan en van het reeds verkochte s.s. SKANDIA werden twee stoomschepen besteld van 5500 ton elk.
Het s.s. ELLEWOUTSDIJK (2229 ton) voor rekening van Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum kwam in de vaart.
Voor Vinke & Co te Amsterdam kwam het s.s. TROMPENBERG (1800 ton) in de vaart (het vorige jaar in aanbouw vermeld onder de naam HILLIGERSBERG)
Holland-Gulf Stoomvaart Mij kocht van Jos. de Poorter het s.s. THEODORA (852 ton). Dezelfde maatschappij bracht het nieuwgebouwde s.s. ALWINA (1150 ton) in de vaart.
Van Nievelt, Goudriaan & Co’s Stoomvaart Mij. heeft het s.s. PHECDA (2500 ton) in aanbouw en gaf voor NLG 180.000 aandelen uit.
De voor Gebr. Van Uden gebouwde MAASHAVEN (2500 ton) werd te water gelaten.
Het s.s. DE RUYTER (1682 ton) van de Stoomvaart Mij ‘Tromp’ is vergaan.
Het s.s. ARUNDO (1698 ton) van Hudig & Veder is verkocht.
Een nieuwe firma op rederijgebied is Joh. Otten & Zoon te Rotterdam, die het s.s. CARL LEHNKERING (2400 ton) bestelde.
Door de Maatschappij Stoomboot ‘Constance Catharina’ te Harlingen werd het s.s. CONSTANCE CATHARINA (1150 ton) besteld. Het schip is reeds te water gelaten.
De firma Erhardt & Dekkers bestelde het s.s. NOORDWIJK (2000 ton).
De Stoomvaart Mij ‘Amstel’ heeft het s.s. AMSTELDAM in aanbouw.

Afbeelding
Datum 26 augustus 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 augustus. Hedenochtend vertrok het stoomschip THEODORA van Leith naar de Poortershaven. Na lossing vertrekt dit stoomschip naar de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij om van nieuwe ketels te worden voorzien.

Afbeelding
Datum 18 januari 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 januari. Het stoomschip THEODORA, van Havre naar Swansea, heeft gisteren op de rede van laatstgenoemde haven anker en kettingen verloren, terwijl het ankerspil beschadigd werd. Het stoomschip ligt thans te Swansea in reparatie.
(opm: zie ook NRC 220110)

Afbeelding
Datum 22 januari 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 januari. Volgens alhier uit Swansea ontvangen berichten zullen de reparaties aan het stoomschip THEODORA 24 januari gereed zijn. Daarna vertrekt het naar Burry Port (Wales) om voor Rouen te laden. (opm: zie ook NRC 180110)

Afbeelding
Datum 21 april 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Holland Gulf Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam.
Aan het verslag over 1909 wordt het volgende ontleend: De verbetering, die in het tweede gedeelte van het boekjaar was waar te nemen in de lage vrachten van het jaar 1908, maakte het resultaat van de reisrekeningen beduidend beter dan vorige jaar. De grotere boten kunnen daardoor, zij het dan ook nog maar een kleine winst behalen. Het voordelig saldo van de reisrekeningen bedraagt NLG 78.011 tegen NLG 12.390 in het vorige jaar. De verschillende averijen werden allen door assurantie gedekt. Het stoomschip THEODORA werd voorzien van een nieuwe ketel en voldoet nu weer aan alle eisen. Tegelijkertijd passeerde het zijn survey. De kosten van een en ander bedroegen NLG 24.108. Voor dit bedrag stelt de directie voor de rekening voor reserve voor buitengewone reparatie te debiteuren en deze rekening te crediteren voor NLG 10.000 afschrijving op de schepen. Daar de aandelen van de Stoomvaartmaatschappij ‘Leonora’ zeer in waarde zijn gedaald, wordt voorgesteld een groot bedrag af te schrijven op de effectenrekening. Deze stonden te boek voor NLG 37.960; de directie meent daarop NLG 36.247 te moeten afschrijven. De 1e mei werden NLG 29.000 obligaties afgelost, waardoor het saldo van de lening NLG 305.000 bedraagt. De schepen zijn in goede staat en wij hopen, zegt de directie, dat de verbetering van de vrachten, waarop wij nu reeds zo lang gewacht hebben, eindelijk eens flink zal doorzetten, opdat wij na deze lange depressie enige verbetering mogen verkrijgen in de financiële resultaten.

Afbeelding
Datum 26 mei 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Holland-Gulf Stoomvaart Maatschappij.
Blijkens het verslag over 1911 van de Holland-Gulf Stoomvaart Maatschappij alhier, bedroeg het voordelig saldo van de reisrekeningen NLG 147.996 tegen NLG 97.155 in het vorige jaar. De directie stelt voor van het totaal van de brutowinst ad. NLG 155.310 (v.j. NLG 107.051) na betaling van de onkosten en het saldo van de interestrekening ad. NLG 1.339 een bedrag van NLG 72.500 (NLG 65.000) af te boeken en te voegen bij de rekening van afschrijving en reserve voor buitengewone reparatie, welke daardoor zal vermeerderen tot NLG 535.738.
Uit dit reservefonds worden de kosten van de survey van het stoomschip ALWINA, groot NLG 7.035 bestreden, waarna deze rekening per saldo NLG 528.700 bedraagt. Op de obligatielening werd weer NLG 29.000 afgelost, zodat nu nog NLG 247.000 uitstaat. Ofschoon behorende tot het volgende verslag, deelt de directie nu reeds mee, dat zij, daar de prijzen van de schepen aanmerkelijk zijn gestegen, het stoomschip FOLMINA tot een alleszins bevredigend cijfer hebben verkocht. Dit schip staat te boek voor de originele waarde met NLG 521.892 en moet er dus met het oog op de netto opbrengst van circa NLG 260.000 aan de rekening van afschrijving het verschil van plm. NLG 260.000 worden ontnomen. Daaruit is op te maken, zegt het verslag, dat de boekwaarde van de schepen na vele jaren weer tot normale verhouding is teruggebracht, aangezien bij een eventuele verkoop van de schepen deze de som zouden opbrengen, waarvoor zij per saldo te boek staan. Na deze afschrijving toch blijft er op de rekening van afschrijving een bedrag van plm. 269.000 over en dit bedrag is ruim voldoende voor de waardevermindering van de overige schepen van de Maatschappij, in aanmerking nemende dat de nieuwe ketel en de grote reparatie van het stoomschip THEODORA uit de reserve werden betaald en dit schip nu ook nog die waarde vertegenwoordigt, welke op de balans vermeld staat. Op het effectenbezit is zeer voldoende afgeschreven. De beschikbare gelden bedragen plm. NLG 570.660, waarvoor de Maatschappij weer materieel kan aanschaffen.

Afbeelding
Datum 28 februari 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 februari. Het Rotterdamse stoomschip THEODORA, van de firma De Poorter, is nabij de Zuidpier te Hoek van Holland aan de grond gevaren door de mist.

Afbeelding
Datum 10 juli 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 9 juli. Het verkochte Nederlandse stoomschip THEODORA, is 7 juli van Garston naar hier vertrokken om aan de nieuwe eigenaars te worden overgedragen.

Afbeelding
Datum 20 juli 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 juli. De overdracht van het stoomschip THEODORA aan de nieuwe eigenaars schijnt nog niet te hebben plaats gehad. Het stoomschip is naar Gotenburg vertrokken om voor Rotterdam (Poortershaven) te laden.

Afbeelding
Datum 07 januari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdamse rederijen in 1915.
Aan het overzicht dat de Scheepvaart geeft van de staat van de rederijen in Nederland, ontlenen wij het volgende voor wat Rotterdam betreft: De Holland Amerika Lijn heeft een overeenkomst getroffen, waardoor een groot gedeelte van het kapitaal, dat zich in Duitse handen bevond, in Nederlandse terugkwam. Om te voorkomen, dat deze aandelen wederom in buitenlands bezit zouden geraken, werd opgericht de N.V. Gemeenschappelijk Eigendom van aandelen Holland Amerika Lijn met een kapitaal van NLG 7.125.000, waarvan geplaatst NLG 3.185.000. Van de in aanbouw zijnde schepen kwam er nog geen gereed. Aangekocht werden de vrachtboten EEMDIJK (6.180), MAASDIJK (6.065) en POELDIJK (4.226), waarvan eerstgenoemde op een mijn liep en verloren ging. Het stoomschip POTSDAM (12.522) werd naar het buitenland verkocht. Vele schepen werden gecharterd, terwijl een aantal schepen in de La Platavaart gebezigd werden.
Voor de Rotterdamsche Lloyd zijn thans in aanbouw een mailschip van 9.600 ton en 5 vrachtboten van 7.050 ton, waarvan de SITOBONDO (7.057) reeds te water is gelaten. Het stoomschip BENGALEN (2.676) werd verkocht. De in het vorig jaar opgerichte N.V. Algemeene Stoomvaart Mij. (Wambersie & Zoon) was niet gelukkig. Doordien haar schepen in time-charter voeren, profiteerde zij niet van de hoge vrachten, terwijl het derde stoomschip, dat in aanbouw was, de VAN STIRUM (3.284) nooit geleverd is, doch door het Engelse gouvernement is gerekwireerd terwijl het dezer dagen is getorpedeerd.
De Nederlandsche Stoomvaart Mij. Oceaan kocht de stoomschepen VEGHTSTROOM (1.339) en ELVE (899) aan.
De Nederlandsche Lloyd en Scheepvaart- en Steenkolen Mij. hadden het verlies van twee schepen te betreuren, die op mijnen liepen, nl. de SCHIELAND (1.106) en OLANDA (2.138).
In de vaart kwamen de GAASTERLAND (1.091), DIRKSLAND (1.858), MIDSLAND (1.085) en SCHOKLAND (1.113). In aanbouw zijn nog de OOSTERLAND (1.200), ST. JANSLAND (1.900), ST. PHILIPSLAND (2.000), HOOGLAND (1.300) en een stoomschip van 1.900 ton, waarvan de OOSTERLAND en HOOGLAND reeds te water zijn gelaten. Verkocht werd het stoomschip OTTOLAND (1.574).
De firma Phs. Van Ommeren bracht de tankstomer BARENDRECHT (3.704) in de vaart, kocht het stoomschip CONSTANCE CATHARINA (1.037) aan en verkocht de stoomschepen KATENDRECHT (2.155) en DORDRECHT (2.151). Thans is in aanbouw de tankmotor PENDRECHT (1.500).
De firma P.A. van Es & Co. bracht in de vaart het stoomschip BERNISSE (951) en bestelde de stoomschepen ELVE (950) en AMSTEL (800). Zij verkocht het stoomschip ELVE (899), terwijl de AMSTEL (853) op een mijn liep.
Het stoomschip BATAVIER I (1.013) van de Scheepvaart Mij. v/h Smith & Co. kwam gereed, terwijl zij het stoomschip HOLLANDER (759) verkocht. Dit schip werd onder de naam OTIS TARDA in de vaart gebracht door de nieuwe rederij L. & L. Pieters, die nog het stoomschip OTIS TETRAX (800) in aanbouw heeft.
De American Petroleum Company verloor het stoomschip CHESTER (2.568).
De Noord-Nederlandsche Scheepvaart Mij. verkocht haar stoomschip CONSTANCE CATHARINA (1.036) en liquideerde.
Evenzo de Stoomvaart Mij. Tromp, die haar stoomschepen HEEMSKERCK (2.183), KORTENAER (2.151) en TROMP (2.751) verkocht. De onder dezelfde directie staande N.V. Kolen- en Scheepvaart Kantoor verkocht haar enige schip, de JAN BLOCKX (1.366) en liquideerde eveneens.
Voorts liquideerde de Stoomvaart Mij. Sophie H, die haar stoomschip SOPHIE H (2.930) verkocht en werd het enige stoomschip van Karl Schroers Stoomvaart Mij. de KARL SCHROERS (1.871) verkocht.
De nieuw opgerichte Dordtsche Stoomschip Mij., waarbij de Rotterdamse firma P.W. Louwman geïnteresseerd is, kocht het stoomschip WOUDRICHEM (4.015) aan, terwijl genoemde firma haar stoomschip LOUISE (2.045) verkocht.
De rederijen onder directie van Wm. Ruys & Zonen verkochten de stoomschepen AMELAND (2.554), MARKEN (2.587) en WALCHEREN (3.531). De turbinestomer TURBINIA (3.164) kwam in de vaart, terwijl nog 2 stoomschepen van 3.550 en één van 4.200 ton in aanbouw zijn.
De N.V. Furness' Scheepvaart- en Agentuur Mij. verkocht de stoomschepen VRIJBERGEN (4.226), ZEVENBERGEN (3.121) en STEENBERGEN (3.735) terwijl haar stoomschip ALBERGEN (1.777) verloren ging. Zij bestelde 3 stoomschepen van 4.700 ton.
De rederijen onder directie van Jos. de Poorter verkochten de stoomschepen THEODORA (859), LAURA (3.154) en JOHANNA (1.120), terwijl het stoomschip JOSEPHINA (1.295) werd, verbeurd verklaard. De nieuwe stoomschepen LEONORA (1.155) en FOLMINA (1.158) kwamen in de vaart, waarvan laatstgenoemd echter weer verkocht werd. Thans zijn nog 4 stoomschepen in aanbouw.
De firma Gebr. Van Uden verkocht het stoomschip VEERHAVEN (2.509), doch kocht een ander, dat dezelfde naam ontving (3.003), aan. Thans zijn nog 11 stoomschepen in aanbouw, nl. 4 van 3.550 ton, 1 van 2.500 ton, 1 van 1.900 ton, 3 van 1.400 ton, 1 van 800 ton en 1 van 700 ton.
De N.V. Houtvaart verkocht haar stoomschip RIJN (1.285), terwijl het stoomschip NOORD (1.250) voor haar werd te water gelaten en een nieuw stoomschip RIJN (2.030) in aanbouw is.
De Mij. Zeevaart verkocht het stoomschip CALLISTO (3.521) en bestelde een stoomschip van 3.550 ton.
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij., die haar stoomschip POOLSTER (2.060) verkocht, bracht in de vaart de stoomschepen BELLATRIX (3.525), PROCYON, THUBAN (elk 3.566), ALCOR en ALGENIB (elk 3.551). Het stoomschip ALPHARD (3.550) werd te water gelaten en 2 schepen van resp. 3.550 en 4.700 ton zijn in aanbouw.
Solleveld, Van der Meer en T.H. van Hattum's Stoomvaart Mij. verkocht de stoomschepen KINDERDIJK (2.180) en POELDIJK (2.205), terwijl zij de stoomschepen RIJNDIJK (3.557) en MAASDIJK (3.556) in de vaart bracht. Dezer dagen zonk het stoomschip ELLEWOUTSDIJK (2.223) doordien het op een mijn liep.
Het stoomschip KATWIJK (2.040) van Erhardt en Dekkers werd getorpedeerd; het stoomschip NAALDWIJK (2.000) is in aanbouw.
De Overzeesche Vrachtvaart Mij. bestelde een stoomschip van 615 ton, terwijl het stoomschip HAMBORN (1.229) van de N.V. Handels- en Transport Mij. Vulcaan werd opgebracht. Een definitieve beslissing betreffende de verbeurdverklaring is nog niet genomen. De nieuwe zee-rederij van W. Van Driel's Stoomboot- en Transportondernemingen bestelde 6 schepen van verschillende afmetingen, waarvan de WILLEM VAN DRIEL SR. (2.521) reeds in de vaart kwam.

Afbeelding