Inloggen
THALATTA I - ID 6494


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1917-10-13 / 1919-10-27 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1917
Nat. Official Number: 5830 AMST 1917
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener met hulpmotor
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven v/h. Gebr. G. & H. Bodewes, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 623
Launch Date: 1917-09-05
Delivery Date: 1917-10-13
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 180
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout gloeikop, 15 3/4-17 3/4
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 358.44 Gross tonnage
Net Tonnage: 260.95 Net tonnage
Deadweight: 520.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 43.02 Meters Registered
Beam: 7.74 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.54 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1917-10-13 THALATTA I
Manager: Mr. W.M. Kolff, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Mr. W.M. Kolff, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PTMN

Date/Name Ship 1917-11-16 THALATTA I
Manager: Vereenigd Cargadoorskantoor van B.J. van Hengel & Wed. Jan Salm & Meijer, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Vrachtvaart Maatschappij 'Thalatta I', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PTMN

Date/Name Ship 1919-04-02 THALATTA I
Manager: C.V. onder Firma Scheepvaartkantoor J.J. Hoogerwerff & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. onder Firma Scheepvaartkantoor J.J. Hoogerwerff & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTMN

Ship Events Data

1917-00-00: Aanvankelijk 'G. & H. B 10'.
1917-10-07: Dagregister deel 17 nummer 104 den dertienden October 1900 zeventien. Hiermee verklaren wij in het jaar 1917 op onze werven te hebben volbouwd voor rekening van den Weled. Gestr. Heer Mr. W.M. Kolff te Amsterdam, de stalen 3 mast motorschoener thans genaamd “Thalatta I” ex G. & H. B. 10, Werfnummer 623, voorzien van een 180 PK Kromhout R.O. motor. Schip in afmetingen volgens meetbrief d.d. 2194 van 42.01 x 7.75 x 3.55 m. en is het schip na gehouden betaling in het bezit en volle eigendom van bovengenoemd Heer Mr. W.M Kolff overgegaan. Martenshoek ,7 October 1917. N.V. Scheepswerven v/h Gebr. G. & H. Bodewes. De Directeur. In de kantlijn staat bijgeschreven: Motorschoener “Thalatta I” ex G. & H. B. 10 volgens verklaring van den scheepsmeter H.G. Kooren alhier d.d. 20 October 1917 gebrand 3830 AMST 1917.
1917-11-21: Bij het eiland Vinga op een mijn gelopen en beschadigd Gotenburg binnengebracht.
NRC 25.01.1918: IJmuiden, 24 januari: Volgens particulier bericht heeft de schoener 'Thalatta I' de schade in Gothenburg hersteld en de terugreis naar Amsterdam aanvaard.
NRC 25.04.1918: De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren een uitspraak gedaan betreffende de ontploffing, waardoor het motorzeilschip 'Thalatta I' is getroffen en de beschieting, waaraan dit vaartuig heeft blootgestaan. Uit gehouden onderzoek blijkt, dat de 'Thalatta I' op 21 november 1917 op ongeveer 57.43. N.Br. en 11.23. O.L. in de buurt van het vuur van Vinga op een mijn is gestoten, welke is ontploft en dientengevolge het schip heeft beschadigd, en dat de 'Thalatta I’ op 15 februari 1918 op 56.38. N.Br. en 5.17. O.L, derhalve in het zogenaamde vrije gebied, en niettegenstaande het vaartuig alle kenmerken van Nederlandse nationaliteit vertoonde, door een Duitse duikboot is beschoten en ernstig beschadigd.
1918-02-19: NRC 19.02.1918: Amsterdam, 17 februari: Volgens een alhier ontvangen particulier telegram, heeft de Nederlandse motorschoener 'Thalatta I', van Gothenburg naar Amsterdam bestemd, schipbreuk geleden. De passagiers en de bemanning zijn gered en te Mandal geland.
NRC 21.02.1918: Volgens uit Noorwegen ontvangen berichten is de nieuwe Nederlandse motorschoener 'Thalatta I' het slachtoffer van een duikbootaanval geweest. De schoener bevond zich op 14 februari nabij Doggersbank Noord, toen hij plotseling aangevallen werd door een duikboot, die op een afstand van ongeveer 1 engelse mijl 80 schoten op het schip afvuurde, waarvan 6 troffen. Ofschoon het stormweer was met hooge zee, gingen de kapitein en alle opvarenden in de reddingsboot en roeiden naar de onderzeeër met de papieren. Ondertussen ging de onderzeeboot voort met de schoener te beschieten, totdat de scheepsboot bij de onderzeeër kwam. Na de papieren doorzien te hebben, gaf de commandant van de duikboot vergunning om de reis te vervolgen. Toen de kapitein, na een oponthoud van 2 ½ uur aan boord terugkwam, was het voortuig met zeilen neergeschoten, het volkslogies beschadigd en veel averij op het dek, verschansing en aan de romp, die alle sporen van granaten vertoonden. Aan boord van de schoener waren behalve 9 man equipage ook 4 passagiers. Niemand werd gekwetsts. De 'Thalatta I', op reis van Gothenburg naar Rotterdam, is daarop 18 dezer te Mandal in Noorwegen binnengelopen.
NRC 20.03.1918: ’s Gravenhage, 19 maart: Volgens ontvangen draadloos bericht, passeerde de sleepboot 'Zeeland' met de schoeners 'Thalatta I' en de 'Sieka 2' op sleeptouw hedenavond 6 uur Terschellingerbankvuurschip. Alles wel.
1919-10-00: Het Volk 28.10.1919: De Nederlandse motorschoener 'Thalatta I' op weg van Londen naar Libau is gisteren met belangrijke stormschade o.m. gescheurde zeilen en beschadigd tuigage de haven van IJmuiden binnengelopen.
1919-10-27: Final Fate:
Op weg met een lading saltcake van Londen naar Wyborg met schade te IJmuiden binnengelopen, doch na gerepareerd te zijn, op 1 november de reis voortgezet. Op 2 november vroeg in de morgen op een mijn gelopen op de Noordzee, 53.28.08 NB, 04.39. OL en gezonken. Alle bemanningsleden werden gered door het Duitse ss 'Harald'.

NRC 05.11.1919: IJmuiden 5 november. De 1 dezer van hier naar Wyborg vertrokken Nederlandse schoener 'Thalatta I', is, volgens alhier ontvangen bericht, zondagochtend, vermoedelijk door een mijnontploffing, op de Noordzee gezonken. De bemanning is gered en te Cuxhaven geland.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1918
Kapitein: Barf, Jan
Overige informatie: wonende te Amsterdam

Afbeeldingen


Omschrijving: Thalatta I 1917.
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

AH 070917
Scheepsbouw. Van een van de scheepswerven van de  N.V. Scheepswerven v/h Gebr. G. & H. Bodewes te Martenshoek, is te water gelaten (opm: op 5 sept.) een stalen 3-mast motorschoener voor Amsterdamse rekening. Het schip krijgt een 180 pk 4-cil. Kromhout ruw-olie motor. De kiel werd gelegd voor een soortgelijk schip