Inloggen
SPAARNDAM - ID 6059


Kroniekberichten

Datum 24 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 december. Door de Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij werd, behoudens de gebruikelijke inspectiën, aangekocht het stalen stoomschip ARABIC der Oceanic Steam Navigation Co. Ltd. te Liverpool. Genoemd stoomschip, groot 2.788 register ton (opm: netto), in 1881 gebouwd door de heren Harland & Wolff te Belfast, zal onder de naam van SPAARNDAM in de Noordlijn worden opgenomen.

Afbeelding
Datum 01 januari 1890
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Leeuwarden, 31 december. In een vorig no. is gemeld, dat door de Nederlandsch- Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij is aangekocht het zo goed als nieuwe stalen stoomschip ARABIC, dat onder den naam van SPAARNDAM in februari in de vaart zal worden gebracht.
Nader bericht men ons, dat dit stoomschip een bruto inhoud heeft van 4367 register ton, een lengte heeft van 430 Engelse voeten, 42 voet breed en 31 dito hol is, van vier masten voorzien is en een buitengewone sterke machine bezit, waardoor de overtocht van Rotterdam naar New York in circa 10 dagen volbracht zal kunnen worden.
Alles is comfortabel ingericht, zowel voor derde klasse als eerste en tweede klasse passagiers, dat ook volgens het nieuwste systeem zich in het opperdek bevindt.
Dit stoomschip is evenals de nieuwe snelstomers WERKENDAM en MAASDAM, die ook binnen korte tijd in de Noordlijn worden opgenomen, een belangrijke aanwinst voor de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij.

Afbeelding
Datum 13 april 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Het verslag over het jaar 1889 vangen commissarissen van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij aan met een woord van hulde aan wijlen de erevoorzitter, de heer Joost van Vollenhoven. “Met dankbaarheid”, zeggen commissarissen, “herdenken wij wat hij ook voor onze maatschappij geweest is. Van de oprichting af was hij steeds met liefde voor haar vervuld. Waar hij kon, heeft hij haar steeds met raad en daad bijgestaan en in de moeilijke tijden die zij heeft doorgeworsteld, was hij steeds de man die moed wist in te spreken en tot volharding aan te sporen. Voor onze directie was hij een trouwe vriend. Ook bij haar wist hij de moed levendig te houden, door er steeds op te wijzen dat een directie dikwijls meer dank verdient, wanneer zij met grote moeilijkheden te kampen heeft, dan wanneer zij op goede resultaten kan wijzen. Zolang onze maatschappij bestaan zal, zal onze erevoorzitter in dankbare herinnering blijven”. Van de commissarissen zijn aan de beurt van aftreden en herkiesbaar, de heren mr. J. van Gennep, mr. J.C. Reepmaker en mr. J.W. Muntz. Ter vervanging van de heer S.B. Zeverijn moet een nieuwe commissaris gekozen worden. Naar aanleiding van het verslag van de directie zeggen commissarissen het volgende: “Na dotering van het ketel- en reparatiefonds en voldoende afschrijving op de waarden van de stoomschepen, blijft er een winstcijfer ter verdeling over van 17 %. De omstandigheden zijn ons in 1889 bijzonder gunstig geweest. Met een zeer beperkt materieel is, door grote inspanning van directie en personeel, de wekelijkse vaart op New York volgehouden kunnen worden en heeft de maandelijkse vaart op de Platarivier vrij geregeld plaats gehad. Op de duur zou dit onmogelijk geweest zijn en een uitbreiding van onze vloot was hoogst noodzakelijk. Daartoe is dan ook in de loop van 1889 overgegaan en daarmee wordt in 1890 voortgegaan. Voor die uitbreiding was vergroting van het kapitaal nodig. Hoewel nu in het eerst jaar de winsten niet geheel in proportie van het vermeerderde kapitaal kunnen toenemen, omdat een gedeelte van het nieuwe materiaal eerst in het eind van dit jaar in gebruik komt, zo twijfelen wij er niet aan dat op de duur dit nieuwe materieel even winstgevend zal zijn als hetgeen wij tot nu toe hadden.”. Met dankbaarheid erkennen commissarissen de meer dan gewone zorg en inspanning door directie en personeel in het afgelopen jaar aan de dag gelegd. Aan het verslag van de directie ontlenen wij het volgende: Na gewag te hebben gemaakt van de bijzonder goed geslaagde uitgifte van NLG 2 miljoen aandelen ten behoeve van de uitbreiding van het materieel, hoofdzakelijk voor de Plata-vaart, wordt de ramp aan het stoomschip LEERDAM overkomen, in herinnering gebracht. De LEERDAM is geremplaceerd door aankoop van het White-Star stoomschip ARABIC, dat in het nieuwe boekjaar, onder de naam van SPAARNDAM, in de Noordvaart is gebracht. De Maatschappij bezit thans 7 viermasters,alle afkomstig van de bouwmeester Harlaud & Wolff en voorzien van de nieuwste toepassingen, met het oog op het zoveel eisend passagiers- en reizigersvervoer onzer dager. In verband met die eisen werd ook besloten Boulogne sur Mer aan te lopen, vanwaar passagiers, binnen een vijftal uren, zowel Londen als Parijs kunnen bereiken of zich vandaar aan boord van onze stomers kunnen embarkeren. “De vrachtenmarkt, naar en van New York”, zegt de directie, “bleef het gehele jaar door vast. Ook de passagiers-vaart gaf alle reden tot tevredenheid; het kajuitsvervoer was, dankzij de Parijse tentoonstelling, zelf zeer beduidend. “De vaart op de Plata-rivier gaf wel niet zulke gunstige resultaten als die op Noord-Amerika, doch in velerlei opzicht toch bemoedigde cijfers voor de toekomst. In het laatst van 1889 vertrok een van ons, de heer Reuchlin, derwaarts, ten einde, door persoonlijk bezoek en aanschouwing, onze kennis van zaken en toestanden aldaar nog te vermeerderen. Dezer dagen is hij van daar teruggekeerd en het verheugt ons te kunnen constateren dat, na dit persoonlijk onderzoek, wij meer dan ooit versterkt zijn in de mening dat al zal ook hier geen zege zijn zonder strijd, onze vaart op Zuid-Amerika op de duur een goede toekomst wacht. In 1889 werden door onze stoomschepen volbracht 50 reizen naar Noord-Amerika en 10 reizen naar Zuid-Amerika. Buitendien werden twee stomers gecharterd voor de reis van New York naar Nederland. Met inbegrip van het onverdeeld saldo over 1888 ( NLG 2742,10) wijst de de winst- en verliesrekening een avans aan van NLG 886.726,54, hetwelk, na aftrek van administratiekosten NLG 79.952,12½ , publiciteit ( NLG 31.316,01) en intrest ( NLG 46.966,26) wordt teruggebracht tot NLG 729.492,14½ . De directie stelt voor de afschrijvingen en dotatie aan het “ketel- en reparatiefonds” te bepalen op NLG 306.104,06 en het “fonds ten behoeve van het personeel” te doteren met NLG 10.000, zodat er een nettowinst zal overblijven van NLG 413.388,08½ , welke toelaat een dividend uit te keren van 17 percent en NLG 3066,35 over te brengen op de nieuwe rekening. De directie besluit haar verslag met de opmerking dat met grond moet worden betwijfeld dat het resultaat van 1890 zó schitterend zal kunnen wezen als in 1889, al ware het enkel omdat over 1890 een dividend zal moeten verdiend worden over het dubbele van het kapitaal van 1889, terwijl het nieuwe in aanbouw zijnde materieel feitelijk nog niet tot dat resultaat zal meewerken. “Wel mogen wij verklaren dat wij, krachtiger dan ooit te voren ons voorbereid kunnen achten op hetgeen in ons bedrijf te verwachten valt en dat wij, gesteund door ons wakker personeel en ons zoveel verbeterd materieel, dan ook vol moed die toekomst ingaan”. Het materieel van de maatschappij staat in de balans per 31 december 1889 te boek voor NLG 4.114.180.09.

Afbeelding
Datum 07 mei 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Mededelingen. De 14e a.s. wordt alhier en te Amsterdam de openbare inschrijving opengesteld op 1500 obligaties van NLG 1000 van een 4 pct. lening van de Nederlandsch- Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij. De inschrijvingen worden gegund tot een en dezelfde koers, met dien verstande, dat inschrijvingen, hoger dan de vast te stellen koers, alle worden aangenomen, terwijl de inschrijvingen tot dien koers, indien daarmede het uit te geven bedrag mocht worden overtroffen, pondsgewijze, zo na mogelijk, onder de inschrijvers worden verdeeld.
Inschrijvingen beneden de vast te stellen koers blijven buiten aanmerking, ook dan, wanneer tot die koers niet het volle bedrag mocht worden verkregen.
De gereserveerde NLG 200.000 van de 4½ % geldlening van 1888 worden vernietigd. De maatschappij verbindt zich, zolang deze nieuwe lening niet afgelost is, haar eigendommen of schepen niet door hypotheek of anderszins te zullen bezwaren. De aflossing geschiedt à pari, bij uitloting, voor de eerste maal in 1892, met ten minste NLG 50.000 ’s jaars. De toegewezen obligaties moeten op 1 juni aanstaande betaald en in ontvangst genomen worden, met bijbetaling van rente à 4 % van 1 mei af. Het prospectus, waaraan het bovenstaande ontleend is, behelst het volgende tot toelichting:
In het plan van uitbreiding, uiteen gezet in het prospectus van de laatste kapitaalsuitgifte, lag het voornemen opgesloten, de daartoe benodigde middelen ten dele te vinden door een obligatielening, uit te geven, zodra de betalingen op het aangekochte en de in aanbouw zijnde materieel kasbehoefte zouden doen ontstaan. Dat ogenblik is thans gekomen. De stoomschepen WERKENDAM en SPAARNDAM werden aangekocht, terwijl de stoomschepen DIDAM en DUBBELDAM in Nederland in aanbouw zijn. Zijn deze schepen afgeleverd, dan vertegenwoordigt het materieel van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij een waarde van ruim 7.000.000 gulden. De winst en verliesrekening liet, na afschrijving van alle kosten en renten, een voordelig saldo in 1886 van circa NLG 125.823; in 1887 van circa NLG 140.148; in 1888 van circa NLG 239.220, en in 1889 van circa NLG 410.646.
De financiële toestand van de maatschappij is dus in alle opzichten gunstig te noemen, zodat de rente en aflossing van deze lening volkomen verzekerd zijn.

Afbeelding
Datum 25 juli 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 juli. Het stoomschip SPAARNDAM, kapt. Bonjer, heden van New York in de Nieuwe Waterweg aangekomen, is bij de Kruithaven ten gevolge van de lage waterstand aan de grond gevaren. Het komt waarschijnlijk heden avond met hoogwater vlot.
Later bericht: het stoomschip SPAARNDAM is met behulp van drie sleepboten vlot gekomen en opgestoomd naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 12 september 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De stoomsloep ZEPHYR, in conservatie op 's Rijkswerf te Hellevoetsluis, wordt opnieuw in beproeving genomen bij het opnemen van de zeegaten, en daartoe naar het raderstoomschip BUIJSKES te Vlissingen overgebracht, door de stoomkanonneerboot SPERWER, commandant de luitenant ter zee 1e klas W.A. Cambier.

NRC 120990
De 17e a.s. wordt hier en te Amsterdam de openbare inschrijving opengesteld op 461 obligaties van NLG 1000 van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij. Deze obligaties, 4 pct. rente dragende van 1 mei 1890 af, vormen, blijkens het prospectus, het niet gegunde deel van de uitgifte van 14 mei jl, groot NLG 1.500.000. De koers van inschrijving is 100 procent. De toegewezen obligaties moeten op 1 oktober a.s. betaald en in ontvangst genomen worden, met bijbetaling van rente à 4 pct. van 1 mei 1890 af.
In het prospectus van de uitgifte van NLG 1.500.000, waarvan de thans ter inschrijving aangeboden NLG 461.000 een onderdeel uitmaken, werd de volgende toelichting gegeven, die dus ook geacht kan worden op deze uitgifte van toepassing te zijn:
In het plan van uitbreiding, uiteengezet in het prospectus van de laatste kapitaals-uitgifte, lag het voornemen opgesloten, de daartoe benodigde middelen ten dele te vinden door een obligatielening, uit te geven, zodra de betalingen op het aangekochte en in aanbouw zijnde materieel kasbehoefte zouden doen ontstaan. Dat ogenblik is thans gekomen. De stoomschepen WERKENDAM en SPAARNDAM werden aangekocht, terwijl de stoomschepen DIDAM en DUBBELDAM in Nederland in aanbouw zijn. Zijn deze schepen afgeleverd, dan vertegenwoordigt het materieel van de N.A.S.M. een waarde van ruim zeven miljoen gulden. De winst- en verliesrekening liet, na afschrijving en betaling van alle kosten en renten, een voordelig saldo in 1886 van ca. NLG 125.823; in 1887 van ca. NLG 140.148; in 1888 van ca. NLG 239.220 en in 1889 van ca. NLG 410.646.
De financiële toestand van de maatschappij is dus in alle opzichten gunstig te noemen, zodat de rente en aflossing van deze lening volkomen verzekerd zijn.

Afbeelding
Datum 17 september 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 september. Men schrijft ons: Hedenmiddag van Rotterdam te ca. 2 uur in gezelschap met enige handelsvrienden, met een van de stoomtugs van de firma L. Smit & Co. een tocht makende naar de Nieuwe Waterweg, ten einde nog eens een bezoek te brengen aan het stoomschip SPAARNDAM, vonden wij na anderhalf uur stomen genoemd vaartuig ter hoogte van het Kanaal van Rozenburg, bij de ondiepte het zuiden, dwars in het vaarwater met de boeg naar het zuiden gericht.
Het prachtige zeekasteel lag een weinig slagzij, 22 à 23 voet diep, met stoom op, doch helaas nog altijd bewegingloos, hoe rusteloos ook de schroef het water in bruine golven opzweepte. Aan stuurboord poogden de sleepboten SIMSON, MAASSLUIS en ZIERIKZEE en een drietal kleinere stoomboten de SPAARNDAM in westelijke richting te trekken en aldus uit haar beknelde toestand te redden, terwijl op Zr.Ms. monitor DE PANTER een tros was uitgebracht om het draaien te vergemakkelijken. Alles vruchteloos; zelfs op het gunstigste ogenblik, ca. half vijf, toen het getij daar ter plaatse het hoogst moet geweest zijn, bleef het gevaarte onwrikbaar op zijn plaats.
Middelerwijl zagen wij door de noordzijde van de vaargeul passeren de vrij diep geladen stoomboten LLANBERIS en IBIS, zonder dat deze belemmering of oponthoud ondervonden. Te half zes de terugtocht aanvaardende, namen wij de weemoedige overtuiging mede, dat althans deze nacht nog niet de SPAARNDAM met zijn kostbare lading de reis zou voortzetten. De Goole- en Harwichboot kwamen wij onderweg tegen.

Afbeelding
Datum 17 september 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwe Waterweg, 14 september. Het stoomschip SPAARNDAM, naar New-York bestemd, zit uitgaande bij de Kruithaven aan de grond. Het zal waarschijnlijk heden middag vlot komen.

Afbeelding
Datum 17 september 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwe Waterweg, 15 september. Het stoomschip SPAARNDAM is niet vlot gekomen. Vijf sleepboten hebben tevergeefs getrokken en zullen morgenochtend wederom trachten het vlot te krijgen.

Afbeelding
Datum 18 september 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 17 september. Zoals reeds onder de laatste berichten van ons eerste blad kon gemeld worden, is eindelijk het stoomschip SPAARNDAM heden namiddag vlot gekomen, met behulp van de sleepboten MAASSLUIS, ZUID-HOLLAND, SIMSON, HERCULES, ZIERIKZEE, ROTTERDAM, HAVIK, KINDERDIJK, SCHIEDAM, en de loodsstomer FRANS NAEREBOUT. Veel baat heeft men ook gehad van de zeven zandzuigers, door de ingenieur van de Waterweg, op order van de regering beschikbaar gesteld, die meer diepte bij het stoomschip hebben gemaakt.
De SPAARNDAM was ten vijf ure wel in zee. Het stoomschip VEENDAM van New-York kwam binnen en arriveerde te Rotterdam.
Het stoomschip ZAANDAM, bestemd naar New-York, dat, zoals door ons vermeld werd, aan de boeien op de rivier na het vertrek van de laadplaats te Fijenoord gelegd werd, lag 17 september des avonds nog aan boei 25, en vertrekt tegen hoog water in de nanacht naar zee.

Afbeelding
Datum 18 september 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwe Waterweg, 16 september. Het stoomschip SPAARNDAM was heden middag nog niet vlot gekomen. De sleepboten SIMSON, MAASSLUIS, NIEUWERSLUIS, ZIERIKZEE, ROTTERDAM, KINDERDIJK, SCHIEDAM, HAVIK en Zr.Ms. monitor PANTER hebben vergeefs getrokken. Door zandzuigers is enige meerdere diepte in de nabijheid van de SPAARNDAM gemaakt. Door den Z.O.-wind wordt het voldoende wassen van het water tegengehouden. Het is hoog water ten vijf ure in den ochtend en hoopt men dan het stoomschip vlot te trekken.

Afbeelding
Datum 19 september 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 17 september. Het stoomschip SPAARNDAM, van Rotterdam naar New-York, was heden namiddag te vijf uur goed en wel in zee.

Afbeelding
Datum 07 november 1890
Krant JB - Javabode

Aan een brief uit Amsterdam ontlenen wij : Een mijner vrienden deelde mij mede dat hij maandag 22 september op hoogst aangename wijze kennis had gemaakt met een van de nieuwe paketboten die in het volgend jaar de dienst in de Oost-Indische Archipel zullen overnemen en hoewel de couranten hier te lande van die proeftocht geen melding hebben gemaakt, zo meen ik geen indiscretie te begaan met u het een en ander te berichten omtrent de nieuwe onderneming die zoveel tot verlevendiging van het verkeer ten uwent kan bijdragen. Het stoomschip de CARPENTIER is gebouwd op Fijenoord en lag op de Maas met de sierlijke kroonvlag in top om de gasten te ontvangen. De ministers van koloniën, van marine en van justitie, de president van de Tweede Kamer, de hoofddirecteur van de posterijen, de secretaris-generaal van waterstaat,handel en nijverheid, de commissaris van de koning in Noord-Holland, de president van de kamers van koophandel te Amsterdam en Rotterdam en meer anderen hadden van de uitnodiging gebruik gemaakt, terwijl het bestuur van de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij bijna voltallig aanwezig was, evenals de heer Croll, directeur van Feijenoord en het technische personeel dat bij de bouw toezicht had uitgeoefend. Tegen 11 uur begon de tocht naar de Maasmond langs de rivier en de Nieuwe Waterweg, begunstigd door het schoonste weer. Het is een uniek schouwspel - die Maas met zijn drukke scheepvaart, de grootste zeestoomschepen aan het laden of lossen, de menigte riviervaartuigen, de etablissementen van de stoomvaartmaatschappijen, de droogdokken van de gemeente, de petroleumbergplaatsen met een nieuwe tankstomer, die er zijn lading lost. De CARPENTIER loopt goed en stuurt voortreffelijk. Het is trouwens een gemakkelijk werk, want met het stoomroer kan men het rad met de pink verzetten. Maassluis is binnen het uur bereikt, de ondiepte, waar de SPAARNDAM in de vorige week drie kostbare dagen heeft vastgezeten tot schrik en ontsteltenis van de tabakshandel, die het oponthoud miljoenen kon kosten, is gelukkig gepasseerd, de zeeloods komt aan boord, het stoomschip beweegt zich tussen de leidammen en weldra is de Noordzee bereikt. Aantrekkelijk ziet zij er uit, in de verlichting van een warme septemberzon. Bijna zonder golven, slechts met zachte deining. De koers wordt gesteld op Scheveningen en langs de liefelijke Nederlandse kust, Monster, Ter Heiden, nadert men de badplaats en kan het sierlijke Kurhaus, dat uit zee een zeer goed effect maakt en de andere gebouwen onderscheiden. De stoomboot wisselt seinen met de vuurtoren, passagiers en badgasten wuiven elkander toe en de terugtocht wordt aanvaard. Nu laat de kapitein het stoomschip lopen, een elegant Engels stoomjacht wordt gepasseerd, de CARPENTIER haalt zijn 12 mijlen met gemak en ieder is er over uit, zo rustig het schip op het water ligt, zo weinig het trilt, zo stil de machine werkt. Ruim, luchtig, goed voor Indië geschikt, was de algemene indruk aan boord. Het schip lijkt veel groter dan het is, was de karakteristieke opmerking van een deskundige. Op de terugtocht zat men aan, en kon men het salon ook als eetzaal waarderen. De gasten werden aan tafel verwelkomd door de voorzitter van het bestuur, de heer Mr. J.P.R. Tak van Poortvliet, die deed uitkomen hoe het werk was tot stand gekomen, waarvan men thans een resultaat aanschouwde. Hij herdacht de vaderlandslievende gezindheid bij de organen van nijverheid en handel, die de eerste stoot had gegeven, de doeltreffende voorbereiding en uitwerking van het wetsvoorstel door de Nederlandse regering, de zeldzame eenstemmigheid waarmee de Staten Generaal het hadden goedgekeurd - eindelijk de samenwerking van het Nederlandse kapitaal, de Nederlandse ondernemingsgeest en de Nederlandse nijverheid, om de zaak op de aangegeven grondslagen te vestigen. Hij beval de onderneming aan in aller voortdurende steun en verklaarde dat het bestuur zou trachten om haar te doen worden wat ieder van haar wenste te maken: een bron van voorspoed voor Nederlands-Indië. De minister van koloniën, baron Mackay, beantwoordde deze dronk met de verzekering dat de regering van het hoogste nationale belang van deze onderneming overtuigd was en vertrouwde, dat als op deze weg werd voortgegaan het doel zou worden bereikt, terwijl de president van de Tweede Kamer, jhr. Beelaerts van Blokland, in een geestige rede deed uitkomen dat de Staten Generaal niet zo boos waren als zij wel eens waren voorgesteld en er een eer in stelden om te mogen meewerken tot de voorspoed van Nederlands-Indië, als de ontwerpen, die hen bereikten, zo grondig en duidelijk als dit het nut en de noodzakelijkheid van de voorgestelde maatregel aantoonden. De minister van justitie, jhr Ruys de Beerenbroek, wenste de Nederlandse nijverheid geluk met de gelegenheid die haar gegeven werd om de degelijkheid van haar arbeid te tonen op zodanige wijze als met dit stoomschip was geschied. Later nam de minister van koloniën nog het woord om de gezondheid in te stellen van de heer Op ten Noort, de hoofdagent van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij in Nederlands-Indië, die thans aldaar op zijn inspectiereis is. Zijne excellentie verklaarde de heer Op ten Noort sedert jaren te kennen en overtuigd te zijn dat hij in deze zaak, evenals in alle, waaraan hij hem zijn krachten had zien wijden, zou tonen, dat hij met geheel zijn hart en ziel en met gebruikmaking van de gelukkige gaven, die hem geschonken zijn, haar bloei en haar ontwikkeling zou bevorderen. Deze toast werd met grote geestdrift ontvangen en evenzeer was dit het geval toen de president van de Nederlandse Handel-Maatschappij, de heer Alting Mees, in herinnering bracht de nagedachtenis van Cores de Vries, de pionier van de stoomvaart in Nederlands-Indië, op een van wiens stoomschepen, de AMBON, hij 40 jaren geleden een dergelijke tocht had gemaakt. De terugkomst in Rotterdam had plaats bij avond, terwijl het elektrisch licht het verblijf in salon en op dek hoogst gezellig bleef maken en mijn vriend verzekerde mij, dat deze tocht bij de aanwezigen de aangenaamste herinneringen had achtergelaten, ook doordat een aantal mannen, die zich in verschillende kringen in ons vaderland bewegen in de gelegenheid waren geweest hun belangstelling te vermeerderen in een zaak die voor Nederlands-Indië veel schijnt te beloven.

Afbeelding
Datum 10 december 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 9 december. Het stoomschip SPAARNDAM, heden naar zee vertrokken, is bij het zuiden aan de grond gevaren. Na hedenmiddag met behulp van twee sleepboten vlot gekomen te zijn, is het naar de ducdalven bij Vlaardingen gestoomd om aldaar vast te meren en betere getijden af te wachten.

Afbeelding
Datum 13 december 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 december. Het stoomschip SPAARNDAM komt terug van Vlaardingen, om kolen in te nemen aan de Katendrechtsche kade.

Afbeelding
Datum 07 januari 1891
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip ROTTERDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 4 dezer van New York te Rotterdam. SCHIEDAM, van de N.A.S.M, vertrok 2 dezer van Buenos Ayres, naar Amsterdam; MERAPI, van Rotterdam naar Java, arriveerde 3 dezer te Southampton; BATAVIA, van Rotterdam naar Java, vertrok 4 dezer van Suez; PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 2 dezer Kaap Vincent; CONRAD, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 4 dezer van Port Said; PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 2 dezer van Genua; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, vertrok 3 dezer van New York naar Rotterdam; OBDAM, van de N.A.S.M, 4 dezer van Rotterdam vertrokken naar New York, vertrok 5 dezer van Boulogne; UTRECHT, arriveerde 4 dezer van Batavia via Marseille te Rotterdam; NOORDBRABANT, van Rotterdam naar Java, vertrok 4 dezer van Port Said en de 5e van Suez.

Afbeelding
Datum 17 januari 1891
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PRINS HENDRIK vertrok 14 dezer van Batavia naar Amsterdam; PRINSES MARIE, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 14 dezer te Genua, en zette de 15e de reis voort; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, arriveerde 15 dezer voorgaats van de Nieuwe Waterweg.

Afbeelding
Datum 24 april 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 april. Het aantal tussendekpassagiers voor het stoomschip SPAARNDAM, dat aanstaande zaterdag (opm: 25 april) van hier vertrekt, bedraagt reeds ver over de 800. Het plan is om in de loop der week, vermoedelijk maandag, een extra boot naar New York te zenden.

Afbeelding
Datum 07 juni 1891
Krant VCO - Vlissingsche Courant

Vlissingen. Meer dan 600 Israëlieten, uit Rusland verdreven, zijn gisteren te Rotterdam aangekomen en zouden hedenmorgen direct per stoomschip SPAARNDAM van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij naar New York vertrekken. Het aantal tussendekpassagiers is zo groot, dat ongeveer 400 moeten achterblijven. De EDAM welke 10 juni naar Baltimore gaat, zal de achtergeblevenen meenemen en te New York aan wal zetten, om van daar naar Baltimore door te varen.

Afbeelding
Datum 21 augustus 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Aan de uitnodiging tot het bijwonen van de proeftocht van het bij de heren Bonn & Mees te Katendrecht voor rekening van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij van staal gebouwde stoomschip DUBBELDAM, kapt. A. Potjer, van Rotterdam naar Amsterdam via IJmuiden, hadden vele genodigden en belanghebbenden gevolg gegeven. Dewijl het stoomschip SPAARNDAM des nachts van New York was binnengekomen en de plaats nodig had waar de DUBBELDAM lag, verhaalde deze naar boei no. 19 vóór het droge dok. Een stoombootje lag echter aan de Stieltjeskade gereed om de genodigden onder welke vele dames, naar het gereed liggende stoomschip te vervoeren, dat te 8 uur 40 minuten van de stad vertrok. Het weer was prachtig en de wind zuid-westelijk met matige koelte. In het fraaie salon stond een keurig ontbijt gereed, waaraan door de genodigden alle eer werd bewezen. Te 9 uur werd Schiedam, te 9 uur 12 minuten Vlaardingen en te 9 uur 35 minuten Maassluis gepasseerd. De seinpaal van de Nieuwe Waterweg gaf te 10 uur ongeveer laagtij 79 decimeter aan, wel een bewijs van de voortreffelijke staat van de Nieuwe Waterweg. De gas-ton, de buitenste ton van het zeegat, werd te 10 uur 15 minuten gepasseerd en men zag het vuurschip MAAS in het noordwest ten west. De koers werd toen noordoost, half oost per miswijzend kompas gesteld langs de kust. De loodskotter no. 12 en de loodsafhaalder no. 8, die het kruisende hielden voorgaats, werden op enige afstand gepasseerd. De zee was voortdurend zeer kalm, met nu en dan enige lichte regenbuien. Te 10 uur 40 werd de toren van Den Haag in het oosten per kompas gepeild en te 11 uur het Kurhaus van Scheveningen in het oost-zuid-oost, dat op ongeveer zeven vadem water werd gepasseerd. Er werd van boord met de stoomfluit geblazen, wat zeker aan het strand door de talrijke aanwezigen kon worden gehoord. Het zag er daar recht gezellig uit. Achtereenvolgens werden Katwijk en Noordwijk gepasseerd en te 11 uur 50 kwamen de vuurtorens van IJmuiden in het gezicht. Te 12 uur 45 werd een vaart van 15 mijl gelogd. De machine werkte zacht en gemakkelijk met 72 slagen in de minuut en het luchtledige in de condensor was 27 Engelse duim. De vuurtorens van IJmuiden waren te 12 uur 55 in het zuid-oost ten oost half oost en de DUBBELDAM voer dicht bij de hoofden langs. De signaalvlaggen met de scheepsnaam werden daar gehesen en voor de pieren rond gestoomd, om het stoomschip op alle wijzen te beproeven. Men bevond dat het in alle delen voldeed. Te 1 uur 25 voer de DUBBELDAM de hoofden van de haven van IJmuiden binnen, waar het stoomschip werd vastgemaakt en volmaakt dicht werd bevonden. Een keurig aangerichte lunch, waaraan de genodigden alle eer bewezen en waar het aan de gebruikelijke toosten niet ontbrak, besloot deze genoeglijke tocht. Aan boord bevonden zich de directeuren van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, de heren Wierdsma en Reuchlin, de bouwmeesters van de boot de heren Bonn en Mees en de heer David Croll, directeur van de Nederlandse Stoomboot-Maatschappij, de vervaardiger van de machine, benevens de hoofden van de verschillende afdelingen van hun etablissementen; alsmede de experts van de verschillende verenigingen, waarin het schip is opgenomen. De bouwmeesters van het schip en machine hebben op deze proeftocht getoond een degelijk werk te hebben verricht en voor de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij een flink stoomschip te hebben gebouwd, waarmee zij eer kunnen inleggen en dat, zo wij hopen, tot voordeel van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij de reizen zal volbrengen.

Afbeelding
Datum 24 november 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 november. Volgens een uit Londen ontvangen telegram had het stoomschip SPAARNDAM, zaterdag alhier van New York aangekomen, in de Atlantische Oceaan zwaar stormweder gehad. Men had tot vier maal toe enig oponthoud, wegens enige reparaties aan de machine.

Afbeelding
Datum 22 december 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 19 december. Het naar New York bestemde Nederlandse stoomschip SPAARNDAM is op het Zuiden aan de grond gevaren.

Afbeelding
Datum 13 januari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeetijdingen. Het stoomschip PRINSES SOPHIE, van Java naar Amsterdam, arriveerde 10 dezer te Genua; ANTENOR, van Java naar Amsterdam, vertrok 8 dezer van Singapore; HECTOR, van Amsterdam via Liverpool naar Java, passeerde 8 dezer Perim; STENTOR, van Amsterdam via Liverpool naar Java, passeerde 9 dezer Port Saïd; SUMATRA, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 9 dezer Kaap St. Vincent; PRINS WILLEM I vertrok 9 dezer van New York naar West Indië; ARDJOENO van Rotterdam naar Batavia, vertrok 10 dezer van Marseille; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 11 dezer, des voormiddag 2 uur, van Boulogne; P. CALAND, van de N.A.S.M, van Amsterdam naar Baltimore via New York, passeerde 10 dezer, des voormiddag, Cape Henry; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vetrok 9 dezer van New York.

Afbeelding
Datum 23 januari 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam 21 jan. Het stoomschip SPAARNDAM van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij arriveerde hier heden van New York. Het heeft gedurende de overtocht zwaar weder gehad; door een stortzee is een man gedood en zijn er 4 zwaar gekwetst.

Afbeelding
Datum 10 februari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip EDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Amsterdam, vertrok 8 dezer van Boulogne; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 8 dezer van Boulogne; BURGEMEESTER DEN TEX, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 7 dezer Kaap St. Vincent; SOENDA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 7 dezer van Suez; ZUID-HOLLAND, van Java naar Rotterdam, arriveerde 7 dezer te Marseille; MERAPI, van Rotterdam naar Java, arriveerde 8 dezer te Southampton; LAWANG, van Java naar Amsterdam, vertrok 5 dezer van Singapore; WERKENDAM, van de N.A.S.M, vertrok 7 dezer van New York naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 22 februari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PATROCLUS, van Java naar Amsterdam, vertrok 18 dezer van Marseille; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam, arriveerde 18 dezer te New York; WERKENDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, arriveerde 19 dezer, des middags, voorgaats van den Nieuwe Waterweg. PRINS VAN ORANJE, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 18 dezer Point de Galle; CELEBES arriveerde 18 dezer van Londen te Halifax.

Afbeelding
Datum 12 maart 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeetijdingen. Het stoomschip SPAARNDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 10 dezer Prawlepoint; EDAM, van de N.A.S.M, van Amsterdam naar Baltimore via New York, arriveerde 9 dezer te New York; DIDAM, van de N.A.S.M, vertrok 9 dezer van New York naar Amsterdam; ZAANDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar Baltimore via New York, passeerde 10 dezer Beachy Head; SAMARANG, van Java naar Rotterdam, vertrok 10 dezer van Colombo; SOERABAJA, van Java naar Rotterdam, arriveerde 9 dezer te Suez; GELDERLAND, van Java naar Rotterdam, vertrok 10 dezer van Padang.

Afbeelding
Datum 14 februari 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Leeuwarden, 13 februari. Het stoomschip VOORWAARTS, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 10 dezer Kaap Roca; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, vertrok zaterdag 11 dezer van New York naar Rotterdam; VEENDAM, van de N.A.S.M,vertrok 11 dezer van Rotterdam; PRINS ALEXANDER vertrok 11 dezer van Amsterdam naar Batavia; PRINSES MARIE, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 11 dezer van Padang.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 19 oktober. Het stoomschip AMSTERDAM, van de N.A.S.M, vertrok 18 dezer van Rotterdam naar New York; SCHIEDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Amsterdam, passeerde 18 dezer Prawle Point; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 18 dezer Beachy Head; SUMATRA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 18 dezer te Genua; PRINSES MARIE vertrok 18 dezer van Batavia naar Amsterdam; SOERABAJA, van Rotterdam naar Java, arriveerde 18 dezer te Port Said.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 26 oktober. Het stoomschip CONRAD, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 25 dezer Point de Galle; DRENTHE, van Java via Marseille, arriveerde de 25e dezer te Rotterdam; SOENDA, van Singapore naar Amsterdam, vertrok 24 dezer van Port Said; PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 25 dezer te Suez; PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 25 dezer Ouessant; ZUID HOLLAND, vertrok 25 dezer van Batavia naar Rotterdam; ROTTERDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 25 dezer Lizard; SCHIEDAM, van de N.A.S.M, vertrok 25 dezer van Amsterdam naar New York; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, vertrok 25 dezer van Rotterdam naar New York.

Afbeelding
Datum 15 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 14 november. Het stoomschip OCEANIA, met Chinese en Indische mails, arriveerde 10 dezer nachts te Suez. De mails kunnen 16 dezer te Marseille verwacht worden; ZAANDAM, van de N.A.S.M, van Amsterdam naar New York, passeerde 19 dezer Lezard; MERAPI, van Rotterdam naar Java, arriveerde 12 dezer te Southampton; GEDEH, van Java, passeerde 13 dezer Dover, en wordt des nachts van 13 op 14 dezer te Rotterdam verwacht; EDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde de 13e dezer Prawle Point; ORANJE NASSAU, vertrok 11 dezer van New York naar West-Indië; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, vertrok 11 dezer van New York naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 08 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 7 december. Het stoomschip SPAARNDAM, van de N.A.S.M, vertrok 6 dezer van Rotterdam naar New York; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 6 dezer Prawle Point; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 5 dezer Southampton; PRINS HENDRIK, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 5 dezer te Suez; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 6 dezer te Port Said; SOERABAJA vertrok 6 dezer van Batavia naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 09 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 8 december. Het stoomschip SAMARANG, van Rotterdam naar Java, arriveerde 7 dezer te Batavia; UTRECHT, van Rotterdam naar Java, arriveerde 6 dezer te Marseille en vertrok van daar 7 dezer; BURGEMEESTER DEN TEX, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 6 dezer Point de Galle; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 7 dezer van Suez; PRINS HENDRIK, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 6 dezer van Port Said; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 7 dezer van Boulogne en passeerde des namiddags Wight; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vertrok 7 dezer van Boulogne; PRINS WILLEM II, van Parimaribo naar Amsterdam, passeerde 7 dezer Ouessant.

Afbeelding
Datum 11 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 9 december. Het stoomschip OBDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 8 december van New York te Rotterdam; BROMO, van Java naar Rotterdam, vertrok 7 december van Perim; DRENTHE, van Rotterdam naar Java, vertrok 7 december van Suez; PRINSES WILHELMINA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 7 december Dungeness; KONINGIN EMMA, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 7 december van Marseille; EDAM, van de N.A.S.M, vertrok 7 december van New York naar Rotterdam; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 8 december Lezard; PRINS WILLEM II, van Suriname naar Amsterdam, arriveerde 8 december te Havre.

Afbeelding
Datum 30 maart 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 29 maart. Het stoomschip SPAARNDAM, van New York, geraakte hedenmiddag om 5.30 uur bij de Hoornplaat aan de grond, doch kwam spoedig weder vlot en stoomde naar zee terug. Om 7 uur namiddag kwam het weder de Waterweg binnen en stoomde naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 10 september 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 9 september. Aan boord van het stoomschip SPAARNDAM van de Nederlandse Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij van New York naar Rotterdam, dat gisteravond Lizard passeerde, werd geseind dat aan boord van het genoemde stoomschip op zee opgenomen was de gehele bemanning van het barkschip PERFECTION, dat door brand werd vernield. Het Engelse barkschip PERFECTION, kapitein Loomer, te Parrsborough (Nova Scotia) thuis behorend, vertrok op15 augustus j.l. van Quebec naar Rio de Janeiro.

Afbeelding
Datum 12 september 1896
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 september. Vanmorgen half vijf kwam de SPAARNDAM van de Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij aan de Wilhelminakade voor de wal. Ze had aan boord de bemanning van de PERFECTION, een Engelse barkentijn, die in volle zee in brand gevlogen was. Het rapport van de kapitein luidde: Namen de 2e september ’s nachts te 3 uur op 44º42’ N.B. en 51º51’ W.L, tijdens een korte moeilijke zee, uit twee sloepen de kapitein, de stuurman en negen man aanboord; volgens hun rapport de gehele equipage uitmakende van de Engelse barquintine PERFECTION van Parrsboro (Nova Scotia), welk schip zij de 30e augustus op de reis van Quebec naar Rio de Janeiro op 43º37’ N.B. en 50º22’ W.L. in brand staande, hadden verlaten. Alles wel.

Afbeelding
Datum 20 november 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 19 november. Het stoomschip SPAARNDAM, hedennacht om 01.40 uur van New York hier aangekomen, liep bij Den Hoorn aan de grond. De passagiers werden door de tender COLUMBUS van boord gehaald. De sleepboten WODAN en PERNIS hebben te vergeefs beproefd het vlot te slepen. Een lichter ligt langszij.

Afbeelding
Datum 20 november 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 19 november. Het stoomschip SPAARNDAM is aangevangen met het lossen van een gedeelte der lading. Een lichter met graan is reeds vertrokken.

Afbeelding
Datum 21 november 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 20 november. Het stoomschip SPAARNDAM ving heden namiddag om 06.30 uur weder aan met lossen in vier lichters.

Afbeelding
Datum 21 november 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 20 november. SPAARNDAM. Ook hedenochtend niet vlot gekomen. Vijf lichters met graan zijn reeds naar Rotterdam gesleept. De sleepboten WODAN, NIEUWERSLUIS, ZEELAND, PERNIS en de tender COLUMBUS trokken vruchteloos. Het vaarwater is geheel vrij. Het stoomschip had bij binnenkomst 71 dm diepgang.

Afbeelding
Datum 21 november 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 21 november. Na ongeveer 1000 ton aan graan en stukgoederen in lichters te hebben gelost, is het stoomschip SPAARNDAM hedenochtend te 03.10 uur met behulp der sleepboten WODAN, ZEELAND, NIEUWERSLUIS, PERNIS en de tender COLUMBUS vlot gekomen en naar Rotterdam opgestoomd.

Afbeelding
Datum 16 februari 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 15 februari. Men meldt uit New York van 12 februari: kapt. Stenger, gezagvoerder van het stoomschip VEENDAM, rapporteert des avonds ten 5,17 uur. tijdens hevige noordwestelijke storm en hoge zee op 49°35’ N.B. en 20°01’ W.L. op een onder water drijvend wrak of wrakstuk te hebben gestoten, dat vermoedelijk een gat in de bodem maakte en de as heeft gebroken. Niettegenstaande aanhoudend pompen nam het water in het schip toe en werden de boten gereed gemaakt, terwijl het achterschip begon weg te zakken. Ten 1 u. 30 min. na middernacht werden de lichten van een stoomschip ontdekt, dat de seinen van de VEENDAM beantwoordde en bleek het stoomschip ST. LOUIS te zijn, van Southampton bestemd naar New York. Met drie boten van de ST. LOUIS en een boot van de VEENDAM begon men ten 1 u. en 43 min. de passagiers en equipage van het zinkende stoomschip op de ST. LOUIS over te brengen, terwijl men op de VEENDAM aanhoudend bleef pompen. Niettegenstaande de grote moeilijkheid door de hoge zee, waren allen veilig ten 4 u. 53 min. op de ST. LOUIS overgebracht. Bij het vertrek van de laatste boot bemerkte men, dat het achterschip van de VEENDAM snel wegzakte. Dewijl het stoomschip een gevaarlijk voorwerp voor de scheepvaart is, bepaalde men de juiste ligging van het wrak en bevond men, dat het lag op 49°19’ N.B. en 19°47’ W.L. De passagiers en de equipage werden aan boord van de ST. LOUIS op de vriendelijkste wijze ontvangen en op de zorgvuldigste wijze verpleegd. Kapt. Randle van de ST. LOUIS rapporteert, dat twee zijner boten tweemaal heen en weer voeren en een boot viermaal. Te samen werden aan boord van de ST. LOUIS gebracht 9 kajuits- en 118 tussendeks passagiers en 83 man der equipage van de VEENDAM. Door het stoten tegen de zijden der hevig slingerende schepen leden de boten nogal schade. Kapt. Randle getuigt, dat door kapt. Stenger en de officieren van de VEENDAM de volmaaktste orde aan boord werd gehandhaafd en dat zij met de grootste bekwaamheid meewerkten bij de redding van de opvarenden. De passagiers van de ST. LOUIS betuigden in een adres hun hulde aan de zeemanschap, betoond bij de redding der passagiers en equipage van het stoomschip VEENDAM.
Volgens bericht van de directie der Holland-Amerika Lijn komt de equipage naar Rotterdam terug met het stoomschip SPAARNDAM, dat zondag 13 februari van New York vertrok. Uit de ontvangen telegrammen wordt afgeleid, dat de VEENDAM, die stuurlast had, over het wrak is heen geschoven, dat daardoor het achterschip is lek gestoten, en het schip daarna op de waterdichte schotten is blijven drijven. Schip en lading zijn, zoals reeds medegedeeld werd, door assurantie gedekt, grotendeels in Engeland. Een klein gedeelte is voor eigen risico der Maatschappij.
Naar wij vernemen is de VEENDAM op de Rotterdamse beurs voor NLG 173.000 verzekerd op behouden varen.
Onze Londense correspondent seint ons nog:
Volgens telegrammen uit New York heeft het stoomschip VEENDAM, tweemaal op het wrak gestoten. Door de eerste stoot werd een gat veroorzaakt bij de kiel, terwijl door de tweede stoot de schroefas werd vernield. Daarna begon de VEENDAM over te hellen. De elektrische speurlichten van de ST. LOUIS bevorderden ten zeerste het reddingswerk, dat zo kalm werd verricht, dat de meeste passagiers op de ST. LOUIS eerst de volgende ochtend met de schipbreuk bekend werden. Alvorens de VEENDAM te verlaten, beval de kapitein het schip in brand te steken, ten einde gevaar voor de scheepvaart te voorkomen. De passagiers hebben alles verloren. De tussendekse passagiers zullen daarom vermoedelijk door het gouvernement worden terug gezonden.

Afbeelding
Datum 14 januari 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 13 januari. Het stoomschip SPAARNDAM geraakte hedenochtend om 5 uur bij het binnenkomen van de Nieuwe Waterweg bij rood-3 aan de grond, doch kwam zonder assistentie vlot en stoomde naar buiten, doch kwam om 9.30 uur voormiddag weder binnen en stoomde op naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 15 februari 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 17 januari. Het hoogste bod voor het op de 14e dezer in veiling opgehouden Nederlandse stoomschip PRINSES MARIE was NLG 49900.

PGC 160299
Rotterdam, 15 februari. Het stoomschip SPAARNDAM, gisteren van hier te New-York aangekomen, ondervond zwaar stormweer, waarin twee boten werden weggeslagen. Het schip zou 17 dezer weder van New-York vertrekken.

Afbeelding
Datum 07 april 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Port Madoc, april. De 31e maart werd een verzegelde fles opgevist op het strand van Port Madoc, waarin zich een papier bevond waarop het volgende was geschreven: ‘s.s. SPAARNDAM, capt. Stenger, op 40º14’ N.B. en 29º48’ W.L. temperatuur van het zeewater 16º celsius. Gelieve dit naar het Bureau of Navigation te Washington te zenden. 20 aug. 1898’.

Afbeelding
Datum 17 mei 1901
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het stoomschip SPAARNDAM van de Holland Amerika Lijn te Rotterdam is 17 mei aangekomen van Rotterdam te Preston om te worden gesloopt. (opm: de SPAARNDAM was op 14 mei onder eigen stoom uit de Nieuwe Waterweg vertrokken, naar vermeld naar Antwerpen; dit is onjuist omdat er geen passage Vlissingen is gerapporteerd)

Afbeelding