Inloggen
SOLENT - ID 6038


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1953
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 2998 Z GRON 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Coops, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 204
Launch Date: 1953-05-23
Delivery Date: 1953-07-16
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10148 Type 3ED (290x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 297.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 184.00 Net tonnage
Deadweight: 395.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18460 Cubic Feet
Bale: 17160 Cubic Feet
 
Length 1: 43.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.94 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.77 Meters Depth, moulded
Draught: 2.81 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-07-06 SOLENT
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gerrit Schoorl, Schoorldam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sassenheim / Netherlands
Callsign: PHPJ

Ship Events Data

1953-07-09: Op 09-07-1953 als SOLENT, zijnde een motorvrachtschip, metende 840.18 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9167 d.d. 30-06-1953, liggende te Hoogezand, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdient te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2998 Z GRON 1953 op het achterschip aan BB zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 5.45 m. uit hekplaat, 0.75 m. uit lengteas en 1.30 m. uit dek.
1953-07-20: Het Vrije Volk 20-07-1953: „SOLENT" maakt proefvaart. Op de Eems maakte het m.s. „Solent", gebouwd bij de Gebr. Coops te Hoogezand een geslaafde proefvaart. Het kustvaartuig is gebouwd in opdracht van de heer G. Schoorl te Schoorldam. Het schip behoort tot het gladdektype. De grootte -bedraagt 395 ton d.w. Met een 195 pk Bronsmotor werd een snelheid behaald van ongeveer 9 mijl. De "Solent" is het tiende schip van de serie, die enkele jaren geleden door deze werf werd opgezet. De bouw vond plaats onder toezicht van Klasse Bureau - Veritas en Scheepvaartinspectie, grote kustvaart met certificaat hout vaart. De voornaamste afmetingen bedragen lengte over alles 43 meter, lengte tussen de loodlljnen 39.32 meter, breedte op spanten 6.90 meter, holte. In de zijde 3.10 meter en diepgang.
1955-09-19: Het Vrije Volk 19-09-1955: Coaster “SOLENT” terug naar Rotterdam. De Nederlandse coaster “Solent”, onderweg naar Immingham, positie Haisborough V.S., keert terug naar Rotterdam wegens warmlopen van de schroefas.
1958-08-13: NvhN 13-08-1958: Onverantwoordelijke postduivenhouders. Groninger coasterkapitein ving in volle zee een lading duiven op. Ernstige kritiek op ontoelaatbare handelingen. (Van onze Rotterdamse correspondent) Regelmatig beleven we het, dat meer of minder grote groepen postduiven tijdens het wed-vluchtenseizoen in volle zee de verdrinkingsdood sterven, als gevolg van uitputting, honger en dorst. Dit vertelde ons gisteren in zijn hut de jeugdige Groninger kapitein van de Delfzijlse coaster SOLENT, gemeerd in de Kon. Wilhelminahaven te Rotterdam. Kapitein G. Duiker (23) vaart reeds zeven jaar op een coaster, waarvan sedert bijna een jaar als kapitein. Maar het postduivendrama, dat we op de afgelopen reis hebben meegemaakt, overtreft alle voorgaande belevenissen. Toen we van een reis naar Engeland leeg naar Vlaardingen terugkeerden en zondagmorgen bij de Noordhinder op 60 mijl uit de Nederlandse kust uit een mistbank opdoken, vlogen vele honderden postduiven in grote en kleine groepen ons tegemoet. Bij bosjes streken zij op ons schip neer: op de stuurhut, de bak, op dek, in de masten en op elk plekje, waar zij maar een rustplaats konden vinden. In trossen bevolkten zij de voor- en achterboom. Totaal uitgeput en met de snavel wijd open van de dorst. Velen dreven hulpeloos op de golven, een zekere verdrinkingsdood tegemoet gaand. We zijn teruggekeerd, hebben een touwladder naar buiten gehangen en hebben tal van slachtoffers uit zee opgevist, waarbij we de zeemeeuwen, die op hun machteloze prooien kwamen toegeschoten, te vlug af waren. Maar voor velen kwam de hulp te laat. Zij vielen aan het zoute water en hun belagers ten offer. De opgeviste duiven waren verblind door het zoute water. Die hebben we met de kop in pannetjes met drinkwater gestoken en hun ogen met droge doeken verder gereinigd. De op het schip neergestreken dieren waren zo uitgeput, dat zij zich gemakkelijk lieten vangen. Hun dorst won het echter nog van hun vermoeienis. Toen we pannetjes met drinkwater op het dek hadden neergezet, werden deze bestormd. Zo dorstig waren ze dat ze hun kop tot over de oren in het drinkwater staken. Langs een straal water, die door morsen over het dek was gestroomd, stonden zij als soldaten in het gelid het vocht naar binnen te hevelen. We hadden uiteraard geen duiven voer bij ons. We hebben hen, na het lessen van de dorst, met rijst en spliterwten gevoederd.
Onder de opgeviste dieren bevond zich er een, die onder de olie zat. Die hebben we ook in het leven kunnen houden. Kiplekker. Mede dank zij de zon, die was doorgebroken, gevoelden de dieren zich enkele uren later kiplekker. De zestig mijl naar Hoek van Holland zijn zij onze gasten geweest, zich koesterend in de milde zonnestralen. Een twintigtal van de meest uitgeputte exemplaren verzorgden we in de stuurhut. Daar trippelden zij rond zoals een hond of kat zich thuis kan gevoelen. Die hebben we, na aankomst zondagavond half zeven in Vlaardingen, aan het dierentehuis afgeleverd. Toen de kust bij Van Holland in zicht was gekomen vlogen de meeste dieren op, om op eigen gelegenheid de reis naar hun hokken te hervatten, „bedankend” voor de lift en de genoten verzorging. Bij het binnenlopen in de Kon. Wilhelminahaven lieten de resterende duiven, samen gegroept op de bak, ons in de steek. Onze gasten in de stuurhut werden door het echtpaar Schot in kattemandjes opgehaald voor verdere verzorging in het dierentehuis. Concoursduiven. Alle dieren droegen, behalve de registratieringen, wedstrijdringen. Duiven dus in concours. Uit de gegevens van de ringen bleken het Hollandse postduiven te zijn, alle dit jaar geboren. Jonge duiven dus, die waarschijnlijk hun eerste grote vlucht waren ingezet. En gelet gelet op deze en vorige ervaringen van kapitein Duiker, kennelijk veel te vroeg. Dit drama doet de beker overlopen. Het moet nu maar eens eens een keer in de krant en de handelwijze van de betrokken duivenhouders aan de kaak gesteld, zei de gebelgde jeugdige coasterkapitein. Ik durf wedden, dat ik op de volgende zondagse reis weer met een groep slachtoffers terugkeer. Ik ben uiteraard niet de enige, die deze ervaring regelmatig opdoe. Op het schip, waarop mijn vader als machinist vaart, de Andara uit Groningen, onderweg met suiker van Londen naar Rotterdam, hebben zij zich over een duif ontfermd, die thans onder de sloep zit te broeden. Kort na als gast aan boord te zijn opgenomen, begon zij eitjes te leggen, waarna de bemanning in de broodwagen voor haar een nestje inrichtte. Al strijken geregeld vogels in volle zee op het dek van schepen neer, het zal geen alledaags verschijnsel zijn, dat een schip binnenloopt met een broedende postduif als gast aan boord. In het Dierentehuis hebben we de door de coaster Solent opgeviste postduiven een bezoek gebracht. Mevrouw Schot, de beheerster van het dierentehuis, heeft ze een plaatsje gegeven in een der buitenhokken, waar zij in gezelschap van soortgenoten, eenden, kraaien en kauwtjes vertoeven. Ook slachtoffers, die door de een of andere omstandigheid tijdelijke verzorging nodig hebben, om weer op eigen wieken te kunnen drijven. Letterlijk en figuurlijk in dit geval.
1959-04-17: 17-04-1959 m.s.SOLENT af Schoorldam, Holland, 297 B. R. T. På rejse fra Sunderland til Marstal. Grundstødt d. 17. april i farvandet S. for Fyn.
Strandingsindberetning dat. 18. april.K.1. ca. 1030 grundstødte S. i stille, klart vejr med S.-lig strøm i Mørkedybet. D. 18. april kl. ca. 1245 kom S. flot ved fremmed hjælp, efter at en del af ladningen var blevet lægtret. Anm. Årsagen til grundstødningen angives at være manglende farvandskendskab.
1964-10-22: Final Fate:
Op 22 oktober 1964, op de reis van Rotterdam naar London door onvoldoende stabiliteit slagzij gekregen en dientengevolge gezonken op ongeveer 6 mijl van Hoek van Holland. De bemanning heeft met een dinghy het schip tijdig kunnen verlaten, en zijn aanboord genomen door de "Ipswich Progress" op een later tijdstip overgenomen door de reddingboot van HvH en aan land gebracht. Door de sleepboot “Humber”, werd nog een poging gedaan het schip met een slagzij van 45º naar binnen te slepen. Maar men moest het schip net even binnen de boeienlijn bij het zuiderhoofd aan de grond zetten. Een week nadien bij inspectie bleek dat het schip was gebroken. Binnen enkele weken is het voor en achterschip in twee gedeelten geborgen en op de wal gezet voor de sloop. Stabiliteit: stabiliteit onvoldoende, geladen met 332 ton cellulose waarvan 47 ton als deklast. Zonder te ballasten had dit type schip met een ongunstige Breedte/Holte verhouding een 14 centimeter meta centerhoogte een zeer geringe aanvangsstabiliteit. (Er was niet geballast!!!). De restanten werden op 30 oktober 1964 gelicht. Zowel het voorschip en het achterschip zijn na berging door van der Tak op de betonsteiger te H.v.H. geplaatst en later gesloopt. Note: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart: De kapitein scheen zeer weinig van stabiliteit te weten. Drie maanden ontzegging voor de 44 jarige kapitein J.H. Meier uit Delfzijl.

De Waarheid 23-10-1964: Kustvaarder bij Hoek van Holland gezonken. (Van onze correspondent) Ten noorden van de Zuiderpier van Hoek van Holland is vannacht tegen half twaalf de Nederlandse kustvaarder „SOLENT” gezonken. Gisteravond om kwart over acht kreeg de „Solent” plotseling moeilijkheden. Het schip was juist uitgevaren met een vracht houtpulp. De kustvaarder maakte toen een slagzij van 45 graden De zeven koppen tellende bemanning werd aan boord genomen van de reddingboot Koningin Juliana uit Hoek van Holland. De sleepboot Schouwenbank maakte vast aan de „Solent”. Alles leek goed te gaan totdat de tros knapte, die de „Solent” met de sleepboot verbond. Nog voor een tweede sleper assistentie kon verlenen, verdween de Groningse kustvaarder onder het wateroppervlak. Het drama speelde zich af juist voordat de Schouwenbank met zijn sleep de Nieuwe Waterweg zou binnenlopen.De bemanning is veilig aan land gebracht. Ingewijden houden rekening met de mogelijkheid, dat de „Solent” toen hij de Waterweg uitvoer, topzwaar lag.
De Telegraaf 23-10-1964: Bemanning vlucht van kapseizende kustvaarder. Van onze correspondent. Rotterdam, vrijdag. Zeven opvarenden van de Nederlandse kustvaarder „Solent” redden zich gisteravond met een rubber vlot. dat zij overboord gooiden toen hun schip vlak voordat het de Nieuwe Waterweg uit zou varen, plotseling zware slagzij maakte. De machinist, de 27-jange F. D. Harmeyer uit Drcux (Frankrijk), spoelde uit de ingang van de machinekamer, toen hij hals over kop langs een ijzeren ladder naar dek klom. Slagzij. “Op hetzelfde ogenblik dat ik mijn hoofd boven dek stak, sloeg de zee naar binnen. Een golf tilde mij op, maar ik bleef gelukkig dwars over de railing hangen., die al onder water was”, vertelde ons de machinist. “Aan alles wat ik kon grijpen hield ik mij vast om mij naar de hoge kant van het schip te trekken. Toen ik aan de hoge kant kwam, was het hele schip al verlaten. Ik hoorde mijn collega's roepen vanuit het rubber vlot, dat op dat ogenblik vlak achter het achterschip dreef. Ik schoof over het scheve dek naar het achterschip en sprong toen in het vlot, dat juist onder het achterschip doordreef. Het schip maakte toen al meer dan 40 graden slagzij”. De hele bemanning, ook kapitein J.Meier (43) uit Delfzijl, is alle bezittingen kwijt.
Op havenhoofd. De machinist had door puur toeval zijn waterdichte zaklantaarn nog in zijn doorweekte broek toen hij in het vlot sprong. Met die zaklantaarn seinde stuurman F.Gerdez, 26, uit Groningen, naar de achteroplopende “Ipswich Progress” . Die nam hen aan boord en later nam de reddingsboot “Koningin Juliana” de schipbreukelingen over en bracht hen naar de wal. Nadat de “Solent”door de bemanning verlaten was, maakte de sleepboot “Schouwenbank” vast en sleepte het meer dan 50 graden slagzij malende schip langzaam de Nieuwe waterweg in. De sleeptros brak echter en de “Solent” kwam vast te zitten op het zuidelijke havenhoofd. De scheepvaart ondervindt geen hinder.
NvhN 23-10-1964: Delfzijlster kapitein en bemanning werden gered. Nederlandse kustvaarder bij Waterweg gezonken. (Van onze correspondent) De Nederlandse coaster Solent is gisteravond even buiten de Waterweg bij Hoek van Holland gekapseisd en gezonken. Het met houtpulp geladen scheepje (279 brt.) kreeg op 6 mijl buitengaats plotseling zo zware slagzij, dat de bemanning in allerijl het schip moest verlaten in een dinghy. Kapitein van de Solent is de 43-jarige J. Meier uit Delfzijl. De evenals de Solent uitvarende kustvaarder Ipswich Progress nam na een kwartier de bemanning van de Solent aan boord. De inmiddels uitgevaren reddingboot Koningin Juliana nam hen op zee over en zette hen omstreeks half tien in Hoek van Holland aan de wal. De sleepboot Humber, die de meer dan 35 graden slagzij hebbende Solent op sleeptouw nam, moest omstreeks half elf het scheepje, dat plotseling geheel kapseisde, even buiten de Waterweg binnen de boeienlijn aan de rand van de Maasvlakte aan de grond zetten. Een geluk bij een ongeluk was, dat het kapseizen niet binnen de pieren geschiedde. Plotseling slagzij De Solent, eigenaar de heer Schoort te Sassenheim en tijdelijk in charter varend voor de Rotterdamse Bevrachtings en Scheepvaartmaatschappij — normaal bij Wijnne en Baren ds te Groningen — was 's middags om 2.00 uur leeg in Rotterdam aangekomen. Het laadde in de loop van de middag 330 ton cellulose, bestemd voor Londen. 300 ton werd in het ruim geladen, 30 ton ging als deklading mee. Onder loodsaanwijzing vertrok het weer om 6.00 uur gisteravond van Rotterdam en het was om 19.40 uur buiten de pieren. Daar maakte het al spoedig lichte slagzij over stuurboord, maar de bemanning werd er nog niet door gealarmeerd. Omstreeks 8.00 uur ging de loods van boord en kort daarop gebeurde het ongeluk. De Solent viel plotseling zwaar over stuurboord en de slagzij nam na enkele minuten tot 45 graden toe. Ballasttanks leeg In de machinekamer was de 27-jarige machinist Frederik Harmeyer uit Beverwijk. Bij de eerste symptomen van slagzij greep hij in. „De ballasttanks waren alle leeg, zo vertelde hij ons gisteravond in het gebouw van Het Groene Kruis, waarheen de doornatte en verkleumde schipbreukelingen waren vervoerd en na een warme douche van droge kleding waren voorzien. Ik zette de lenspomp aan bij de ballasttanks aan stuurboord, maar die bleken geen water te bevatten. Er kwam dus geen water in het schip. Om de binnen enkele ogenblikken zware slagzij weg te werken, zette ik pompen aan om de ballasttanks aan bakboord te vullen, maar ik kon er niet tegenop pompen. De Solent ging hoe langer hoe zwaarder over stuurboord hangen. Ik moest gewoon tegen de hoge kant opklimmen om aan bakboord te komen. Ik kon het dek nog bereiken en merkte dat de bemanning al in allerijl de dinghy overboord had gezet. Ik kon er nog in springen en toen gooiden we de lijn los. In de rubberboot zaten de kapitein, de 26-jarige Bestman (matroos, die als stuurman fungeert) F. Gerdes uit Groningen, de 27-jarige P. Hoppenbrouwer uit Den Haag en drie Portugese matrozen, van wie de 27-jarige Lidio Gomez Silva juist die middag aan boord was gekomen om zijn eerste reis op de Solent mee te maken. Om half tien bracht de reddingboot de zeven man in de werkhaven aan wal. Ze waren maar half gekleed. De machinist — zijn schoenen had hij verloren bij zijn vlucht uit de machinekamer — liep op blote voeten. De schipbreukelingen werden naar hotel America gebracht, waar zij de nacht doorbrachten. Deskundigen in Hoek van Holland houden rekening met de mogelijkheid, dat de Solent, die een deklast van 30 ton had en waarvan de ballasttanks niet waren volgepompt, topzwaar lag. De Solent zal vermoedelijk door het bergingsbedrijf Van den Tak worden gelicht. Een definitieve beslissing hieromtrent is nog niet genomen, omdat de bergers in verband met de slechte weersomstandigheden geen kans hebben gehad een nauwkeurig onderzoek in te stellen naar de situatie waarin de Solent zich thans op de bodem van de Nieuwe Waterweg bevindt. De bemanning van de Solent komt met de reddingboot in Hoek van Holland aan.

Afbeeldingen


Omschrijving: SOLENT trials and delivery
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: SOLENT
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Corveleyn, Oostende (B)

Omschrijving: SOLENT
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SOLENT
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SOLENT in twee delen op de landtong Rozenburg november 1964
Collectie: van de Wetering, Reinier
Vervaardiger: van de Wetering, Reinier
Onderwerp: Schade