Inloggen
SINT JANSLAND - ID 5916


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1916
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 9789 ROTT 1916
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Four masts
Rig: Masten uitgevoerd als A-frames
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf v/h. Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 478
Launch Date: 1916-04-00
Delivery Date: 1916-08-23
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1160
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 1 x (510, 820 & 1.320 - 990)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2202.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1194.00 Net tonnage
Deadweight: 3118.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 145000 Cubic Feet
Bale: 137000 Cubic Feet
 
Length 1: 82.91 Meters Registered
Beam: 12.19 Meters Registered
Depth: 6.27 Meters Registered
Draught: 5.54 Meters Draught, summer
Ship History Data

Date/Name Ship 1916-08-23 SINT JANSLAND
Manager: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSVT

Date/Name Ship 1936-11-00 SARKANI
Manager: N.V. Nederlandsch Bevrachtingskantoor, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomschip 'Willem van Driel Sr.', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHIQ

Date/Name Ship 1937-06-00 SARKANI
Manager: N.V. Nederlandsch Bevrachtingskantoor, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Europeesche Vrachtvaart Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHIQ

Date/Name Ship 1939-03-00 OTTOLAND
Manager: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGPL

Ship Events Data

1916-04-00: Van Alblasserdam naar Vlissingen gesleept voor inbouw stoommachine en ketels bij N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde".
1927-08-17: Op 17.08.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 1180 Z ROTT 1927
1940-01-26: RN 270140
Het s.s. OTTOLAND van de Scheepvaart- en Steenkolen Mij. te Rotterdam is gisteren nabij Sunderland gestrand. Het schip verzocht sleepboot assistentie en een reddingboot. Gisteravond om half negen seinde de kapitein dat er geen onmiddellijk gevaar voor schip en opvarenden was. De OTTOLAND, (ex. SARKANI, ex. SINT JANSLAND), was op weg van Sluiskil naar Sunderland. Het schip, dat in ballast voer, meet 2202 brt en 1194 nrt. Het is in 1916 op de werf van Jan Smit Czn. te Alblasserdam gebouwd.
Vanmorgen is van de gezagvoerder een telegram ontvangen, waarin gemeld werd, dat de OTTOLAND in de afgelopen nacht om 3 uur is vlot gekomen, ogenschijnlijk onbeschadigd. Het schip is bereids in Sunderland aangekomen.
1940-09-02: Vertrokken op 2 september 1940 van Sydney, C.B. (Canada) met een lading mijnstutten, die te Buctouche, N.B. (Canada) waren geladen, met uiteindelijke bestemming Immingham.
1940-09-04: Het konvooi wordt ontbonden.
1940-10-02: Aankomst te Methil (Firth of Forth) aan de oostkust van Schotland.
Dezelfde dag vertrokken in convooi FS-300.
1940-10-04: Anker op voor het laatse traject naar de Humber. In de avond wakkerde de wind aan en vielen er buien zodanig dat het schip uit het konvooi geraakte.
1940-10-05: Final Fate:
Om 02.30 uur op 4 mijl ten zuiden van boei 20 A, vóór Middlesbrough op een mijn gelopen waarna de machine direct werd stopgezet. De voltallige bemaning was aan dek klaar bij de reddingboten. Het schip bleef drijven zodat men voorlopig niet van boord ging. Om 05.38 werd om assistentie gevraagd. Om 11.00 uur volgde de order "schip verlaten" waarop alle opvarenden in de beide reddingboten gingen. Daar de OTTOLAND met de stroom en wind was afgedreven, hadden de Engelsen eerst enige moeite haar te lokaliseren, maar het Britse marinevaartuig GLEN GOWER slaagde er toch spoedig in het schip te bereiken en kon de schipbreukelingen oppikken. Om 13.00 uur zag men de OTTOLAND in de golven verdwijnen. Positie: 54.50 NB en 00.53 WL. Bij deze scheepsramp bleven alle opvarenden gespaard.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Sint Jansland' 1916
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Het s.s. OTTOLAND in konvooi varend langs de ooskust van Engeland.
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown