Inloggen
SIBERG - ID 5865


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1915
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Part. shade deck
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Werf v/h Rijkee & Co., Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 150
Delivery Date: 1915-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1320
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 1 x (22 x 39 3/8)
Speed in knots: 11
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 1871.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1128.00 Net tonnage
Deadweight: 1774.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 74000 Cubic Feet
 
Length 1: 0278.2 Feet (British) Registered
Beam: 41.2 Feet (British) Registered
Depth: 16.9 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1915-09-00 SIBERG
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands
Callsign: TGKF

Date/Name Ship 1934-00-00 SIBERG
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands
Callsign: PKHY

Date/Name Ship 1942-03-07 SUMURUSAN MARU
Manager: Gouvernement van Japan, Japan
Eigenaar: Gouvernement van Japan, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Japan

Ship Events Data

1942-03-00: Begin van de maand, onder gezag van kapitein D.J.W. van Geest, uit Oosthaven vertrokken met 5 à 600 man KNIL militairen die in Wijnkoopsbaai moesten worden ontscheept. Op weg daarheen werd het schip aangevallen met mitrailleurvuur door een Japans vliegtuig. Hierbij waren twee slachtoffers te betreuren. Op 4 maart werd Wijkoopshaven binnengelopen.
1942-03-07: Ondanks de order dat het schip 6 maart had moeten vertrekken met bestemming Colombo waarbij zo mogelijk evacués uit Pelaboehanratoe zouden worden meegenomen bleef het schip in de haven. In een soort panniekstemming werd het schip door de gehele bemanning inclusief de kapitein verlaten. Tevoren waren géén maatregelen getroffen het schip in de diepe baai tot zinken te brengen. Een en ander had tot gevolg dat het schip onbeschadigd in handen viel van de Japanse vijand. Wordt in dienst genomen als munitietransportschip met de naam SUMERUSAN MARU.
1943-04-16: Final Fate:
Bij het laden in de haven van Soerabaja is munitie geexplodeerd waardoor het schip onherstelbaar werd beschadigd.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Johan Hendrik werd geboren op 26.11.1879 te Den Helder als z.v. Henri Diederik Alexander Götz (kapt. der Infanterie) en Regula Britt. 

Johan Hendrik verloofde zich op 01.05.1916 met Henriëtte Platt. (Advertentie Bat. Nieuwsblad 01-05-1916)

Johan Hendrik trouwde op 11.02.1922 te Soerabaja met Elisabeth Maria Lamme – geb. 03.01.1894 te Utrecht – d.v. Nicolaas Lamme en Jacoba Bernardina Felix. 

Elisabeth Maria Lamme overleed op 26.01.1976 te Leidschendam (82).

Johan Hendrik overleed op 18.05.1950 te Voorburg (70). 

 

Kinderen

-    Johan Maarten

 

Opleiding

Johan Hendrik werd op 07.08.1897 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de 3-jarige opleiding werd hij op 15.01.1897 geplaatst als dienstdoend 3e stuurman op het barkschip BAARN, kapt. Veltman, naar Java, gage 12 gulden/maand. Op 26.11.1897 terug van de reis met zeer goed attest.

Hierna op 09.02.1898 geplaatst als lichtmatroos a/b van het s.s. CYCLOPS, kapt. Heath, naar Java, gage 20 gulden/maand. Kwam op 16.06.1898 terug van de reis met zeer goed attest.

 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Zeil- en Stoomvaart op 21.09.1898 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart in mei 1902 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 13.02.1905 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1910 van het s.s. DE EERENS

*   1915 van het s.s. VAN LINSCHOTEN – geb. 1910

*   1915 van het s.s. VAN RIEBEECK

*   1916 van het s.s. VAN DER HAGEN

*   1916 van het s.s. VAN OVERSTRATEN

*   1917 van het s.s. DUYMAR VAN TWIST

*   1917 van het s.s. HOUTMAN

*   1917 van het s.s. ROGGEVEEN

*   1917 van het s.s. VAN LANSBERGE

*   1917 van het s.s. VAN NECK

*   1917 van het s.s. VAN HEEMSKERK

*   1918 van het s.s. VAN IMHOFF

*   1918 van het s.s. SIBERG

*   1919 van het s.s. VAN REES

*   1919 van het s.s. ROGGEVEEN

*   1919 van het m.s. SIBERG

*   Vertrok op 7 febr. 1920 per s.s. TABANAN naar Rotterdam voor verlof.

*   1921 van het s.s. VAN RIEMSDIJK

*   1921 van het s.s. VAN WAERWIJCK

*   1922 van het s.s. VAN LANSBERGE

*   1923 van het s.s. HOUTMAN

*   1924 van het pass.schip MELCHIOR TREUB – geb. 1913  

*   1926 van het s.s. PLANCIUS – geb. 1924

*   1929 – 1930 van het pass.schip OP TEN NOORT – geb. 1927

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.P.M.

 

De Sumatra Post 23-05-1924

Medan, 23 mei. De kapitein van de MELCHIOR TREUB.

Elders in dit blad vindt men enige woorden gewijd aan den afgetreden kapitein Claassen van de MELCHIOR TREUB. Wij vernemen dat als zijn opvolger de kapitein van de K.P.M., J.H. Götz bestemd is de leiding van de snelstomer op zich te nemen.

 

De Indische Courant 03-04-1930

Afscheid van kapitein J.H. Götz.  (Verkort weergegeven)

Gisteravond half negen was het feest op de OP TEN NOORT, het mooie K.P.M.-schip, voor de laatste maal naar Tandjong-Perak gebracht door den gezagvoerder J. H. Götz. Op het met vlaggen en groen versierde dek ontvingen de scheidende kapitein en zijn echtgenote, de talrijke bezoekers, hadden zij voor elk een vriendelijk woord. Hoe druk het ook was, toch vond de heer Götz gelegenheid ons nog een en ander te vertellen uit zijn zeemansloopbaan. Hoe hij twee en dertig jaar geleden op een zeilschip had gevaren, en het grootste deel van zijn leven op zee had doorgebracht. Maar nu was het liedje uit, morgen zou de heer B. de Rooy het commando over de Op ten Noort overnemen. Hij sprak de wens uit, dat zijn opvolger, kapitein De Rooy, het mocht gaan als hem. 

 

Deli Courant 25-03-1930

De laatste reis van kapitein Götz. Een der oudste K.P.M.-kapiteins, de heer J. H. Götz van de OP TEN NOORT, maakt met dit schip zijn laatste reis. Van de rond 30 jaren dat kapitein Götz in dienst der K.P.M. is ge weest, heeft hij de drie laatste jaren op Deli gevaren, eerst op de MELCHIOR TREUB, daarna op de „PLANCIUS" en tenslotte op de OP TEN NOORT. Morgenavond om 9 is er op de OP TEN NOORT, welke te Belawan ligt, een instuif voor allen die van kapitein Götz op zijn laatste reis afscheid willen nemen.

 

Datum vanaf: 1919
Kapitein: Götz, Johan Hendrik

Afbeeldingen


Omschrijving: SIBERG
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SIBERG te Tandjong Priok
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Kade

Omschrijving: De SIBERG
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname