Inloggen
SETAS - ID 5848


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5320974
Nat. Official Number: 3259 Z GRON 1954
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. G.J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 270
Launch Date: 1954-05-29
Delivery Date: 1954-07-20
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10157 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 251.00 Net tonnage
Deadweight: 565.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29060 Cubic Feet
Bale: 28550 Cubic Feet
 
Length 1: 49.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.47 Meters Registered
Beam: 8.20 Meters Registered
Depth: 2.58 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.14 Meters Other
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-07-15 SETAS
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Roelf Pronk, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHLQ

Date/Name Ship 1972-06-27 SUNRISE II
Manager: Companie de Naviera Lentamar S.A., Lugano, Switzerland
Eigenaar: Companie de Naviera Lentamar S.A., Lugano, Switzerland
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1976-00-00 BOU ISMAIL
Manager: Compagnie Nationale Algérienne de Navigation, Algiers (Alger), Algeria
Eigenaar: Compagnie Nationale Algérienne de Navigation, Algiers (Alger), Algeria
Shareholder:
Homeport / Flag: Algiers (Alger) / Algeria

Ship Events Data

1954-05-29: NvhN 29-05-1954: Tewaterlating m.s. STAS. Bij de C.V. G. J. v. d. Werff's Scheepsbouw te Westerbroek werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Setas, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer H. R. Pronk te Groningen. De Setas is van het raised-quarterdektype, meet 565 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 6 E.D. 375 pk. motor. De bouw geschiedt onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische Vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het raised-quarterdektype, groot 565 ton d.w. voor rekening van de heer W. Meulman en erven A. Klugkist te Groningen. Dit schip zal worden uitgerust met een 373 p.k. motor.
1954-07-16: Op 16-07-1954 als SETAS, zijnde een motorschip, metende 1129.09 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9541 d.d. 12-07-1954, door A. Pinkster, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdient te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3259 Z GRON 1954 op het achterschip in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek 3.40 m. uit hekplaat, 0.0 m. uit lengteas en 1.30 m. uit dek.
1954-07-21: NvhN 21-07-1954: Proefvaart m.s. SETAS. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Setas, dat bij de C.V. G. J. v. d. Werff's Scheepsbouw te Westerbroek (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de heer H. R. Pronk te Groningen. De Setas is van het ralsedquarterdecktype, meet 565 ton d.w. (plm. 399 b.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 49.50 m., lengte tussen de loodlijnen 45 m., breedte 8.15 m. en holte 3.20—4.20 m. De beladen diepgang is 3.15 m. De voortstuwing geschiedt door een 375 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 10½ mijl. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van 20 P.K. geplaatst. De uitrusting bestaat uit twee masten met twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton. lieren, twee hulpmotoren van 10/15 P.K., ankerlier met een hulpmotor van 10/15 P.K., centrale verwarming, electrische lichtinstallatie van 110 Volt met twee dynamo's van 5 kW. enz. De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische Vaart.
1955-04-07: De Waarheid 07-04-1955: Het m.s.”SETAS” uit Groningen heeft motorschade opgelopen. Het Vrije Volk 08-04-1955: De „Liberty” met de „Setas” naar IJmuiden. De Nederlandse kuster “Liberty” heeft gisterenmiddag de Nederlandse kuster “SETAS” ter hoogte van P 4 boei vastgemaakt. Als het weer het toelaat wordt koers gezet naar IJmuiden. De afstand bedraagt 185 mijlen.
1961-11-11: Leeuwarder Courant 11-11-1961: Kustvaarder “SETAS” in moeilijkheden in Finse Golf. De 399 ton metende kustvaarder “Setas” van de rederij Carebeka drijft in de Finse Golf op dertig mijl Noord van Dagerort rond met een gebroken stuurinrichting. In een noodsein van half zeven vanmorgen werd gezegd, dat er gevaar bestaat voor afdrijven naar de kust. De “Setas” vroeg om sleepboothulp.
NvhN 11-11-1961: Gebroken stuurinrichting Groninger coaster in moeilijkheden. De Groninger kustvaarder “Setas” is door een gebroken stuurinrichting in moeilijkheden gekomen. Het schip zond vanmorgen om half zeven een noodsein uit in de Finse Golf, op 30 mijl ten noorden van Dagerort. Er werd om sleepboot assistentie gevraagd, omdat er gevaar zou zijn voor afdrijven naar de kust. De “Setas”, eigendom van rederij H. R. Pronk te Groningen, was in ballast onderweg van Fisscherhütten (bij het Kielerkanaal in Duitsland) naar Kotka in Finland. Het schip, dat 399 brt meet, werd in 1954 gebouwd bij G. J. v. d. Werff te Westerbroek. De vertrouwensmakelaar, Carebeka in Groningen, kon ons nog geen verdere inlichtingen verstrekken.
Het Vrije Volk 11-11-1961: Nederlands schip op drift. Het Nederlandse kustvaartuig „Setas” is op drift in ruw weer in de nabijheid van de Finse kust in de monding van de Finse Golf. De kapitein van de „Setas” had geseind dat er geen onmiddellijk gevaar voor de bemanning bestaat, maar dat hij assistentie nodig heeft, aangezien de stuurinrichtlng defect is. Een kustvaartuig is van Helsinki onderweg en men verwacht, dat het de Nederlandse kustvaarder voor het middaguur zal bereiken. De „Setas”, die eigendom is van de rederij H. R. Pronk te Groningen, zou een bemanning van 8 tot 10 koppen aan boord hebben.
NvhN 13-11-1961: De Setas vaart weer op eigen kracht. De Groninger kustvaarder “Setas” had, zoals we zaterdag meldden, met moeilijkheden te kampen als gevolg van een gebroken stuurinrichting. Het scheepvaartkantoor Carebeka deelde vanmorgen mee, dat op zee een noodreparatie was uitgevoerd en dat het schip op eigen kracht op weg was naar de Finse haven Kotka.
1961-12-09: Coastal Shipping, december 1961. Zaterdag 9 dec. kwam de Groninger kustvaarder 'SETAS' in nood te verkeren doordat de stuurinrichting defect raakte. In de Finse Golf op 30 mijl ten noorden van Dragerort zond het noodseinen uit, waarop de Finse sleepboot 'Ajax' uit Helsinki uitvoer. Gelukkig bleek het mankement te verhelpen, zodat assistentie van de sleepboot niet nodig was. De 'Setas' is de haven van Kotka binnengelopen. (LJ)
1964-07-04: Leeuwarder Courant 04-07-1964: Spaans tankschip vergaan: zestien vermisten. Vannacht is voor de noordwestkust van Spanje ter hoogte van Kaap Finisterre de ruim 12.000 ton metende Spaanse tanker „Bonifaz” gezonken na een aanvaring met het ruim 32.000 ton metende Franse tankschip „Fablola”. Van de opvarenden van de Spaanse tanker zouden 35 zijn gered, terwijl nog 16 worden vermist.
Onder de geredden — van wie 27 zich zouden bevinden aan boord van een Nederlands schip, de 398 ton metende kustvaarder „SETAS” uit Groningen en 8 op het Duitse schip „Malaga” — zijn verschillende gewonden.
NvhN 06-07-1964: Nederlands schip zet geredden Spaanse tanker aan de wal. Het Nederlandse vrachtschip “Setas” heeft zaterdag 21 overlevenden van de Spaanse tanker “Bonifaz” in de Spaanse haven Vigo aan land gezet. Een van hen is in het ziekenhuis overleden. De Nederlander bracht ook drie lijken aan wal. De bijna dertienduizend ton metende “Bonifaz” kwam vrijdagavond ter hoogte van kaap Finisterre in botsing met de veel grotere Franse tanker “Fabiola”, die ruim 32.000 ton meet. Op het Spaanse tankschip deed zich direct na de aanvaring een ontploffing voor waardoor brand ontstond. De gezagvoerder van de “Bonifaz” bevond zich onder de geredden op de “Setas”. Men vreest dat vele opvarenden in het vuur zijn omgekomen. Er worden nog 21 mensen vermist. De “Bonifaz” is gezonken. Op de Franse tankboot deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Inmiddels zou de kapitein van de “Bonifaz” aangehouden zijn op beschuldiging van onregelmatigheden met betrekking tot de aanwezigheid van vrouwen van zes van zijn bemanningsleden aan boord van het schip.
1967-12-01: Op 01.12.1967 bij een aanvaring op de Elbe met het Duitse m.s. "Sarma", dat later zonk, onststond een groot gat in de huid. De bemanning werd door de "SETAS" aan boord genomen. De "SETAS" werd gerepareerd op de Muntzelfeldtwerft in Cuxhaven.
De Telegraaf 04-12-1967: Nederlands schip aangevaren. Van een bijzondere correspondent. Hamburg, maandag: In zeer dichte mist kwam het Nederlandse motorschip „SETAS” uit Groningen zaterdagavond op de Elbe in aanvaring met het Duitse schip „Sarma” uit Hamburg. De „Sarma” werd daarbij lekgestoten en zonk enige tijd later. De acht bemanningsleden konden zonder moeilijkheden aan boord van de “Setas” worden genomen.
1967-12-19: NvhN 19-12-1967: Kapitein “SETAS” geen schuld aan aanvaring. De kapiteins van de 493 ton metende kustvaarder “Sarma” uit Hamburg en de Groninger kustvaarder “Setas” (565 ton dw) van de rederij H. R. Pronk, hebben geen schuld aan de botsing tussen hun vaartuigen, die zich op 2 december op de Elbe voordeed. Het Seeamt in Hamburg stelde gisteren vast, dat het ongeluk het gevolg was van het tijdens mist uit de koers raken van de “Setas”. Na de botsing zonk de “Sarma”. De bemanning werd gered.
1972-06-29: NvhN 29-06-1972: SETAS verkocht. De heer H. F. Pronk te Groningen heeft zijn motorkustvaartuig “Setas” verkocht naar Panama waar het onder de nieuwe naam “Sunrise” in de vaart zal worden gebracht. De Setas werd in 1954 gebouwd bij de N.V. G. J. van der Werff s Scheepsbouw te Westerbroek en behoort tot het raised quarterdek type. Het schip heeft een draagvermogen van 565 ton bij 399 bruto register ton en het is voorzien van een 395 pk Brons-dieselmotor. De verkoop kwam tot stand door bemiddeling van Supervision Shipping & Trading Company te Rotterdam.
1996-05-00: In 05.1996 niet meer vermeld in Lloyd’s Register omdat het bestaan twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart 20-07-1954
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart 20-07-1954
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart 20-07-1954
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: SETAS
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Real Photographs