Inloggen
SEMPER SPERA - ID 5831


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1912-00-00 / 1917-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1911
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoeneraak
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Fa. L. Wolthuis & Zn., Veendam, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1911-10-00
Technical Data

Gross Tonnage: 93.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 73.00 Gross tonnage
Deadweight: 140.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 27.30 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 25.75 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.35 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.0 Meters Depth, moulded
Draught: 1.90 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-04-1924
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 04.1924 te Neuhaus verbouwd en gemotoriseerd: 2tew 1 cil 60 Pk Callesen Aabenraa gloeikop.

Datum 00-00-1933
Type: Rigging changed
Omschrijving: In 1933 een nieuwe mast geplaatst.

Datum 00-00-1940
Type: Number of masts changed
Omschrijving: In 1940 gehermotoriseerd: 2tew 3 cil 75 Pk Darmstadt.

Ship History Data

Date/Name Ship 1912-00-00 SEMPER SPERA
Manager: Jan Wolthuis, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Wolthuis, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PRWV

Date/Name Ship 1917-10-00 DAN
Manager: P/R Soegaard, Aalborg, Denmark
Eigenaar: P/R Soegaard, Aalborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Aalborg / Denmark
Callsign: NWDS

Date/Name Ship 1918-00-00 DAN
Manager: V.H. Nisted, Randers, Denmark
Eigenaar: V.H. Nisted, Randers, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Randers / Denmark
Callsign: NWDS

Date/Name Ship 1924-03-11 ELBE
Manager: Albert Diedrich Heitmann, Neuhaus an der Oste, Germany
Eigenaar: Albert Diedrich Heitmann, Neuhaus an der Oste, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RDWJ

Date/Name Ship 1931-04-09 ELBE
Manager: Johann Christian Meyer, Itzwörden, Germany
Eigenaar: Johann Christian Meyer, Itzwörden, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RDWJ
Additional info: Call sign 1934: DIPW, in 1949: DGGV

Date/Name Ship 1961-03-02 ELBE
Manager: Heinz Dölling, Schnee über Stade, German Federal Republic
Eigenaar: Heinz Dölling, Schnee über Stade, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Schnee über Stade / German Federal Republic
Callsign: DGGV

Date/Name Ship 1963-10-25 ELBE
Manager: Erich Beese, Pellworm, German Federal Republic
Eigenaar: Erich Beese, Pellworm, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Pellworm / German Federal Republic
Callsign: DGGV

Date/Name Ship 1968-00-00 ELBE
Manager: Wilhelm Kehding, Wyck auf Föhr, German Federal Republic
Eigenaar: Wilhelm Kehding, Wyck auf Föhr, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Wyck auf Föhr / German Federal Republic
Callsign: DGGV

Ship Events Data

1911-00-00: Het schip is in 1911 gebouwd bij Scheepswerf L. Wolthuis. (Broer van Kapitein Jan Wolthuis.)
1917-08-26: 1917: Vertrokken van Rotterdam met een lading cokes naar Odense. Als gevolg van mist en slecht weer raakte het zijn bestek kwijt. Men probeerde om de vrije vaargeul aan te houden. Op 25 augustus werd aan bakboord het licht van Lyngvin aangezien voor dat van Doggersbank-Noord Vuurschip. Mede daardoor strandde de aak de 26e op de kust van Jutland ter hoogte van Hvide Sande. Zware brekers sloegen over het schip, de 4 bemanningleden zijn met de sloep veilig aan land gekomen. Na onderzoek is gebleken dat de stranding mogelijk mede te wijten is door sterke stroming in combinatie met een foutwijzing van het kompas. In 10.1917 het schip als wrak verkocht aan de heer Soegaard, Aalborg( Dk). Het werd in 03.1918 vlot gebracht door de Dansk Bjergningskompagni en naar Løgstør gesleept voor reparatie. Het kwam weer in de vaart als “Dan “(NWDS), 99brt/155dwt ; eig V.H. Nisted, Randers. Dk.

Algemeen Handelsblad 29-08-1917: SEMPER SPERA. (Hamburg, 29 Aug.) De Nederl. schoeneraak „Semper Spera", van Rotterdam met cokes naar Odense, is 26 dezer op het Hvide-Sand gestrand, doch zit niet gevaarlijk. De bemanning is geland. De kapitein onderhandeld met Svitzer's Bergingmaatschappij.

Algemeen Handelsblad 02-09-1917: SEMPER SPERA. (Hamburg, 1 Sept.) Voor het vlot brengen van de op het Hvide Sand gestrande schoeneraak "Semper Spera" (zie Avondblad 29 Aug.) werd contract gemaakt met Svitzers Bergings-Maatschappij. De lading cokes zal op het strand gelost en aldaar in veiling worden aangeboden. Het schip zal naar Lemvig worden gesleept.

Algemeen Handelsblad 11-09-1917: SEMPER SPERA. (Ringkjobing, 5 Sept.) De schoeneraak "Semper Spera" (zie Ochtendblad 2 Sept.) is heden begonnen de lading cokes te lossen.

Algemen Handelsblad 14-09-1917: SEMPER SPERA. (Hamburg, 13 Sept. De lading van de schoeneraak "S|mper Spera" (zie Ochtendblad 11 Sept.) is gelost. Het schip heeft schade aan den bodem en wordt gerepareerd. De gemeente Ringkjöbing is in onderhandeling over den aankoop van do lading cokes.

Algemeen Handelsblad 16-09-1917: SEMPER SPERA. (Hamburg, 15 Sept.) De lading cokes van den schoeneraak „Semper Spera" (zie Ochtendblad 14 Sept.) is door de gemeente Ringkjöbing tegen 55 kr. per ton gekocht.

Algemeen Handelsblad 21-09-1917: SEMPER SPERA. (Hamburg, 20 Sept.) De schoeneraak „Semper Spera" (Zie Ochtendblad 16 Sept.) is door den j.l. storm hooger op het strand gezet. Het schip zit echter niet gevaarlijk. De Svitzers Berging Maatschappij heeft de berging niet op zich willen nemen in verband met het mijnengevaar. De bemanning is nog aan boord.

Algemeen Handelsblad 13-10-1917: SEMPER SPERA (Hamburg, 12 Oct.) De bemanning van den schoeneraak "Semper Spera" (zie Ochtendblad 21 Sept.) heeft de terugreis naar Nederland aanvaard. De kapitein blijft te Ringkjobing tot regeling van de bergingskwestie.

NRC 18.10.1917: Hamburg, 17 october: De schoeneraak “Semper Sepra” is aan de reder Soegaard te Aalborg verkocht. Men zal het bergen van het schip thans met meer voortvarendheid ter hand nemen.

Scheepvaart 18-10-1917: Semper Spera. Hamburg, 17 Oct. De Nederl. schoeneraak Semper Spera werd verkocht aan den reeder Soegaard te Aalborg. Er worden nu krachtige maatregelen genomen tot berging van het schip.

De Courant 31-12-1917: Raad voor de Scheepvaart. Uitspraak. De Raad is van oordeel dat ’t zeilschip „Semper Spera” is gestrand door de onvoorzichtige navigatie van den schipper. Indien deze behoorlijk het vuur, dat hij zag. had verkend, had hij moeien bemerken, dat het niet dat van Doggersbank Noord was, immers dit laatste heeft een- schittering van 2 seconden elke 15 seconden en hét licht dat hij peilde n.l. dat van Lyngvig, van 1/4 seconde elke 6 seconden. De schipper wist trouwens niet, gelijk hij erkende, welke schittering Doggersbank Noord had; bij had echter moeten zorgen, vóórdat hij vertrok, dat hij hiervan op de hoogte was, waar het zijn voornemen was langs Doggersbank Noord te gaan. Daarenboven had er gelood moeten worden. De schipper kan derhalve een straf niet ontgaan; bij de strafmaat wil de Raad als verzachtende omstandigheden in aanmerking nemen, dat door de overstroming van de roef, zooals de schipper te zijner verdediging aanvoerde, eenigszins eene verwarring aan boord was ontstaan en het lichtenboek, dat hij anders ten minste nog had kunnen raadplegen, onklaar was geworden. Op grond van het. bovenstaande straft de Raad den schipper door hem de bevoegdheid te ontnemen als schipper dienst, te doen op een schip als bedoeld bij art. 2 der Schepenwet voor den tijd van drie maanden.
1918-00-00: 1918: Het schip voer onder het commando van kapt. M. Poulsen en een jaar later in 1919 onder kapt. A. Larsen tot aan de verkoop naar Duitsland.
1976-00-00: Final Fate:
1976 opgelegd op Wyk/Föhr en in 10.1976 aldaar gesloopt.


Gezagvoerders

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Wolthuis, Jan
Overige informatie: geb. 20 juli 1870 te Hoogezand

Afbeeldingen


Omschrijving: SEMPER SPERA met Kaptein/eigenaar Jan Wolthuis, zijn vrouw, drie zoons en twee dochters en enkele bemanningsleden.
Collectie: Wolthuis, Gerard
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: SEMPER SPERA met Kaptein/eigenaar Jan Wolthuis, zijn vrouw, drie zoons en twee dochters en enkele bemanningsleden.
Collectie: Wolthuis, Gerard
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: SEMPER SPERA gestrand bij Hvide Sande op 26-08-1917. (Op de foto staat tweede van rechts met hoed kapitein/eigenaar Jan Wolthuis. (1870-1954) Uiterst rechts met petje zijn oudste zoon Albert Wolthuis (1903-1971) Albert Wolthuis was later onder meer kapitein op de Gier (ID2495) en kapitein/eigenaar van de Hengelo, Klazina en Lydia (W)
Collectie: Wolthuis, Gerard
Vervaardiger: Onbekend
Algemene informatie

 

AH 290817
Hamburg, 29 augustus. De Nederlandse schoener-aak SEMPER SPERA, van Rotterdam met cokes naar Odense, is 26 dezer op het Hoide-Sand gestrand, doch zit niet gevaarlijk. De bemanning is geland. De kapitein onderhandeld met Svitzer's Bergingsmaatschappij.

AH 020917
Hamburg, 1 september. Voor het vlot brengen van de op het Hvide Sand gestrande schoener-aak SEMPER SPERA (zie Avondblad 29 aug.) werd contract gemaakt met Svitzers Bergings-Maatschappij. De lading cokes zal op het strand gelost en aldaar in veiling worden aangeboden. Het schip zal naar Lemvig worden gesleept.

AH 110917
Ringkjöbing, 5 september. De schoener-aak SEMPER SPERA (zie Ochtendblad 2 sept.) is heden begonnen de lading cokes te lossen.

RN 150917
Hamburg, 13 september. De lading van de gestrande schoener-aak SEMPER SPERA is gelost. Het schip heeft schade aan de bodem en wordt gerepareerd.Met de gemeente Ringkjöbing wordt over de verkoop van de cokeslading onderhandeld.

RN 151017
Hamburg, 12 oktober. De bemanning van de schoener-aak SEMPER SPERA heeft de terugreis naar Nederland aanvaard. De kapitein blijft te Ringkjöbing tot regeling van de bergingskwestie. 

NRC 291217
De Raad voor de Scheepvaart heeft uitspraak gedaan betreffende de stranding van het zeilschip SEMPER SPERA op de kust van Jutland. De Raad is van oordeel, dat de SEMPER SPERA is gestrand door de onvoorzichtige navigatie van de schipper. Indien deze behoorlijk het vuur, dat hij zag, had verkend, had hij moeten bemerken, dat het niet dat van Doggersbank Noord was, immers dit laatste heeft een schittering van 2 seconden elke 15 seconden en het licht dat hij peilde n.l. dat van Lyngvig, van 1/4 seconde elke 5 seconden. De schipper wist trouwens niet, gelijk hij erkende, welke schittering Doggersbank Noord had; hij had echter moeten zorgen, voordat hij vertrok, dat hij hiervan op de hoogte was, waar het zijn voornamen wat langs Doggersbank Noord te gaan. Daarenboven had er gelogd moeten worden. De schipper kan derhalve een straf niet ontgaan; bij de strafmaat wil de Raad als verzachtende omstandigheden in aanmerking nemen, dat door de overstroming van de roef, zoals de schipper te zijner verdediging aanvoerde, enigszins een verwarring aan boord was ontstaan en het lichtenboek, dat hij anders tenminste nog had kunnen raadplegen, onklaar was geworden. Op grond van het bovenstaande straft de Raad de schipper door hem de bevoegdheid te ontnemen als schipper dienst te doen op een schip als bedoeld bij artikel 2 van de Schepenwet voor den tijd van drie maanden.