Inloggen
PRINCENHAGE I - ID 5264


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf en Machinefabriek 'De Klop', Sliedrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 128
Launch Date: 1918-00-00
Delivery Date: 1918-07-18
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Scheepsbouwwerf & Machinefabriek 'De Klop', Sliedrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 450
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 13 3/8, 20 1/2 & 34 13/16 - 23 13/16.
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 737.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 313.00 Net tonnage
Deadweight: 1050.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 39000 Cubic Feet
Bale: 37000 Cubic Feet
 
Length 1: 184.4 Feet (British) Registered
Beam: 29.2 Feet (British) Registered
Depth: 12.4 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1918-07-00 PRINCENHAGE I
Manager: Cornelis Iepe Dijkhuis, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart-Maatschappij 'Princenhage', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PQMJ

Date/Name Ship 1920-06-00 SALTOUN
Manager: George Gibson & Co., Leith, Great Britain
Eigenaar: George Gibson & Co., Leith, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Leith / Great Britain

Ship Events Data

1918-05-25: Algemeen Handelsblad 25-05-1918: Van een der hellingen der N. V. Scheepsbouwwerf en Machinefabriek „De Klop" te Sliedrecht is met goed gevolg te water gelaten het stalen vrachtstoomship "Princenhage I", gebouwd voor rekening van de N. V. Maatschappij' Princenhage" te Rotterdam. Het stoomschip is gebouwd volgens hoogste British Corporation for the Survey and Registry of Shipping met certificaten Scheepvaartinspectie en houtvaart en voldoet tevens aan de voorschriften der Stuwadoorswet. De afmetingen zijn: lengte 56 M., breedte 8.06 M., holte op hoofddek in de zijde 4.40 M. en op het raised quarterdek 5.47. Het laadvermogen bedraagt ongeveer 1100 ton. Het schip zal worden voorzien van een triple-expansiemachme ter sterkte van ongeveer 500 I.P.K.
1927-11-05: Final Fate:
Op reis met een lading blokken ijzer van Antwerpen naar Grimsby is de SALTOUN op 5 november 1927 gezonken en verloren gegaan op 7 mijl van Spurn Head ten gevolge van een aanvaring met de Britse stoomtrawler PRINCE LEO.