|
Rotterdam, 20 augustus. Het ijzeren droogdok, gebouwd door de firma A.F. Smulders te Slikkerveer, dat eergisteren van hier naar San Paul de Loando (opm: Luanda, Angola) vertrok, gesleept door de sleepboten OCEAAN, kapt. Homan, en OOSTZEE, kapt. Bouman, wordt bemand als gezagvoerder door kapt. Weltevreden, van de sleepboot WODAN, benevens 2 machinisten, 1 stuurman, 1 timmerman, 2 matrozen en 2 stokers, allen Nederlanders. Er is voor 120 dagen proviand aan boord, benevens 250 ton kolen, en is op het dok aanwezig een reddingboot, een jol, 11 zwemvesten, reddingboeien en 4 zakken om met olie gevuld te worden en die bij stormweder te gebruiken; de verbinding tussen het dok en de sleepboten bestaat uit twee 1½ duims kettingen van 25 vadem lang, die aan het dok zijn bevestigd, waarop de stalen voorlopers van de OCEAAN en een 18 duims geteerde manillatros en de stalen voorlopers van de OOSTZEE en een 15 duims geteerde manillatros worden vastgemaakt. Door de 140 ton wegende achter op het dok vastgemaakte ponton ligt het achter 12 duim dieper en door bijzondere seinen kunnen de gezagvoerders onder elkander gemeenschap houden; de afstand naar San Paul de Loando wordt op ongeveer 6000 Engelse mijlen geschat.
|