Inloggen
OBDAM - ID 4807


Kroniekberichten

Datum 03 februari 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 februari. Naar wij vernemen is door de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij, behoudens de gebruikelijke inspecties, aangekocht het Engelse viermast stoomschip BRITISH QUEEN, zusterschip van de stoomschepen ROTTERDAM en AMSTERDAM en eveneens gebouwd bij de heren Harland & Wolff te Belfast. Het stoomschip zal de naam OBDAM voeren.

Afbeelding
Datum 27 februari 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 25 februari. Het stoomschip OBDAM, van de Nederlandsch- Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, gisteren van Londen te Rotterdam aangekomen, is niet bestemd voor de lijn Rotterdam - La Plata, doch zal 23 maart van Rotterdam naar New York vertrekken.

Afbeelding
Datum 21 maart 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Aan het jaarverslag der directie van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij over het jaar 1888 ontlenen wij het volgende :
De Maatschappij heeft in méér dan een opzicht een flinke schrede voorwaarts gedaan. De thuisvrachten van New- York, die in het begin van het boekjaar bepaald laag moesten heten, toonden in het tweede halfjaar veel verbeterde cijfers.
Dit, gevoegd bij een gestadige vooruitgang der uitvrachten, zowel als een wederom vrij belangrijke toename der passagiersvaart, leverde een eindcijfer op, dat beduidend gunstiger is dan in vorige jaren. Daarbij is de Maatschappij niet alleen van rampen verschoond, maar mocht het ook gelukken in het afgelopen jaar de twee prachtige, vlugge White-Star-Liners BALTIC en REPUBLIC in eigendom over te nemen. De uitmuntende reputatie dezer stomers, thans VEENDAM en MAASDAM geheten, zal aan de passagierslijn ongetwijfeld weder ten goede komen. Bovendien, vervolgt de directie, hoezeer eigenlijk buiten het afgelopen boekjaar vallende, kan hierbij worden vermeld dat wij, in het begin van het thans ingetreden jaar (1889), nog een tiende stoomschip aan onze vloot konden toevoeren door de aankoop, in rederij, van het stoomschip BRITISH QUEEN, zusterschip der stoomschepen ROTTERDAM en AMSTERDAM, dat onder de naam van OBDAM dezer dagen in de New-York vaart is gebracht.
In nauw verband met het voorafgaande staat het besluit in het laatst van het afgelopen boekjaar genomen, om, met drie (eerlang vier) der uit de New-York-vaart genomen schepen een stoomvaartlijn te openen tussen Nederland en de Plata rivier. Reeds geruime tijd hielden wij het oog gevestigd op Zuid-Amerika en meer speciaal op de enorme ontwikkeling der Argentijnse republiek. Wij volgden niet alleen met belangstelling de stoomvaartbeweging uit naburige havens, doch ook de steeds toenemende emigratie derwaarts. Bepaalde die landverhuizing zich aanvankelijk meer tot Zuidelijk Europa, gaandeweg openbaarde zich de neiging daartoe ook in de meer noordelijke landen. Een en ander gevoegd bij het feit dat onze ganse organisatie als Transatlantische stoomvaartlijn, ons, beter dan enig ander toelaat een zusterlijn als die op Zuid-Amerika op doeltreffende wijze te exploiteren, gaf ons aanleiding u voor te stellen met december jl. de bedoelde vaart aan te vangen, een voorstel dat uwerzijds volkomen instemming mocht erlangen.
Geeft een dergelijke nieuwe exploitatie uit de aard der zaak in de aanvang veel werk en veel zorg, wij mogen met voldoening wijzen op eerste uitkomsten, die alle hoop geven voor de toekomst, ook voor deze nieuwe tak van onze dienst.
Met zeker niet minder voldoening mogen wij hierbij wijzen op de waardering welke onze nieuwe lijn bij de Nederlandse handel geniet, als op de warme belangstelling, daarbij van onze regering ondervonden.
De vermeerdering van materieel maakte enige versterking onzer middelen nodig. De gunstige stand der geldmarkt stelde ons in staat hierin te voorzien door de uitgifte ener obligatielening van NLG 1.500.000 tot een rente van 4½ %, waardoor tevens het saldo onzer 5 pct. lening van 1883 kon worden geamortiseerd.
In 1888 werden door onze stoomschepen 55 reizen volbracht, waarin vervoerd werden naar New-York pl.m. 86.200 tonnen, en van New-York pl.m. 105.400 tonnen.
De exploitatierekening over 1888, met inbegrip van het ons komend aandeel in de Reederij s.s. LEERDAM, zomede van het onverdeeld winstsaldo over 1887, leverde een avans op van NLG 672.282,70½ , hetwelk, na aftrek van de gewone uitgaven van administratie, publiciteit en interest, wordt teruggebracht tot NLG 546.511,53½ .
Wij stellen u voor de afschrijvingen en de dotatie van ketel en reparatiefonds te bepalen op NLG 295.556,86, waardoor alsdan nog een nettowinst overblijft van NLG 250.954,67½ , welke zal toestaan een dividend uit te keren van 11 percent, terwijl alsdan nog een saldo overblijft van NLG 2.742,10, hetwelk als onverdeeld op het boekjaar van 1889 kan worden overgebracht.
Dat wij ons hartelijk verheugen in het feit dat onze aandeelhouders weder eens een dividend ontvangen, behoeft onzerzijds wel niet te worden gezegd. Wij mogen daaraan alleen toevoegen, dat dit resultaat is verkregen, niettegenstaande afschrijvingen zowel als dotatie van ketel en reparatiefonds op ruime wijze hebben plaats gevonden, en ook de kosten zowel der nieuwe als der afgeloste obligatielening werden gedelgd.

Afbeelding
Datum 24 maart 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 maart. Het stoomschip OBDAM van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij vertrok heden van Rotterdam naar New York, hebbende aan boord 37 passagiers eerste klasse en 525 tussendekpassagiers. (opm: eerste reis onder Nederlandse vlag)

Afbeelding
Datum 03 juli 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, per telegraaf. De schade, veroorzaakt door het stoomschip OBDAM aan de twee vaartuigen wordt op GBP 1.500 begroot. (zie NRC 290689)

Afbeelding
Datum 29 oktober 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 oktober. Wij vernemen dat door de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij, behoudens de gebruikelijke inspectiën, is aangekocht het Engelse stoomschip BRITISH KING, zusterschip van de stoomschepen ROTTERDAM, AMSTERDAM en OBDAM. Het stoomschip zal WERKENDAM heten en vermoedelijk in december in de vaart op New York worden gebracht.

Afbeelding
Datum 06 juni 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 juni. Het stoomschip OBDAM der Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij is, na op de scheepswerf van de heren Bonn & Mees geheel gerestaureerd te zijn, heden op de gewone ligplaats gekomen der Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij en zal zaterdag naar New-York vertrekken.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 augustus. Volgens ontvangen bericht van de rederij is het stoomschip OBDAM te New-York aangekomen. Het is zondag j.l. op de Newfoundlandse banken in aanvaring geweest met het Franse visschersvaartuig CHRISTOPHE COLOMBE, van Cette, hetwelk zonk. Het stoomschip OBDAM heeft enige schade aan het voorschip en tuig, welke te New-York wordt gerepareerd. (opm: zie PGC 050890)

Afbeelding
Datum 05 augustus 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, 1 augustus. Van de equipage der Franse bark CHRISTOPHE COLOMBE, die op de New-Foundlandsche banken door het stoomschip OBDAM in de grond werd geboord, werden 22 man door de OBDAM gered en hier geland. Vier man zijn met het schip in de diepte verdwenen.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1890
Krant HND - Het Nieuws van den Dag
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Men zal zich herinneren, dat enige tijd geleden het stoomschip OBDAM, kapt. G. Bakker, op de New-Foundlandse banken bij mist in aanvaring is geweest met een Frans vissersvaartuig, hetwelk dientengevolge zonk. Met uitzondering van vier man werd de bemanning van het vaartuig gered en door de OBDAM te New-York aangebracht.
Nadat de Franse vissers in Frankrijk waren teruggekeerd, verschenen er in verschillende Franse bladen hoogst onaangename beschuldigingen tegen kapitein Bakker. De NRC verneemt thans, dat de directie van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij deze beschuldigingen moe, aan de Nederlandse Regering heeft verzocht, in deze zaak een officieel onderzoek te doen instellen, aan welk verzoek zal worden voldaan door de zaak te brengen voor de Raad van Tucht.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 25 oktober. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram zit het stoomschip OBDAM te Long Beach (Long eiland) aan de grond. Dit bericht vereist echter bevestiging.
(Het stoomschip OBDAM, der Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij vertrok 11 oktober van Rotterdam naar New- York en arriveerde aldaar de 25e oktober. Het bericht over de stranding bleek onjuist.

Afbeelding
Datum 07 januari 1891
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip ROTTERDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 4 dezer van New York te Rotterdam. SCHIEDAM, van de N.A.S.M, vertrok 2 dezer van Buenos Ayres, naar Amsterdam; MERAPI, van Rotterdam naar Java, arriveerde 3 dezer te Southampton; BATAVIA, van Rotterdam naar Java, vertrok 4 dezer van Suez; PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 2 dezer Kaap Vincent; CONRAD, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 4 dezer van Port Said; PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 2 dezer van Genua; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, vertrok 3 dezer van New York naar Rotterdam; OBDAM, van de N.A.S.M, 4 dezer van Rotterdam vertrokken naar New York, vertrok 5 dezer van Boulogne; UTRECHT, arriveerde 4 dezer van Batavia via Marseille te Rotterdam; NOORDBRABANT, van Rotterdam naar Java, vertrok 4 dezer van Port Said en de 5e van Suez.

Afbeelding
Datum 01 maart 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Rotterdam, 28 februari. Bij vonnis van de Raad van Tucht is kapt. G. Bakker, gezagvoerder van het stoomschip OBDAM van de Nederlandsch-Amerikaansche-Stoomvaart Maatschappij van alle schuld vrijgesproken aan de aanvaring van de Franse vissloep CHRISTOPHE COLUMBUS, die 27 juli van het vorig jaar bij de New Foundland banken heeft plaats gevonden.

Afbeelding
Datum 12 april 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

In het verslag, door de directie van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij aan de commissarissen uitgebracht over het boekjaar 1890, wordt het volgende medegedeeld:
De aanbieding van de rekening en balans over het achttiende boekjaar onzer maatschappij is voor ons geen aangename taak. Werd, aan het slot van ons vorig verslag, reeds gewezen op de waarschijnlijkheid dat de resultaten over 1890 bij die over 1889 zouden ten achterstaan, wij erkennen volmondig niet te hebben verwacht – en ook niet te hebben kunnen verwachten – dat onze winst- en verliesrekening over 1890 met een verliespost zou moeten sluiten. Die post zou geheel kunnen verdwijnen wanneer wij afgeweken waren van de gewone afschrijving op onze stoomschepen. Wij meenden dit niet te moeten voorstellen. De afschrijving, zowel als de toevoeging aan het ketel- en reparatiefonds, hebben dan ook geheel plaats gevonden op de basis van vorige, zelfs de gunstigste jaren.
De redenen die aanleiding gaven tot de min gunstige uitkomsten waren van verschillende aard. In de eerste plaats de ongunstige loop van zaken in de Argentijnse Republiek. Dat de politieke toestand aldaar niet rooskleurig was, en te eniger tijd tot een uitbarsting zou leiden, was bekend. Wij hadden ons intussen altoos gevleid – en zulks ook op grond van de overtuiging, vaststaande bij personen sedert jaren met de verhoudingen aldaar vertrouwd – dat die politieke gisting zich grotendeels, zoniet geheel, bewegen zou buiten het handelsbedrijf om. Te méér reden bestond tot die mening, omdat de onmiddellijke behoeften van de bevolking aldaar noodzaken moesten tot verkoop en uitvoer van de hoofdproducten als granen, zaden, wol, huiden, enz. In die opvatting werden wij, en anderen met ons, bitter teleurgesteld. Bij het uitbreken van de omwenteling bleek al spoedig dat het bankwezen zozeer betrokken was bij de politieke beroeringen, dat het vertrouwen daarin van de handel, ginds zowel als hier, in hoge mate bleek geschokt. Dit gaf, en geeft nog, een blijvende vrees voor het doen van zaken, waarvan onze jeugdige stoomvaartlijn de onmiddellijke gevolgen in ernstige mate ondervond. De Argentijnse regering staakte haar passages op krediet, de gewone emigratie hield, tengevolge van min gunstige berichten van daar, grotendeels op. Het aanbod van uitgaande goederen nam, om de hiervoor genoemde reden, belangrijk af, de thuisvrachten leverden meer en meer teleurstelling op. Het natuurlijk gevolg was dat de reizen naar de Plata meer en meer met betekend verlies sloten.
Toen wij tot de overtuiging kwamen dat, trots de schoonste voorspellingen, in de toestand niet spoedig afdoende verbetering was te wachten, oordeelden wij het geraden u voor te stellen, onze afvaarten naar de Plata tijdelijk te staken. Het besluit daartoe heeft ons veel gekost, omdat wij nog immer van mening zijn, dat voor ons een toekomst in Zuid Amerika ligt. Wij meenden evenwel op dit punt niet te mogen weifelen, en zulks te minder omdat gelijktijdig onze Noordlijn, en wel hoofdzakelijk door daling van de thuisvrachten, ongunstige resultaten ging opleveren.
In die achteruitgang is zeker een niet minder belangrijke oorzaak onzer slechte uitkomsten over 1890 te vinden. Een derde reden is de duurdere exploitatie, tengevolge van de hogere steenkolenprijzen, arbeidslonen, enz. Eindelijk nog had het werkeloos liggen van verschillende stoomschepen, tengevolge van ketelvernieuwing of andere belangrijke voorzieningen, en van sommigen juist in een tijd dat voordelige reizen hadden kunnen worden gemaakt, vrij belangrijke winstderving tengevolge.
Wij hebben gemeend ditmaal enigszins langer bij een en ander te moeten stilstaan, omdat wij er prijs opstellen de oorzaken van de minder gunstige gang van zaken zojuist mogelijk weer te geven.
Tegenover de tegenspoed staan intussen ook lichtpunten. Van grote rampen bleef de maatschappij verschoond. De nieuwe opgenomen of gedeeltelijk vernieuwde schepen voldeden geheel aan de verwachting, hetgeen vooral aan de lijn ten goede kwam op passagegebied, en ook voor de toekomst reden geeft voor de verwachting dat de maatschappij in dit opzicht met rasse schreden vooruit zal gaan. Tot openen van een vaart op Baltimore wordt overgegaan, niet alleen om gebruik te maken van het materieel, tot dusver is de Zuidlijn gebezigd, maar ook van de beide in aanbouw zijnde DIDAM en DUBBELDAM. Gedurende 1890 zijn volbracht 59 reizen naar Noord- en 9 reizen naar Zuid Amerika. Buitendien werden, van New York, 6 stoomschepen gecharterd.
De directie doet opmerken dat het verliescijfer van NLG 322.789,52, op zich zelf belangrijk, toch ternauwernood 8 pct bedraagt van het kapitaal. Vergelijken wij daarbij, zo besluit de directie, onze positie van thans bij die van voor enige jaren, dan menen wij te mogen wijzen op een groot verschil tussen toen en nu. Weliswaar hebben de eerste maanden van 1891 nog weinig bevredigende resultaten opgeleverd, doch onze algemene toestand is thans onbetwist beter. Toen hadden opvolgende tegenspoeden onze reputatie geschaad en stonden wij voor belangrijke voorzieningen aan ons, in die dagen, in menig opzicht bij onze zusterlijnen ten achter staand materieel. Thans hebben wij, dank zij onze zoveel verbeterde vloot, een goede naam gekregen in de passagiers- en vrachtenwereld. Wij zijn dus nu ontwijfelbaar beter berekend om mede te dingen in de wedstrijd en ons deel daarvan te veroveren, daarbij gesteund door ons personeel, over welks activiteit en toewijding – ook al moesten ditmaal de uitkomsten teleurstelling geven – wij niet anders dan met grote lof kunnen gewagen.
In de creditzijde van de winst- en verliesrekening komen voor: de exploitatierekening (voor avans) met NLG 284.479,67, te vermeerderen met NLG 11.300 voor uitdeling op aandelen stoomschip OBDAM, geeft NLG 295.779,67; wissels (voor avans) NLG 4.295,71; brievenvervoer NLG 334,80; saldo van 1889 NLG 3.066,35.
De debetzijde vertoont: voor administratie- en bureaukosten alhier, Amsterdam, New York en Buenos Aires NLG 84.630,20; publiciteitskosten NLG 36.578,03; nadelig saldo interestrekening NLG 65.431,08; en voorts voor afschrijvingen: op materieel NLG 323.695,09; op ameublement NLG 2.289,36; op onkosten uitgifte leningen NLG 4.187,16 en voor reserve, ketel- en reparatiefonds NLG 109.455,13. Het verlies is dus (gelijk reeds gezegd) NLG 322,789.52.
Door commissarissen is bij het verslag van de directie een kort woord gevoegd, waarin dit college verklaart ondanks de ongunstige uitkomsten te hebben ingestemd met de mening van de directie om met de afschrijving op de schepen en de dotatie van het ketelfonds op de gewone wijze voort te gaan, omdat elke andere wijze van handelen een, naar ons inziens, minder juist beeld van de toestand onzer maatschappij zou geven. Wij hebben in vroegere min gunstige jaren evenzo gehandeld, en het is toen gelukt het verliescijfer weer op te verdienen; moge dat ook thans het geval zijn. Van de toekomst kunnen wij natuurlijk niets zeggen; maar onze ijverige directie volhardt in haar streven, om van alle goede kansen te profiteren ten voordele van onze maatschappij. Wij wensen haar daarop het beste succes, en doen dat met te meer vertrouwen, omdat onze vloot, volgens haar oordeel, thans zodanig is samengesteld, dat zij aan alle redelijke eisen kan voldoen.

Afbeelding
Datum 01 september 1891
Krant JB - Javabode

Aan boord van het stoomschip OBDAM is op de tehuisreis uit Amerika onder de stokers en tremmers een volslagen muiterij uitgebroken. De kapitein, de heer G. Bakker, die de muiters tot hun plicht wilde brengen, werd door een hunner te lijf gegaan, waarop hij tot zelfverdediging een schot uit een revolver loste, met het noodlottige gevolg dat de aanvaller, een zekere Blom, dodelijk gewond werd en kort daarop overleed. (opm: ze ook JB 050991)

Afbeelding
Datum 05 september 1891
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 5 september. Het blad Recht voor Allen bevat een schrijven, ondertekend door W.J. Verhagen en C. van der Kleij, stokers, A. Hoornweg, olieman en A.E. Schreij, tremmer, allen aan boord van het stoomschip OBDAM, over de reeds door ons vermelde muiterij op dat schip (opm: zie JB 010991). Het schrijven, waarvan de opname door de redactie van de Nieuwe Rotterdamsche Courant werd geweigerd, luidt als volgt:
Beleefd verzoeken wij ondergetekenden stokers en tremmers van het stoomschip OBDAM, dit stuk in uw veel gelezen blad te willen plaatsen.
Op de thuisreis van New York naar Rotterdam, is er op bovengenoemd schip een drama afgespeeld. Bij vertrek van New York heerste er door de zoele lucht een verschrikkelijke warmte in de machinekamer, waardoor bijna allen van het personeel te lijden hadden. Bijna alle stokers en tremmers vielen voor de vuren neer of moesten naar boven. Zo was het ook met de stoker Blom, die er zeer veel van te lijden had; hij ging ook naar boven en naar zijn logies, hij zei nog tegen zijn collega's “Ik kan het niet meer uithouden, ik ben nog nooit zo beroerd geweest”. Zodra Blom in zijn logies was, kwam de machinist bij hem, om hem naar het hospitaal te zenden. Blom wilde niet, waarop de machinist de kapitein riep, die Blom gelastte naar het hospitaal te gaan. Blom vroeg: “Waarom moet ik naar het hospitaal?”, waarop de kapitein zonder meer gezegde dan “in naam des konings”een schietwapen te voorschijn haalde en hem ongeveer in de rechterborst schoot. Blom schreide, ging nog een weinig op zijde en riep: “O, God, je hebt me geraakt”, de kapitein zei: “Het is maar los kruit”, maar de aanwezigen op dit ogenblik in het logies zagen het bloed over het lichaam vloeien; daarna werd hij door de kapitein en machinist naar het hospitaal vervoerd, waar hij na enige ogenblikken is overleden.
Ook verzoeken wij de inzenders van de stukken, ingezonden in verschillende bladen, hun namen openbaar te maken, zo niet, dan weten wij wat ons te doen staat. Wij kunnen verklaren van de ingezonden stukken die in de verschillende bladen voorkomen, dat het niets anders dan leugen- en lastertaal is. Indien de inzender schrijft dat er muiterij gepleegd is aan boord van bovengenoemd schip, waarom worden de muiters dan niet gerechtelijk vervolgd, want muiterij aan boord van een schip wordt volgens de wet streng gestraft.

Afbeelding
Datum 19 november 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 16 november. Volgens telegram van Dalziel uit New York van 14 november heeft het stoomschip OBDAM, van Rotterdam naar New York, zeer zwaar stormweder gehad. Het stoomschip heeft 12 uren plat op zijn zijde gelegen. De kolen waren overgeworpen.

Afbeelding
Datum 18 januari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeetijdingen. Het stoomschip PRINS VAN ORANJE, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 14 dezer te Padang; SUMATRA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 14 dezer van Genua; SAMARANG, van Rotterdam naar Java, vertrok 14 dezer van Suez; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vertrok 15 dezer, des voormiddag ten 6 ure, van Boulogne.

Afbeelding
Datum 03 februari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip AMSTERDAM, van de N.A.S.M, vertrok 30 januari van New York naar Rotterdam; ZUID-HOLLAND, van Java naar Rotterdam, vertrok 31 januari van Port Said; BATAVIA, van Rotterdam naar Java, passeerde 31 januari Sagres; PRINSES WILHELMINA, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 30 januari van Padang; PRINS WILLEM II, vertrok 30 januari van New York naar West-Indië; BURGEMEESTER DEN TEX, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 31 januari te Southampton; PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 31 januari Del Armi; OBDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 1 dezer Lezard.

Afbeelding
Datum 24 februari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeetijdingen. Het stoomschip SCHIEDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar Baltimore, via New York, arriveerde 20 dezer te New York; ZAANDAM, van de N.A.S.M, van Baltimore naar Rotterdam, passeerde 22 dezer Dover; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vertrok 20 dezer van New York; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, is 21 dezer met lichte schade aan de machine in Ferrol binnen gelopen; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 22 dezer Lezard; ORANJE NASSAU, vertrok 20 dezer van New York naar West Indië; PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 22 dezer te Padang; BROMO, van Java naar Rotterdam, passeerde 20 dezer Gibraltar; UTRECHT, van Rotterdam naar Java, arriveerde 22 dezer te Southampton.

Afbeelding
Datum 12 maart 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant

Over hetgeen 19 juli van ’t vorig jaar aan boord van de OBDAM is voorgevallen in de Atlantische Oceaan, werden slechts weinig bijzonderheden gemeld. Men weet dat op de stoker, zekere S. Blom, door de kapitein, de heer G. Bakker, een schot werd gelost wegens dienstweigering, aan de gevolgen van welk schot de stoker overleed.
De justitie heeft de zaak echter niet uit het oog verloren. Eergisteren moest de kapitein zich verantwoorden voor de Rechtbank te Rotterdam.
Blijkens het verhoor van de beklaagde kwam de 1ste machinist Bol in de avond van de 19e juli 1891 hem waarschuwen, dat de stokers beweerden ziek te zijn en niet wilden werken, dat zijn hulp nodig was, maar dat hij op zijn hoede moest zijn, omdat het een oproerige bende was. Daarom had beklaagde zijn met één kogel geladen revolver bij zich gestoken.
Blom kreeg tot driemaal toe bevel of aan zijn werk, of naar de ziekenzaal te gaan, maar deze weigerde en zeide “verrek”. Toen gaf beklaagde vuur zonder erbij na te denken, niet met het doel te doden. Blom stierf korte tijd nadat hij in het hospitaal was gebracht. Proces verbaal is, hoewel bij K.B. (opm: Koninklijk Besluit) voorgeschreven, er niet van opgemaakt.
Als eerste getuige trad op de heer J.V. Wierdsma, die de beklaagde schetste als een ernstig man, vertrouwd kapitein, iemand onder wie officieren en matrozen gaarne dienen. Hij weet de tucht te handhaven. Getuige gaf verder inlichtingen over het gevaar als niet genoeg stoom wordt opgehouden.
De geneesheer van de OBDAM, een Engelsman, deelde mede, dat Blom niet ziek was. Hij heeft het droevig toneel bijgewoond, maar kan, daar hij het gesprokene niet verstond, geen inlichtingen geven. De dood is, naar hij meent, veroorzaakt door het schot, al kan hij, daar een lijkschouwing achterwege bleef, dit niet bevestigen.
Getuige J. Blom verklaart, dat er aan boord een werkstaking onder de stokers heeft plaatsgehad. De maats van Blom erkenden mede, dat het diens schuld was, dat het de stoom slecht ging, terwijl een stoker, een kolenwerker en een olieman verklaren dat Blom bepaald ongesteld moet zijn geweest. Volgens de laatst bedoelde getuige wilde Blom niet naar het hospitaal, omdat hij hoopte de volgende dag weer beter te zijn.
De 1ste machinist en een paar stokers hebben gehoord, dat de kapitein bij het lossen van het schot gezegd heeft: “In naam des Konings”.
Een vroegere kapitein van Blom tekent de man als verschrikkelijk brutaal en als gevaarlijk; een andere kapitein ener sleepboot bevestigde dit. Hij had Blom ontslagen en was toen met moord bedreigd. Blom zou een laag sujet zijn.
Het O.M, waargenomen door Mr. J. Castendijk, nam als vaststaande aan, dat de dood het gevolg was der verwonding. Uit het uiten der woorden “In naam des Konings” leidde hij af, dat een onwillekeurige daad is uitgesloten. Van een aanvallende beweging van Blom is niets gebleken. Zijn inziens stond het opzet te doden vast, zij het ook om een voorbeeld te stellen, waarom hij een gevangenisstraf van 4 jaren eiste. Tevens verzocht hij de Rechtbank de onmiddellijke inhechtenisneming van de beklaagde te gelasten.
De verdediger, Mr. A.J.E. Bik, wees eerst op de grote verantwoordelijkheid van de kapitein van een trans-Atlantische stomer. Nu was de toestand aan boord ernstig. Reeds vroeger hadden de machinisten zelf voor de vuren moeten gaan staan om de stoom te houden. Dat de 1ste machinist de 19de juli de hulp van de kapitein inriep, wees op een ernstig feit. De kapitein wilde gewapend gaan, maar de 1ste machinist waarschuwde beklaagde dat niet te doen. Toen nam deze de revolver zoals zij in de lade lag, zonder haar na te zien of te laden. Dat bewijst dat beklaagde toen ’t plan niet had een executie te houden.
Volgens pleiter stond het vast, dat er verzet was; ook al werd de kapitein niet aangevallen, toch was er noodweer. Beklaagde kende Blom niet en kon dus niets tegen hem hebben. Hij is geen ruw mens, maar handelde uit zelfbehoud en tot handhaving van het gezag. Spreker vroeg vrijspraak, althans ontslag van rechtsvervolging.
Na re- en dupliek werd de eis tot onmiddellijke inhechtenisneming van beklaagde door de Rechtbank geweigerd en de uitspraak bepaald op 22 maart.
(opm: zie ook LC 150392, 240392, 220492 en 040692 )

Afbeelding
Datum 15 maart 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant

Het bericht, dat kapitein G. Bakker als gezagvoerder van het stoomschip OBDAM vervangen zou zijn, is onjuist. Dit stoomschip heeft met de heer Bakker als gezagvoerder Rotterdam verlaten.

Afbeelding
Datum 24 maart 1892
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 maart. De rechtbank deed heden uitspraak in de veelbesproken zaak tegen G. Bakker, scheepsgezagvoerder, beschuldigd van in de avond van 19 juli 1891 aan boord van het stoomschip OBDAM, varende tussen New York en Rotterdam, opzettelijk de stoker Simon Blom van het leven te hebben beroofd, door met een geladen revolver een schot op hem gelost te hebben, tengevolge waarvan Blom in de borst getroffen werd en korte tijd later overleed, althans dat hij hem door het schot had verwond. De beklaagde werd wegens doodslag tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld. De eis van het O.M. was vier jaren gevangenisstraf.

Afbeelding
Datum 31 maart 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Aan het jaarverslag der Nederlandsch-Amerikaansche-Stoomvaart-Maatschappij over 1891 ontlenen wij het onderstaande.
Als commissarissen zijn aan de beurt van aftreden (en herkiesbaar) de heren Mr. M. Mees, H.V.B. Molenaar en A. de Monchy. “Tot ons leedwezen”, zeggen de commissarissen, “kunnen wij ook dit jaar u geen rooskleurig verslag aanbieden. Wel is het jaar 1891 niet zó ongunstig geweest als 1890, maar toch is het saldo der exploitatierekening niet groot genoeg geweest om, behalve de uitgaven voor administratie en rente, ook de gewone afschrijvingen en de reserve voor ketelvernieuwing geheel te kunnen dekken. Uit de door de directie opgemaakte en door ons goedgekeurde balans en winst en verliesrekening zal u blijken, dat na die afschrijving en reservering voor het ketelfonds een verlies overblijft van NLG 131.256,09½, zodat de winst en verliesrekening NLG 454.045,61½ blijft debet staan.
Bij het verslag der directie voegen commissarissen nog alleen de opmerking, dat de minder gunstige uitkomsten noch aan de directie, noch aan het personeel te wijten is. ,,Integendeel,” zeggen commissarissen: ,,het is alsof de tegenspoed hen voortdurend prikkelt om moeite noch zorg te sparen, om de belangen, die aan hen zijn toevertrouwd, met te meer ijver te behartigen. Een woord van dank zij hun daarvoor toegebracht.”
De directie deelt in haar verslag het volgende mede: ,,In ons vorig jaarverslag werd reeds gezegd, dat de eerste maanden van 1891 nog weinig bevredigende uitkomsten opleverden. Die toestand bleef voortduren tot ver in het tweede halfjaar, en spiegelt zich dan ook af in onze resultaten, welke hierop neerkomen dat, wanneer onze voorstellen tot afschrijving en toevoeging aan ketel en reparatiefonds uw goedkeuring verwerven, de verliespost op onze balans met NLG 131.256,09½ wordt vermeerderd. Zijn de uitkomsten dus zeker niet zo ongunstig als verleden jaar, zij mogen evenmin bevredigend heten. Wij stellen er daarom prijs op de redenen, welke o.i. daartoe leidden, hier kortelijk te vermelden.
In de eerste plaats onze uitvrachten. Deze leverden het ganse jaar in meer dan één opzicht teleurstelling op, zowel door schaarste van zwaar goed, als door de hevige concurrentie in naburige havens, ten aanzien van voor Noord-Amerika bestemde goederen gevoerd, een concurrentie, welke uit de aard der zaak op onze vrachten terugslaat. Ook de invloed van de Mac-Kinley wet deed zich ten aanzien van sommige artikelen vrij sterk gevoelen. Bij gebrek aan voldoende uitgaande lading moest veelal extra steenkolen tot ballast worden aangenomen. Wel is waar kwam, door de behoefte aan granen in Europa, in het najaar verbetering in de thuisvrachten, doch deze trad te laat in, om het aanzicht van het boekjaar nog volkomen van gedaante te doen veranderen.
Tot ver over de eerste helft van 1891 leverden de meeste reizen dan ook, zoal geen verlies, toch nagenoeg geen winst op. Dit gold uit de aard der zaak het meest de vaart op Baltimore, waarbij het gebrek aan uitgaand goed zich, bij de algemene schaarste, dubbel deed gevoelen. Hierbij mag intussen niet worden vergeten, dat van het openen ener geregelde vaart bezwaarlijk reeds dadelijk voordeel is te wachten, zeker althans, dat rekening moet worden gehouden met verhoudingen en toestanden, die eerst gaandeweg zijn te overwinnen, als het blijkt dat het plan voor een geregelde dienst ernstig gemeend is. Inderdaad toont onze Baltimore-vaart dan ook reeds sporen van verbetering en nemen onze relaties in die richting met de dag toe.
Kan, ten aanzien van het goederenvervoer, met weinig voldoening op 1891 worden teruggezien, gans anders is het gesteld met dat van passagiers. Zowel het kajuit- als het tussendekverkeer gaven alle reden tot tevredenheid, en het is dan ook zeker hieraan te danken, dat ons boekjaar niet nog minder gunstig sluit. Intussen gaven de hogere eisen, gaandeweg speciaal aan het vervoer van landverhuizers gesteld, aanleiding tot het denkbeeld om, door onderlinge overeenkomst van de verschillende transatlantische stoomvaartlijnen, met die hogere eisen meer rekening te gaan houden. Gelukte het ook al niet geheel tot overeenstemming te geraken, er kwam toch een regeling der continentale lijnen onderling tot stand, waardoor een niet onbelangrijke verbetering van passageprijzen is verkregen.
,,Betreuren wij het dus zeker, dat 1891 voor onze aandeelhouders niet lonend is kunnen zijn, wij hebben toch gemeend op het vorenstaande de aandacht te moeten vestigen, omdat het bewijst dat onze onderneming, naast de andere transatlantische lijnen, als zodanig, gaandeweg een betere positie gaat innemen.
In datzelfde licht moeten ook onze vermeerderde afvaarten worden bezien, en mogen deze ongetwijfeld, zowel uit het oogpunt van vracht als van passagiersvervoer, worden beschouwd als strekkende om het verkeer meer en meer over Nederland te trekken.
De toestand in Argentinië bleef zo wisselvallig, dat wij geen vrijheid gevoelen u voor te stellen de vaart derwaarts te hervatten. Dit was zeker dubbel jammer, nu de daarvoor gebouwde stoomschepen DIDAM en DUBBELDAM in mei en augustus gereed kwamen. Wel is waar werden deze in de noordvaart gebracht, en moeten zij als zodanig gerekend worden daarvan een schakel uit te maken, doch zij konden uit de aard der zaak dáárin minder tot hun recht komen, dan wij in de zuidvaart hadden mogen verwachten. Afgescheiden van het voorgaande, is het o.i. hier de plaats, een woord van waardering uit te spreken over de wijze, waarop door de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij en door de firma Bonn & Mees die stoomschepen zijn gebouwd en voltooid. Dat de stomers kleiner zijn dan voor onze noordvaart gewenst, doet o.i. niets af aan het feit, dat beide een sieraad mogen heten van de arbeid van onze Nederlandse scheeps- en werktuigbouw. Juist ter bestrijding van verschillende dwaze geruchten, rekenden wij ons tot deze openlijke mededeling hier ter plaatse verplicht.
Van grote rampen bleven wij verschoond. Daarentegen hadden wij verschillende averijen, welke weliswaar door assuradeuren werden vergoed, doch niettemin altoos geld kosten, een waarheid dubbel geldend voor een stoomvaartlijn, welke ter wille harer regelmaat, dan steeds tot extra opofferingen of kosten is verplicht.
Gedurende 1891 werden volbracht 65 reizen naar New-York en 13 naar Baltimore, terwijl nog één reis naar de Plata-rivier in dit boekjaar valt. Gecharterd werd een stoomschip van Santos met koffie herwaarts.
In de maand september j.l. kwamen de loodsen aan de Wilhelminakade alhier gereed en is dat etablissement door ons betrokken. Behalve dat daarmede belangrijk meer ruimte van opslag werd verkregen, zijn de ligplaatsen aldaar, voor onze grote stoomschepen, ook uit een nautisch oogpunt, veiliger.
,,Bij het indienen van ons verslag zijn de eerste drie maanden van het boekjaar 1892 vrij wel te overzien. In het kort kan daarvan worden gezegd, dat het aanbod van uitgaande goederen verbeterd is, dat daarentegen de thuisvrachten, hoezeer tegen april stijging wordt verwacht, op dit ogenblik flauwer zijn, terwijl het passagiersverkeer zich laat aanzien weer belangrijk te zullen wezen. Een ander lichtpunt is voorzeker gelegen in het feit, dat er belangrijke daling is gekomen in de prijs der steenkolen; die belangrijke factor in onze exploitatiekosten.
Verwachtingen op te wekken over resultaten, waarop wij zelf slechts in betrekkelijk geringe mate invloed kunnen uitoefenen, mogen wij intussen niet doen. Aan inspanning om tot gunstiger uitkomsten te geraken, heeft het, – wij menen dit in gemoede te mogen verklaren, – noch bij ons personeel, noch bij ons ontbroken.”
De winst en verliesrekening wijst aan de creditzijde aan: exploitatierekening voor avans NLG 517.326,23½ , vermeerderd met uitdeling op de aandelen in het stoomschip OBDAM ad NLG 46.125, makende NLG 563.451,23½, voorts wissels voor avans NLG 5.870,94½, brievenvervoer NLG 231,74 en saldo op nieuwe rekening NLG 454.045,61½.
Aan de debetzijde: saldo aº pº (opm: anno passato, verleden jaar) NLG 322.789,52; administratiekosten NLG 83.907,50½, publiciteitskosten NLG 36.477,56½ ; interestrekening: interest van leningen en in rekening courant NLG 132.192,46, verminderd met gekweekte rente ad NLG 15.372,15, maakt NLG 116.820,31 en voorts aan afschrijvingen: op het materieel NLG 358.707,48; op ameublement NLG 1.061,19; op onkosten uitgifte leningen NLG 3.000 en op reserve ,,ketel en reparatiefonds” NLG 100.835,91.
In de balans staat het materieel (13 stoomschepen) geboekt voor NLG 6.559.176, te verminderen met de som van NLG 550.000 welke nog verschuldigd is aan de bouwmeesters van de DIDAM en de DUBBELDAM, blijft dus NLG 6.009.176. Voorts staat het etablissement Wilhelminakade alhier voor NLG 92.520,65 geboekt.

Afbeelding
Datum 22 april 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant

Naar men verneemt, heeft kapitein G. Bakker van het stoomschip OBDAM aan de directie der N.A.S.M, onder dankbetuigingen voor het in hem gestelde ongeschokte vertrouwen, verzocht om, nu de Rechtbank gemeend heeft een veroordelend vonnis over hem te moeten uitspreken, in afwachting van den verdere loop dezer ongelukkige zaak, ontheven te worden van zijn bevel, en is door de directie aan dat verzoek gevolg gegeven.
(opm: zie LC 120392, 150392 en 240392)

Afbeelding
Datum 04 juni 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

‘s-Gravenhage, 4 juni. Het Haagse gerechtshof behandelde in hoger beroep de zaak van kapitein Bakker van de OBDAM, wegens doodslag op stoker Blom, onder bekende omstandigheden gepleegd en door de Rotterdamse rechtbank tot 1 jaar veroordeeld. De eis tegen kapitein Bakker luidt bevestiging van het vonnis der rechtbank te Rotterdam met verhoging der straf tot 4 jaar.

Afbeelding
Datum 18 juni 1892
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

’s Gravenhage, 16 juni. Het gerechtshof alhier heeft heden uitspraak gedaan in de zaak van kapitein Bakker. Het hof heeft hem vrijgesproken van de doodslag op de stoker van het schip de OBDAM, maar hem veroordeeld, wegens mishandeling, tot 3 maanden gevangenisstraf.

Afbeelding
Datum 28 juni 1892
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 juni. In verband met het medegedeelde betreffende de onrustige beweging onder de sjouwers op de kade aan de Boompjes van de vorige week, kan nog worden gemeld: Nadat het gebeurde aan boord van het stoomschip OBDAM aanleiding gegeven had tot een socialistische vergadering alhier, waar enkele ontslagen stokers van dit stoomschip een op hun wijze gekleurd verhaal daarvan gaven, wordt kapitein Bakker, zolang hij aan de wal was en bij zijn afwezigheid ook zijn betrekkingen, voortdurend door een zeker getal sjouwerlieden lastig gevallen. Zij schoolden voor zijn woning samen, soms stilzwijgend, dikwijls ook onder het uiten van beledigingen en bedreigingen. Deze onaangenaamheid bewoog kapitein Bakker zijn woonplaats naar Den Haag over te brengen. Ofschoon de bedoelde sjouwers weten, dat hij niet meer hier woont, begaven zij zich toch de vorige week herhaaldelijk in optocht naar de door hem verlaten woning, om daar betogingen te houden. Men verwacht dat kapitein Bakker geen commando meer aan boord van één der stoomschepen zal aanvaarden, maar dat hem een betrekking aan de wal bij de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij zal worden opgedragen. Aan het Handelsblad wordt uit Rotterdam gemeld, dat pogingen in het werk gesteld worden om voor de kapitein gratie te verkrijgen.

Afbeelding
Datum 08 juli 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip CELEBES vertrok 6 dezer van Londen naar Amsterdam; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 5 dezer van Southampton; PRINSES MARIE, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 5 dezer van Genua; BROMO, van Java naar Rotterdam, arriveerde 5 dezer te Marseille; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 6 dezer Lezard (opm: Lizard); BATAVIA, van Rotterdam naar Batavia, arriveerde 5 dezer te Batavia; SAMARANG, van Java naar Rotterdam, vertrok 5 dezer van Batavia; UTRECHT, van Rotterdam naar Java, arriveerde 5 dezer te Marseille; BURGEMEESTER DEN TEX, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 6 dezer van Port Said; SCHIEDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 6 dezer van Baltimore te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 09 augustus 1892
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad

Een afwijzende beschikking is ontvangen op de verzoeken om gratie van de straf, waartoe de gezagvoerder van het stoomschip OBDAM, kapitein Bakker, laatstelijk door het gerechtshof te ’s Gravenhage is veroordeeld wegens mishandeling van de stoker Blom, sedert overleden.

Afbeelding
Datum 04 januari 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 3 januari. Het stoomschip BROMO, van Rotterdam naar Java, passeerde 1 januari Sagres; P. CALAND, van N.A.S.M, van Amsterdam naar Baltimore via New York, passeerde 1 dezer Lizard; ROTTERDAM, van N.A.S.M, vertrok zaterdag 31 december van New York naar Rotterdam; OBDAM, van N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 1 dezer van Boulogne sur Mer; PRINS MAURITS, vertrok 31 december van New York naar West-Indië; PRINS HENDRIK, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 1 dezer te Southampton; DRENTHE vertrok 2 dezer van Rotterdam naar Java.

Afbeelding
Datum 22 februari 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 21 februari. Het stoomschip OBDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 20 dezer Lezard; WERKENDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 19 dezer te New York; PRINS MAURITS, arriveerde 20 dezer te Amsterdam; PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 19 dezer Carboéra; SOENDA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 20 dezer te Suez; BATAVIA, van Rotterdam naar Java, arriveerde 19 dezer te Southampton; SOERABAJA, van Rotterdam naar Java, arriveerde 19 dezer te Batavia; GEDE, van Java naar Rotterdam, passeerde 19 dezer Ouessant en wordt 20 dezer des nachts verwacht; SALAK, van Java naar Rotterdam, vertrok 20 dezer Port Said; DEUCALION, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 19 dezer bij Perim; LARNACA, van Singapore naar Amsterdam, passeerde 20 dezer Dover; PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 20 dezer te Genua.

Afbeelding
Datum 05 maart 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 4 maart. Volgens Reuter telegram is het stoomschip OBDAM, 18 februari van Rotterdam naar New York vertrokken, bij Sandy Hook gestrand. Het schip zit in een gevaarlijke positie. Assistentie is derwaarts verzonden.

Afbeelding
Datum 07 maart 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Groningen, 6 maart. Gelijk reeds op een ander plaats in onze courant gemeld werd, is het stoomschip OBDAM van de Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij bij Sandy Hook gestrand. Blijkens mededelingen van de directie der maatschappij had dit ongeval geen ernstige gevolgen. Het schip geraakte aan de grond tijdens een sneeuwstorm maar werd na enige assistentie, door sleepboten verleend, spoedig weer vlot gestoomd. Zo kon de OBDAM reeds de 4e maart behouden de plaats harer bestemming bereiken.

Afbeelding
Datum 16 maart 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 maart. Het Nederlandse stoomschip OBDAM, van New York naar hier bestemd, is op de Romerbanken aan de grond geraakt, doch kwam spoedig zonder assistentie weder vlot en zette de reis voort.

Afbeelding
Datum 20 september 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden. Het stoomschip PRINS WILLEM II arriveerde 16 dezer van Amsterdam te Parimaribo; PRINS FREDERIK HENDRIK vertrok 16 dezer van Parimaribo naar Amsterdam; DUBBELDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 17 dezer, des middag 12 uur, Wight; OBDAM, van de N.A.S.M, vertrok 16 dezer van New York naar Rotterdam met 1150 vaten margarine en 300 vaten lard (opm: varkensreuzel); DIDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 18 dezer, des namiddag 1 uur 20 minuten, Lezard; PRINS HENDRIK, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 16 dezer Gibraltar; VOORWAARTS, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 17 dezer Dungeness; BROMO, van Rotterdam naar Java, arriveerde 17 dezer te Southampton; SUMATRA, van Batavia, arriveerde 18 dezer te Amsterdam; PRINSES MARIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 17 dezer te Padang; LOCH LOMOND, der N.A.T.L, vertrok 17 dezer van New York naar Rotterdam; CARLISLE, der N.A.T.L, van New York, arriveerde 17 dezer te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 09 oktober 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 7 oktober. Het stoomschip OBDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 6 dezer des middag 12 uur Wight; DUBBELDAM, van de N.A.S.M, vertrok 5 dezer van New York naar Rotterdam; P. CALAND, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York via Plymouth, arriveerde 4 dezer des namiddag te New York; WERKENDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 6 dezer van New York te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 04 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 3 november. Het stoomschip ARDJOENO, van Rotterdam naar Java, vertrok 2 dezer van Suez; KONINGIN EMMA, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 2 dezer van Singapore; P. CALAND, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 1 dezer Lizard; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 2 dezer Wight; VEENDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 2 dezer Boulogne; ZAANDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 2 dezer van New York te Amsterdam; DRENTHE, vertrok 2 dezer van Rotterdam naar Batavia; PRINS FREDERIK HENDRIK vertrok den 1 dezer van Amsterdam naar Suriname.

Afbeelding
Datum 13 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Leeuwarden, 11 november. Het stoomschip ZUID-HOLLAND, van Java naar Rotterdam, vertrok 10 dezer van Perim; OBDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 10 dezer van Boulogne; PRINSES WILHELMINA, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 9 dezer van Colombo.

Afbeelding
Datum 08 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 7 december. Het stoomschip SPAARNDAM, van de N.A.S.M, vertrok 6 dezer van Rotterdam naar New York; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 6 dezer Prawle Point; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 5 dezer Southampton; PRINS HENDRIK, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde 5 dezer te Suez; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 6 dezer te Port Said; SOERABAJA vertrok 6 dezer van Batavia naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 09 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 8 december. Het stoomschip SAMARANG, van Rotterdam naar Java, arriveerde 7 dezer te Batavia; UTRECHT, van Rotterdam naar Java, arriveerde 6 dezer te Marseille en vertrok van daar 7 dezer; BURGEMEESTER DEN TEX, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 6 dezer Point de Galle; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 7 dezer van Suez; PRINS HENDRIK, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 6 dezer van Port Said; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 7 dezer van Boulogne en passeerde des namiddags Wight; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vertrok 7 dezer van Boulogne; PRINS WILLEM II, van Parimaribo naar Amsterdam, passeerde 7 dezer Ouessant.

Afbeelding
Datum 11 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 9 december. Het stoomschip OBDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 8 december van New York te Rotterdam; BROMO, van Java naar Rotterdam, vertrok 7 december van Perim; DRENTHE, van Rotterdam naar Java, vertrok 7 december van Suez; PRINSES WILHELMINA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 7 december Dungeness; KONINGIN EMMA, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 7 december van Marseille; EDAM, van de N.A.S.M, vertrok 7 december van New York naar Rotterdam; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 8 december Lezard; PRINS WILLEM II, van Suriname naar Amsterdam, arriveerde 8 december te Havre.

Afbeelding
Datum 01 april 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 maart. Uit New York wordt bericht, dat de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij alhier in tweede instantie is veroordeeld tot betaling van een vergoeding aan de eigenaar van het Franse vissersvaartuig CHRISTOPH COULOMB voor schade aan dit schip door aanvaring met de OBDAM veroorzaakt.

Afbeelding
Datum 27 april 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 april. Het stoomschip OBDAM van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, van New York naar Rotterdam, heden Lizard gepasseerd, seinde dat de circulatiepomp defect was en dat deze op zee niet gerepareerd kon worden.

Afbeelding
Datum 05 november 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 2 november. Het Nederlandse stoomschip OBDAM, de 19e oktober van Rotterdam vertrokken naar New York, is heden door het Belgische stoomschip PENNLAND, van Liverpool naar Philadelphia, met gebroken schroefas te Halifax binnengesleept.De OBDAM heeft een waarloze schroefas aan boord en kan te Halifax dokken. De passagiers zijn gedeeltelijk per spoor en gedeeltelijk per PENNLAND naar de bestemming vertrokken.

Afbeelding
Datum 21 november 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

New York (datum niet vermeld). Het stoomschip OBDAM is gedokt. Vanwege de rederij van het stoomschip PENNLAND werd door de sheriff een eis ingesteld tegen genoemd stoomschip voor de som van USD 100.000, voor verleende assistentie.

Afbeelding
Datum 23 november 1895
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 november. Het stoomschip OBDAM kwam 6 november in het droogdok te New York. Op verzoek van de reders van het stoomschip PENNLAND, is op het schip beslag gelegd voor een bedrag van 100.000 dollar. Intussen is de OBDAM gisteren van New-York naar hier vertrokken.

Afbeelding
Datum 29 februari 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 februari. Aan de rederij van het (opm: Belgische) stoomschip PENNLAND, dat de 2e november van het vorig jaar het stoomschip OBDAM van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, dat de schroefas had gebroken, te Halifax binnensleepte, is een hulploon van GBP 3750 toegekend.

Afbeelding
Datum 05 mei 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 mei. Het stoomschip CAIRO, van Almeria hier aangekomen (diepgaande 72 dm.) en bestemd om aan de Rijnspoor de uit erts bestaande lading te lossen, geraakte zaterdag op de punt van de Noorderhaven aan de grond. Niet tegenstaande verscheidene malen met ieder hoog water door een sleepboot beproefd werd het af te slepen, kwam het eerst na ongeveer 1000 ton van de lading te hebben gelost, hedenochtend vlot. Tijdens dat het stoomschip aan de grond zat, werd het stoomschip aangevaren door het van Fijenoord komende stoomschip OBDAM van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, dat gesleept werd naar het droge dok, waardoor belangrijke schade aan het achterschip van de CAIRO werd veroorzaakt. Het stuurtoestel werd mede vernield.

Afbeelding
Datum 11 januari 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 januari. Het eergisteren van hier te New-York aangekomen stoomschip OBDAM van de Holland-Amerika Lijn heeft op de reis een schroefblad verloren en moet dokken.

Afbeelding
Datum 17 februari 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Havana, 5 februari. Het Amerikaanse transportstoomschip McPHERSON heeft gisteren tijdens mistig weder op reis van New York naar Matanzas op een rif gestoten en is daar halverwege opgeschoven. Het heeft midden in het schip een groot gat en zal vermoedelijk wrak worden. De passagiers zijn met de scheepsboten geland en men is bezig de lading te lossen. (opm: later toch nog geborgen, ex-Nederlands s.s. OBDAM)

Afbeelding