Inloggen
NOORDSTER - ID 4721


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1910-01-18 / 1957-02-15 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1903
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 7364 GRON 1910
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Klipperaak
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: T. van Duijvendijk, Lekkerkerk, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 21
Delivery Date: 1903-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 139.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 93.00 Net tonnage
Deadweight: 165.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 14883 Cubic Feet
Bale: 14200 Cubic Feet
 
Length 1: 29.89 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 27.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.23 Meters Depth, moulded
Draught: 1.87 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-11-1916
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Verbouwd tot 2 mast schoeneraak. (Het was tussen 1901 en 1916 een 1 mast klipperaak, in 1916 werd er een bazaans mast bijgeplaatst en de kluiver verlengd daarmee werd de aanduiding 2 mst schoener.)

Datum 00-00-1923
Type: Fitted with engine
Omschrijving: 1923 door Scheepswerf Vos en Zn. te Groningen inbouw van een motor: 2 cil 80 Pk Callessen Aabenraa (Gloeikop) Type (12½x12½) 6 Kn.

Datum 00-08-1942
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: gehermotoriseerd: 2tew 2 cil 70 Pk Brons Nr. 5160 Type T (210x320)

Ship History Data

Date/Name Ship 1910-01-18 NOORDSTER
Manager: Sebo Voordewind, Scheemda, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Sebo Voordewind, Scheemda, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheemda / Netherlands
Callsign: PNBW

Date/Name Ship 1916-04-07 NOORDSTER
Manager: Jan Westers Fzn, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Westers Fzn, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PNBW

Date/Name Ship 1916-11-17 NOORDSTER
Manager: Jan Westers en Frans Westers Fzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Westers en Frans Westers Fzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PNBW
Additional info: Beide 1/2 deel.

Date/Name Ship 1918-02-07 NOORDSTER
Manager: N.V. Visscherij- en Sleepdienst-Maatschappij Adriana Geziena, IJmuiden, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Visscherij- en Sleepdienst-Maatschappij Adriana Geziena, IJmuiden, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: IJmuiden / Netherlands
Callsign: PNBW
Additional info: Fl. 41.000,--

Date/Name Ship 1928-12-15 NOORDSTER
Manager: Hendrik de Groot, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik de Groot, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PNBW
Additional info: Fl. 28.000,-- Callsign 1934: PGIS

Date/Name Ship 1942-08-11 NOORDSTER
Manager: Jan Westers Fzn, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Westers Fzn, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGIS
Additional info: Fl. 23.750

Date/Name Ship 1950-03-20 NOORDSTER
Manager: Jacob van der Molen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob van der Molen, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGIS
Additional info: Fl. 51.000,--

Date/Name Ship 1954-11-04 VARIATIE
Manager: Klaas van der Veen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas van der Veen, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIEJ

Date/Name Ship 1957-02-15 VARIATIE
Manager: Friedrich Jansen & Helmut Helms, Warsingsfehn, German Federal Republic
Eigenaar: Friedrich Jansen & Helmut Helms, Warsingsfehn, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Neermoor / German Federal Republic
Callsign: DCGG

Ship Events Data

1903-10-12: Op 12-10-1903 is het ingeschreven te Lekkerkerk in de liggers, het schip had tot 1910 geen callsign en was derhalve alleen actief in de binnenvaart, eigendom van Hielke Vlieger, Workum.
1912-04-12: AH 14-04-1912: Delfzijl, 12 april. Volgens alhier ontvangen bericht is het Nederlandse schip NOORDSTER, schipper F. Voordewind, geladen met kiezand, op Wangeroog gestrand. Het volk, dat eerst door de reddingboot van Wangeroog van boord was gehaald, is later, toen het weer gunstiger was geworden, weer aan boord gegaan. Het schip moet geen noemenswaardige schade bekomen hebben. (opm.: gebouwd in 1903)
1916-04-21: De Eemsbode 21.04.1916: Het alhier thuisbehoorende aakschip “NOORDSTER,” kapt. en eigenaar F. Voordewind alhier, is onderhands verkocht aan Kapt. J. Westers te Rotterdam. Prijs geheim.
1929-04-20: Op 20.04.1929, als NOORDSTER, zijnde een motorklipperschip, groot 138.60 ton bruto en toebehoorende aan Hindrik de Groot te Groningen, door de Consul-Generaal der Nederlanden, tijdelijk scheepsmeter te Hamburg, liggende te Hamburg, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1085 Z GRON 1928.
1929-09-25: Op 25-09-1929, in het Kielerkanaal op 53 Km. afstand van Brunsbuttel in aanvaring met Deense s.s.”Skanderborg”, die onderweg was met een lading hout van St. Petersburg naar Gent. Beide schepen hebben hun reis met lichte schade vervolgd
1942-08-00: 08.1942 bij Niestern in Delfzijl in beslag genomen door de Duitsers. (Het lag daar om een nieuwe Brons motor geinstalleerd te krijgen.)
In 09.1942 in handen gesteld van de Transportflotte Speer Abt. Kiel. In augustus 1945 weer terug aan de voormalige eigenaar.
1950-03-13: Op 13.03.1950 als NOORSTER, zijnde een stalen motorschip, groot 392.64 m3 bruto inhoud, volgens meetbrief Groningen d.d. 26-06-1926 no. 2533, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, opnieuw van hetzelfde brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1085 Z GRON 1928 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant stuurhut, 1.00 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 1.43 m. boven dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)
1954-11-23: NvhN 23-11-1954: Jupiter wordt Noorster, NOORDSTER wordt VARIATIE. De heer J. Wiltens te Delfzijl heeft het motorschip Jupiter verkocht aan de heer J. van der Molen te Delfzijl, eigenaar van het motorschip Noordster, die de Jupiter als Noordster in de vaart zal brengen. Deze ex-Jupiter werd in 1939 gebouwd bij de N.V. Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen en is voorzien van een 195 p.k. motor. Het is een schip met een lage kruiplijn en geschikt voor de vaart op Parijs. De oude NOORDSTER is verkocht aan de heer K. van der Veen te Gasselternijveen, die het schip in de vaart brengt onder de nieuwe naam VARIATIE. Het schip meet ca 155 ton deadweight en werd in 1903 gebouwd bij de scheepswerf T. van Duijvendijk te Lekkerkerk. De thuishaven wordt gewijzigd van Groningen in Gasselternijveen, terwijl de thuishaven van de Jupiter Delfzijl blijft.
1965-00-00: In 1965 gesloopt door Eisen & Metall te Hamburg, Duitsland.


Afbeeldingen


Omschrijving: NOORDSTER
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: NOORDSTER
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: NOORDSTER na de verbouwing in 1916. (Nu met 2 masten.)
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: VARIATIE
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: VARIATIE
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown