Inloggen
NOOIT VOLMAAKT - ID 4687


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1905-05-06 / 1907-05-31 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1905
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 6420 GRON 1905
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1905-05-00
Technical Data

Gross Tonnage: 89.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 72.81 Net tonnage
Deadweight: 125.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 24.07 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 21.78 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.99 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.08 Meters Depth, moulded
Draught: 1.87 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1905-05-06 NOOIT VOLMAAKT
Manager: Jacob de Jong, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob de Jong, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PMVH

Ship Events Data

1905-05-05: Dagregister deel 16, nummer 692, den zesden Mei 1900 en vijf. De ondergeteekende Jacob de Jong, schipper, gedomicilieed te Groningen, verklaart te zijn eenige eigenaar van het stalen zeiltjalkschip genaamd “NOOIT VOLMAAKT”, hebbende een dek en een mast, groot twee honderd zes en acht en twintig honderdste (206.28) kubieke meter of twee en zeventig en een een tachtig honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter (72.81), gebouwd te Stadskanaal en bevaren wordende door hem schipper. Veendam 5 mei 1905 J. de Jong. In de kantlijn staat bijgeschreven: 6420.
1905-10-00: NRC 15.10.1905: Delfzijl, 14 oktober.
De nieuwe Groninger zeetjalk “NOOIT VOLMAAKT”, schipper Jacob de Jong, met gerst van Fehmarn naar Rotterdam bestemd, is hedennacht over het Juisterrif heengeslagen, waarbij ankers en ketting verloren gingen. Daarna is het vaartuig op het Ransel gestrand. De vrouw van de schipper en drie kinderen, waaronder een zuigeling, werden door het Duitse stoomschip “Dejade” gered en hier aangebracht. De schipper en stuurman wilden het schip niet verlaten. Volgens later bericht moeten ze echter hedenmorgen door de Juister reddingboot zijn afgehaald. Het schip is verzekerd. (ML: volgens later bericht uitspraak Seeamt, op 13 oktober gestrand, dus vóór middernacht in de nacht van 13 op 14 oktober)
NRC 15.10.1905: Delfzijl, 14 oktober.
De sleepboot “Eems” is hedenvoormiddag uitgegaan naar het op de Ransel gestrande tjalkschip “Nooit Volmaakt”, doch kon niet bij het schip komen aangezien het nagenoeg op het droge zit. Schipper De Jong en zijn stuurman waren nog aan boord geweest. De reddingboot van Juist was er nog bij.
NRC 18.10.1905: Delfzijl, 16 oktober.
Men heeft getracht om het tjalkschip “Nooit Volmaakt” vlot te krijgen. Een sleepboot met lichter kon niet bij het schip komen. Het schip zit hoog op een zandplaat en de zeeën slaan er geweldig over heen. Een gedeelte van de lading is geworpen, maar hoe meer het schip vlot wordt, hoe verder het op de zandbank wordt gedreven. De schipper is nog steeds met één man aan boord en wil het schip niet verlaten. Reddingboten van Borkum en Norddeich liggen steeds gereed om zo nodig dadelijk hulp te verlenen. De lading is verzekerd voor NLG. 6000,- en het schip voor NLG. 10.000,-
NRC 24.10.1905: Delfzijl, 21 oktober.
Door het graven van een geul of door het schip “Nooit Volmaakt” op rollen te brengen, wil men trachten voornoemd vaartuig vlot te brengen, voordat opnieuw stormweer intreedt. Het achterschip is lek.
NRC 31.10.1905: Delfzijl, 29 oktober.
Het op Klein Hoog Horn gestrande tjalkschip “Nooit Volmaakt” van schipper J. de Jong te Groningen, is na gedeeltelijke lossing heden vlot gekomen. Het roer ging verloren; overigens heeft het schip geen schade.
DS 31.10.1905: Delfzijl, 30 oktober.
De tjalk “Nooit Volmaakt”, welke op 14 oktober was gestrand, is gisteren vlot gekomen en heden alhier van Emden aangekomen.
PGC 31.10.1905: Delfzijl, 31 oktober.
Het tjalkschip “Nooit Volmaakt” dat zoals we gister meldden, vlot gekomen was en naar Emden gesleept, is voor de haveningang in beslag genomen door de Duitse douane. Wegens het brengen van proviand vanuit Delfzijl naar de bemanning van het gestrande schip moet niet aan de Duitse wetten zijn voldaan, vandaar de inbeslagname. De schipper werd door een staaldraad aan het been gekneusd.
PGC 01.11.1905: Delfzijl, 31 oktober.
Het tjalkschip “Nooit Volmaakt”, gister door de Duitsers in beslag genomen, is onder borgstelling voor eventuele boetes en kosten weer vrijgelaten en hier hedenmiddag binnengebracht.
NRC 07.11.1905: Delfzijl, 4 november.
De tjalk “Nooit Volmaakt”, die op de Ranselbank heeft gezeten en thans op de sleephelling der firma G. Lanting alhier is geplaatst, blijkt veel geleden te hebben.
1907-05-00: Final Fate:
NRC 31.05.1907: Amsterdam, 30 mei: De Nederlandse tjalk “Nooit Volmaakt”, schipper/eigenaar Jacob de Jong, van Antwerpen naar Morlaix, is 28 dezer op 4 mijl van het vuurschip van Sandetti en ongeveer 12 mijlen van Calais totaal verongelukt en gezonken. De opvarenden werden met moeite gered.
NRC 01.06.1907: Londen, 31 mei. Volgens rapport uit Calais is de Nederlandse schoener “Nooit Volmaakt” tijdens hevige storm gezonken. De bemanning is te Kaap Griz Nez geland.
DS 13.071907: Op 8 juli stelde de Raad van Tucht voor de Koopvaardij een onderzoek in naar het vergaan van het stalen tjalkschip “Nooit Volmaakt”, kapitein/eigenaar Jacob de Jong uit Groningen, in de avond van 29 mei, naar schatting op vier mijlen ten zuidwesten van het vuurschip Sandettie tegenover Calais. Het schip was op 22 mei met 1345 balen phosphaat vertrokken van Antwerpen naar Brest. Ten gevolge van slecht weer en hevige zee raakte op 29 mei omstreeks 6 uur in de avond het zwaard los, bleef aan de standaardketting hangen en bonsde tegen het schip aan. Daar de ketting niet brak bleef er niets anders dan deze te kappen. Daarna werd stuurman Eelke Bolt uit Veendam last gegeven om te peilen of het schip water maakte, hetgeen het geval bleek. Vervolgens werden beide pompen aan het werk gesteld, doch niettegenstaande een half uur hard pompen rees het water een voet in het ruim. De noodvlag werd gehesen, maar er was geen schip in zee. Tegen tien uur achtte de kapitein zich verplicht om de boot los te maken. Met achterlating van geld en goed begaven de opvarenden – kapitein, stuurman en jongen, zoon van de gezagvoerder – zich in de boot en zagen de tjalk op veertig meter afstand in de golven verdwijnen, vermoedelijk ten gevolge van een groot lek dat het slingerende zwaard in het schip had geslagen. Het schip was nog geen twee jaar oud. De gezagvoerder kwam reeds vroeger voor de Raad wegens een ongeval met dit vaartuig overkomen. Het schip werd toen hersteld en door ‘Veritas’ weer in de eerste klasse opgenomen. De waarde van het schip was voor NLG 12.000 verzekerd. Op 19 juli doet de Raad uitspraak. (opm: bekort)
DS 23.07.1907: (Geen datum) De Raad van Tucht voor de Koopvaardij behandelde het vergaan op 28 mei van het stalen tjalkschip “Nooit Volmaakt”, gezagvoerder en eigenaar Jacob de Jong uit Groningen. (opm: zie o.a. NRC 31 mei en DS 13 juli) De Raad sprak de kapitein vrij: hem kon geen nalatigheid worden verweten terzake van het verlaten en zinken van het vaartuig. (opm: bekort)

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1905
Kapitein: Jong, Jacob de
Overige informatie: 0